Je bedoelt dat een christelijke kliek de macht naar zich toe getrokken heeft? Zaken als democratie en vrijheid van meningsuiting zijn juist niet onderdeel van de christelijke traditie. Die komen uit de verlichting.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 16:03 schreef Apropos het volgende:
[..]
In staatkundige zin is Nederland van oorsprong een Christelijk land. Dat zegt niets over de huidige maatschappij.

Ik bedoel dat Nederland als zelfstandige staatkundige eenheid van oorsprong Christelijk is. Dat was namelijk het algemeen beleden geloof ten tijde van de Opstand.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bedoelt dat een christelijke kliek de macht naar zich toe getrokken heeft?
Of democratie uit de Verlichting komt weet ik niet en voorzover ik weet gold hier behoorlijke vrijheid van drukpers voordat de Verlichting ontstond.quote:Zaken als democratie en vrijheid van meningsuiting zijn juist niet onderdeel van de christelijke traditie. Die komen uit de verlichting.

Wetenschap en journalistiek (voor zover die uberhaupt bestond lang geleden) stonden onder controle van de kerk. Als je je niet aan hun regeltjes hield werd je gewoon geboycot of geëxcommuniceerd.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 16:34 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik bedoel dat Nederland als zelfstandige staatkundige eenheid van oorsprong Christelijk is. Dat was namelijk het algemeen beleden geloof ten tijde van de Opstand.
[..]
Of democratie uit de Verlichting komt weet ik niet en voorzover ik weet gold hier behoorlijke vrijheid van drukpers voordat de Verlichting ontstond.

Welke kerk?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wetenschap en journalistiek (voor zover die uberhaupt bestond lang geleden) stonden onder controle van de kerk. Als je je niet aan hun regeltjes hield werd je gewoon geboycot of geëxcommuniceerd.
Wanneer begint de Verlichting dan precies?quote:Er was wel een drukpers maar geen vrijheid voor de verlichting.

Vooral de katholieke kerk was daar sterk in. Die heeft ook de inquisitie uitgevonden.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:22 schreef Apropos het volgende:
[..]
Welke kerk?
[..]
Wanneer begint de Verlichting dan precies?

Ja, en in hoeverre was er een overkoepelende kerkelijke macht in de Republiek? (De Inquisitie is ook een nogal opgeblazen verschijnsel.)quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vooral de katholieke kerk was daar sterk in. Die heeft ook de inquisitie uitgevonden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Verlichting

Nederland is verlicht omdat eigewijze zelfdenkende mensen zich steeds minder van een dogmatische overheersende kerk aantrokken. Nederland is een moderne democratische vooruitstrevende staat ondanks tegenwerking van het christendom, niet dankzij.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:02 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, en in hoeverre was er een overkoepelende kerkelijke macht in de Republiek? (De Inquisitie is ook een nogal opgeblazen verschijnsel.)
Ik vind het een cirkelredenering. Was Nederland verlicht omdat Spinoza er kon publiceren?

En nu nog een antwoord op de vraag? Dit kan iedereen wel.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nederland is verlicht omdat eigewijze zelfdenkende mensen zich steeds minder van een dogmatische overheersende kerk aantrokken. Nederland is een moderne democratische vooruitstrevende staat ondanks tegenwerking van het christendom, niet dankzij.
Nederland is een product van de verlichting. Nederland een christelijke staat noemen is in weze geschiedvervalsing.

Als je het echt wilt weten zou ik het zelf gaan onderzoeken. Je hebt toch internet?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:10 schreef Apropos het volgende:
[..]
En nu nog een antwoord op de vraag? Dit kan iedereen wel.

Ja, zelfs protestants, geloof ik. Maar goed: de lokale bevolking was van oorsprong niet christelijk.quote:
Nog erger: dan is de islam dus nog een eeuw ouder dan het lokale christendom!quote:[..]
Mohammed was al een goede eeuw dood toen men Bonifatius het leven ontnam.

Of er een overkoepelende kerkelijke macht was, weet ik niet. Ik ben katholiek opgevoed in de tijd dat mijn vriendje nog met protestante jongens vocht omdat ze protestant waren. Wel leerden we over godsdiensttwisten, waarbij het er hard aan toe ging. Hagepreken, schuilkerken en dergelijke woorden. De Inquisitie zal weinig betekend hebben in de Republiek, maar elders heeft ze flink huisgehouden!quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:02 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, en in hoeverre was er een overkoepelende kerkelijke macht in de Republiek? (De Inquisitie is ook een nogal opgeblazen verschijnsel.)
Ik vind het een cirkelredenering. Was Nederland verlicht omdat Spinoza er kon publiceren?

O, die mening deel ik zeker.quote:Vandaar ook dat we blij moeten zijn, dat kerk en staat gescheiden zijn. Vooral zo houden!
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |