abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51554245
Gelukkig leven we in Nederland in een heel fatsoenlijk land. Een gematigd regime waar voor ieder wel een plek te vinden is om te leven te wonen en werken.

Maar stel dat bepaalde extremere groeperingen in onze samenleving meerderheden in de volksvertegenwoordiging weten te vergaren, waardoor ze aan de macht komen, vindt u een staatsgreep dan "legitiem"?

Voorbeelden:

1 De PVV weet meer dan 2/3 deel van de zetels te halen, waardoor er voor Islamieten is dan geen plaats meer is;
2 Er ontstaat een meerderheid aan "allochtonen" partijen, waardoor autochtonen het steeds minder voor het zeggen krijgen;
3 Een theocratie wordt ingevoerd, er bestaat een meerderheid voor het invoeren van een sharia oid.
4 Een extreem links regime of extreem rechts regime met alle nukken die daarbij horen;
5 Een zakenkabinet heeft het voor het zeggen, die geen oog heeft voor zwakkeren
6 Een meerderheid aan partijen die vinden dat vrouwenrechten moeten worden ingeperkt en bij wet regelen dat vrouwen niet langer meer handelingsbekwaam mogen zijn;
7 .....................

Eerlijk gezegd zou ik verre van gelukkig worden als 1 van de opties zou worden bewaarheid. Muv een bepaalde vormen van een theocratie.

Bij optie 2, en 4 en sommigen vormen van 3 zou ik een staatsgreep "legitiem" vinden als dit leidt tot de huidige status quo.

Zijn er gevallen waarin jij vind dat een staatsgreep "legitiem" te noemen is. En zo ja, in welke gevallen?

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 17-07-2007 17:25:35 ]
pi_51554619
Ja, als de regering de soevereiniteit aan een ander land wil overdragen. In dit geval, aan de EU dus.

Verder alleen 1,2,3,4 zou ik legitiem vinden, nummertje 6 zou ik zelfs toejuichen
pi_51554660
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:46 schreef Fastmatti het volgende:
Ja, als de regering de soevereiniteit aan een ander land wil overdragen. In dit geval, aan de EU dus.
Ja, inderdaad. God moge het verhoeden dat we onze soevereiniteit kwijt raken aan het monster dat EU heet.
pi_51555403
Kan het me alleen voorstellen als de verkiezingen niet volgens het democratisch proces zijn gelopen. Dus als er grootschalige fraude is gepleegd. Verder is toch alles de wil van het volk.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 17 juli 2007 @ 13:14:37 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51555667
Hier en daar klopt je post niet Echtgaaf

+75 zetels is niet voor alles genoeg. Sommige zaken zijn grondwettelijk en dat betekent dus twee termijnen 2 derde meerderheid in eerste en tweede kamer.

Als dat het geval is zou je denken dat er wel behoefte aan in in Nederland.

Maargoed ik zou een staatsgreep gerechtelijk vinden wanneer er een regime zou zitten dat de rechten van de mensen niet respecteert en niet democratisch is.
pi_51557611
Wanneer men dreigt de democratie af te schaffen of ernstig in te perken ben ik evt voor staatsgreep. Anders niet snel.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51559195
Je voorbeelden zijn te vergezocht. Zo ver komt het nooit in Nederland

Maargoed, als je over theorie wilt spreken: 1 natuurlijk ( ), en verder wanneer wij een dictatoriale regering hebben die daar niet op democratische wijze is gekomen.

Een gewelddadige staatsgreep wijs ik overigens af
  dinsdag 17 juli 2007 @ 14:50:18 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_51559261
Ik ben het eens met Donner. Als Tweederde van de Nederlanders de sharia ingevoerd wil hebben, dan moet die ingevoerd worden. Democratie moet zichzelf kunnen afschaffen.
pi_51559599
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:50 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ben het eens met Donner. Als Tweederde van de Nederlanders de sharia ingevoerd wil hebben, dan moet die ingevoerd worden. Democratie moet zichzelf kunnen afschaffen.
En als twee derde van de Nederlanders vindt dat jij je eigendommen bij je buurman moet inleveren en de rest van je leven slavenarbeid moet verrichten?
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:17:29 #10
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_51562418
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:50 schreef Hephaistos. het volgende:
Dat is blijkbaar gezien de demografische ontwikkelingen dus slechts een kwestie van tijd?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:18:35 #11
3647 B.R.Oekhoest
pi_51562459
Eigenlijk was de moord op Fortuyn een soort staatsgreep.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:26:30 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51562736
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:17 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Dat is blijkbaar gezien de demografische ontwikkelingen dus slechts een kwestie van tijd?
Ik dnek dat we dan kunnen wachten tot Pasen en Pinksteren op een dag vallen
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:32:41 #13
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_51562952
Legitiem, behalve bij punt 1.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_51563005
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik dnek dat we dan kunnen wachten tot Pasen en Pinksteren op een dag vallen
Ik denk dat dat nog waarschijnlijker is
pi_51563096
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:17 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Welke demografische ontwikkelingen doel je dan op? De ontmoskeeing?
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2007 @ 16:41:35 #16
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51563266
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:48 schreef Elseetje het volgende:
Je voorbeelden zijn te vergezocht. Zo ver komt het nooit in Nederland
Waarom zou het nooit zover komen?
Carpe Libertatem
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:45:24 #17
3647 B.R.Oekhoest
pi_51563379
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Welke demografische ontwikkelingen doel je dan op? De ontmoskeeing?
HET moment waarop de bevolking in NL voor 67% bestaat uit moslims die de sharia willen invoeren. Hoe lang zal dat duren, gezien de aanwas van moslims (hetzij door geboorte, immigratie, of bekeringen door labiele huppelkutjes uit autochtone hoek)?
pi_51563470
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:46 schreef Fastmatti het volgende:
, nummertje 6 zou ik zelfs toejuichen
pi_51563842
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

HET moment waarop de bevolking in NL voor 67% bestaat uit moslims die de sharia willen invoeren. Hoe lang zal dat duren, gezien de aanwas van moslims (hetzij door geboorte, immigratie, of bekeringen door labiele huppelkutjes uit autochtone hoek)?
De eerst komende 100 jaar zie ik dat niet gebeuren. Daarnaast zal een groot deel van de moslims steeds liberaler worden en zelfs niet voor de sharia zijn. Ik zie het dus nooit gebeuren.

Een staatsgreep vind ik trouwens legitiem als een regering ondemocratisch is (door fraude of een staatsgreep aan de macht is gekomen) of als de regering de democratie afschaft.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 17:07:56 #20
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_51564155
Een staatsgreep is mijns inziens legitiem als de staat tegen haar eigen grondwet in handelt en er geen mogelijkheid is om dit door een onafhankelijke rechter te laten tegenhouden. Bijvoorbeeld als Van Middelkoop het leger zou inzetten om atheïsten zonder proces vast te zetten. Erg hypothetisch trouwens.

Daarnaast vind ik een staatsgreep legitiem als er geen democratie is. Even naar het sharia-voorbeeld. Er komt een moslimpartij. Deze krijgt 67% van de stemmen. Op dat moment is een staatsgreep nog niet legitiem. Die moslimpartij besluit democratisch om de sharia in te voeren en daartoe de Grondwet te wijzigen. Dat kan ook nog. Zodra de moslimpartij echter die besluiten in praktijk brengt en alle verkiezingen afschaft, dan kan de moslimpartij in een later stadium niet meer democratisch vervangen worden. Zodra een partij niet meer democratisch vervangen kan worden, onstaat het recht om deze op andere wijze te vervangen, via een staatsgreep dus. Dat is overigens geen juridisch recht, maar het recht dat een volk naar mijn mening heeft.
pi_51564287
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Oh dat is tegen de tijd dat pasen en pinksteren op 1 dag vallen.

Of heb je duidelijke aanwijzingen dat die groep zo groeit en zal blijven groeien?
pi_51564659
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:14 schreef Hexagon het volgende:
Hier en daar klopt je post niet Echtgaaf

+75 zetels is niet voor alles genoeg. Sommige zaken zijn grondwettelijk en dat betekent dus twee termijnen 2 derde meerderheid in eerste en tweede kamer.
Inderdaad. Ik zal het corrigeren.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 18:10:07 #23
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_51565940
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En als twee derde van de Nederlanders vindt dat jij je eigendommen bij je buurman moet inleveren en de rest van je leven slavenarbeid moet verrichten?
Dan ook.
lege ton
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2007 @ 18:52:39 #24
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51567039
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 18:10 schreef nonzz het volgende:
Dan ook.
Ziek.
Carpe Libertatem
  dinsdag 17 juli 2007 @ 19:09:29 #25