abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51633667
Naar aanleiding van de discussie in Flesvoeding kraanwater of bronwater? kwamen we op de hygiëne hypothese. Een hypothese die grofweg stelt dat kinderen allergieën en andere aandoeningen ontwikkelen doordat ouders te hygiënisch met hun kinderen omgaan.

Steeds meer wetenschappers zijn hiervan overtuigd en ik was eigenlijk benieuwd of dit niet mede veroorzaakt zou kunnen worden door twee andere maatscahppelijke verschijnselen: het op steeds hogere leeftijd krijgen van een eerste kind (dat is in Nederland inmiddels boven de 30 jaar) en het steeds kleiner worden van de gezinnen.

Ik kan me voorstellen dat ouders van grotere gezinnen een meer laissez-faire houding hebben t.a.v. hun kinderen waar het bijvoorbeeld hygiëne betreft. Voor de grote gevaren moet alles wijken, maar voor de 'kleine' gevaren kun je zoiets hebben van "ach, dat kan niet zoveel kwaad".

Daarnaast (en hiermee doel ik niet op de ratio, maar de evolutie): in jongere gezinnen is er meer kans dat er nog een andere kind kan komen, mocht er met één van de andere kinderen iets misgaan. (ik weet dat dat een hele gevaarlijke is)

Bij een hogere leeftijd zijn die mogelijkheden minder. De kans dat je er überhaupt eentje kan krijgen is al een stuk kleiner, maar wordt bij het ouder worden nog steeds kleiner. Een "vervanging" is dan steeds minder aan de orde. (let op: evolutionair bekeken, vroeger waren de gezinnen immers nog veel groter dan nu. Er gingen onderweg nogal wat kinderen dood. Zie de vergelijking met een nest eendjes)

Dus de centrale vraag: Worden kinderen gemiddeld genomen te hygiënisch opgevoed doordat mensen op steeds latere leeftijd kinderen krijgen?

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_51634057
Ik weet niet of het met de latere leeftijd te maken heeft waarop men kinderen zou krijgen.
Ik heb eens gelezen dat het vooral te maken heeft met onze manier van leven. Er zijn zoveel schoonmaakmiddelen en -doekjes in de handel, dat alles gedesinfecteerd wordt, en er wordt ons ook aan alle kanten voorgehouden dat we dat moeten doen. Een keuken was vroeger een broedplaats van bacterieen, tegenwoordig met al die desinfectiemiddelen, krijgen die niet echt kans meer om te floreren. Een kind dat een koekje krijgt, moet eerst zijn handjes af laten doen met natte doekjes, want stel je voor dat het een korreltje zand naar binnen krijgt...

Ik ken best wat moeders, maar ik heb juist het idee dat de jongere moeders veel meer bezig zijn met schoon-schoner-schoonst dan de oudere moeders.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_51634273
Weet niet of het met leeftijd te maken heeft. Weet wel dat ik zelf niet zo ultra-hygienisch met mijn kind omga, juist omdat ik weet dat ze anders geen anti stoffen opbouwt.
  donderdag 19 juli 2007 @ 18:44:17 #4
24188 Belana
kloon van belana
pi_51634274
ik vind wel dat er vaak enorm paniekerig gedaan wordt over hygiëne, maar het verband met op latere leeftijd kinderen krijgen zie ik niet.
Persoonlijke hygiëne is iets wat in de loop der eeuwen steeds sterker is geworden en ik denk dat er vaak gedacht werd en wordt dat het goed is voor de gezondheid en dat we daar nogal in doorgeschoten zijn. De kraamverzorgende begint er al mee... baby "moet" iedere dag in bad. waarom? nergens voor nodig. zoals een arts ooit al eens tegen mijn moeder zei 40 jaar geleden, je wast ook alle goeie beschermende dingen weg.
stormy waters...
sailin'
  donderdag 19 juli 2007 @ 18:49:18 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51634430
Heeft het niet ook gewoon te maken met de verhygienisering van de hele samenleving?
Moet je eens een topic openen over dat je niet elke dag douched, dan hangt gelijk half heel FOK! kotsend en wel over je heen, want hoe smerig is dat wel niet.
Alles in huis wordt tot in den treure schoongemaakt en opgepoetst.

