Mijn oma zei vroeger al dat kinderen voordat ze naar de kleuterschool een kruiwagen aan zand naar binnen moesten werken. Op die manier bouw je je weerstand op.
Bepaalde essentiële dingen zijn gewoon belangrijk,
na het plassen en
voor het eten je handen wassen bijvoorbeeld. En voor de wat stoerdere kleine grote jongens dat ze NIET de bril aan de voorkant omhoog zetten als ze de kunst van het staand plassen hebben ondekt
om nog maar te zwijgen over het richten ![]()
.
Ik denk wel dat nu de gezinnen steeds kleiner zijn geworden, mensen voorzichtiger met hun kroost zijn. Vroeger was het ondenkbaar om in een gezin met 14 kinderen, ook nog eens het hele huis smetteloos te houden, en ook nog eens die andere 13 in het oog houden dat ze geen kattekwaad uithaalden. Dat is gewoon niet te doen. Ik zie dat bij vriendjes van onze junior wel terug, bij de één hebben ze 5 kids, bij de ander 6. Dat zijn aantallen die je tegenwoordig niet zo veel meer tegenkomt. Daar is het in huis ook nog wel eens de zoete inval en niet alles precies opgeruimd/schoongemaakt... dat gaat nu eenmaal niet altijd.
Nu hebben mensen 1, 2 of 3 kinderen, en tijd genoeg om zich daarop te richten. En zich daarover dus ook zorgen te maken. Ik denk niet dat dat te maken heeft met het krijgen van kinderen op latere leeftijd. De tijden veranderen nu eenmaal. Vroeger gingen de mensen één keer in de week in de teil, de rest van de week hielden ze zich bij met een wasbeurt aan de wastafel.
Nu kunnen mensen iedere moment van de dag onder de douche springen. Niet dat het vroeger beter was, maar nu is het veel toegankelijker om je persoonlijke hygiëne bij te houden. Maar je moet niet doorslaan.
Een pasgeboren kindje heeft nog weinig weerstand, maar tegen de tijd dat ze kunnen kruipen en de wereld gaan ontdekken, stoppen ze vanalles in hun mond wat ze maar tegenkomen. Ik denk niet dat het veel verschil maakt of je dan nog een speen die op het grasveld heeft gelegen afspoelt, terwijl ze ondertussen een lieveheersbeestje naar binnen proberen te werken.
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste,
Jongste en
LaraMijn
mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.