Binnenkort gaat het dan toch echt eindelijk gebeuren. Ik ga een veertig jaar oude badkamer een verjongingskuur geven waar de botoxbehandelingen en plastische chirurgie van Marijke van Helwegen bij in het niet vallen.
Op zich werkt alles nog in m'n badkamer, alleen er zit geen bad in. Wat is nu een badkamer zonder bad??? Maar ja, als je eenmaal gaat slopen, dan kun je net zo goed ook ff een paar tegeltjes plakken. En als je tegeltjes gaat plakken, dan is het wel errug lelijk dat de leidingen nog steeds niet weggewerkt zijn. En wat moet je met een oude wasbak terwijl je een nieuw bad hebt?? En laten we dan gelijk ook voor goede verlichting zorgen!!
Pfff, een berg werk en m'n enige ervaring met klussen is 'meekijken met pappie'’ en een afwasmachine aansluiten (http://forum.fok.nl/topic/862083). Een mooie uitdaging dus. Gelukkig zijn er al enkele topics binnen K&W met tips en foto's over het verbouwen van badkamers en het plaatsen van een bad. Maar alle tips zijn ook in dit topic welkom!!
Tijdspanne: 2 weken, met nog één week uitloop.
Startdatum: vandaag
![]()
Stappenplan: Heb ik nog niet...
![]()
Wat moet er allemaal gebeuren?
1) De wasmachine en droger gaan de badkamer uit, want ik moet ruimte hebben om een bad te plaatsen
![]()
2) Leidingen wegwerken
3) Vloer en wand betegelen (tot bijna aan het plafond, tegels moeten nog uitgezocht worden, ik hou het wel heel simpel, zwarte vloer (leisteen?) en witte wandtegels);
4) Nieuw badkamermeubel plaatsen (moet nog uitgezocht worden) :’)
5) Bad plaatsen (moet ook nog gehaald worden, twijfel nog tussen eentje met hydrojets of niet)
6) Nieuwe radiator plaatsen (ook nog niet gehaald);
7) Planfond plaatsen, inclusief spotjes, luchtafvoer en radio
![]()
8) Oja, deur omkeren zodat hij open gaat richting hal in plaats van de badkamer in.
Het is niet al te grote L-vormige badkamer met een vloeroppervlak van 4,6 m2
Zie hier een plattegrondje:
![]()
Graag jullie tips over bovenstaande stappen. Staan ze in de goede volgorde? Nog leuke adresjes voor tegels, baden of badkamermeubelen.
Welke gereedschappen heb ik zeker nodig en kan ik ze het beste aanschaffen of huren??
![]()
Oja, bij wie mag ik in de tussentijd komen douchen?
Tot slot, ik heb geen groot budget, dus een plasma met dvd komt er helaas niet in… voor dat geld wil ik m'n hele badkamer opgeknapt hebben
![]()
Dit zijn de foto's van de huidige situatie (de radiator is er al af).
Vanuit de deuropening kijk je recht m'n badkamer in:
![]()
Aan de rechterkant hangt een kastje en zat een radiator.
![]()
Radiator en gat in de muur richting garderobekast slaapkamer (voor waterleiding, er was oorspronkelijk een wastafel in de slaapkamer):
![]()
De waterleiding richting wasmachine:
![]()
De linkerkant, wastafel en bij het blauwe douchegordijn de douche:
![]()
De aansluitingen onder m'n wastafel (groot feest, metalen afvoeren die nèt ff te ver zijn afgezaagd):
![]()
De douche:
![]()
De douchebak:
![]()
En de leidingen voor douche, richting wastafel en richting wasmachine, zoals deze de badkamer binnenkomen (15mm koud, 12mm warm):
![]()
En daarvan de aftakking richting douche en wasmachine:
![]()
De tools die hiervoor gebruikt gaan worden
![]()
:
![]()
en
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."