En vriendinnetje van mij maakte de speen van kindlief nog steeds schoon als die op de grond viel terwijl dat kindje allang kroop en met van alles in aanraking kwam.
Die heeft ook dat handenwassen voor je de baby oppakt heeeeeeeel lang volgehouden. Maar komt ook uit een enorme poetsachtergrond.

Gelukkig ben ik gezegend met een moeder die daar geen last van heeft en ik ben zelf dat gemis ook niet aan het overcompenseren.
Dus ik gok dat het bij mij als oudere moeder van wrsch maar 1 kindje uiteindelijk wel mee zal vallen...
pi_51634771
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 18:44 schreef Belana het volgende:
maar het verband met op latere leeftijd kinderen krijgen zie ik niet.
Het is een evolutionair verband dat ik wellicht zie: mensen die op latere leeftijd kinderen krijgen, zouden best eens beschermender kunnen zijn, juist omdat ze niet veel kansen meer hebben op meer kinderen.
pi_51634809
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 18:49 schreef Brighteyes het volgende:
Heeft het niet ook gewoon te maken met de verhygienisering van de hele samenleving?
Met (voor mij dan ) als exponent de oudere ouder.
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:05:28 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51634906
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Met (voor mij dan ) als exponent de oudere ouder.
Mwoah... volgens mij ben je nu wel erg ruim met je hypothese.
Volgens mij hebben de meeste poetsdozen van mijn generatie dat ge-erfd van hun ouders en is dat eerder voortkomend uit steeds maar luxere welvaart waar we ons in bevinden.
De meeste jongeren van deze tijd zijn niet meer zo van de poets verder volgens mij.
pi_51634951
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:05 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Mwoah... volgens mij ben je nu wel erg ruim met je hypothese.
Volgens mij hebben de meeste poetsdozen van mijn generatie dat ge-erfd van hun ouders en is dat eerder voortkomend uit steeds maar luxere welvaart waar we ons in bevinden.
De meeste jongeren van deze tijd zijn niet meer zo van de poets verder volgens mij.
Hoho: ik bedoel dus dat de oudere ouder dat in extremis doorvoert.
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:07:21 #10
44200 Sjeekie_Beekie
Beter te laat, dan over tijd!
pi_51634954
Mijn oma zei vroeger al dat kinderen voordat ze naar de kleuterschool een kruiwagen aan zand naar binnen moesten werken. Op die manier bouw je je weerstand op.

Bepaalde essentiële dingen zijn gewoon belangrijk, na het plassen en voor het eten je handen wassen bijvoorbeeld. En voor de wat stoerdere kleine grote jongens dat ze NIET de bril aan de voorkant omhoog zetten als ze de kunst van het staand plassen hebben ondekt om nog maar te zwijgen over het richten .

Ik denk wel dat nu de gezinnen steeds kleiner zijn geworden, mensen voorzichtiger met hun kroost zijn. Vroeger was het ondenkbaar om in een gezin met 14 kinderen, ook nog eens het hele huis smetteloos te houden, en ook nog eens die andere 13 in het oog houden dat ze geen kattekwaad uithaalden. Dat is gewoon niet te doen. Ik zie dat bij vriendjes van onze junior wel terug, bij de één hebben ze 5 kids, bij de ander 6. Dat zijn aantallen die je tegenwoordig niet zo veel meer tegenkomt. Daar is het in huis ook nog wel eens de zoete inval en niet alles precies opgeruimd/schoongemaakt... dat gaat nu eenmaal niet altijd.

Nu hebben mensen 1, 2 of 3 kinderen, en tijd genoeg om zich daarop te richten. En zich daarover dus ook zorgen te maken. Ik denk niet dat dat te maken heeft met het krijgen van kinderen op latere leeftijd. De tijden veranderen nu eenmaal. Vroeger gingen de mensen één keer in de week in de teil, de rest van de week hielden ze zich bij met een wasbeurt aan de wastafel.

Nu kunnen mensen iedere moment van de dag onder de douche springen. Niet dat het vroeger beter was, maar nu is het veel toegankelijker om je persoonlijke hygiëne bij te houden. Maar je moet niet doorslaan.

Een pasgeboren kindje heeft nog weinig weerstand, maar tegen de tijd dat ze kunnen kruipen en de wereld gaan ontdekken, stoppen ze vanalles in hun mond wat ze maar tegenkomen. Ik denk niet dat het veel verschil maakt of je dan nog een speen die op het grasveld heeft gelegen afspoelt, terwijl ze ondertussen een lieveheersbeestje naar binnen proberen te werken.
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:09:02 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51635020
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:07 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoho: ik bedoel dus dat de oudere ouder dat in extremis doorvoert.
Ja, maar die oudere ouder is toch van onze generatie die dat weer ge-erfd heeft van hun ouders. Die het poetsen en alles schoon willen en moeten hebben volgens mij dus niet zelf verzonnen hebben.
pi_51635140
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:09 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, maar die oudere ouder is toch van onze generatie die dat weer ge-erfd heeft van hun ouders. Die het poetsen en alles schoon willen en moeten hebben volgens mij dus niet zelf verzonnen hebben.
Ja, maar dat is wellicht een maatschappelijk iets.

Voorbeeld:

De hele maatschappij maakt extreem veel schoon.
Daarbinnen is er een groep mensen (die dus op latere leeftijd voor het eerst kinderen krijgt) die juist vanwege dat op latere leeftijd kinderen krijgen, extreem doorslaat in hygiëne, maar niet vanwege de maatschappelijke drang/dwang, maar vanwege het kind. Dat is wat mij betreft wat anders.

(oftewel: ze zouden het zonder die drang ook wel gedaan hebben)
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:14:14 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51635212
Volgens mij niet. Hoe vaak jij ook jouw punt uit blijft leggen, ik denk dat het niet zo is. Ik denk dat het poetsen ergens anders vandaan komt. Maar ja, zo'n discussie heen en weer tussen ons is ook niet leuk...
* Brighteyes wacht dus wat meer reacties af...
pi_51635250
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:14 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij niet. Hoe vaak jij ook jouw punt uit blijft leggen, ik denk dat het niet zo is. Ik denk dat het poetsen ergens anders vandaan komt.
Evolutionair is het prima te verklaren. Een eventuele poetsmanie niet. (ik vraag me af of die er überhaupt is)
pi_51635336
Ik heb vroeger rustig boterhammen met zeewater en zand gegeten. Ik hoop toch eigenlijk dat mijn kind op tijd inziet hoe vies dat is, maar ik denk dat dat na een eerste hap ook wel duidelijk is. Je kan dat soort dingen toch niet voorkomen. Handen wassen na het plassen vind ik iets wat wel zo hygienisch is, maar als ik dan bekijk dat eigenlijk iedereen hier van het toilet naar de keuken loopt om zijn handen te wassen is het maar de vraag of ik dan niet van toilet naar keuken zou moeten kruipen met alle hygienische doekjes om de boel schoon te maken. Ik pas daarvoor.

Tja, bij pasgeboren babies is het misschien handig om dingen te desinfecteren, maar of ik het echt zal doen? Kraamverzorgster zal toch echt zelf dettol moeten gaan halen als ze dat per se wil gebruiken en ze moet echt niet van mij verwachten dat ik voordat ik mijn kind aanraak mezelf compleet desinfecteer.
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:18:17 #16
24188 Belana
kloon van belana
pi_51635344
five, ik ben zelf ook een oudere ouder en ik ben wars van al dat gepoets en ik ben het ook niet met je eens. ik ben het eerder met BE eens, dat het iets is wat uit je opvoeding komt en daarnaast het enorme poets gehalte van de huidige maatschappij.
stormy waters...
sailin'
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:18:22 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51635346
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Evolutionair is het prima te verklaren. Een eventuele poetsmanie niet. (ik vraag me af of die er überhaupt is)
Tuurlijk wel, wellicht niet volgens de evolutie-theorie niet, maar wel volgens de zich steeds meer ontwikkelende maatschappij.
Kennis die voor handen is, kennis die wordt gebruikt en misbruikt om mense voor te lichten en op te lichten.
Makke schapen die we tegenwoordig zijn accepteren we nog steeds een hoop BS van tv en dus poetsen we ons suf.
Hoeft dus (in mijn ogen) nog steeds niet perse iets te maken te hebben met het zuinig zijn op je kind omdat het mss wel je enige is.

Oh, en ik ben dus zo'n oudere moeder en ik vraag me toch echt af of die neiging tot elke dag stofzuigen nog gaat komen als het kindje eenmaal geboren is. Anders vrees ik dat we zo'n kruipende haarbal krijgen hier.
pi_51635527
Ik ben nog niet eens een ouder, maar val denk ik onder een jonge ouder (is dat zo?) en ik houd niet van poetsen

Stofzuigen doe ik echt niet elke dag, ook al is dat met een parketvloer wel handig. Er moet gewoon geleefd kunnen worden in huis. Als de toiletten en de keuken maar schoon zijn en je veilig van de eettafel kan eten en er geen rare beesten uit de vuilnisbakken komen vind ik het prima.
Afstoffen doe ik bij tijd en wijle, voornamelijk als ik echt stof zie liggen of als ik niesend mijn tijd in de slaapkamer doorbreng
pi_51635599
Er is hier natuurlijk niemand die hier gaat toegeven dat 'ie te hygiënisch is voor zijn/haar kinderen.
pi_51635630
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is hier natuurlijk niemand die hier gaat toegeven dat 'ie te hygiënisch is voor zijn/haar kinderen.
Mijn man hoopt nog steeds dat ik omsla
Mocht het zo zijn zal hij het met plezier komen melden
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:26:36 #21
24188 Belana
kloon van belana
pi_51635655
nou five, nou maak je er meteen weer iets heel ernstigs van
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator donderdag 19 juli 2007 @ 19:31:15 #22
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_51635807
Ik was eerst wel veel te overspannen bezig met schoon, als een speen op de grond viel moest hij eerst uitgekookt worden enzo. Tot ik een donderende preek kreeg van een kinderarts van de oude stempel.
"vind je het gek dat je kind astma en eczeem heeft, je maakt alles veel te schoon" Hij kwam met een hele theorie aan dat kinderen buiten de randstad, op het platteland, veel minder astma hebben gewoon omdat ze met hun handen ind e vieze grond opgroeien. Nou zal het ongetwijfeld ook met de hoeveelheid industrie en uitlaatgassen te maken hebben maar het hielp mij wel om niet zo obsessief te zijn met schoon.
Oftewel, niet elke dag in bad (met zeep), een beetje vies worden ze groot en sterk van, ook vies van de grond dus.
Zoals mijn moeder vroeger al zei "zand schuurt de maag" en hoewel ik sindsdien niet gelijk enorm viezig ben geworden laat ik rustig een krentebol die op de grond is gevallen weer opeten.
Niet te moeilijk doen dus.

Of er een verband is met op latere leeftijd kinderen krijgen? Ik heb geen idee, volgens mij niet. Ik was 29 toen ik het bewuste kindje kreeg, en dat is niet echt een oudere moeder.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_51635823
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:26 schreef Belana het volgende:
nou five, nou maak je er meteen weer iets heel ernstigs van
O nee hoor

Dat doe ik niet, dat is nu net de inhoud van de hygiëne hypothese.
  donderdag 19 juli 2007 @ 19:33:41 #24
24188 Belana
kloon van belana
pi_51635900
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

O nee hoor

Dat doe ik niet, dat is nu net de inhoud van de hygiëne hypothese.
ik bedoel meer dat je het heel beladen maakt. dat je, door dat te posten, er voor zorgt dat die mensen al niet meer durven
stormy waters...
sailin'
pi_51635952
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 19:33 schreef Belana het volgende:

[..]

ik bedoel meer dat je het heel beladen maakt. dat je, door dat te posten, er voor zorgt dat die mensen al niet meer durven
Dit is [OUD]/[FOK!]. Daar doet nooit iemand de dingen die wél gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')