Mensen die "deze topic" zeggen!quote:Op zondag 15 juli 2007 15:00 schreef Mainport het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk? Ik heb nog nooit zoiets gehoord, misschien begeef je je in de verkeerde kringen.
Je hebt op zich wel gelijk, zo gaat het nu eenmaal. Maar het is wel treurig dat de taal altijd maar aangepast wordt aan de domste gebruikers.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:09 schreef Xessive het volgende:
Mensen die denken dat een taal die constant in beweging is, in regels is te vangen...![]()
Dat vind ik dan weer een erg domme uitspraak.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je hebt op zich wel gelijk, zo gaat het nu eenmaal. Maar het is wel treurig dat de taal altijd maar aangepast wordt aan de domste gebruikers.
Want? Hij klopt niet of zo?quote:Op zondag 15 juli 2007 15:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer een erg domme uitspraak.
Ik had meer nuance en inzicht verwacht van een bijna-Neerlandicus.quote:
Geef 's een voorbeeld van een genuanceerd en inzichtelijk standpunt dan.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik had meer nuance en inzicht verwacht van een bijna-Neerlandicus.
Je lacht wel maar je bent niet blij.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Geef 's een voorbeeld van een genuanceerd en inzichtelijk standpunt dan.
Ik doelde heus niet alleen op taalfouten van allochtonen.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je lacht wel maar je bent niet blij.
Dit is geen onderwerp over taaltrends, dit is een onderwerp over Finbashen.
Ik denk niet dat de lieden van de Taalunie zich voegen naar 'de dommen'. Ik zou haast zeggen 'déden ze dat maar'.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:59 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik doelde heus niet alleen op taalfouten van allochtonen.
Pardon? Lees de OP nog eens even.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:54 schreef Lienekien het volgende:
Dit is geen onderwerp over taaltrends, dit is een onderwerp over Finbashen.
Typisch vrouwelijke denkfout: constateringen zijn geen waardeoordelen.quote:
O, wat zijn die vrouwen dom.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:03 schreef gronk het volgende:
[..]
Typisch vrouwelijke denkfout: constateringen zijn geen waardeoordelen.
Ach, je leert ermee levenquote:
Precies, en dat vind ik dus lelijk. En dom. Dat heeft niks met allochtonenbashen te maken.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:22 schreef Lienekien het volgende:
Deze meisje, die boek.
Dus jij vindt taalfouten dom. En je vindt dat taalveranderingen altijd worden ingegeven door domheid.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:29 schreef Frollo het volgende:
[..]
Precies, en dat vind ik dus lelijk. En dom. Dat heeft niks met allochtonenbashen te maken.
't Is wel een beetje op de zaken vooruitlopen. Het is vooralsnog nog steeds gewoon fout, hoor.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:33 schreef Viking84 het volgende:
Nou ja, je kunt ook zeggen dat taalveranderingen ingegeven worden door achteloosheid: mensen weten best wel dat ze 'dat boek' en 'dat meisje' moeten zeggen, maar ze vinden het grappig klinken en dat de taal daardoor verandert (of: verloedert, zo je wilt), maakt hen niks uit.
Ik zie sommige journalisten ook wanhopig proberen een steno-vorm met 'want' in te voeren. Lukt ook niet, want net zo lelijk als 'deze'.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Is wel een beetje op de zaken vooruitlopen. Het is vooralsnog nog steeds gewoon fout, hoor.
Noem eens voorbeelden?quote:Op zondag 15 juli 2007 16:35 schreef xprotagonistx het volgende:
En vaak draagt taalverloedering bij aan ambiguïteit.
tja, wie bepaalt wat fout is? Bepaalt een genootschap als Onze Taal dat of bepalen wij als burgers dat? Ik denk dat wij dat bepalen. Anders zijn taalveranderingen ook nooit mogelijk.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Is wel een beetje op de zaken vooruitlopen. Het is vooralsnog nog steeds gewoon fout, hoor.
Dan moet 'wij' wel in de meerderheid zijn. Zo ver is het niet, zo ver komt het niet.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
tja, wie bepaalt wat fout is? Bepaalt een genootschap als Onze Taal dat of bepalen wij als burgers dat? Ik denk dat wij dat bepalen. Anders zijn taalveranderingen ook nooit mogelijk.
nee?quote:Op zondag 15 juli 2007 16:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan moet 'wij' wel in de meerderheid zijn. Zo ver is het niet, zo ver komt het niet.
Dat zou heel goed kunnen. Dan is het jongerentaal. Iets 'eigens' van een bepaalde groep. En vermoedelijk ook iets tijdelijks. Ik vind dan een term als 'taalverloedering' niet zo op zijn plaats.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:38 schreef Tijn het volgende:
Fout? Iedereen die ik ken die "deze meisje" of "dit computer" zegt, doet het expres voor de grap. Ik heb niet het idee dat er opeens meer mensen dan voorheen zijn die echt niet weten hoe het zit.
Mijn idee.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen. Dan is het jongerentaal. Iets 'eigens' van een bepaalde groep. En vermoedelijk ook iets tijdelijks. Ik vind dan een term als 'taalverloedering' niet zo op zijn plaats.
dat heb ik ook altijd gedacht over "als" en "dan"quote:Op zondag 15 juli 2007 16:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan moet 'wij' wel in de meerderheid zijn. Zo ver is het niet, zo ver komt het niet.
en dan heb je weer mensen die zich ergeren aan mensen die denken dat "irriteren" een wederkerend werkwoord isquote:Op zondag 15 juli 2007 16:57 schreef Boschkabouter het volgende:
Ik irriteer me ook aan het verkeerd gebruik van lidwoorden, maar toch blijf ik dit topic zeggen.
[afbeelding]
enquote:Het Het gebruik van straattaal hangt samen met de beheersing van het Nederlands: jongeren die het Nederlands niet goed beheersen gebruiken minder straattaal dan jongeren van wie die beheersing goed is.
quote:Op basis van de data uit verschillende jongerentaalvariëteiten, die we hier presenteren, lijkt het aannemelijk dat de besproken kenmerken binnen een of twee generaties algemeen geaccepteerd zullen zijn onder grote delen van de Nederlandse bevolking.
Mannelijk of vrouwelijk: 't is allebei 'deze' en 'die'. Het bijbehorende zelfstandig naamwoord krijgt lidwoord 'de'. Heeft het zelfstandig naamwoord 'het' als lidwoord, dat is het woord onzijdig. Dan is het 'dit' en 'dat'.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:59 schreef athlonkmf het volgende:
tja.. dit (of is het deze?![]()
) was/is ook altijd iets waar ik altijd problemen mee had, puur omdat er geen duidelijke regels voor zijn. Ja, mannelijk, vrouwelijk... Een boek is vrouwelijk? Vroeger konden toch alleen maar mannen lezen, dus waarom is het dan vrouwelijk?
Lekker allemaal onzijdig van maken, zorgt weer voor voldoendes tijdens de lessen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |