quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 03:28 schreef Dennis_enzo het volgende:Zit je in de metro, komt er zo'n zwerver bij iedereen vragen of hij centjes mag. In plaats van gewoon nee te zeggen, is iedereen opeens druk bezig met uit het raam te staren, bloeien er spontaan conversaties op tussen mensen en gaat de walkman extra hard om maar een excuus te hebben de zwerver te negeren.
Zo hypocriet vind ik dat! De helft van die mensen is vast het type dat op feestjes (of op fok) altijd een grote bek heeft over die niesnutten, 'en dat ze een schop onder hun hol kunnen krijgen!', maar als er dan een voor hen staat zijn ze te bang om ook maar gewoon nee te zeggen. Hoe kansloos een zwerver ook is, je kan hem op z'n minst aankijken, het is tenslotte ook een mens. Tenzij je een 'respect moet verdienen' figuur bent, maar dan ben je nog kanslozer dan alle zwervers bij elkaar
Sorry dat ik het zeg maar ik vind zwervers per definitie al kansloos.
Ik kijk zelf vaker ook het raam uit want ik hoef op geen enkele manier contact met ze. Neemt niet weg dat ik ook gewoon ook af en toe naar ze kijk. Het is niet zo dat ik me opgelaten voel als ze de wagon binnen komen wandelen.
Ik zoek ze niet op, maar dan moeten ze mij ook niet opzoeken als ik rustig in de trein/metro zit.
Wat ik nog erger vind is dat mensen allemaal in het korte-termijn denken van de zwerver/dakloze meegaan. Ik beschouw het dan ook als een psychologische test. Wie zwicht? Zwicht je omdat je zijn/haar leugen gelooft? Zwicht je omdat je niet als een klootzak/bitch wil overkomen? Durf je geen 'nee' te zeggen? Zwicht je omdat je alle andere mensen naar hun beurs ziet/hoort grijpen en niet achter wil blijven?
Ik ga niet mee in het korte-termijn denken. Waarom iemand financieren voor zijn/haar drugs/alcohol? Daar gaat het meeste geld toch naar toe, want anders konden ze zelf wel het onderscheid maken dat een dak boven hun hoofd en een eigen inkomen veel belangrijker is dan verdovende middelen. Ik geef die euro liever uit aan mijn eigen (toekomst)plannen dan aan een addict. En vooral mij (en ook andere mensen) niet lastigvallen met je problemen. Ben je nou een echte man/vrouw of ben je nog een klein kind? Maar ach als mensen zwervers blijven financieren dan zullen ze nooit hun houding veranderen en wordt de maatschappij er niet beter op.
[ Bericht 3% gewijzigd door Zij-en-Hij op 26-07-2007 10:16:26 ]