abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 juli 2007 @ 12:28:13 #1
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51623334
Binnenkort gaat het dan toch echt eindelijk gebeuren. Ik ga een veertig jaar oude badkamer een verjongingskuur geven waar de botoxbehandelingen en plastische chirurgie van Marijke van Helwegen bij in het niet vallen.

Op zich werkt alles nog in m'n badkamer, alleen er zit geen bad in. Wat is nu een badkamer zonder bad??? Maar ja, als je eenmaal gaat slopen, dan kun je net zo goed ook ff een paar tegeltjes plakken. En als je tegeltjes gaat plakken, dan is het wel errug lelijk dat de leidingen nog steeds niet weggewerkt zijn. En wat moet je met een oude wasbak terwijl je een nieuw bad hebt?? En laten we dan gelijk ook voor goede verlichting zorgen!!

Pfff, een berg werk en m'n enige ervaring met klussen is 'meekijken met pappie'’ en een afwasmachine aansluiten (http://forum.fok.nl/topic/862083). Een mooie uitdaging dus. Gelukkig zijn er al enkele topics binnen K&W met tips en foto's over het verbouwen van badkamers en het plaatsen van een bad. Maar alle tips zijn ook in dit topic welkom!!

Tijdspanne: 2 weken, met nog één week uitloop.
Startdatum: vandaag

Stappenplan: Heb ik nog niet...

Wat moet er allemaal gebeuren?
1) De wasmachine en droger gaan de badkamer uit, want ik moet ruimte hebben om een bad te plaatsen
2) Leidingen wegwerken
3) Vloer en wand betegelen (tot bijna aan het plafond, tegels moeten nog uitgezocht worden, ik hou het wel heel simpel, zwarte vloer (leisteen?) en witte wandtegels);
4) Nieuw badkamermeubel plaatsen (moet nog uitgezocht worden) :’)
5) Bad plaatsen (moet ook nog gehaald worden, twijfel nog tussen eentje met hydrojets of niet)
6) Nieuwe radiator plaatsen (ook nog niet gehaald);
7) Planfond plaatsen, inclusief spotjes, luchtafvoer en radio
8) Oja, deur omkeren zodat hij open gaat richting hal in plaats van de badkamer in.

Het is niet al te grote L-vormige badkamer met een vloeroppervlak van 4,6 m2
Zie hier een plattegrondje:

Graag jullie tips over bovenstaande stappen. Staan ze in de goede volgorde? Nog leuke adresjes voor tegels, baden of badkamermeubelen.
Welke gereedschappen heb ik zeker nodig en kan ik ze het beste aanschaffen of huren??

Oja, bij wie mag ik in de tussentijd komen douchen?

Tot slot, ik heb geen groot budget, dus een plasma met dvd komt er helaas niet in… voor dat geld wil ik m'n hele badkamer opgeknapt hebben

Dit zijn de foto's van de huidige situatie (de radiator is er al af).

Vanuit de deuropening kijk je recht m'n badkamer in:

Aan de rechterkant hangt een kastje en zat een radiator.

Radiator en gat in de muur richting garderobekast slaapkamer (voor waterleiding, er was oorspronkelijk een wastafel in de slaapkamer):

De waterleiding richting wasmachine:

De linkerkant, wastafel en bij het blauwe douchegordijn de douche:

De aansluitingen onder m'n wastafel (groot feest, metalen afvoeren die nèt ff te ver zijn afgezaagd):

De douche:

De douchebak:

En de leidingen voor douche, richting wastafel en richting wasmachine, zoals deze de badkamer binnenkomen (15mm koud, 12mm warm):

En daarvan de aftakking richting douche en wasmachine:

De tools die hiervoor gebruikt gaan worden :

en
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  Moderator donderdag 19 juli 2007 @ 12:52:23 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_51624009
Ziet er goed uit. Dat stappenplan heb je natuurlijk wel nodig hè!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_51624511
Hoe ga je de leidingen wegwerken?
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:20:42 #4
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51624779
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:11 schreef bbtb77 het volgende:
Hoe ga je de leidingen wegwerken?
Ik ga ze in de tegelmuur frezen... mijn badkamer is nu tot een hoogte van 179cm betegeld en 1,5 cm dik (tegels plus cement). Aangezien de waterleidingen 12 mm zijn, dacht ik een sleuf te maken en ze daar doorheen te laten lopen.
Heb ik dat goed bedacht?

Ik wil tot aan het plafond gaan betegelen, dus moet ik nog 79cm extra gaan betegelen. Als ik dat zo zou doen, is dat natuurlijk niet mooi omdat ik dan een verloop van 1,5 cm zal hebben, dus de boel moet opgevuld worden. Ik zat te denken aan iets van waterbestendige gipsplaten. Bestaan die van 1,5 cm dik?
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  Moderator donderdag 19 juli 2007 @ 13:23:36 #5
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_51624868
Even een meer huishoudelijke vraag: waar douche je in de tussentijd?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_51625059
Let erop dat alle leidingen in de muur een mantel hebben tegen corrosie en dat je geen knelkoppelingen in de muur wegwerkt, maar alleen gesoldeerde tegen lekkage.

PS: De gipsplaten zijn er van 9.5 en 12mm
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:34:18 #7
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51625187
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:30 schreef bbtb77 het volgende:
Let erop dat alle leidingen in de muur een mantel hebben tegen corrosie en dat je geen knelkoppelingen in de muur wegwerkt, maar alleen gesoldeerde tegen lekkage.

PS: De gipsplaten zijn er van 9.5 en 12mm
Hmmm... hoe dik is die mantel die er om moet? 1mm? Dan komt het goed uit! Anders

En het moet dus een andere oplossing voor die gipsplaten gaan worden, want ik moet 15mm diepte overbruggen met de oude tegelmuur...
suggesties? Mss hout?
pi_51625209
mooi project en ondanks de leeftijd ziet het nog keurig schoon uit...
ben benieuwd hoe het gaat worden
stappenplan heb je idd niet nodig
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:36:25 #9
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51625256
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:23 schreef UIO_AMS het volgende:
Even een meer huishoudelijke vraag: waar douche je in de tussentijd?
Die vraag staat al in de OP
Ik wacht nog op aanbiedingen
  Moderator donderdag 19 juli 2007 @ 13:38:48 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_51625310
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:36 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
Die vraag staat al in de OP
Ik wacht nog op aanbiedingen
Ik werd afgeleid door de plaatjes. En mijn badkamer is aan vervanging toe, dus nee.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 19 juli 2007 @ 14:16:33 #11
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51626583
Deel 2- de wasmachine en droger verplaatsen

Om ruimte te maken voor m'n bad (190cm bij 90cm ) zullen de droger en wasmachine de badkamer moeten verlaten. Ik heb prima ruimte voor ze in een halkast (nog zonder deuren). M'n jassen en schoenen heb ik al opgeborgen in een prachtige IKEA garderobekast

Dit is de situatie:

Je ziet een bovenaanzicht en een 3D-overview. De paarse stippellijn in het 3D plaatje is de oude-koudwaterleiding. Inmiddels ben ik er al achter dat het niet mogelijk is om de nieuwe leiding door de wand te trekken tussen halkast en badkamer. Dit is namelijk een hele dikke draagmuur
Als oplossing ga ik het bestaande gat van badkamer naar kast gebruiken (daar waar ooit een wastafel heeft gezeten, hence de afvoer in de kast). Dit heeft wel tot gevolg dat ik straks een extra leiding in de muur moet frezen, vrees ik.

'hole in the wall' voor de waterleiding van badkamer naar kast (om vervolgens naar halkast te gaan)

Ok, dit gedeelte wilde ik eigenlijk vorige week al doen, maar toen kwam ik gelijk probleem 1 al tegen: de metalen afvoer stak slechts anderhalve cm uit de grond en om het pijpje heen zaten ook nog eens lood-klodders. Hierdoor kon ik er geen goede (32-32) verlengstuk op plaatsen.
Het bewuste afvoerpijpje:

Oplossing: een metalen 32-32 verlengstuk (hoeft slechts een halve cm er overheen geschoven te worden) en een tube montagekit
De materialen heb ik al gehaald... genoeg knelkoppelingen, afvoer elleboogjes, schuifmaat, verstekbak, pijpensnijder, etc. etc. Het ontwerp is er en nu nog bouwen en een gat maken in de muur tussen kast en halkast. Daarvoor moet ik eerst de afvoer in elkaar zetten en bepalen welk tegeltje ik van de muur ga bikken. Gelukkig bestaat de muur voornamelijk uit gasbetonblokken, maar wel betegeld. Daar hebben we een (hand)steenbeitel voor aangeschaft.

Tijdspanne om dit uit te voeren, vandaag en morgen.

Samenvatting:

Dit...

moet via deze ruimte aangesloten worden...

zodat ze hier kunnen staan
  donderdag 19 juli 2007 @ 17:56:08 #12
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51633075
Hmm... was net bezig een gat te maken in het gasbeton-muurtje tussen kast en halkast.... is het normaal dat ik metalen wapening tegenkom?
Het viel me 100% mee.... heb gewoon een vierkant gat gemaakt met de steenbeitel en tja, als je dan toch al door het tegeltje heen bent, kun je net zo goed door hameren
  Moderator donderdag 19 juli 2007 @ 18:02:19 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_51633206
Begrijp ik dat je weer over de oude tegels heen wilt gaan tegelen ? ?
Zitten deze na 40 jaar niet erg los en is het gewoon niet handiger om alle tegels van de muur te halen; je wint er zo weer een paar mm mee

Vergeet niet dat een wasmachine en wasdroger allebei een aparte groep voor de stroomvoorziening nodig hebben ! Verder ben ik benieuwd hoe je het één en ander met electriciteit aan gaat leggen (ook een eventuel bad met jets heeft meestal wel een eigen groep nodig).

Denk ook aan het inspectieluik in de badombouw t.p.v. de afvoer
  donderdag 19 juli 2007 @ 18:18:37 #14
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51633600
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 18:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Begrijp ik dat je weer over de oude tegels heen wilt gaan tegelen ? ?
Zitten deze na 40 jaar niet erg los en is het gewoon niet handiger om alle tegels van de muur te halen; je wint er zo weer een paar mm mee
Jup, dat begrijp je goed!
Een aantal tegeltjes zitten idd los, gelukkig bestaat er zoiets als roodband
De reden dat ik de tegels er niet af ga halen, is omdat elders in mijn flat dat al geprobeerd is en men halve (gasbeton) muren mee eraf haalde. Dit liet grotere problemen achter.
quote:
Vergeet niet dat een wasmachine en wasdroger allebei een aparte groep voor de stroomvoorziening nodig hebben ! Verder ben ik benieuwd hoe je het één en ander met electriciteit aan gaat leggen (ook een eventuel bad met jets heeft meestal wel een eigen groep nodig).
Check. Ik heb de wasmachine en droger al op twee aparte groepen laten zetten. Ze zijn dus speciaal gereserveerd hiervoor. Het mooie is dat ze al door m'n hal richting badkamer lopen en ik dus alleen de boel hoef te verleggen.

Jets zijn natuurlijk aantrekkelijk, maar de goede (en met minste dB) zijn nogal aan de prijs... ik hou het dus op de bubbels die ik zelf wel maak
quote:

Denk ook aan het inspectieluik in de badombouw t.p.v. de afvoer
Check
pi_51634468
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:34 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

Hmmm... hoe dik is die mantel die er om moet? 1mm? Dan komt het goed uit! Anders

En het moet dus een andere oplossing voor die gipsplaten gaan worden, want ik moet 15mm diepte overbruggen met de oude tegelmuur...
suggesties? Mss hout?
Flexibele koperen pijp kun je kopen met mantel er omheen (wicu), maar da's wel meer dan een milimeter.
pi_51634611
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 17:56 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
Hmm... was net bezig een gat te maken in het gasbeton-muurtje tussen kast en halkast.... is het normaal dat ik metalen wapening tegenkom?
Redelijk normaal. Bij jou zijn vast van die hele grote blokken gebruikt van kamerhoogte. Daar zit idd wapening in.
  Moderator donderdag 19 juli 2007 @ 18:56:18 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_51634631
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 18:50 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Flexibele koperen pijp kun je kopen met mantel er omheen (wicu), maar da's wel meer dan een milimeter.
Bij wiku heb je weer speciale koppelingen en gereedschap nodig ? (Of haal ik nu twee zaken door elkaar )
pi_51650336
jij bedoelt Unipipe ed. Wicu is flexibele roodkoperen buis. Kun je gewoon knellen mits je een steunhuls in het uiteinde van de buis doet.
  maandag 23 juli 2007 @ 09:34:50 #19
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51740039
***UPDATE***

- Vandaag vragen we even aan een loodgieter waarom er eventueel isolatie om de leidingen heen zou moeten als ze in de muur gevreesd worden.

- Ik ga een haakse slijper lenen om de sleuven te maken waar de leidingen in komen te zitten.

- De wasmachine en droger staan nog niet op hun nieuwe plek. De afvoer (en gat in de muur) zijn al wel gerealiseerd. Watertoevoer nog niet ivm de frezen in de muur.

- Straks ga ik een bad en tegels bestellen

- Morgen ga ik een badkamermeubel bestellen

Game on!
  maandag 23 juli 2007 @ 18:28:28 #20
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_51755419
Terug Vind Badkamer
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  maandag 23 juli 2007 @ 18:58:02 #21
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_51756309
Ow neem meteen een bubbelversie of hydrojet!
Ik heb het met mijn bad niet gedaan, en doe het nu af en toe met een losse mat die belletjes blaast, maar dat is het toch niet helemaal.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  dinsdag 24 juli 2007 @ 09:44:54 #22
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51775013
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:58 schreef Sanne het volgende:
Ow neem meteen een bubbelversie of hydrojet!
Ik heb het met mijn bad niet gedaan, en doe het nu af en toe met een losse mat die belletjes blaast, maar dat is het toch niet helemaal.
Heb ik niet voor gekozen, aangezien als je een goede wil je gelijk echt serieus veel geld kwijt bent

Een losse mat die belletjes blaast??? Noem je dat zo tegenwoordig?
  vrijdag 27 juli 2007 @ 15:45:49 #23
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51889283
Weet iemand de standaard hoogte van een bad?? Dus wat is gangbaar qua instaphoogte??

Het liefst gebruik ik natuurlijk de standaardhoogte van een gasbetonblok (=60cm) maar dat oogt zo hoog....

Iemand??
pi_51889823
ongeveer 45 centimeter
  vrijdag 27 juli 2007 @ 16:06:42 #25
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_51890127
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 15:57 schreef bbtb77 het volgende:
ongeveer 45 centimeter
que? De diepte van het bad is dat al!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')