abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 16:22:19 #141
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52099092
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:03 schreef Apropos het volgende:

[..]

In staatkundige zin is Nederland van oorsprong een Christelijk land. Dat zegt niets over de huidige maatschappij.
Je bedoelt dat een christelijke kliek de macht naar zich toe getrokken heeft? Zaken als democratie en vrijheid van meningsuiting zijn juist niet onderdeel van de christelijke traditie. Die komen uit de verlichting.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_52099337
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bedoelt dat een christelijke kliek de macht naar zich toe getrokken heeft?
Ik bedoel dat Nederland als zelfstandige staatkundige eenheid van oorsprong Christelijk is. Dat was namelijk het algemeen beleden geloof ten tijde van de Opstand.
quote:
Zaken als democratie en vrijheid van meningsuiting zijn juist niet onderdeel van de christelijke traditie. Die komen uit de verlichting.
Of democratie uit de Verlichting komt weet ik niet en voorzover ik weet gold hier behoorlijke vrijheid van drukpers voordat de Verlichting ontstond.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 18:16:13 #143
pi_52101164
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 16:34 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik bedoel dat Nederland als zelfstandige staatkundige eenheid van oorsprong Christelijk is. Dat was namelijk het algemeen beleden geloof ten tijde van de Opstand.
[..]

Of democratie uit de Verlichting komt weet ik niet en voorzover ik weet gold hier behoorlijke vrijheid van drukpers voordat de Verlichting ontstond.
Wetenschap en journalistiek (voor zover die uberhaupt bestond lang geleden) stonden onder controle van de kerk. Als je je niet aan hun regeltjes hield werd je gewoon geboycot of geëxcommuniceerd.

Er was wel een drukpers maar geen vrijheid voor de verlichting.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_52101244
Bovendien, wat werd er gedrukt ?
pi_52101302
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 18:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wetenschap en journalistiek (voor zover die uberhaupt bestond lang geleden) stonden onder controle van de kerk. Als je je niet aan hun regeltjes hield werd je gewoon geboycot of geëxcommuniceerd.
Welke kerk?
quote:
Er was wel een drukpers maar geen vrijheid voor de verlichting.
Wanneer begint de Verlichting dan precies?
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 18:38:36 #146
pi_52101595
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 18:22 schreef Apropos het volgende:

[..]

Welke kerk?
[..]

Wanneer begint de Verlichting dan precies?
Vooral de katholieke kerk was daar sterk in. Die heeft ook de inquisitie uitgevonden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Verlichting
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 18:48:09 #147
pi_52101777
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Montesquieu

Charles Montesquieu heeft de moderne democratie uitgevonden, en een belangerijke bijdrage gelevert aan het (nederlandse) strafrecht.
pi_52102055
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vooral de katholieke kerk was daar sterk in. Die heeft ook de inquisitie uitgevonden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Verlichting
Ja, en in hoeverre was er een overkoepelende kerkelijke macht in de Republiek? (De Inquisitie is ook een nogal opgeblazen verschijnsel.)

Ik vind het een cirkelredenering. Was Nederland verlicht omdat Spinoza er kon publiceren?
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 19:09:37 #149
pi_52102187
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 19:02 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ja, en in hoeverre was er een overkoepelende kerkelijke macht in de Republiek? (De Inquisitie is ook een nogal opgeblazen verschijnsel.)

Ik vind het een cirkelredenering. Was Nederland verlicht omdat Spinoza er kon publiceren?
Nederland is verlicht omdat eigewijze zelfdenkende mensen zich steeds minder van een dogmatische overheersende kerk aantrokken. Nederland is een moderne democratische vooruitstrevende staat ondanks tegenwerking van het christendom, niet dankzij.

Nederland is een product van de verlichting. Nederland een christelijke staat noemen is in weze geschiedvervalsing.
pi_52102210
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nederland is verlicht omdat eigewijze zelfdenkende mensen zich steeds minder van een dogmatische overheersende kerk aantrokken. Nederland is een moderne democratische vooruitstrevende staat ondanks tegenwerking van het christendom, niet dankzij.

Nederland is een product van de verlichting. Nederland een christelijke staat noemen is in weze geschiedvervalsing.
En nu nog een antwoord op de vraag? Dit kan iedereen wel.
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 19:15:58 #151
pi_52102300
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 19:10 schreef Apropos het volgende:

[..]

En nu nog een antwoord op de vraag? Dit kan iedereen wel.
Als je het echt wilt weten zou ik het zelf gaan onderzoeken. Je hebt toch internet?
pi_52107388
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
In de staatkundige zin wel.
Ja, zelfs protestants, geloof ik. Maar goed: de lokale bevolking was van oorsprong niet christelijk.
Ook flauw trouwens: dat was ze nergens!! Hoogstens op de Falklands of zo.
quote:
[..]
Mohammed was al een goede eeuw dood toen men Bonifatius het leven ontnam.
Nog erger: dan is de islam dus nog een eeuw ouder dan het lokale christendom!

Overigens zit de islam al lang in onze cultuur, net als het jodendom. Want daarmee wordt niet bedoeld dat joden ooit het jodendom meenamen naar Nederland, maar dat onze cultuur vanouds veel te danken heeft aan dat jodendom. Net als aan de Grieken en Romeinen, inderdaad. En net als aan de Arabieren!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52107692
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 19:02 schreef Apropos het volgende:

[..]

Of er een overkoepelende kerkelijke macht was, weet ik niet. Ik ben katholiek opgevoed in de tijd dat mijn vriendje nog met protestante jongens vocht omdat ze protestant waren. Wel leerden we over godsdiensttwisten, waarbij het er hard aan toe ging. Hagepreken, schuilkerken en dergelijke woorden. De Inquisitie zal weinig betekend hebben in de Republiek, maar elders heeft ze flink huisgehouden!

En Spinoza? Tja, die kon publiceren ondanks kerkelijke tegenwerking. Hij is zelfs het jodendom uitgezet.

Dus je hebt allebei gelijk: enerzijds is de maatschappij, of we het willen of niet, doordrenkt van religieuze verhalen en gedachten, met name uit het christendom, maar ook uit het jodendom, de Germaanse mythologie en de islam. Maar ook van de Grieken, de Romeinen en de Verlichting.
Maar anderzijds zorgen vrijdenkers, die tegen de gangbare mening in zelf een eigen standpunt innemen, voor daadwerkelijke ontwikkeling. Vandaar ook dat we blij moeten zijn, dat kerk en staat gescheiden zijn. Vooral zo houden!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52118518
quote:
Vandaar ook dat we blij moeten zijn, dat kerk en staat gescheiden zijn. Vooral zo houden!
O, die mening deel ik zeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')