Ach bij israel is het ook gelukt, ze zullen er wel vanuit gaan dat het deze keer ook weer zal lukken.quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:43 schreef __Saviour__ het volgende:
Ben benieuwd wat Rice daarmee bedoelt. Een land is pas een land als het door de rest erkend wordt. Eenzijdige erkenning door de VS betekent nog steeds niks voor de rest van de wereld.
De van oorsprong wonende Albanezen in Kosovo zijn het probleem niet, het zijn de Albanezen uit Albanië die racisitsche moorden op alle anderen etnici in het Kosovo van vandaag uitvoeren. En de NATO staat er bij en kijkt er (lachend) naarquote:Op donderdag 19 juli 2007 20:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
Dan kan Kosovo zeker net als Albanië zo'n bandietenstaat worden...
Kosovaren/Albanezen naar Turkije deporteren.
Vind je het gek? Ze claimen gewoon een stuk van Joegoslavie, en vertellen Belgrado dat ze vanaf nu niks meer te zeggen hebben over hun eigen provincie. Had je verwacht de de Serviers dit gewoon over hun kant zouden laten gaan? De Kosovo Albanezen hebben helemaal geen recht op dat land. Geef ze onafhankelijkheid en je hebt er weer een hulpbehoevende pauperstaat bij dat een uitvalsbasis voor georganiseerde misdaad word.quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:50 schreef Harry123 het volgende:
Een goed plan!
De Serven staan vijandig tegenover de Albanezen + hebben al eerder genocide gepleegd.
1+1=2 dus onafhankelijkheid voor Kosovo.
Nu gebeurt het omgekeerde.quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:50 schreef Harry123 het volgende:
De Serven staan vijandig tegenover de Albanezen + hebben al eerder genocide gepleegd.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Nu gebeurt het omgekeerde.
Als ik me niet vergis, hoort Kosovo toch al heel lang tot Servië? Zijn de ethnische Albanezen er niet later (tijdens de Turkse overheersing) naar toe verhuisd?
Het is voor Amerika natuurlijk een strategisch uitstekende grafische positie, dat is waarschijnlijk de enige reden waarom ze zich weer met zaken bemoeien die hen helemaal niet aangaan, want ten eerste is er geen Amerikaan die zich interesseert in het wel en wee van de mensen in de Balkan, en ten tweede durf ik er mijn handen voor in het vuur te steken dat meer dan de helft van alle Amerikanen niet eens weet waar het ligt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
Afscheiden en een bom er op.
Is Servie ook verlost van dat zooitje ongeregeld.
Echt he, waarom blijft dat kankerAmerika zich zo met Europa bemoeien. Regel je eigen sores eerst eens.
De Bosnische moslims zijn een ander verhaal, dat zijn oorspronkelijk Serven en Kroaten die zich door de Turken hebben laten bekeren tot de islam. Dus toch wel de oorspronkelijke bewoners van die gebieden, lijkt mij.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
![]()
Zij hebben helemaal geen historische binding met dat land, ze hebben het gewoon gekaapt, alleen omdat ze er in grote getalen wonen, de moslims in Bosnie hebben exact hetzelfde gedaan, ook dat was land waar ze helemaal geen recht op hadden. Hadden de Serven dan maar werkeloos moeten gaan zitten toekijken hoe de ene na de andere etnische minderheid hun land provincie na provincie uit elkaar trokken? De Albanezen hebben zich pas massaal in Kosovo gevestigd in 1864, nadat het door de Ottomanen onder de voet was gelopen. Om het dan een kleine 125 jaar later al te claimen als zijnde hen land is een beetje optimistisch, en de Servische reactie was te verwachten. Welke regering zou er niet ingrijpen als een etnische minderheid een gebied binnen zijn landsgrenzen onafhankelik verklaart?
De gemiddelde Amerikaan weet niet eens dat Nederland in Europa ligt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:45 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is voor Amerika natuurlijk een strategisch uitstekende grafische positie, dat is waarschijnlijk de enige reden waarom ze zich weer met zaken bemoeien die hen helemaal niet aangaan, want ten eerste is er geen Amerikaan die zich interesseert in het wel en wee van de mensen in de Balkan, en ten tweede durf ik er mijn handen voor in het vuur te steken dat meer dan de helft van alle Amerikanen niet eens weet waar het ligt.
Afvalligen dus, en die wil je ook niet in je achtertuin hebben.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:48 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De Bosnische moslims zijn een ander verhaal, dat zijn oorspronkelijk Serven en Kroaten die zich door de Turken hebben laten bekeren tot de islam. Dus toch wel de oorspronkelijke bewoners van die gebieden, lijkt mij.
ghehe, idd, de gemiddelde Amerikaan weet even weinig over Europa als de gemiddelde Europeaan over Amerika .. maar dat doet hier toch niet ter zake ?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:53 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
De gemiddelde Amerikaan weet niet eens dat Nederland in Europa ligt.
Ik kwam in NY zelfs iemand tegen die dacht dat Amsterdam een land was..
Enfin,.
Weet ik, daarom zei ik ook enfin..quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:57 schreef moussie het volgende:
[..]
ghehe, idd, de gemiddelde Amerikaan weet even weinig over Europa als de gemiddelde Europeaan over Amerika .. maar dat doet hier toch niet ter zake ?
ik kan me iig wel goed voorstellen dat Amerika zit te lonken naar alternatieven voor Turkije, gaat niet zo soepel daar de laatste tijd, en dan is zo'n relatief klein landje dat daarnaast ook nog eens voor het grootste gedeelte afhankelijk is van je economische steun natuurlijk een geschenk uit de hemel
hmz, ik kan me toch een aantal resoluties herinneren aangaande het MO die keer op keer niet door gingen door een amerikaans veto, en om dan nu .. en niet voor de eerste keer .. maar weer solo te gaan varen omdat het niet op hun manier gaat .. ik krijg er toch een helen nare smaak van in mijn mondquote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:25 schreef pingu_ het volgende:
De VS wil het doordrukken? Het wordt ook al tijden aangeraden door de VN maar die laten het steeds liggen door Rusland.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:32 schreef moussie het volgende:
ik krijg er toch een helen nare smaak van in mijn mond
Dat is Amerika he. Ze denken dat zij de wereld zijn. Deze arrogantie kunnen ze niet lang meer volhouden. Andere machten zijn in opkomst.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:32 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz, ik kan me toch een aantal resoluties herinneren aangaande het MO die keer op keer niet door gingen door een amerikaans veto, en om dan nu .. en niet voor de eerste keer .. maar weer solo te gaan varen omdat het niet op hun manier gaat .. ik krijg er toch een helen nare smaak van in mijn mond
Waarschijnlijk vanuit Albanie naar Kosovo om de kosovaren te 'beschermen'quote:Op donderdag 29 november 2007 18:46 schreef GirlyGirl het volgende:
Binnenkort gaan de tanks weer rollen ...
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:32 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz, ik kan me toch een aantal resoluties herinneren aangaande het MO die keer op keer niet door gingen door een amerikaans veto, en om dan nu .. en niet voor de eerste keer .. maar weer solo te gaan varen omdat het niet op hun manier gaat .. ik krijg er toch een helen nare smaak van in mijn mond
Die kan zit er altijd in ... het is wachten op het uitroepen van de onafhankelijkheid.quote:Op donderdag 29 november 2007 21:46 schreef Skorpija het volgende:
Waarschijnlijk vanuit Albanie naar Kosovo om de kosovaren te 'beschermen'
En die gebruiken ook hun veto als dat in hun belang is. Dat heeft niets met arrogantie te maken, dat is gewoon verstandig...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:49 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is Amerika he. Ze denken dat zij de wereld zijn. Deze arrogantie kunnen ze niet lang meer volhouden. Andere machten zijn in opkomst.
Afgezien van wat spot over de geo-politieke kennis van de gemiddelde Amerikaan zie ik geen gebash maar redelijk verstandige analyses. Kom dan zelf eens met een goede analyse van de reden dat de VS eenzijdig besluiten Baskenland te erkennen ondanks de protesten van Spanje (want dat is een analogie, met dien verstande dat de Baskische rechten beter onderbouwd zijn).quote:Op donderdag 29 november 2007 22:57 schreef GirlyGirl het volgende:
Die VS bashers in dit topic zijn ook zielig ...
quote:Op donderdag 29 november 2007 22:57 schreef GirlyGirl het volgende:
Die VS bashers in dit topic zijn ook zielig ...
quote:Rice benadrukte dat de Verenigde Staten vasthouden aan het streven naar een vrij Kosovo met zijn grotendeels etnisch-Albanese bevolking. De minister wilde niet uitsluiten dat Washington desnoods buiten de VN om onafhankelijkheid van Kosovo mogelijk wil maken. Op die manier kan een eventueel veto van Moskou in de VN-Veiligheidsraad worden omzeild.
Daar zou ik toch graag een bron voor willen. Die laatste gemeente heeft helemaal geen Albanese meerderheid, maar een Servische.quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:39 schreef Skorpija het volgende:Albanezen
Albanezen in het zuiden van de republiek Servië maakten inmiddels duidelijk dat zij zich willen aansluiten bij de afvallige provincie Kosovo, mocht deze zich afscheiden. De lokale bevolking sprak zich in 1992 in een referendum al uit voor de aansluiting van de drie steden Presevo, Bujanovac en Medvedja, die grotendeels worden bewoond door Albanezen
Het heeft alles te maken met arrogantie. Amerika handelt alsof het baas van de wereld is zonder te kijken naar andere landen. Met als ultiem dieptepunt natuurlijk de illegale irakoorlog.quote:Op donderdag 29 november 2007 22:46 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En die gebruiken ook hun veto als dat in hun belang is. Dat heeft niets met arrogantie te maken, dat is gewoon verstandig...
Kom aub met wat wetenschappelijk onderzoek dat dit onderbouwd. Iedereen kan die filmpjes maken waarop mensen niet in staat zijn om de juiste landen aan te wijzen, maar het zegt uiteindelijk heel weinig. Iig, de filmpjes zelf doen hun werk iig wel goed want iedereen trapt erin.quote:Op vrijdag 30 november 2007 07:59 schreef voyeur het volgende:
[..]
Afgezien van wat spot over de geo-politieke kennis van de gemiddelde Amerikaan zie ik geen gebash maar redelijk verstandige analyses.
Ahtisaari loopt niet te blaten als hij zegt dat onafhankelijkheid de enige oplossing is. Wanneer houd de heiligheid van zaken multilateraal oplossen trouwens op?quote:Kom dan zelf eens met een goede analyse van de reden dat de VS eenzijdig besluiten Baskenland te erkennen ondanks de protesten van Spanje (want dat is een analogie, met dien verstande dat de Baskische rechten beter onderbouwd zijn).
quote:Op donderdag 13 december 2007 11:44 schreef Skorpija het volgende:
Tuurlijk leeft Lagendijk nog in fairytale land....
Als Kosovo helemaal onafhankelijk wordt, wordt het een moslim land welke nauwe banden onderhoud met Albanie (misschien sluiten ze zich daar wel bij aan). Serven zullen onderdrukt en weggepest worden.
(Zoals dit ook al eerder gebeurde).
"Mijn inschatting is dat "![]()
Aha, en als het niet zo is zegt hij: "mwahh, ik had het verkeerd ingeschat."
Je bekeren tot een ander geloof maakt je een afvallige? Godsdienstvrijheid bestaat niet meer blijkbaar.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Afvalligen dus, en die wil je ook niet in je achtertuin hebben.![]()
Het omgekeerde? Volgens mij zou het echt wel het nieuws halen als er recentelijk 7000 Servische mannen plotseling zijn verdwenen.quote:Nu gebeurt het omgekeerde.
Als ik me niet vergis, hoort Kosovo toch al heel lang tot Servië? Zijn de ethnische Albanezen er niet later (tijdens de Turkse overheersing) naar toe verhuisd?
quote:
Het Ottomaanse rijk was er van Bosnië tot aan Perzië.quote:Op vrijdag 14 december 2007 12:00 schreef Skorpija het volgende:
[..]
![]()
Zo vrijwillig was dat niet hoor :-)
Stel dat wij in NL nu GEDWONGEN zouden worden (op straffe van doodstraf, verkrachtingen, martelingen etc..). Dan wordt je ook 'zogenaamd' moslim. Echter na 4 generaties zullen de mensen 'gewoon' moslim zijn omdat ze niet meer beter weten.
Lees het boek Bridge over the Drina eens.
quote:Op vrijdag 14 december 2007 16:04 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het Ottomaanse rijk was er van Bosnië tot aan Perzië.
Toch zijn er in het gebied tussen de Balkan en Turkije bijvoorbeeld vrijwel geen moslims. Denk je werkelijk dat de Ottomanen alleen maar een paar duizende mensen hebben gedwongen zich te bekeren en de rest van het Rijk niet? Bekeringen in Griekenland kwamen bijvoorbeeld zelden voor.
Ken je geschiedenis. Als het Ottomaanse rijk werkelijk overging op gedwongen bekeringen, dan zou Bosnië Indonesië nu Islamitisch zijn.
Volgens mij viel dat allemaal nog wel mee...........Het Ottomaanse rijk heeft nooit massaal mensen gedwongen zich te bekeren. De reden dat veel Serviers en Kroaten moslim zijn geworden ligt in het feit dat ze dan de kans hadden in staatsdienst te komen. Het was dus meer een carrieremovequote:Op vrijdag 14 december 2007 12:00 schreef Skorpija het volgende:
[..]
![]()
Zo vrijwillig was dat niet hoor :-)
Stel dat wij in NL nu GEDWONGEN zouden worden (op straffe van doodstraf, verkrachtingen, martelingen etc..). Dan wordt je ook 'zogenaamd' moslim. Echter na 4 generaties zullen de mensen 'gewoon' moslim zijn omdat ze niet meer beter weten.
Lees het boek Bridge over the Drina eens.
Veel verderquote:Op vrijdag 14 december 2007 16:04 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het Ottomaanse rijk was er van Bosnië tot aan Perzië.
Wat een nonsens. Als je er niks over weet, moet je er ook niet over praten. Ga maar eens wat opzoeken over Pomakken, Rhodope en de vlucht van moslims uit Servië, Bulgarije en Griekenland na de onafhankelijkheid van de nieuwe christelijke staten naar gebieden met een moslimmeerderheid, zoals de Sandzak, Albanië , Turkije en wat provincietjes.quote:Toch zijn er in het gebied tussen de Balkan en Turkije bijvoorbeeld vrijwel geen moslims. Denk je werkelijk dat de Ottomanen alleen maar een paar duizend mensen hebben gedwongen zich te bekeren en de rest van het Rijk niet? Bekeringen in Griekenland kwamen bijvoorbeeld zelden voor.
Na de bezetting van het land door de Ottomanen, vluchten de meeste Serviërs de bergen in om razzia's en pogroms te voorkomen. Kerken werden regelmatig afgebrand en christenen afgeslacht als deze zich hadden verdedigd. Daarnaast werden christenen in het Ottomoaanse Rijk gezien als zesderangs burgers, minder dan ratten en mochten ze doodleuk hogere belastingen etc. betalen. Öm hogerop te komen moest je moslim zijn, als je iets wou bereiken moest je moslim zijn. Bekeringen indertijd waren er om zulke redenen, maar lieten diepe sporen na in de harten van de Balkan. Religie maakte je etniciteit uit, was je moslim, dan was je Turk en later Bosniak.quote:Ken je geschiedenis. Als het Ottomaanse rijk werkelijk overging op gedwongen bekeringen, dan zou Bosnië tot Indonesië nu Islamitisch zijn.
Om hogerop te komen moest je inderdaad moslim zijn. Christenen en Joden waren inderdaad tweederangsburgers. Toch werden ze niet tegengewerkt en was er redelijk goede samenleving tot het einde van het rijk naderde en de conflicten begonnen.quote:Op vrijdag 14 december 2007 21:49 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Veel verder
[..]
Wat een nonsens. Als je er niks over weet, moet je er ook niet over praten. Ga maar eens wat opzoeken over Pomakken, Rhodope en de vlucht van moslims uit Servië, Bulgarije en Griekenland na de onafhankelijkheid van de nieuwe christelijke staten naar gebieden met een moslimmeerderheid, zoals de Sandzak, Albanië , Turkije en wat provincietjes.
[..]
Na de bezetting van het land door de Ottomanen, vluchten de meeste Serviërs de bergen in om razzia's en pogroms te voorkomen. Kerken werden regelmatig afgebrand en christenen afgeslacht als deze zich hadden verdedigd. Daarnaast werden christenen in het Ottomoaanse Rijk gezien als zesderangs burgers, minder dan ratten en mochten ze doodleuk hogere belastingen etc. betalen. Öm hogerop te komen moest je moslim zijn, als je iets wou bereiken moest je moslim zijn. Bekeringen indertijd waren er om zulke redenen, maar lieten diepe sporen na in de harten van de Balkan. Religie maakte je etniciteit uit, was je moslim, dan was je Turk en later Bosniak.
Ja. Voor de komst van de Islam was Bosnië gewoon een gebied in de Balkan waar Serviërs woonden, net zoals Vojvodina, centraal Servie etc. De enige band die Bosniakken met elkaar hebben, is de religie. Hun cultuur is overgenomen van de Ottomanen en hun taal is het Servisch. De Bosniakken hebben zichzelf zo genoemd, omdat Bosnië de plek was waar de meeste Serviërs zijn bekeerd tot de islam en naderhand bekeerde Serviers van andere gebieden hebben aangetrokken. Als dit in Vojvodina etc. was gebeurd, hadden ze nu Vojvodiniaers geheten.quote:Op vrijdag 14 december 2007 22:21 schreef zuiderbuur het volgende:
Is die theorie wel correct dat Bosniaks islamitische ex-kroaten of serviërs zijn? Ik dacht dat zelfs voor de komst van de islam in Europa een reeds een notie van "Bosniërs" bestond?
Trouwens, de Albanezen onderscheiden zich niet enkel in godsdienst van de Serviërs, maar ook in taal (er zijn ook christelijke Albanezen in Kosovo)
Er was helemaal geen samenleving. De moslims leefden in de steden in de valleien en de Serviërs leefden in de bergen en op het platteland. De enige reden waarom er relatief aardig met christenen werd omgegaan, is omdat de Turken een systeem hadden waarbij veroverde gebieden soldaten afstonden om te vechten voor het Ottomaanse leger.De Turken waren destijds al ver in de minderheid in hun eigen rijk, en opstanden en onrust had hun zeker de kop gekost. Door netjes met de dhimmi's om te springen kon dit worden voorkomen.quote:Op vrijdag 14 december 2007 22:13 schreef IHVK het volgende:
[..]
Om hogerop te komen moest je inderdaad moslim zijn. Christenen en Joden waren inderdaad tweederangsburgers. Toch werden ze niet tegengewerkt en was er redelijk goede samenleving tot het einde van het rijk naderde en de conflicten begonnen.
Dit in tegenstelling tot gebieden die door christenen werden veroverd. Andersgelovigen (joden en moslims dus) werden in de meeste gevallen meteen onthoofd. Vandaar dat er ook enorm veel joden uit Spanje (inquisitie) naar het Ottomaanse rijk zijn gevlucht.
Dat de Ottomanen erg tolerant zijn geweest tegen andersgelovigen valt niet te ontkennen. Pas aan het einde van de Ottomaanse periode, toen het rijk ineenstortte. gebeurde de Armeense genocide en dit hele Balkan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |