abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 juli 2007 @ 23:40:54 #1
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51679738
kort maar krachtig:

hoe maak ik van deze

deze

?

dank
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 20 juli 2007 @ 23:54:45 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51680320
Zoals je van de meeste vruchten jam maakt.

Pitten eruit halen, klein maken, geleisuiker toevoegen (1 KG geleisuiker op 1200 gram pruimen) en 4 minuten koken.

Hierna de nog kokende jam in de potten doen, pot zo vol mogelijk, direct het deksel erop en goed vastdraaien. Tot de potten afgekoeld zijn op z'n kop bewaren.

1 toevoeging voor pruimen. Bij pruimen moet je 6 pitten openkraken met een notenkraker en deze in een thee-ei in de kokende prut doen (geen idee waarom, maar dat stond zo in het recept wat ik van de week heb gebruikt).
  zaterdag 21 juli 2007 @ 00:28:22 #3
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51681498
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 23:54 schreef qltel het volgende:
1 KG geleisuiker op 1200 gram pruimen

das veel
quote:
4 minuten koken.
en das weinig
quote:
Tot de potten afgekoeld zijn op z'n kop bewaren.
waarom in vredesnaam op de kop
quote:
Bij pruimen moet je 6 pitten openkraken met een notenkraker
Jech. pitten toevoegen en die moet ik dan eerst weer op de een of andere manier fijn zien te prakken zeker ;?
quote:
en deze in een thee-ei in de kokende prut doen
een thee-ei ik weet wat thee is, ik weet wat een ei is, maar een thee-ei
quote:
het recept wat ik van de week heb gebruikt
en hoe was het geworden? proefde je de pitten nog
pi_51681787
www.google.nl

zelf jam maken
> Be Yourself; everyone else is taken <
pi_51681801

Thee-ei is dus afgesloten, prutjevan de pitten blijft erin zitten. Ei til je eruit, en klaar is kees
Lotte!
Noah!
  zaterdag 21 juli 2007 @ 02:20:41 #6
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51684682
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 00:37 schreef Peekaboo het volgende:
www.google.nl

zelf jam maken
anders reageer je toch gewoon niet
we kunnen ook gewoon fok opheffen... zeikerd
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 21 juli 2007 @ 09:00:24 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51686708
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 00:28 schreef Steve_I. het volgende:

[..]
De suikerverhouding valt nog mee. In veel jamrecepten moet de suiker 1:1 erin.

Die pitten heb ik klein gemaakt in een notenkraker. En wat ik even vergat te vermelden, je moet ze er ook weer uithalen, vandaar dat ze in dat thee-ei gaan.

Overigens, het moet dus wel geleisuiker zijn. Met normale suiker wordt je jam namelijk niet dik.

Het op z'n kop zetten is ervoor om ze zo luchtdicht mogelijk neer te zetten. De bedoeling is namelijk om de potten vacuum te maken.

En ja, de jam is heerlijk geworden. Ik heb ze gemaakt van mirabellen oftewel gele pruimen.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 12:46:21 #8
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51689947
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 09:00 schreef qltel het volgende:

[..]

De suikerverhouding valt nog mee. In veel jamrecepten moet de suiker 1:1 erin.

Die pitten heb ik klein gemaakt in een notenkraker. En wat ik even vergat te vermelden, je moet ze er ook weer uithalen, vandaar dat ze in dat thee-ei gaan.

Overigens, het moet dus wel geleisuiker zijn. Met normale suiker wordt je jam namelijk niet dik.

Het op z'n kop zetten is ervoor om ze zo luchtdicht mogelijk neer te zetten. De bedoeling is namelijk om de potten vacuum te maken.

En ja, de jam is heerlijk geworden. Ik heb ze gemaakt van mirabellen oftewel gele pruimen.
ok, dank je
Ik heb geen idee van wat voor pruimen ik ze maak, ze lijken best wel op die van 't bovenste plaatje, maar dan worden ze roder in plaats van zo paars als op het plaatje wanneer ze rijp zijn. ze groeien aan de boom in m'n achtertuin

mijn ouders zijn op vakantie en ik ga geen 10 kilo van die dingen op vreten
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 21 juli 2007 @ 13:05:58 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51690415
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:46 schreef Steve_I. het volgende:

[..]

ok, dank je
Ik heb geen idee van wat voor pruimen ik ze maak, ze lijken best wel op die van 't bovenste plaatje, maar dan worden ze roder in plaats van zo paars als op het plaatje wanneer ze rijp zijn. ze groeien aan de boom in m'n achtertuin

mijn ouders zijn op vakantie en ik ga geen 10 kilo van die dingen op vreten
Zelfgemaakte jam is erg simpel te maken, kost weinig en is erg lekker. Het grootste probleem is altijd de potten om ze in te doen. Ik heb in mijn tuin net ook weer rijpe pruimen gevonden van een andere soort. Ik denk dat ik daar ook nog even een kilo van ga scoren en dan nog ff wat jam ervan ga maken.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 21 juli 2007 @ 13:08:41 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51690465
Oh, wat ik ook nog vergat: de potten moeten metalen deksels hebben. Met kunststofdeksels (pindakaas enzo) gaat het niet. Dat zuigt niet vacuum. Potten van jam (nee, echt? ) zijn erg geschikt, maar potten waar groente, appelmoes en pastasaus enzo inzit ook. En zorg dat ze goed schoon zijn. Liefst eerst in de vaatwasser en net voor gebruik nog even in een pannetje kokend water. De deksels vooral ook, in die deksels zit een rubberen randje en dat wordt goed zacht door de warmte en sluit daardoor extra goed af.

Ik zie op jouw foto trouwens 2 weckpotten, met zo'n glazen deksel. Mits het rubber wat er tussen hoort te zitten goed is, mag dat natuurlijk ook.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 21 juli 2007 @ 15:49:44 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_51694076
qltels jam is Ik hou hem in dienst als opperjammaker
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_51706694
Ik heb toevallig ook pruimenjam gemaakt deze week en vond het een makkie. Ik hoefde niet eens te pureren, heb ze wel iets langer gekookt dan 4 minuten. Heb de velletjes er ook lekker in laten zitten en die storen niet.
Ik heb er geen pitten al dan niet in een theeëi doorgedaan, wel een zakje vanillesuiker, omdat ik dat gewoon erg lekker vind in de jam
Zolang er was is, is er leven.
pi_51706733
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:49 schreef Rewimo het volgende:
qltels jam is Ik hou hem in dienst als opperjammaker
Hebben jullie toevallig ook bramen? Vraag dan je Jamboy eens of ie jam maakt van bramen met een paar nectarine's en een zakje vanillesuiker
Dit maakte ik vorig jaar, en omdat ik te weinig bramen had, zocht ik er wat bij dat ik toevallig in huis had.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 21 juli 2007 @ 23:51:58 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51707023
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:38 schreef Dinus het volgende:
Ik heb toevallig ook pruimenjam gemaakt deze week en vond het een makkie. Ik hoefde niet eens te pureren, heb ze wel iets langer gekookt dan 4 minuten. Heb de velletjes er ook lekker in laten zitten en die storen niet.
Ik heb er geen pitten al dan niet in een theeëi doorgedaan, wel een zakje vanillesuiker, omdat ik dat gewoon erg lekker vind in de jam
Dat van die pitten staat in een jamboek wat ik hier heb. Ik heb ook geen idee wat het verschil is.

De vorige partij was van Mirabellen, vroege kleine gele pruimen en daarvan kon ik de pitten goed kapot krijgen. Vandaag heb ik (als ik de naam goed uitgezocht heb) Warwickshire Drooper (oftewel grote rood/gele (sommige lijken wel oranje) pruimen) verwerkt, en daarvan kreeg ik maar 1 pit kapot (na 4 ben ik dan ook gestopt met proberen). Die ene heb ik er dan wel even in gehangen, we zullen wel zien hoe het gaat. Pureren doe ik ook niet. De pruimen heb ik kapot gekookt. Dan komen ook de pitten mooi los. Vruchtvlees valt zo ook mooi uit elkaar. de ergste vellen heb ik er uitgeschept met een shuimspaan, de kleinere heb ik gewoon laten zitten.

Bramen weten we nog niet. ALS ze vruchten krijgen, ga ik er jam van maken, maar die struiken zijn wild en ik weet nog niet hoe ze het doen (ik woon hier nog maar een maand).

Ik heb wel rode bessen jam gemaakt. Is ook reuze simpel en ook heel erg lekker. Die heb ik trouwens klein gemaakt met zo'n stamper voor stamppot. Ging ook reuze makkelijk.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:56:08 #15
81237 releaze
best of both worlds
pi_51707117
op de geleisuiker die ik had stond een korte handleiding voor het maken van jam.

wel belangrijk dat je de potten ff uitkookt voordat je ze gaat gebruiken. Het beste een grote pan, potten erin, vullen met water, 2 eetlepels zout in het water toevoegen, aan de kook brengen en het zo een half uurtje laten staan, dan is het grootste gedeelte wel dood. Als je een snelkookpan hebt proberen de potten daar in te doen (zonder zout), 10 minuten later zijn ze praktisch steriel.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 21 juli 2007 @ 23:59:30 #16
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_51707201
Er zitten wel een heleboel bramen aan de struiken, maar of ze lekker worden weten we nog niet
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 22 juli 2007 @ 12:19:10 #17
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51714098
heb geen thee-ei
dacht dat we wel een thee-huisje hadden staan maar kan hem niet vinden
moet ik nou wel of niet ook wat citroensap er aan toevoegen bij pruimen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 22 juli 2007 @ 12:22:19 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51714171
quote:
Op zondag 22 juli 2007 12:19 schreef Steve_I. het volgende:
heb geen thee-ei
dacht dat we wel een thee-huisje hadden staan maar kan hem niet vinden
moet ik nou wel of niet ook wat citroensap er aan toevoegen bij pruimen
Nou, ik heb gisteren ook pruimenjam gemaakt met maar 1 kapotte pit erin, en hij smaakt prima. Gewoon zonder doen dus.

Citroensap bijvoegen mag wel, maar moet niet. Zonder gaat het ook prima.
  zondag 22 juli 2007 @ 12:44:13 #19
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51714753
quote:
Op zondag 22 juli 2007 12:22 schreef qltel het volgende:

[..]

Nou, ik heb gisteren ook pruimenjam gemaakt met maar 1 kapotte pit erin, en hij smaakt prima. Gewoon zonder doen dus.

Citroensap bijvoegen mag wel, maar moet niet. Zonder gaat het ook prima.
THNX
Nu Douchen, dan maken
pi_51725594
quote:
Op zondag 22 juli 2007 12:44 schreef Steve_I. het volgende:

[..]

THNX
Nu Douchen, dan maken
En, is het gelukt?
  zondag 22 juli 2007 @ 18:51:28 #21
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_51725795
quote:
Op zondag 22 juli 2007 18:42 schreef Dinus het volgende:

[..]

En, is het gelukt?
Jazekers `
morgen wafels kopen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 22 juli 2007 @ 19:36:05 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51726967
quote:
Op zondag 22 juli 2007 18:51 schreef Steve_I. het volgende:

[..]

Jazekers `
morgen wafels kopen
Goed zo!

Mijn ervaring is trouwens dat pruimenjam vrij lang dun blijft. Na een dag of 2 was die van mij gestold. En die ik gisteren heb gemaakt, is nu dus nog vloeibaar. Hopelijk morgen niet meer (en anders eten we morgen gewoon weer dunne jam.. )
pi_51727024
Mooi Steve, nu wafels bakken he

Mijn jam was van die kleine gele pruimen, ik weet de naam zo even niet.
Die stolde wel zo goed als meteen, maar ik had in verhouding wat minder fruit denk ik, half om half daaraan zou het kunnen liggen misschien?
  zondag 22 juli 2007 @ 19:38:50 #24
185461 Mingus
hollywood is over
pi_51727036
Geleisuiker is voor mannen die zittend plassen. En daarbij is het minder lang houdbaar.
Nessun dorma. Nessun dorma.
pi_51727060
quote:
Op zondag 22 juli 2007 19:38 schreef Mingus het volgende:
Geleisuiker is voor mannen die zittend plassen. En daarbij is het minder lang houdbaar.
Oh kijk, hier spreekt een kennert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')