Ja, want dat waren ook echt kinderboekenschrijvers!quote:Op zondag 22 juli 2007 22:39 schreef PDOA het volgende:
-knip-
Nee, doe mij maar Umberto Eco, John Irving of een Dante, dat zijn pas schrijvers!
Harry Potter
Harry Potter is schijnbaar voor alle leeftijden, als ik zo op het forum kijk.quote:Op zondag 22 juli 2007 22:44 schreef Catwoman1986 het volgende:
[..]
Ja, want dat waren ook echt kinderboekenschrijvers!![]()
![]()
Geef toe, das best knap voor een kinderboekquote:Op zondag 22 juli 2007 22:46 schreef PDOA het volgende:
[..]
Harry Potter is schijnbaar voor alle leeftijden, als ik zo op het forum kijk.
Alleen deel 1, en daar hou ik het bij. Slappe hap, bij elkaar gejat zooitje. Maar ik word er jammer genoeg dagelijks mee geconfronteerd omdat mn vriendin het laatste boek aan het lezen is.quote:Op zondag 22 juli 2007 22:50 schreef Nemain het volgende:
Maar serieus, je hebt die boeken dus wel gelezen?
quote:Op zondag 22 juli 2007 22:54 schreef tonks het volgende:
Verkapt "vriendin-leest-liever-over-iemands-toverstafje-dan-dat-ze-aan-de-mijne-zit"-topic
Klopt, maar oorspronkelijk is het bedacht als kinderboek.quote:Op zondag 22 juli 2007 22:46 schreef PDOA het volgende:
[..]
Harry Potter is schijnbaar voor alle leeftijden, als ik zo op het forum kijk.
Als je alleen deel 1 hebt gelezen kun je over de rest natuurlijk niet oordelenquote:Op zondag 22 juli 2007 22:52 schreef PDOA het volgende:
[..]
Alleen deel 1, en daar hou ik het bij. Slappe hap, bij elkaar gejat zooitje. Maar ik word er jammer genoeg dagelijks mee geconfronteerd omdat mn vriendin het laatste boek aan het lezen is.
Harry Potter
Zoals Santana jatte van Focus?quote:Op zondag 22 juli 2007 22:52 schreef PDOA het volgende:
[..]
Alleen deel 1, en daar hou ik het bij. Slappe hap, bij elkaar gejat zooitje.
de bijbel ookquote:Op zondag 22 juli 2007 23:00 schreef Catwoman1986 het volgende:
[..]
Klopt, maar oorspronkelijk is het bedacht als kinderboek.
Sagen en Legenden van het Joodse volk.quote:
Die hype die jezelf meekrijgt en waarvoor je dus blijkbaar zelf kiest om het mee te krijgen?quote:Op zondag 22 juli 2007 23:34 schreef suzie_01 het volgende:
Ik vindt Harry potter ook te gekmaar die hype erom heen Is te erg en opgeblazen
![]()
![]()
quote:Op zondag 22 juli 2007 23:26 schreef Opperkwal het volgende:
Overigens is JK Rowling echt wel een goede schrijfster en ze heeft er een miljard aan over gehouden.Ow, en ze gaat verder schrijven onder een andere naam, wat kei dom is want als ze er JK rowling op zou zetten zou het boek ook een aantal keer over de toonbank vliegen zodat ze weer keiveel geld zou verdienen
http://blogs.guardian.co.(...)ig_con_is_the_p.htmlquote:Here, from page 324 of The Order of the Phoenix, to give you a typical example, are six consecutive descriptions of the way people speak. "...said Snape maliciously," "... said Harry furiously", " ... he said glumly", "... said Hermione severely", "... said Ron indignantly", " ... said Hermione loftily". Do I need to explain why that is such second-rate writing?
Ik denk liever aan het vermaak dat ik er van heb en alle andere boeken die ik niet koop en waardoor ik bomen spaar....quote:Op zondag 22 juli 2007 23:58 schreef Quarks het volgende:
[..]
![]()
[..]
http://blogs.guardian.co.(...)ig_con_is_the_p.html
Dit vind jij goed geschreven.![]()
Rowling schrijven is echt ondermaats, zelfs en juist voor kinderboeken.
Kinderboeken hoeven niet zo slecht te zijn, kijk maar naar "Alice's Adventures in Wonderland", "To Kill a Mockingbird" en alles van Roald Dahl.
Denk eens aan al die bomen die gesneuveld voor dit waardeloze foliant.![]()
quote:
quote:Voorverkoop
Dat Harry Potter and the Deathly Hallows een doorslaand succes zou worden, was vooraf al bekend. De internetboekhandel Amazon.com verkocht in de voorverkoop alleen al 2,2 miljoen exemplaren
nu 16 uur na start verkoop = 16 uur *60 min *60 sec = 57600 sec..quote:De nieuwste Harry Potter heeft in Groot-Brittannië alle records verbroken. Het laatste boek uit de reeks wordt sinds het begin van de verkoop in de nacht van vrijdag op zaterdag vijftien keer per seconde verkocht (!) dit was 21-7 bekend om 16:00
Wat een nonsens!quote:Op maandag 23 juli 2007 00:17 schreef thedude0 het volgende:
Harry Potter is gemaakt voor mensen die nooit boeken lezen en niet weten wat echte kwaliteit is. Beetje hetzelfde dus eigenlijk wat Lord of the Rings is; gemaakt voor mensen die geen filmsmaak hebben en voor de rest niets met films te maken hebben. Als je niets met boeken lezen te maken hebt wees dan een man en laat jezelf niet meevaren met een hype zoals dit en lees gewoon helemaal niets.
ROFL, all die Potter fans gaan helemaal uit hun bol daar, omdat iemand zich negatief uitlaat over hun favoriete schrijfster!quote:Op zondag 22 juli 2007 23:58 schreef Quarks het volgende:
[..]
![]()
[..]
http://blogs.guardian.co.(...)ig_con_is_the_p.html
Dit vind jij goed geschreven.![]()
Rowling schrijven is echt ondermaats, zelfs en juist voor kinderboeken.
Kinderboeken hoeven niet zo slecht te zijn, kijk maar naar "Alice's Adventures in Wonderland", "To Kill a Mockingbird" en alles van Roald Dahl.
Denk eens aan al die bomen die gesneuveld voor dit waardeloze foliant.![]()
Hoe kom je daar bij?quote:Op zondag 22 juli 2007 23:47 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
sprookjes zijn toch voor kinderen?
Jij bent grappigquote:Op maandag 23 juli 2007 00:17 schreef thedude0 het volgende:
Harry Potter is gemaakt voor mensen die nooit boeken lezen en niet weten wat echte kwaliteit is. Beetje hetzelfde dus eigenlijk wat Lord of the Rings is; gemaakt voor mensen die geen filmsmaak hebben en voor de rest niets met films te maken hebben. Als je niets met boeken lezen te maken hebt wees dan een man en laat jezelf niet meevaren met een hype zoals dit en lees gewoon helemaal niets.
Je weet het allemaal wel erg goed hequote:Op maandag 23 juli 2007 00:17 schreef thedude0 het volgende:
Ik heb geen geschreven realiteit nodig om een bijdrage te leveren aan mijn eigen leven.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:23 schreef Salvad0R het volgende:
Harry Potter lezen is als voor de realiteit vluchten. Persoonlijk lees ik liever iets realistisch, dan heb je er iets aan in real life, in tegenstelling tot die NONSENS wat in Harry Potter staat.
Precies, De goddelijke comedie, Faust, Illias, Le Morte d'Arthur, belachelijke onzin, Mason & Dixon daar speelt een pratende hond in mee, wat een onzin.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:23 schreef Salvad0R het volgende:
Harry Potter lezen is als voor de realiteit vluchten. Persoonlijk lees ik liever iets realistisch, dan heb je er iets aan in real life, in tegenstelling tot die NONSENS wat in Harry Potter staat.
Harry Potter nietquote:Op maandag 23 juli 2007 17:07 schreef sjeppert het volgende:
wie gaat er nu dood??
Munch is dood.quote:Op maandag 23 juli 2007 19:10 schreef postmortum het volgende:
Harry Potter is dood
Sommige mensen lezen graag om even uit te realiteit te stappen, gewoon even ontspannen en alles vergeten behalve het verhaal wat je aan het lezen bent.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:23 schreef Salvad0R het volgende:
Tuurlijk, dat is het ook!quote:Op maandag 23 juli 2007 20:35 schreef chatgek het volgende:
Ik snap niets van de mensen die zo walgen van Harry Potter. Zeker ook een hype of![]()
Yeah begrijpelijk...quote:Op maandag 23 juli 2007 19:23 schreef Queen_Minny het volgende:
[..]
Sommige mensen lezen graag om even uit te realiteit te stappen, gewoon even ontspannen en alles vergeten behalve het verhaal wat je aan het lezen bent.
Ik kies fictie want dat vermaakt mij, ik kies niet iets realistisch want met de realiteit wil ik even niks te maken hebben.![]()
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:34 schreef Bensel het volgende:
leuk dat de meeste critici niet bverder kijken dan het eerste boek. ja, dat is een boek geschreven met de intentie eenvoudig te zijn. Latere boeken (vanaf deel 3 a 4) worden een stuk grimmiger en ingewikkelder om te volgen. In boek 5 komt er nog een behoorlijk politiek sausje overheen, en vanaf 6 ook echt blijvende verwondingen ( zo word iemand verminkt in het gezicht). je merkt echt dat het voor een ouder publiek geschreven word. Overigens vind ik dingen als bepaalde stijlfiguren die iets te vaak gebruikt worden nogal onzin. Het leest er niet minder om, en de zogeheten literaire werken kunnen mij eigenlijk gewoon niet boeien. Bij boeken gaat het er nog altijd om hoe een verhaal heengezet word, en in hoeverre je kunt inleven in de wereld die geschapen word, en niet om hoe literair je het kunt vertolken.
Stront schapen?quote:Op maandag 23 juli 2007 00:29 schreef Dibble het volgende:
Had net zo goed stront kunnen schapen uit m'n oma's kont en dat in de tuin strooien en wachten tot er een boom uit groeit waar ik dan later in ga klimmen en mezelf ophang aan het hoogste tak.
Of anders maak je je even druk over een modern sprookje.quote:Op zondag 22 juli 2007 22:39 schreef PDOA het volgende:
Ik begrijp werkelijk niks van die hype. J.K. Rowling is een middelmatige schrijfster die haar middelmatige schrijfsels veels te serieus neemt. Ik bedoel: ga je een potje zitten janken omdat je een aantal (hoofd)personen killed in notabene je eigen boek. Rijp voor het gesticht zeg ik je!En dan ook nog een happy end aan het laatste boek breien, waardoor Rowling de eerstkomende 30 jaar kan blijven teren op die Potter-hype. Als je een beetje lef in je donder had gehad had je ze (=de hoofdpersonen) allemaal afgemaakt! Nee, doe mij maar Umberto Eco, John Irving of een Dante, dat zijn pas schrijvers!
Harry Potter
Naar mijn mening zit er toch heel wat meer achter dan jij het beweert. Het verhaal speelt zich over een hele serie. Het is best complex als je alles wil begrijpen. Ik begreep pas alles toen ik het allerlaatste boek uit had. Er zit wel degelijk meer achter... Neem een boek als Lord of the Rings. Helemaal de grond in gestampt door de 'critici' destijds, maar het publiek vond het geweldig. Er is sowieso een aversie tegen fantasy in het algemeen. Fantasie wordt vaak gezien als iets voor mensen die de werkelijkheid willen ontvluchten. (Ja, dit werd beweerd door meerdere critici over Lord of the Rings) En ik onthoud zeker weten veel details uit Harry Potter, zoals je vraagt. Ik snap dat jij dat niet hebt, maar ik denk dat dat is omdat jij niet van fantasy houdt.quote:
Ja, maar met GTST word ik niet overal mee geconfronteerd. Bij Harry Pothead wel. In de bus, in de trein, op tv, in de stad, op het werk, etc.quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:04 schreef HeatWave het volgende:
Ach man, het kan altijd erger. Enig idee hoeveel mensen dagelijks en al jaren naar GTST of ATWT kijken? Nee, dat is hoogstaand vermaak.
HP is gewoon lekker leesbaar, vluchtige literatuur. Leuke verhaaltjes die lekker weglezen. Wat is daar mis mee? Ik heb ook niet altijd zin in zware kost, gewoon ff lekker wat lezen.
Wat een kutleven heb je dan zeg..quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:15 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ja, maar met GTST word ik niet overal mee geconfronteerd. Bij Harry Pothead wel. In de bus, in de trein, op tv, in de stad, op het werk, etc.
You, just stfu.quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:56 schreef Just_Shut_Up het volgende:
[..]
Wat een kutleven heb je dan zeg..
quote:Op zondag 22 juli 2007 22:42 schreef Os__ het volgende:
Een boek dat miljoenen jonge kinderkes stimuleert om te lezen is naar mijn mening goed bezig.
Verkapt "vriendin-leest-liever-over-iemands-toverstafje-dan-dat-ze-aan-de-mijne-zit"-topic
Harry zoent met een meisje(TMF movie facts ftw) en er zit hier iemand meteen zichzelf op te geilen!quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:40 schreef Mustard_Man het volgende:
In die laatste film is maakt dat ene meisje me anders wel flink hitsig
Zo is alles gejat natuurlijk.quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:39 schreef Sok41 het volgende:
Het verhaal is nog gejat ook;
[afbeelding]
Precies, ik vind de boeken gewoon leuk vermaak. Een boek hoeft voor mij niet perse hoogstaande literatuur te zijn om het mooi te vinden.quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:04 schreef HeatWave het volgende:
Ach man, het kan altijd erger. Enig idee hoeveel mensen dagelijks en al jaren naar GTST of ATWT kijken? Nee, dat is hoogstaand vermaak.
HP is gewoon lekker leesbaar, vluchtige literatuur. Leuke verhaaltjes die lekker weglezen. Wat is daar mis mee? Ik heb ook niet altijd zin in zware kost, gewoon ff lekker wat lezen.
Dat er andere mensen (met name kinderen) gaan huilen snap ik nog wel (toen ik nog heel klein was heb ik ook gejankt toen ze Herbie in het water gingen gooien en hij daar op zijn kop zielig lag te toeterenquote:Op donderdag 26 juli 2007 12:34 schreef heijnen het volgende:
Ik ben geen fan van harry potter maar het is toch leuk dat mensen er zo veel plezier uit kunnen halen.
Dat er inderdaad mensen gaan huilen omdat er iemand in die film dood gaat vind ik dan wel een beetje ver gaan
Wel goed gevonden, maar zoals Oldbie zegt, zo kun je alles gejat over laten komen.quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:39 schreef Sok41 het volgende:
Het verhaal is nog gejat ook;
[afbeelding]
daar ben ik het wel mee eens maar ik heb zelf de films niet gezien dus kan er voor de rest niet over mee pratenquote:Op donderdag 26 juli 2007 13:00 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Dat er andere mensen (met name kinderen) gaan huilen snap ik nog wel (toen ik nog heel klein was heb ik ook gejankt toen ze Herbie in het water gingen gooien en hij daar op zijn kop zielig lag te toeteren), maar dat je gaat huilen omdat je het zelf schrijft is wel een beetje triest.
is toch lekker verdient voor een tiener vind ikquote:Op donderdag 26 juli 2007 13:50 schreef thefunny het volgende:
Weet je wat die Potter aan al die fans verdient heeft? 30 miljoen euro.
Dat is een vrij betoverende appel voor de dorst.
Ik doe het hem in elk geval niet naquote:Op donderdag 26 juli 2007 14:24 schreef heijnen het volgende:
[..]
is toch lekker verdient voor een tiener vind ik
ik ook nietquote:Op donderdag 26 juli 2007 14:37 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Ik doe het hem in elk geval niet na![]()
Ahem.... ik ben begonnen met Harry Potter lezen in 1998, toen net de Nederlandse vertaling van het eerste boek uit was (ik was nog 10 toenquote:Op donderdag 26 juli 2007 11:00 schreef PDOA het volgende:
Harry Potter is een produkt geworden, waar miljoenen mee worden verdiend. Ik vraag me af of mensen die boeken werkelijk lezen omdat ze het leuk vinden, of omdat ze dan kunnen meepraten/meeliften op de hype.
Ik heb Harry Potter deel 1 t/m 7 in 2 talen (op deel 7 in NL na). Ik vind ze allemaal geweldig.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:46 schreef Secretus het volgende:
Mwah, redelijk plot (exclusief de epiloog dan :R ) maar literair gezien wel brol. Dan heb je altijd van die mensen die gaan roepen "Nee! Het gaat om het plot ! Maakt niets uit hoe het geschreven is, als het verhaal maar wordt verteld ! ( je bent gewoon jaloers !!1) *
De mensen die dit roepen zijn meestal degenen wiens boekenkast is gevuld met Harry Potter 1-7 en de werken van Dan Brown. Ze hebben helaas nooit het genot mogen kennen van een auteur die een analogie maakt die zo mooi is, zo pakkend, zo geweldig dat deze ene kleine vergelijking dagen in je hoofd blijft steken. Het gebruik van originele beeldspraak die je soms laat stoppen- "Hé, wow. Dat is..".
Woorden die zo goed bij elkaar passen, en samen zo'n mooie zin vormen, dat je spontaan zin hebt om ze hardop te lezen en te genieten van de welklinkendheid.
Ik kan nog nog voortgaan, maar waar het op neerkomt is dat ik in de HP series (verschillende talen) geen geweldige schrijfstijl ben tegengekomen. Het plezier van de taal niet heb mogen ervaren. Het is een redelijk leuk plot verpakt in een geurende zwerversjas.
Wanneer zei ik dat het slecht vond ?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:51 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Ik heb Harry Potter deel 1 t/m 7 in 2 talen (op deel 7 in NL na). Ik vind ze allemaal geweldig.
Dan Brown ken ik niet. Wel Stephen King en Robin Cook. Ook leuke boeken om te lezen.
Verder ben ik niet zo'n lezer. Ik geniet van van bovenstaande boeken en dat vind ik voldoende. Als ik maar geniet. Als een ander dat slecht vind omdat ik nooit het genot heb mogen kennen van een schitterende analogie dan moeten zij dat zelf weten. Dat vinden ze dan maar. Of heeft Stephen King of Robin Cook wel de kwaliteiten die jij beschrijft?
Ik heb er veel lol aan gehad om de Harry Potter reeks te lezen en ik wacht vol spanning op de NL vertaling van deel 7.
Niks nonsens.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:23 schreef Salvad0R het volgende:
Dan heb ik je woordenwaterval even verkeerd begrepenquote:Op donderdag 26 juli 2007 23:11 schreef Secretus het volgende:
[..]
Wanneer zei ik dat het slecht vond ?Ik zei gewoon dat het onzin is om te beweren dat goed gebruik van stijl en stijlfiguren onzin is. Nergens heb ik gezegd dat mensen er geen lol aan kunnen beleven.
Mensen genieten toch ook van blockbuster films ?
GMTA.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:46 schreef Secretus het volgende:
Mwah, redelijk plot (exclusief de epiloog dan :R ) maar literair gezien wel brol. Dan heb je altijd van die mensen die gaan roepen "Nee! Het gaat om het plot ! Maakt niets uit hoe het geschreven is, als het verhaal maar wordt verteld ! ( je bent gewoon jaloers !!1) *
De mensen die dit roepen zijn meestal degenen wiens boekenkast is gevuld met Harry Potter 1-7 en de werken van Dan Brown. Ze hebben helaas nooit het genot mogen kennen van een auteur die een analogie maakt die zo mooi is, zo pakkend, zo geweldig dat deze ene kleine vergelijking dagen in je hoofd blijft steken. Het gebruik van originele beeldspraak die je soms laat stoppen- "Hé, wow. Dat is..".
Woorden die zo goed bij elkaar passen, en samen zo'n mooie zin vormen, dat je spontaan zin hebt om ze hardop te lezen en te genieten van de welklinkendheid.
Ik kan nog nog voortgaan, maar waar het op neerkomt is dat ik in de HP series (verschillende talen) geen geweldige schrijfstijl ben tegengekomen. Het plezier van de taal niet heb mogen ervaren. Het is een redelijk leuk plot verpakt in een geurende zwerversjas.
Wat een gelul, ik ken mensen die én HP én grootsche Literaire Werken in de kast hebben staan.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:46 schreef Secretus het volgende:
Tja, het kan wel, maar je kunt niet beweren dat HP grootse literatuur is. Dat is onzin.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 01:22 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
Wat een gelul, ik ken mensen die én HP én grootsche Literaire Werken in de kast hebben staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |