quote:
Hier mijn favoriete opstelling op basis van de huidige spelersgroep (plus Luís Suarez):
![]()
4-1-2-1-2
Aangezien we weinig tot geen échte buitenspelers hebben, is een driespitsensysteem sowieso niet geschikt, daarbij hebben we vorig seizoen tijdens FCT- en PSV-uit aangetoond uitstekend te kunnen presteren in dit systeem. Waarom dus niet overstappen naar dit systeem?
Mijn favoriete systeem is het 3-4-3-systeem, waarin Ajax van 1994 tot 1997 het Europese voetbal domineerde. De opstelling was dan alsvolgt:
![]()
3-4-3
De belangrijkste positie was de
tien, dit was een middenvelder die ook de vierde aanvaller was, soms zelfs tweede centrumspits. Verder waren beide backs de mandekkers, zelden tot nooit kwamen zij op en zij speelden véél centralen dan de back tegenwoordig. De beide centrale verdedigers hadden dus veel meer vrijheid, waardoor er één doorschoof naar het middenveld. Voordeel hiervan is dat Ajax in feite met vier middenvelders speelde én met drie aanvallers, waardoor de veldbezetting optimaal was.
Tegenwoordig wordt er
NOOIT meer zo gespeeld, de backs komen op en de twee centrale verdedigers houden zich bezig met de mandekking, er schuift niemand meer door naar het middenveld. Als er op het middenveld
met de punt naar voren wordt gespeeld, is het veel te kwetsbaar en als er
met de punt naar achteren wordt gespeeld, raakt de centrumspits geïsoleerd. Deze twee situaties heb ik hieronder uiteengezet:
![]()
4-3-3,
met de punt naar voren.![]()
4-3-3,
met de punt naar achteren.Mijn conclusie is dat Ajax het beste 4-1-2-1-2 kan spelen en als het op termijn toch weer met drie spitsen wil gaan spelen, ze wel het systeem van Louis van Gaal moeten aanhouden. 4-3-3 met opkomende backs werkt gewoon simpelweg niet, dan heb je het systeem gewoon simpelweg niet begrepen. Dus óf je speelt 3-4-3 óf een 4-4-2-variant (zoals 4-1-2-1-2), want 4-3-3,
met de punt naar voren en 4-3-3,
met de punt naar achteren werken beiden niet. Dit geldt voor Ajax, maar bijvoorbeeld ook voor Oranje.
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 11:49 schreef w00h00 het volgende:Ik kan me nog herrinneren dat Advocaat met het Nederlands elftal door de mand viel met 4-1-2-1-2 opstelling oftewel met een ruit op het middenveld.
Opzich ben ik het wel met je eens Montana, sowieso kan Ajax niet meer kiezen voor het 4-3-3, omdat we er simpelweg de spelers niet meer voor hebben. Het nadeel van die 4-1-2-1-2 opstelling is dat als je tegen een sterk middenveld aanloopt (CL) je overlopen wordt en de spelers elkaar totaal niet meer kunnen vinden en eigenlijk alleen nog terug kunnen ipv naar de zijkanten bijvoorbeeld, je verliest hierin de grip op de wedstrijd en is het heel moeilijk om die grip terug te krijgen. Het voordeel is wel weer dat je in het positiespel veel meer (aanvallende)mogelijkheden kunt hebben mits alles goed wordt uitgevoerd en het erg succesvol kan zijn.
Naar mijn mening moet Ajax kijken naar de tegenstander en daar waar nodig de opstelling moet aanpassen.
even een ander idee:
-----------aankoop---Huntelaar-------
---Davids--Sneijder--Gabri--Kennedy
Emanualeson--Vermealen--Stam--Heitinga
--------------------Steek------------------
Waarbij je in de aanval een 5 mans middenveld kunt creeren met emanuelson en waar Heitinga dan iets moet knijpen. Kennedy kan ala Yilderim bij heerenveen Huntelaar uitstekend bedienen en Sneijder kan achter of tussen de spitsen opduiken. Gabri heeft een meer verdedigende rol. Het nadeel hiervan is dat spelers goed moeten kunnen omgaan met omschakelen en geen fout kunnen permiteren, in het verleden is gebleken dat Emanuelson daar bijvoorbeeld veel problemen mee om keuzes te maken wanneer hij zich bij het middenveld kan voegen.
Het systeem waar Dick Advocaat mee door de mand viel, was geen 4-1-2-1-2, maar een 4-4-2 met een ruit op het middenveld. Het verschil tussen beide systemen is dat 4-4-2 met een ruit op het middenveld het veld breed houdt, waardoor je centraal bijna niets hebt lopen en je dus inderdaad overlopen wordt. Bij 4-1-2-1-2 heb je dat probleem nooit, je hebt juist een erg sterk blok op het middenveld, kijk maar bij Ajax: Gabri en Davids, met kort daarachter nog Heitinga.
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:00 schreef Pritt het volgende:Ik moet zeggen dat ik de opstelling van
M0NTANA echt een heel goede opstelling vind. Vooral in topwedstrijden is dat een ideaal systeem als de tegenstander 4-3-3 speelt.
Ik heb op die opstelling een variant bedacht die naar mijn mening nog effectiever is tegen ploegen die 4-4-2 spelen. Het 3-5-2 systeem, het systeem waarmee volgens mij West-Duitsland een aantal EK/WK's heeft gewonnen als ik me niet vergis.
Zo ziet het er op papier uit:
------------------------ Stekelenburg ---------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------Stam-----------------------------------
----------------Heitinga----------Vermaelen-------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------Gabri----------------Davids----------------------
--Kennedy-------------------------------------Emanuelson---
---------------------------Sneijder----------------------------------
------------------------------------------------------------------------
----------------Suarez--------------Huntelaar-------------------
Uitleg:
Drie verdedigers, tenopzichte van twee aanvallers moet dat voldoende zijn, vooral wanneer de aanvallers van een wat minder niveau zijn. Heitinga en Vermaelen zijn dan de mandekkers en Stam is de rugdekker/slot op de deur. Dit moet voldoende zijn achterin in aangezien je 2 (!!) verdedigende middenvelders hebt die de opkomende middenvelders van de tegenstander opvangen. Het middenveld moet dus worden gecontroleerd door Gabri en Davids, die in samenspraak met Kennedy en Emanuelson ook de gaten rondom de back-posities in de gaten houden (leuke woordspeling haha). Kennedy en Emanuelson zijn dan echte flankspelers die over de gehele lengte van het veld actief zijn en dus vaak een goede voorzet moeten kunnen leveren. Sneijder krijgt een vrije rol op de 10 waar hij zich natuurlijk thuisvoelt als een vis in het water. Voorin hebben we twee klasbakken die het elke verdediging lastig kunnen maken.
Ajax kan zo dus tegen een wat zwakkere ploeg met 5 man pressie vormen terwijl er toch goed gecontroleerd wordt.
Op de plek van Kennedy kan trouwens ook Xabi Prieto goed uit de voeten.
(Suarez kan door Milevsky worden vervangen
![]()
)
Your thoughts?
Ziet er ook goed uit, als zou ik Jaap Stam in de mandekking zetten en juist Johnney heitinga de vrije rol geven.
Overigens heeft ook Co Adriaanse het ooit geprobeerd in het 3-5-2-systeem, in de voorronde CL tegen Celtic.