abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51693662


In Silverstone was het weer de dominantie van Ferrrari en Kimi Raikkonen dat de klok sloeg. Mclaren had zaterdag nog wel de pole position gepakt, maar in de race was een Raikkonen show. Inmiddels zijn we aanbeland bij ronde 10 van het wereldkampioenschap dat vind plaats in Duitsland op de nurburgring. Kan Lewis Hamilton voor zijn tiende podium van het seizoen gaan? Kan Ferrari opnieuw winnen? En wat kan Spyker zonder Christijan Albers? Vragen waar we 22 juli zo rond de klok van 15:30 een antwoord op gaan krijgen.

Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport





Volgas: 58% van een rondje
Topspeed: 302 km/u
Langste volgas gedeelte 12 seconden (800 meter)
Bochten: 9 rechts en 6 links
Bandenslijtage: medium
Remslijtage: medium
Downforce-level: High
Grip-level: high
Schakelen per ronde: 40

De Nurburgring is alom bekend. Met name om het oude, historische circuit: de Ring. In de beginjaren was het circuit maar liefst 22.810 kilometer lang en telde 176 bochten. In 1927 was het circuit voor het eerst gastheer voor de Grand Prix van Duitsland. Het circuit was enorm uitdagend maar ook levensgevaarlijk. Het bekendste ongeval is misschien wel die van Niki Lauda, die het weliswaar overleefde. Toch was zijn ongeluk de oorzaak van het schrappen van F1 races op de Ring. In 1984 werd een nieuw circuit aangelegd, die datzelfde jaar de Grand Prix van Europa mocht huisvesten. Het jaar daarop was het zelfs de Grand Prix van Duitsland die op het circuit werd verreden. Tegenwoordig deelt de Nurburgring met Hockenheim. De race zal hierdoor slechts eenmaal per twee jaar in het Eifelgebergte plaatshebben. Dit jaar wordt er onder de naam Grand Prix of Europe verreden, overigens ook voor het laatst aangezien volgend jaar Valencia de naam Grand Prix of Europe mag dragen. Volgend jaar staat Hockenheim weer op de kalender.

Het huidige circuit is 5.148 kilometer lang. Het oppervlak is meestal glibberig. De meeste coureurs hebben last van onderstuur op de Nurburgring. Dit kan worden opgelost met mechanische aanpassingen in de set-up of met aerodynamische balans. De bandenslijtage is relatief laag, wat zachte bandencompounds mogelijk maakt. Het volgaspercentage is gemiddeld te noemen. Desondanks worden de motoren bovengemiddeld op de proef gesteld. Het hoogste punt van het circuit ligt 600 meter boven de zeespiegel, voor elke 100 meter boven de zeespiegel neemt het motorvermogen met 1% af.


















In 1995 was er een gevecht tussen Michael Schumacher en Jean Alesi die pas twee ronden voor het einde werd beslist in het voordeel van de Duitser. Met nog twee ronden te gaan wist Schumacher Alesi buitenom te passeren in de laatste chicane. In 1996 was de Nurburgring toneel van de eerste GP overwinning van Jacques Villeneuve, in zijn vierde race ooit. In 1997 weet de canadees wederom te winnen, al is dat zijn laatste GP-overwinning ooit.

In 1998 was het vooral een tactisch steekspel tussen Ferrari en McLaren. Michael Schumacher en Ferrari-teamgenoot Irvine startten van de eerste rij, gevolgd door Hakkinen en Coulthard. Irvine had als opdracht om Hakkinen op te houden, zodat Schumacher een goede voorsprong op kon bouwen. Irvine hield de Fin ook op, echter niet lang genoeg. Hakkinen wist door de pitstopstrategie voorbij te gaan aan Schumacher en pakte de overwinning. Het bleek de basis voor zijn eerste wereldtitel, die hij een race later veilig wist te stellen.

Minder gelukkig was Hakkinen in 1999. De Fin maakt een verkeerde bandenkeuze voor de race, welke onder zeer wisselende weersomstandigheden werd verreden. Hij valt ver terug. Alle kanshebbers op de overwinning maakten fouten of kregen te maken met mechanische pech, waardoor Johnny Herbert de enige overwinning voor Steward kon binnenhalen.

Ook in 2000 waren de weersomstandigheden niet optimaal. De regen speelde Michael Schumacher en Jos Verstappen echter in de kaart. Schumacher weet beide McLarens te verslaan na een spannend duel met Hakkinen. Verstappen is bezig met een opmars door het veld totdat hij Irvine buitenom probeert te passeren. De autos komen met elkaar in contact waardoor Verstappen zijn auto beschadigd raakt. Als gevolg hiervan crasht hij nog diezelfde ronde.

De races in 2001 en 2002 waren een prooi voor Ferrari. In weinig spectaculaire races weten respectievelijk Michael Schumacher en Rubens Barrichello de zege binnen te halen.

In 2003 was er een dubbelzege voor Williams. Ralf Schumacher is de sterkste, voor Juan Pablo Montoya en Rubens Barrichello. Michael Schumacher wordt vijfde na een spoin als gevolg van de inhaalpoging van Montoya. In 2004 is Ferrari onverslaanbaar, Schumacher wint, voor Barrichello en Button.

In 2005 een verrassende pole-position voor Nick Heidfeld. De Duitser wist dit echter niet om te zetten in een goede start. Kimi Raikkonen passeert Heidfeld bij de start waarna hij een redelijke voorsprong op weet te bouwen. De Fin verremt zich echter, met als gevolg dat hij een flatspot op zijn band heeft. Bandenwissels zijn dat jaar verboden en Raikkonen rijdt door. Het lijkt goed te gaan, todat de voorwielophanging in de laatste ronde afbreekt. Fernando Alonso pakt de overwinning op weg naar zijn eerste wereldtitel.



Op de Nurburgring behaalt Alonso zijn eerste pole position van het seizoen. De kwalificatie wordt vooral beheerst door technische problemen met de tijdwaarneming. Na drie minuten wordt de eerste sessie opeens gestopt, maar de rode vlag wordt enkele seconden later alweer geannuleerd. Villeneuve was echter al van zijn gas gegaan en ziet zijn kwalificatie in rook opgaan. De tweede sessie wordt ernstig vertraagd door computerproblemen. Uiteindelijk is de eerste startrij voor Alonso en Schumacher.

Alonso en Schumacher zetten na de start direct een flink tempo neer en wisselen de snelste rondetijden af. Ook na de eerste pitstops blijft Alonso zijn rivaal voor, maar bij de tweede pitstops slaat Schumacher zijn slag. Hij maakt zijn stop drie ronden later dan Alonso en zet in die korte tijd zo'n hoog tempo neer, dat hij na zijn eigen pitstop ruim voor Alonso op de baan kan komen. De derde plaats wordt zwaar bevochten door Massa en Raikkonen, maar de Braziliaan kan zijn eerste podium van zijn carriere veiligstellen.



















Vrijdag 20 juli 2007

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 21 juli 2007

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 22 juli 2007

14:00 - 2007 FORMULA 1 Grand Prix of Europe



Zaterdag 21 juli 2007

14:30 - 16:30 kwalificatie

Zondag 22 juli 2007

13:00 - 13:55 voorbeschouwing
14:00 - 15:40 Race
15:40 - 16:30 Nabeschouwing



Het Weer in omgeving nurburgring

Live Timing

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.

deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WEST
DeOP is hier te vinden!

Vorige topic: [F1]2007 Grand Prix of Europe

Hier verder. Zonder Hamilton

[ Bericht 99% gewijzigd door pfaf op 21-07-2007 17:13:04 ]
Calmer than you are
pi_51693671
Ferrari
Calmer than you are
pi_51693680
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:25 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Als je linksaf gaat drukt het gewicht van de auto vooral op je rechter voorwiel. Die band plofte dus, linksafsturen gaat dan bijna niet meer.
En in de grindbak kon ie ook niet veel meer doen omdat hij de helft van die afstand vliegend doorgebracht heeft
Sowieso geen druk op de wielen ... helaas heel weinig speling tussen bodem en baan.
En grind stuurt ook kut. En de eerste 40 meter vanaf de kerb was puur tweewieler.
Calm down, please!
pi_51693689
En weer een moment van Alonso
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:34:28 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_51693693
Mooi, Alonso is dus heel erg licht .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:34:48 #6
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_51693703
Ferrari
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:35:58 #7
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_51693731

Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_51693743
KIMI
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_51693748
Geen klein momentje ook van Alonso.. Zag er naar uit dat ie pole zou kunnen scoren en ws. lichter is, des te leuker voor morgen
Where facts are few, experts are many.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:37:52 #10
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_51693764
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:36 schreef Atreidez het volgende:
Geen klein momentje ook van Alonso.. Zag er naar uit dat ie pole zou kunnen scoren en ws. lichter is, des te leuker voor morgen
Is enorm licht!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:38:37 #11
47470 -Hans-
Met pensioen
pi_51693784
Hamilton: NIETS gebroken !!!! kan alles bewegen maar hij is nog wat wankel.

Ron Dennis = opgelucht.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:39:20 #12
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_51693798
Button
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:40:38 #13
102466 cappp
Ondertitel
pi_51693829
In de manager gegokt op Hamilton, damn, wat een klap.
Er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree
Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
Jailbait Gallery
pi_51693841
Ik denk dat als dat een betonnen muur was geweest, Hamilton beter af was geweest en zelf uit had kunnen stappen. Dat had 'ie afgeketst ipv zich in de bandenmuur geboord en meteen tot stilstand gekomen.
Calm down, please!
pi_51693887
Ik dacht dat je bij een crash je armen gekruist voor borst moet houden, omdat anders je polsen kunnen breken bij de impact..
Hell To The Liars
pi_51693917
linkje van de crash anyone ?
pi_51693959
quote:
Dennis: Lewis is fine
21 July 2007

Ron Dennis has confirmed that Lewis Hamilton has suffered no serious injuries after a serious shunt in today's qualifying session at the Nurburgring.
Click here

With six minutes to go in today's qualifying session, Hamilton suffered a big crash after his front right tyre appeared to fail. The young rookie was approaching the Schumacher-S flat out when his tyre yielded - his McLaren flying into the tyre barrier.

The session was stopped and it took around 30 minutes for the medical staff to take Hamilton away in a stretcher. He was conscious but looked seriously shaken, probably winded by the impact.

Ron Dennis confirmed: "Lewis is fine. There are no injuries or broken bones but he will be kept for a couple of hours observation just as a precaution. We had a gun failure - the right hand wheel was not on tight. But it was not a car failure thankfully, it was the gun's fault. It is far too early to say whether he can race tomorrow. Thankfully he did not lose consciousness. We'll make a decision about whether he can race after a couple of hours observation."
Calm down, please!
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:45:59 #18
184503 angel_akira
live the life you want
pi_51693987
hamilton is toch zelf uitgestapt...

"Hamilton pulls himself from the cockpit but looks to be shaken"
pi_51693997
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:42 schreef Droopie het volgende:
Ik dacht dat je bij een crash je armen gekruist voor borst moet houden, omdat anders je polsen kunnen breken bij de impact..
Ja ... jammer alleen dat 250 km/h iets van 70 meter per seconde is ... veel bedenktijd had 'ie niet.
Calm down, please!
pi_51694051
Ik was helemaal vergeten te gaan kijken, heb alleen laatste paar min gezien van Q3
............................
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:48:42 #21
184503 angel_akira
live the life you want
pi_51694054
zowiezo, probeer daar maar eens echt aan te denken als je die muur op je af ziet komen.
maargoed, ,voor hamilton maakte het niet veel verschil, hij is er goed vanaf gekomen. no serious injuries or brroken bones
pi_51694094
Net filmpje gekeken: http://nl.youtube.com/watch?v=1ZCAz7m11qQ

Dat was een aardige klapper en ik voorspelde nog een mega crash als verkapte tvp
............................
pi_51694154
Op ITV werd het probleem uitgelegd door Gascoyne, met een demonstratie op de Spyker. (wielbout, veiligheidspin e.d.)
Veel tv time voor de sponsors.
88mph
pi_51694204
Hopen dat Hamilton morgen toch kan starten...

Verder Webber positief, terwijl DC nog niet eens de eerste ronde doorkwam.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_51695587
TT wijziging? Deel 2/ #2 enzo??

*vreselijk slechte maar wel even een snel-tussendoor-tvp*


Edit: vooruit, iets betere tvp:
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:31 schreef Walter_Sobchak het volgende:

[..]

Fuck: dus toch die typische Alonso-mazzel. Hoeveel containers 'geluk' neemt die gozer mee naar het circuit?
Tja, de Lucky Lewis Streak hield ook op vandaag...

Dus wie weet: volgende race Fernando eraf of in de stapels? Ow wacht: er is morgen nog een race...
Hoewel dat dan wel weer sneu zou zijn voor McLaren: 2 coureurs in de lappenmand in 1 raceweekend... Om maar nog niet te spreken van de (dubbele) schroothoop van carbon en staal...

[ Bericht 39% gewijzigd door Sally op 21-07-2007 17:04:49 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')