Hier ookquote:Op maandag 16 juli 2007 12:58 schreef kepler het volgende:
[..]
hier schijnt de zon intussen en het begint steeds benauwder te worden...
De andere buien zijn volgens mij op ongeveer dezelfde plaats ontstaan? De richting is ook niet zuiver noordwaarts, dus ik denk dat we uitstekend zitten.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:57 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Ik vind hem iets te westelijk, ik denk dat op deze manier niet heel Nederland geraakt wordt.
Laat dat ding maar mooi de Noordzee op gaan. Heb liever wat felle buien, dan zo'n regen gebied. Zal vast ook wel wat onweer in zitten maar het brengt ook veel bewolking met zich mee.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:57 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Ik vind hem iets te westelijk, ik denk dat op deze manier niet heel Nederland geraakt wordt.
mochten er inderdaad leuke buien over de noordzee gaan dan ga ik misschien ook wel naar Scheveningenquote:Op maandag 16 juli 2007 13:06 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
De andere buien zijn volgens mij op ongeveer dezelfde plaats ontstaan? De richting is ook niet zuiver noordwaarts, dus ik denk dat we uitstekend zitten.
Mocht onze supercell over de noordzee gaan, dan neem ik effe de trein naar Scheveningen![]()
Vooral in het westen dus weer feest vanavond/vannachtquote:Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE: Sturend lagedrukgebied ten zuidwesten van Ierland trekt heel langzaam noordoostwaarts. Drukdalingen boven Scandinavie doen daar ook een laag ontstaan wat dan morgenavond resulteert in een hoofdlaag boven midden-Scandinavie met een uitloper richting Noord-Ierland. Een koufront, voorafgegaan door een convergentielijn boven Britse Eilanden en West-Frankrijk passeren later vanavond en vannacht ons land. Achter het koufront morgen aanvoer van minder warme maar nog wel onstabiele lucht. Bovenlucht is in deze situatie ook belangrijk. Komende avond en nacht zien we op hoogte een trog naderbij komen en passeren met de bijbehorende vorticiteitsadvectie.
BEOORDELING:
De uitvoer is vwb druk- en hoogtevelden grootschalig gezien consistent met die van vorige runs en die van andere modellen.
Aandachtspunten
NEERSLAG:
De stevige onweersbuien van vanmorgen worden in Hirlam nu wel "gezien"maar wel te westelijk gepositioneerd. Vanmiddag opleving van de buiigheid boven noordwest Frankrijk. Later vanmiddag, vanavond en een deel van de nacht krijgen we met nieuwe stevige onweersbuien te maken, lokaal is zwaar onweer mogelijk. Voornaamste trigger is de bovenlucht waarin we een trog zien naderen met vanavond en vannacht positieve vorticiteitsadvectie boven onze omgeving. Progtemps vertonen grote onstabiliteit vanaf middelbaar niveau. De dan al opgetreden windruiming onderin heeft de grenslaag doen afkoelen waardoor convectie vanaf de grond onwaarschijnlijk is. Zwaartepunt van de buien lijkt weer voor de westelijke helft van het land te zijn weggelegd, hoewel UKMO nu ook tijdelijk een stuk oostelijker komt met zijn neerslag. Morgen allemaal een stuk rustiger wat de buien betreft, maar zeken geen droge dag. Nog wel een enkele bui, kleine kans op onweer daarbij. Zie kanskaartjes.
WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden. Wat de windstoten betreft is het lastiger. Omdat de convectie vanaf middelbaar niveau plaatsvindt zal het met de reguliere windstoten inderdaad meevallen. Wel is het zo dat de progtemps een flinke windschering laten zien hetgeen bevorderlijk is voor de vorming van buien in lijnvorm en mogelijks zelfs bow-echo's. Zeer lokaal kunnen er m.i. heftige weersverschijnselen voorkomen.
BEWOLKING/
ZICHT:
Vanmiddag tijdelijk wat opklaringen, daarna vanuit het zuidwesten naderende onweersbuien met de daarbij karakteristieke bewolking. Vannacht van het westen uit wat opklaringen, wel kans op lokaal stratus. Overdag een wisselende bewolking. Wolkenplaatjes en progtemps geven het m.i. allemaal aardig weer.
TEMPERATUUR:
Komende nacht rond 17 gr, dinsdag rond 22 gr. KTG (voor zover die binnen is) en Hirlam zijn het redelijk eens.
KNMI
Gelukkig ben dan ook geen Fries.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:42 schreef Hi_flyer het volgende:
Friezen zijn zeikerds.
Ik ook nietquote:
dan moet het wel een heel grote bui worden. Maar wie weet, een flinke buienlijn die over het land trekt zoals 17 juli 2004... kan altijd natuurlijk.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:46 schreef JohnFoK het volgende:
Ik zeg weeralarmkansje?
quote:Op maandag 16 juli 2007 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
WEERALARM:
Een supercell ter grote van Duitsland trekt de komende uren over Nederland heen.
Idd. Lijkt wat actiever te worden.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:58 schreef Party_P het volgende:
Er beginnen wat kleine heftige cellen te onstaan ten oosten van de MCS (?) in Frankrijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |