Bronquote:Hoogste gebouw ter wereld nu in Dubai
DUBAI - Een toren in aanbouw in Dubai heeft zaterdag een hoogte van 512,1 meter bereikt. De Burj Dubai is daardoor het hoogste gebouw ter wereld. Dit heeft projectontwikkelaar Emaar laten weten.
Tot nu toe was de Taipei 101 het hoogste gebouw ter wereld.
De toren in de Taiwanese hoofdstad is 508 meter hoog.
Verdiepingen
De Burj Dubai heeft al 141 verdiepingen, meer dan elk ander gebouw ter wereld. Het hoogste gebouw ter wereld moet in 2008 af zijn. Met de bouw was in 2004 begonnen. Een Zuid-Koreaanse aannemer zet het gebouw neer voor 1 miljard dollar.
De Burj Dubai is een prestigeproject van het olierijke Dubai, een van zeven Verenigde Arabische Emiraten aan de Perzische Golf. De toren is onderdeel van een nieuwe wijk, de Downtown Burj Dubai, met 30.000 woningen en het grootste winkelcentrum ter wereld. Het geheel moet 20 miljard dollar gaan kosten.
Het dak van deze toren komt op 643 meter, de antennes komen tot een hoogte van 818 meter.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
512 Meter hoe hoog zal de volgende toren worden?
Je kan er mee adverteren. En het verkoopt. Hoe groter hoe beter.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:10 schreef Hathor het volgende:
Ik heb nooit begrepen wat er nou zo prestigieus is aan het in bezit hebben van het hoogste gebouw ter wereld, wat levert het nou verder op dan een dagje teletekst?
Ik geloof dat ze in Tokio daar bezig mee zijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:13 schreef liquid-orange het volgende:
Wanner komt het eerste gebouw van een kilometer hoog?
Dat komt er aan, ook in Dubai uiteraard. Althans, de plannen zijn er, het kan nog wel even duren voordat het daadwerkelijk klaar is.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:13 schreef liquid-orange het volgende:
Wanner komt het eerste gebouw van een kilometer hoog?
Moeten ze vooral doen op die breuklijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:14 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik geloof dat ze in Tokio daar bezig mee zijn.
Het trekt toeristen en zakenmensen naar je stad.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:10 schreef Hathor het volgende:
Ik heb nooit begrepen wat er nou zo prestigieus is aan het in bezit hebben van het hoogste gebouw ter wereld, wat levert het nou verder op dan een dagje teletekst?
Eerst maar 'es afwachten hoe hoog deze wordt.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
512 Meter hoe hoog zal de volgende toren worden?
Volgens mij niet hoor.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:14 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik geloof dat ze in Tokio daar bezig mee zijn.
wolkenkrabbers kunnen uitstekend tegen aardbevingen hoor.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Moeten ze vooral doen op die breuklijn.![]()
Wat dacht je van meten?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:56 schreef F- het volgende:
Hoe controlleer je dat?
Hoogste Amerikaan is de Sears Tower geloof ik. Die is 450 meter ofzo en rond de 500 met antennes ff uit mn hoofd.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:33 schreef roburt het volgende:
ik dacht dat wolkenkrabbers in Amerika veel hoger waren
Nee. In Chicago komt er wel eentje van 600 meter, dat wordt de één na hoogste, met dit gebouw in Dubai meegerekend.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:33 schreef roburt het volgende:
ik dacht dat wolkenkrabbers in Amerika veel hoger waren
Dat is voor Nederlandse standaarden ook zeker imposant ja.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:57 schreef tong80 het volgende:
Ik woon onder de Sint Maartens kerk en die vind ik met zijn 70 meter al imposant.
n00bquote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:57 schreef tong80 het volgende:
Ik woon onder de Sint Maartens kerk en die vind ik met zijn 70 meter al imposant.
Graag de bron vermelden, want dit verhaal lijkt mij wel erg sterkquote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:53 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik heb daar al reportages gezien, zij leven in halve concentratiekampen, krijgen amper proper water, moeten in een verschrikkelijke hitte werken, hun contract wordt niet nageleefd. Eigenlijk een beetje de moderne piramidenbouwers.![]()
klinkt wel aannemelijkquote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:59 schreef C21H23NO5 het volgende:
[..]
Graag de bron vermelden, want dit verhaal lijkt mij wel erg sterk![]()
Nee, niet rijk, eerder dood. Ik heb ooit een mooie reportage gezien van Max Westerman over de glazenwasser van de Twin Towers. Die man was helemaal niet rijk, hij had alleen vast werk. En hij is omgekomen bij de aanslagen op 11 september 2001.quote:
jaaa...natuurlijkquote:
Dat het geen pretje is geloof ik meteen, maar halve concentratiekampen?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 21:21 schreef zuiderbuur het volgende:
Als u als bron echt bewijs wil, dan moet ik u teleurstellen. Ik weet enkel wat de pers mij toont op de televisie, en ik kan u enkel artikels geven:
Meer dan drie kwart van de bevolking in Dubai heeft niet de nationaliteit van de UAE (bron )
Over de zelfmoorden, niet-uitbetaalde lonen, en het ontnemen van de paspoorten
Ook over zelfmoorden, lage lonen en het niet betalen van de werknemers
Ze krijgen te eten (of kunnen het kopen) maar het is niet helemaal fris wat daar gebeurd. Westerse import werkers kunnen hun gang gaan in dure hotels, maar derde wereld-medewerkers moeten zich natuurlijk onderwerpen aan de Sharia en worden zwaar gestraft als ze betrapt worden op gebruik van alcohol of het hebben van sex. En ze krijgen geen hoog loon.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 21:29 schreef C21H23NO5 het volgende:
[..]
Dat het geen pretje is geloof ik meteen, maar halve concentratiekampen?
Wat ik bedoelde was : zielige massale slaapplaatsen, smerige douches met onzuiver water,....(natuurlijk bedoelde ik niet dat ze echt als gevangenen behandeld werden)quote:Op zaterdag 21 juli 2007 21:29 schreef C21H23NO5 het volgende:
[..]
Dat het geen pretje is geloof ik meteen, maar halve concentratiekampen?
Juist, ik ken zelf mensen van hier die daar gaan werken. Het zware werk wordt door Aziatische vreemdelingen gedaan, maar de "brains" komen uit westen, heel veel ingenieurs van hier werken mee aan de bagger-en bouwprojecten. Die rijden rond in dure wagens, de arbeiders mogen zelf niet meer binnen in de gebouwen die ze zelf hebben gebouwd, eens die af zijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 21:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze krijgen te eten (of kunnen het kopen) maar het is niet helemaal fris wat daar gebeurd. Westerse import werkers kunnen hun gang gaan in dure hotels, maar derde wereld-medewerkers moeten zich natuurlijk onderwerpen aan de Sharia en worden zwaar gestraft als ze betrapt worden op gebruik van alcohol of het hebben van sex. En ze krijgen geen hoog loon.
mwoa.. in hun eigen land is helemaal weinig te vinden om hun familie van de onderhouden.. en eenmaal daar zitten ze jarenlang contractueel in een soort slavernijpositie zonder enige rechten. dat zal ze ook wel niet verteld zijn toen ze daar heen gingenquote:Op zaterdag 21 juli 2007 22:16 schreef TC03 het volgende:
Ach, ze worden nergens toe gedwongen.
Wat versta jij onder dwang?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 22:16 schreef TC03 het volgende:
Ik ken de verhalen van een oom die bij het baggerbedrijf werkt dat die eilandjes daar opspuit. Geen frisse bedoening idd.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 21:55 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was : zielige massale slaapplaatsen, smerige douches met onzuiver water,....(natuurlijk bedoelde ik niet dat ze echt als gevangenen behandeld werden)
ik vind helaas geen plaatjes meer(het was een Franse reportage, uitgezonden door Canvas)
Naast immoreel is het wel degelijk illegaal om lonen en documenten achter te houden.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 22:16 schreef TC03 het volgende:
Die uitstraling is er niet omdat er in de directe omgeving van dat gebouw nog veel meer gebouwen uit de grond worden gestamptquote:Op zondag 22 juli 2007 03:26 schreef tevebe het volgende:
Imposant gebouw, maar het is nou niet echt iets waarvoor ik naar Dubai zou afreizen. Op de foto's en reportages die ik gezien heb vind ik Dubai nou niet echt iets uitstralen...
Heb er vaker over gelezen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 22:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik ken de verhalen van een oom die bij het baggerbedrijf werkt dat die eilandjes daar opspuit. Geen frisse bedoening idd.
Nee, dan is water een probleem.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:16 schreef longinus het volgende:
Als je toch meer geld hebt dan water is het geen probleem
quote:Op zondag 22 juli 2007 15:20 schreef gronk het volgende:
Ik vraag me af of die strategie van dubai gaat werken, om hun inkomsten voor 100% uit toerisme te halen. Als de regio daar economisch inelkaarzakt, dan is het gewoon een zandbak...
http://www.groene.nl/2007/2/het_politieke_voorbeeld_van_Dubaiquote:In 2010 moet het volledige bruto binnenlands product (bbp) van Dubai afkomstig zijn uit activiteiten die niets met olie van doen hebben, zoals toerisme en financiën
Ach, in de jaren vijftig waren er al serieuze plannen om een wolkenkrabber van meer dan 1,5 kilometer te bouwen, genaamd The Illinois. Het zou gebouwd moeten worden in Chicago, maar is uiteindelijk niet doorgegaan omdat het financieel niet rendabel was, maar technisch was het toen al mogelijkquote:Op zondag 22 juli 2007 03:17 schreef sander89 het volgende:
Ik vraag me af waar de grens dat ze hoog kunnen bouwen met welke materialen we nu hebben, maar ze zullen wel weer iets nieuws verzinnen zodat ze misschien nog is een keer 2 km hoog halen.
Waarom bouwen ze niet in NL een wolkenkrabber van 500 meter of meer, zal heel wat kouder daar boven zijn lijkt me, kan je daar sneeuwballen gooien de hele winter door![]()
Ik heb zelf ook op tv gezien hoe ze daar alles uit de grond stampen, de omstandigheden zijn erg slecht voor de bouwvakers enz. Het is daar 40 graden of warmer en ze moeten zich helemaal kapot werken de hele dag, je kan wel zeggen dat het slaven zijn. Soort China zeg maar zowat.
Ja, maar als de hele regio inelkaarkleddert, dan hou je alleen toerisme over. Da's natuurlijk niet iets wat van de ene op de andere dag zal gebeuren, maar ik zie dit toch een beetje als een wanhoopspoging.quote:
Dat was al vrij indrukwekkend, toen ik helemaal boven was wilde ik snel weer naar beneden.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:41 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Hoogste Amerikaan is de Sears Tower geloof ik. Die is 450 meter ofzo en rond de 500 met antennes ff uit mn hoofd.
In Chicago waait 't altijd, vandaar ook die bijnaam Windy City.quote:Op maandag 23 juli 2007 00:55 schreef gronk het volgende:
Volgens mij moet je op die hoogte toch ook al voelen dat 't ding bij stevige wind een beetje zwaait, of valt dat wel mee?
Iew.quote:Op maandag 23 juli 2007 01:00 schreef popolon het volgende:
[..]
In Chicago waait 't altijd, vandaar ook die bijnaam Windy City.Ja, ik voelde het zeker.
Ik denk dat als heel Dubai is volgebouwd het nog steeds geen uitstraling heeft. Ze hebben dan wel flink wat hoge gebouwen, maar alle gebouwen op de hoogste na lijken op elkaar.quote:Op zondag 22 juli 2007 11:17 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Die uitstraling is er niet omdat er in de directe omgeving van dat gebouw nog veel meer gebouwen uit de grond worden gestamptHet is daar dus letterlijk en figuurlijk een bouwput, en ja dat straalt pas wat uit als het allemaal afgerond is
![]()
Acht, 't is heel erg hoog.quote:Op maandag 23 juli 2007 01:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Iew.![]()
Dichter bij huis: mijn pa is een keer op bezoek geweest nationale nederlanden in den haag. Mocht-ie een offerte toelichten op de 42e, ofzo. Mooi uitzicht in de verte hoor, maar dat dat glas tot de vloer toe doorliep vond-ie, erm, minder. Geen idee hoe dat op een paar honderd meter hoogte is, of hoogtes dan opeens iets abstracts worden, of dat het alleen maar doodeng is.
Blade runner zat er nog geeneens zo heel erg ver naast.quote:
Bedoel je niet Rotterdam? In Den Haag zit geen hoog NN-gebouw.quote:Op maandag 23 juli 2007 01:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Iew.![]()
Dichter bij huis: mijn pa is een keer op bezoek geweest nationale nederlanden in den haag. Mocht-ie een offerte toelichten op de 42e, ofzo. Mooi uitzicht in de verte hoor, maar dat dat glas tot de vloer toe doorliep vond-ie, erm, minder. Geen idee hoe dat op een paar honderd meter hoogte is, of hoogtes dan opeens iets abstracts worden, of dat het alleen maar doodeng is.
D'oh! Klopt.quote:Op maandag 23 juli 2007 01:25 schreef TC03 het volgende:
[..]
Bedoel je niet Rotterdam? In Den Haag zit geen hoog NN-gebouw.
Samsung heeft de bouwcontract:quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:53 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik durf me wel af te vragen WIE deze torens bouwt? Dat zullen waarschijnlijk allemaal geïmporteerde spotgoedkope arbeidskrachten uit Indië, Nepal, China,... zijn? Ik heb daar al reportages over gezien, zij leven in halve concentratiekampen, krijgen amper proper water, moeten in een verschrikkelijke hitte werken, hun contract wordt niet nageleefd. Eigenlijk een beetje de moderne piramidenbouwers.![]()
yup .. de maten van de Twin Towersquote:Op maandag 23 juli 2007 10:50 schreef F04 het volgende:
Is hij hoger van de Twin Towers destijds?
tegenover de Burj Dubaiquote:Antenna/Spire 1,727 ft (526.3 m) [1]
Roof 1,368 ft (417.0 m)
Top floor 1,355 ft (413.0 m)
ziet er trouwens wel indrukwekkend uit die toren, net een sprookje uit 1001 nacht in het jaar 2020 .. maar ja, ook ik heb die docu toen gezien op Canvas ..quote:Antenna/Spire ~818 m (2,684 ft) (estimate)
Roof ~643.3 m (2,110.6 ft)
Top floor ~624.1 m (2,047.6 ft) (estimate)
Welcome to the Middle-East, het gebied met de extremen.quote:Op maandag 23 juli 2007 11:47 schreef moussie het volgende:
en dat is dus wat het zo schrijnend maakt, aan de ene kant die rijkdom, de straten zijn nog net niet van goud, en aan de andere kant deze armoede en uitbuiting
Welkom op planeet aarde, overal buiten het rijke westen is het zo.quote:Op maandag 23 juli 2007 13:12 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Welcome to the Middle-East, het gebied met de extremen.
Ik doelde op tevens geestelijke extremen en de fanatieke eercultuur die dit stukje (Westerse) pracht en praal mogelijk heeft gemaakt.quote:Op maandag 23 juli 2007 14:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welkom op planeet aarde, overal buiten het rijke westen is het zo.
Als voorbeeld film zou ik iedreen eens willen aanraden om syriana te kijken. Deze film gaat niet over het bouwen van hoge torens maar wel gedeeltelijk over arbeidsomstandigheden van goedkope krachten in het midden oosten.
Een jaar of 4000 geleden kreeg men in die regio het ook al voor elkaar om piramides en andere architectonische hoogstanden te bouwen. Wat hier dan de geeestelijk extremen en fanatieke eercultuur mee van doen heeft daar kan ik niets mee. Dat men in taiwan die toren heeft neergezet waarom is dat dan geweest, geen eercultuur of extremische godsdiensten.quote:Op maandag 23 juli 2007 14:24 schreef alex4allofyou het volgende:
Ik doelde op tevens geestelijke extremen en de fanatieke eercultuur die dit stukje (Westerse) pracht en praal mogelijk heeft gemaakt.
Ik denk alleen dat de praktijken die in de film getoond worden voor de olieindustrie ook opgaat voor alle andere takken van productie industrie. Zolang we hier in het westen maar "goedkope" producten hebben. De sweetshops in azie (china en thailand) daar wil je ook niet werkzaam zijn. Dan hebben we ook nog onze koffie en bananen productie waarbij je ook niet wilt werken.quote:Syriana heb ik gezien, die arbeider boorde toch een speedboat in een vrachtschip, niet?
Syriana geeft iig wel een goed beeld wat voor belangen er spelen op gebied van de olie, Amerikanen, Europeanen, Chinezen, allemaal vechten ze om elke druppel olie en aarzelen niet om de oliesjeiks corrupt te houden door ze smeergeld te geven. En het resultaat hiervan zie je oa in Dubai. Nietemin is het eigenlijk niet meer dan een fooi als je kijkt naar wat een rendement de olie heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |