quote:
Op zondag 15 juli 2007 02:26 schreef BobbyDrake het volgende:Ik lees graag politieke boeken, sterker nog, ik doe bijna niet anders.
Nu vroeg ik me af welke boeken er gelezen werden door andere Fok!kers? Ikzelf lees boeken verspreid over het politieke spectrum en heb dan ook boeken staan van Fortuyn en Francis Fukuyama aan rechterzijde, en Marijnissen en William Blum ter linkerzijde. Dat weerhoud mij er echter niet van ze alsnog op alfabetische volgorde in de boekenkast te sorteren
![]()
Daarnaast heb ik een persoonlijke vraag. Ik heb een sterke voorkeur voor boeken die de wereldpolitiek beschrijven, en in de wereld van vandaag kom je dan al snel uit voor een fascinatie over de problematiek in het Midden-Oosten. Aangezien ik relatief links ben ingesteld is enig begrip voor de Palestijnse zaak mij niet vreemd. Maar de laatste tijd realiseer ik me meer en meer door te kiezen voor een kant je sneller de discussie verergert in plaats van de oplossing dichterbij brengt. Om in mijn denken de dialectiek wat te bevorderen vroeg ik me af of jullie boeken aan kunnen raden die het conflict Israel-Palestina zaak vanuit een meer Israelisch standpunt bekijken. Hierin gaat mijn voorkeur echter wel naar een schrijver die de Israelische kant van het verhaal niet heilig verklaart, maar de gemaakte keuzes van Israel, of ik ze nu steun of niet, wel voor de lezer wat begrijpelijker kan maken.
Alvast bedankt!
![]()
P.S. - Ben meer een lurker op het forum, dus als deze post niet conform de voorwaarden van een openingpost is, zeg het even en ik voeg de vereiste elementen graag in een latere reactie toe!
Ik ben ook geen Fok!ker, ook een soort van lurker dus, maar enfin, hier een paar tips van mij:
Van de eerste 2 boeken vind ik zelf dat als je ze gelezen hebt meer inzicht krijgt in veel politieke processen en ideologie op zichzelf, bijvoorbeeld dat een linkse instelling inhoudelijk min of meer los staat van iets als het ondersteunen van de Palestijnse zaak of de stelling dat Fukuyama's idee van de liberale democratie als naderend eindpunt van grote ideologische conflicten een rechts idee zou zijn. De laatste 2 boeken vind ik aanraders voor de historie van het conflict in het Midden Oosten en inzicht in de werking van globale politiek.
Je dialectiek wordt na het lezen van deze boeken denk ik wel aangescherpt. Veel leesplezier.
![]()
![]()
![]()
![]()
I Niccolo Machiavelli - Discorsi (9026309694)
II Max Stirner - The ego and his own (978-0486445816)
III Robert Fisk - The great war for civilisation (978-1400041510)
IV Samuel P. Huntington - The clash of civilizations (978-0743231497)
[ Bericht 0% gewijzigd door HermanR op 21-07-2007 05:41:57 ]