Maar testosteron is het makkelijkst vindbare dopingsupplement.... Smeets vond het ook zo raar dat die Sinkewiecz (?) erop betrapt wasquote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:18 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Zeker bij testosteron kan zelfs enkele uren het verschil maken tussen nog opspoorbaar en niet meer opspoorbaar ... Idem voor EPO eigenlijk.
Testosteron kan ik niet met zekerheid zeggen, maar voor EPO kan ik je garanderen dat ze dat nog wel een tijdje kunnen vinden (EPO is een actieve stof in je bloed (zuurstofbinder) die een andere vorm heeft dan je lichaamsvariant, deze is niet zomaar verdwenen; Ik heb er ooit een keer een college over gehadquote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:18 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Zeker bij testosteron kan zelfs enkele uren het verschil maken tussen nog opspoorbaar en niet meer opspoorbaar ... Idem voor EPO eigenlijk.
Zegt Smeets dat ?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:19 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Maar testosteron is het makkelijkst vindbare dopingsupplement.... Smeets vond het ook zo raar dat die Sinkewiecz (?) erop betrapt was
Niet bij de mini-dosissen die men tegenwoordig toedient , schijnbaar.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:21 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Testosteron kan ik niet met zekerheid zeggen, maar voor EPO kan ik je garanderen dat ze dat nog wel een tijdje kunnen vinden (EPO is een actieve stof in je bloed (zuurstofbinder) die een andere vorm heeft dan je lichaamsvariant, deze is niet zomaar verdwenen; Ik heb er ooit een keer een college over gehad)
quote:Verbazing over handelwijze Deense bond
De bekendmaking van de Deense wielerbond, dat geletruidrager Michael Rasmussen niet langer welkom is in de nationale selectie houdt de gemoederen in de Tour de France bezig. Zowel de Rabo Wielerploeg als de organisatie (ASO) van de Tour de France is ontstemd over de publicatie en vooral het tijdstip waarop. "Waarom wordt de bond nu pas wakker? Nu Rasmussen in het geel rijdt", vraagt Tourbaas Christian Prudhumme zich af. Ook binnen de Rabo Wielerploeg worden vraagtekens gezet bij de bekend making, omdat de ploeg al weken geleden op de hoogte was gesteld en er alleen sprake was van een 'administratieve fout'.
De Denen maakten donderdagavond bekend, dat Rasmussen niet langer opgenomen zal worden in nationale selecties, omdat hij niet tijdig heeft laten weten wanneer hij waar zou trainen. Trainingslocaties en tijdstippen dienen bij federaties bekend te zijn in verband met zogenoemde out-of-competition controles. Door de uitsluiting voor de ploegen kan Rasmussen niet meer meedoen aan WK's of Olympische Spelen.
Eind juni waarschuwing
Ploegleider Erik Dekker zegt, dat Rasmussen al eind juni een officiële waarschuwing van de internationale wielerunie UCI heeft gekregen. Dekker: "Wij hebben Michael vervolgens op zijn verantwoordelijkheden gewezen. Het is een administratieve fout, in mijn ogen had dit nooit naar buiten moeten komen. Dat de Deense bond hier een consequentie aan verbindt, is blijkbaar het beleid, maar wij doen dat niet." De Tourorganisatie ook niet, want Rasmussen mag vrijdag gewoon starten in de twaalfde etappe. In de gele trui.
De algemeen directeur van de Rabo Wielerploegen BV, Theo de Rooij: "Wij kunnen vaststellen dat zowel uit de UCI cijfers van zijn controles de laatste tijd als uit de gegevens van onze eigen controles niets blijkt dat zou kunnen wijzen op manipulatie of dopinggebruik. Voor ons was dit ook een belangrijk gegeven." Voorzitter Jesper Worre van de Deense wielerbond heeft inmiddels ook benadrukt dat Rasmussen geenszins als dopingzondaag wordt beschouwd.
In de toekomst zal de Rabo-ploeg nog scherper controleren of haar renners de juiste informatie op tijd doorgeven aan de instanties, zo zegt De Rooij. Hij benadrukt wel dat het tijd is voor een minder bureaucratisch systeem. "Sommige renners moeten aan wel drie instanties gegevens doorsturen, elk volgens een eigen systeem. Dat betekent een enorme administratieve belasting. Wij zouden het toejuichen als er één internationale instantie verantwoordelijk wordt gesteld voor implementatie en uitvoering en dat bij nalatigheid direct de ploeg hierin wordt gekend. Het is en blijft een verantwoordelijkheid van de renner zelf om met deze materie zorgvuldig om te gaan."
Bron: Rabobank
Het punt van die mini-dosissen is dat je voor de ronde begint je hematocriet door EPO doet stijgen (wat dus een paar dagen lang op te sporen is), om dan tijdens de ronde kleine dosissen te nemen om je hematocriet op dat hoge niveau vast te blijven houden.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:22 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Niet bij de mini-dosissen die men tegenwoordig toedient , schijnbaar.
Men haalt trouwens ook nog eens aan in de Franse pers dat destijds bij het Festina-proces de renners toen bekenden en verklaarden dat ze altijd einde juni een 'anabolen' en 'testosteron' kuur kregen met het doel op de Tour.quote:Madiot: 'Er gebeuren rare dingen'
'Als Rasmussen gedurende verschillende weken niet heeft laten weten waar hij is, dan doet dit meer dan vragen rijzen,' verklaart Marc Madiot, ploegleider van Philippe Gilbert bij La Française des Jeux.
'Ik kan nog begrijpen dat men een renner een of twee dagen niet kan bereiken. Maar wie niets te verbergen heeft is nog normaal toch makkelijk te vinden. Er gebeuren abnormale dingen. Wanneer iemand als Rasmussen zich al drie seizoenen zo sterk toont gedurende een of twee periodes op het jaar... De dingen die hij dan toont, zou hij jaarlijks tien, twaalf keer moeten kunnen tonen. Dat doet hij niet.'
Ook Roger Legeay, manager van het Franse Crédit Agricole reageerde op de heisa rond Michael Rasmussen: 'Hoe is het mogelijk dat je als ploegleider je eigen atleet in de maand juni niet kan bereiken?'
'Als manager ben ik elke week op de hoogte van waar de renners zijn. Hoe is het mogelijk dat men een atleet in de maand juni niet kan bereiken? De onaangekondigde tests zijn doeltreffend, dat heeft de zaak-Sinkewitz aangetoond. Dit systeem van plaatsmeldingen bestaat om renners te kunnen betrappen die de regels niet respecteren. Theo De Rooy (manager van Rabobank) moet hieruit zijn conclusies trekken. Dit is geen zaak van de Tour, maar van Rabobank. Het is aan hen om knopen door te hakken.'
Harde taal ook van een andere Franse sportdirecteur, Jean-René Bernaudeau,manager Bouygues Telecom: "Als een van mijn renners geschorst zou zijn door zijn federatie, dan zou hij niet mogen vertrekken in de Tour.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:17 schreef Cootz het volgende:
- Wanneer was dit allemaal al bekend bij de Denen en Rasmussen? En vooral: WAAROM vind de Deense bond het nodig om uitgerekend nu dat bericht naar buiten te brengen?
http://sports.espn.go.com/espn/wire?section=cycling&id=2942584quote:The DCU said Rasmussen would not take part in the September's world championships or the 2008 Beijing Olympics. It added it took the decision to drop the rider on June 21, but did not say why it waited until now to announce it.
http://sports.espn.go.com/espn/wire?section=cycling&id=2943027quote:Tour officials said Rasmussen had received a warning from the UCI on June 29 for having failed to report his whereabouts before random anti-doping tests that should have been conducted on May 8 and June 28.
Het gaat ook niet om de dosissen, maar veranderingen in de hematocriet waarde. Mini dosissen veranderen hematocriet waarden niet zoveel, en je bent pas positief bij een dopingtest als je hematocriet waarde een bepaald percentage boven je basis hematocriet waarde is. Dus de verschillen in hematocriet waarde vinden ze heus wel bij kleine dosissen maar volgens de UCI zou zo'n verschil in hematocriet niet 100% verklaard kunnen worden door EPO gebruik en is dus niet geldig genoeg. Daarnaast, een klein verschil in hematocriet zal ook een stuk minder effect hebben op je prestaties. (denk ik dus allemaal he, maar volgens mij zit ik aardig goed)quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:22 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Hmmmmm... Dat zou kunnen, ik legde het btw niet helemaal goed uit, ze stimuleren de ontwikkeling van rode bloedlichaampjes en daarmee verhoog je de zuurstoftoevoer aan je spieren wat verzuring tegen gaat (verzuring is nl. simpelweg zuurstof tekort in je spieren), nu vraag ik me af hoeveel positieve effecten je kunt halen aan minidoses. Ik bedoel als je een hoogtestage doet kun je waarschijnlijk dezelfde waarden halenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:22 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Die kerel doet net alsof Rasmussen 1 of andere renner is die net komt kijkenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Men haalt trouwens ook nog eens aan in de Franse pers dat destijds bij het Festina-proces de renners toen bekenden en verklaarden dat ze altijd einde juni een 'anabolen' en 'testosteron' kuur kregen met het doel op de Tour.
Dat klopt niet hoor. Als je hematocrietwaarde boven de 50 is krijg je 2 weken "gezondheidsrust" , maar als men zelfs met een lagere hematocrietwaarde EPO in je bloed kan vinden dan ben je positief hoor ...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:28 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om de dosissen, maar veranderingen in de hematocriet waarde. Mini dosissen veranderen hematocriet waarden niet zoveel, en je bent pas positief bij een dopingtest als je hematocriet waarde een bepaald percentage boven je basis hematocriet waarde is. Dus de verschillen in hematocriet waarde vinden ze heus wel bij kleine dosissen maar volgens de UCI zou zo'n verschil in hematocriet niet 100% verklaard kunnen worden door EPO gebruik en is dus niet geldig genoeg. Daarnaast, een klein verschil in hematocriet zal ook een stuk minder effect hebben op je prestaties. (denk ik dus allemaal he, maar volgens mij zit ik aardig goed)
Franse moraalriddersquote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Men haalt trouwens ook nog eens aan in de Franse pers dat destijds bij het Festina-proces de renners toen bekenden en verklaarden dat ze altijd einde juni een 'anabolen' en 'testosteron' kuur kregen met het doel op de Tour.
Ok, er boven, er beneden, het gaat om een percentage wat 'onnatuurlijk' is.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat klopt niet hoor. Als je hematocrietwaarde boven de 50 is krijg je 2 weken "gezondheidsrust" , maar als men zelfs met een lagere hematocrietwaarde EPO in je bloed kan vinden dan ben je positief hoor ...
Precies, iedereen verzint er gewoon weer verhaaltjes omheen. Wellicht heeft hij gewoon een formuliertje vergeten in te vullen of in te leveren bij een of andere instantie, een zgn 'administratieve fout'. Rabo zal hem heus wel hebben kunnen bereiken hoor.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:29 schreef Ereinion het volgende:
Wie zegt dat de ploegleider Rasmussen niet kon bereiken? Dat hoor ik voor het eerst.
Volgens mij is het de ploegleiding die aan de uci doorgeeft wie waar zit. en niet de renner zelf die dat papiertje verzorgt. kan mis zijn ook hoor.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:38 schreef Cootz het volgende:
[..]
Precies, iedereen verzint er gewoon weer verhaaltjes omheen. Wellicht heeft hij gewoon een formuliertje vergeten in te vullen of in te leveren bij een of andere instantie, een zgn 'administratieve fout'. Rabo zal hem heus wel hebben kunnen bereiken hoor.
Die insinuaties van die andere ploegleiders zijn echt heel belachelijk.
Wat Mart nu op tv vertelt is trouwens ook wel weer interessant
En dat is hetgene wat een beetje moeilijk is aan EPO, het percentage is per individu verschillend, volgens mij zijn er naast hematocrietwaarde nog andere parameters waarop getest wordt...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:36 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Ok, er boven, er beneden, het gaat om een percentage wat 'onnatuurlijk' is.
Rabo zei toch ook zelf dat ze er maar beter op moeten letten? Maar dit gedoe met Rasmussen is toch een administratieve fout?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:39 schreef flyck het volgende:
[..]
Volgens mij is het de ploegleiding die aan de uci doorgeeft wie waar zit. en niet de renner zelf die dat papiertje verzorgt. kan mis zijn ook hoor.
dat maskeert niets. je haalt natuurlijk je hematocriet naar boven. maar als je daarenboven epo neemt om je hematocriet op die waarde te houden dan blijft dat even detecteerbaar als zonder die hoogtestage. (zogoed als niet detecteerbaar met andere woorden).quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:39 schreef xienix84 het volgende:
Rasmussen heeft t gewoon onhandig gedaan, niet slim. Maar het is gewoon heel ineens dat de Denen het nu naar buiten brengen wat zo apart is.
En wat een onzin om te zeggen dat hij dit 12 x in een jaar zouden moeten laten zien! De meeste renners richten hun hele seizoen op een bepaalde tijd (bv de tour) om te pieken. Rasmussen heeft al zijn trainingen en koersen erop afgesteld zodat hij hier goed kan rijden. Er zijn maar weinig renners die altijd pieken, zelfs een Armstrong kon dit niet, of een Ullrich die driekwart van t jaar te dik was. Renners die het hele jaar goed rijden heb je maar weinig. Ik geloof dat bv Cancellara en Freire bv zichzelf hebben gefocused op het WK, niet op de tour.
Wat ik me wel afvraag, in hoeverre een hoogtestage(die Rasmussen veel deed) EPO gebruik kan maskeren, aangezien door een hoogtestage je hematocriet waarde ook aardig omhoog gaat.
Maar daarom wordt bij een dopingcontrole ook vergeleken met de individuele basis waarde en andere homeostatische waarden die van invloed zijn daaropquote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:40 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
En dat is hetgene wat een beetje moeilijk is aan EPO, het percentage is per individu verschillend, volgens mij zijn er naast hematocrietwaarde nog andere parameters waarop getest wordt...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |