quote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:54 schreef qltel het volgende:
1 KG geleisuiker op 1200 gram pruimen
en das weinigquote:4 minuten koken.
waarom in vredesnaam op de kopquote:Tot de potten afgekoeld zijn op z'n kop bewaren.
Jech. pitten toevoegenquote:Bij pruimen moet je 6 pitten openkraken met een notenkraker
een thee-eiquote:en deze in een thee-ei in de kokende prut doen
en hoe was het geworden?quote:het recept wat ik van de week heb gebruikt
De suikerverhouding valt nog mee. In veel jamrecepten moet de suiker 1:1 erin.quote:
ok, dank jequote:Op zaterdag 21 juli 2007 09:00 schreef qltel het volgende:
[..]
De suikerverhouding valt nog mee. In veel jamrecepten moet de suiker 1:1 erin.
Die pitten heb ik klein gemaakt in een notenkraker. En wat ik even vergat te vermelden, je moet ze er ook weer uithalen, vandaar dat ze in dat thee-ei gaan.
Overigens, het moet dus wel geleisuiker zijn. Met normale suiker wordt je jam namelijk niet dik.
Het op z'n kop zetten is ervoor om ze zo luchtdicht mogelijk neer te zetten. De bedoeling is namelijk om de potten vacuum te maken.
En ja, de jam is heerlijk geworden. Ik heb ze gemaakt van mirabellen oftewel gele pruimen.
Zelfgemaakte jam is erg simpel te maken, kost weinig en is erg lekker. Het grootste probleem is altijd de potten om ze in te doen. Ik heb in mijn tuin net ook weer rijpe pruimen gevonden van een andere soort. Ik denk dat ik daar ook nog even een kilo van ga scoren en dan nog ff wat jam ervan ga maken.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:46 schreef Steve_I. het volgende:
[..]
ok, dank je
Ik heb geen idee van wat voor pruimen ik ze maak, ze lijken best wel op die van 't bovenste plaatje, maar dan worden ze roder in plaats van zo paars als op het plaatje wanneer ze rijp zijn. ze groeien aan de boom in m'n achtertuin
mijn ouders zijn op vakantie en ik ga geen 10 kilo van die dingen op vreten
Hebben jullie toevallig ook bramen? Vraag dan je Jamboyquote:Op zaterdag 21 juli 2007 15:49 schreef Rewimo het volgende:
qltels jam isIk hou hem in dienst als opperjammaker
Dat van die pitten staat in een jamboek wat ik hier heb. Ik heb ook geen idee wat het verschil is.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:38 schreef Dinus het volgende:
Ik heb toevallig ook pruimenjam gemaakt deze week en vond het een makkie. Ik hoefde niet eens te pureren, heb ze wel iets langer gekookt dan 4 minuten. Heb de velletjes er ook lekker in laten zitten en die storen niet.
Ik heb er geen pitten al dan niet in een theeëi doorgedaan, wel een zakje vanillesuiker, omdat ik dat gewoon erg lekker vind in de jam![]()
Nou, ik heb gisteren ook pruimenjam gemaakt met maar 1 kapotte pit erin, en hij smaakt prima. Gewoon zonder doen dus.quote:Op zondag 22 juli 2007 12:19 schreef Steve_I. het volgende:
heb geen thee-ei
dacht dat we wel een thee-huisje hadden staan maar kan hem niet vinden
moet ik nou wel of niet ook wat citroensap er aan toevoegen bij pruimen
THNXquote:Op zondag 22 juli 2007 12:22 schreef qltel het volgende:
[..]
Nou, ik heb gisteren ook pruimenjam gemaakt met maar 1 kapotte pit erin, en hij smaakt prima. Gewoon zonder doen dus.
Citroensap bijvoegen mag wel, maar moet niet. Zonder gaat het ook prima.
Goed zo!quote:
Oh kijk, hier spreekt een kennert.quote:Op zondag 22 juli 2007 19:38 schreef Mingus het volgende:
Geleisuiker is voor mannen die zittend plassen. En daarbij is het minder lang houdbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |