De beschrijving van Trimbos is wel erg kort door de bocht.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:32 schreef philana het volgende:
http://www.trimbos.nl/default19440.html
lees... zou ik zeggen..
Oke, dat vermoedde ik namelijk al.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:33 schreef MissyMirjaM het volgende:
veel borderliners hebben bijv. een eetstoornis, kun je ook zien als automutilatie.
Waarom de reden voor dit topic..... vind je dat zelf niet een hele rare zin?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:34 schreef Nosh het volgende:
Nee.
Waarom de reden voor dit topic, trouwens?
waarom wil je dat graag weten, probeer je iemand het etiket borderline op te plakken?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:36 schreef meta4 het volgende:
[..]
Oke, dat vermoedde ik namelijk al.
Wordt dat medisch gezien zo erkend?
Iemand wees mij hier net ook al op een fout.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Waarom de reden voor dit topic..... vind je dat zelf niet een hele rare zin?
Je bedoelt waarschijnlijk wat is de reden van dit topic of waarom dit topic
Waarom de reden kan helemaal niet
En dáárom was ik je heel erg voor.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Waarom de reden voor dit topic..... vind je dat zelf niet een hele rare zin?
Je bedoelt waarschijnlijk wat is de reden van dit topic of waarom dit topic
Waarom de reden kan helemaal niet
Nee, ik heb wat anders.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:38 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
waarom wil je dat graag weten, probeer je iemand het etiket borderline op te plakken?
en ik ben overigens geen shrink,kan alleen 'uit ervaring' spreken.
typen doe je ook met letters hoor....quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:40 schreef meta4 het volgende:
[..]
Iemand wees mij hier net ook al op een fout.
Kan maar moeilijk aan fora/mailen etc wennen.
Ben geneigd alles te simplificeren, en veel fouten te maken.
Geef mij maar pen en papier![]()
Ik bedoel met andere woorden het typen niet gewend te zijn.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:42 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
typen doe je ook met letters hoor....![]()
Het is wel typerend voor BL.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:42 schreef meta4 het volgende:
[..]
Nee, ik heb wat anders.
Ik vroeg het mij gewoon af, na het lezen van alle reacties omtrent borderline.
Er wordt altijd over krassen gesproken.
Oke, bedankt.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:44 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is wel typerend voor BL.
Ik geloof niet dat andere aandoeningen in het DSM-IV spectrum deze 'feature' hebben.
Het is ook een mogelijk kenmerk bij een dissociatieve stoornis volgens de DSM-IV dacht ik.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:44 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat andere aandoeningen in het DSM-IV spectrum deze 'feature' hebben.
UIt mijn hoofd alleen PTSS-ers toch? maar die raken de BL-ers ook heel sterk.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:46 schreef Strychnine het volgende:
[..]
Het is ook een mogelijk kenmerk bij een dissociatieve stoornis volgens de DSM-IV dacht ik.
BL-ers raken alles sterk. Zodra ze iets over schizofrenie horen, horen zij stemmen. Als ze iets over automutileren horen, kan je met de verbanddoos komen aanlopen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:48 schreef SHE het volgende:
[..]
UIt mijn hoofd alleen PTSS-ers toch? maar die raken de BL-ers ook heel sterk.
PTSS is volgens mij vrijwel altijd aanwezig bij alle mensen met een dissociatieve stoornis. Bij borderline... tja, de échte borderliners in mijn ogen, hadden ook ptss, de aandachts borderliners lijken daar wat minder last van te hebben.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:48 schreef SHE het volgende:
[..]
UIt mijn hoofd alleen PTSS-ers toch? maar die raken de BL-ers ook heel sterk.
houdt echter niet in dat iemand die aan automutuleren doet ook gelijk borderline heeft toch?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:44 schreef SHE het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:53 schreef philana het volgende:
[..]
houdt echter niet in dat iemand die aan automutuleren doet ook gelijk borderline heeft toch?
Verklaar je naderquote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:52 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
BL-ers raken alles sterk. Zodra ze iets over schizofrenie horen, horen zij stemmen.
kalm kalm, ik zit op mijn werk in mijn avond dienst....quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef meta4 het volgende:
zwaaibaai ..
Als ze dus kennelijk een ziekte faken, zijn het geen borderliners, maar gewone, ordinaire leugenaars. Al hebben we daar nu van die mooie verzachtwoordjes voor als 'pseudologica fantastica' en 'pathologisch leugenaar'.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:03 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
kalm kalm, ik zit op mijn werk in mijn avond dienst....
BL-ers hebben de neiging om, behalve alles in het extreme te trekken, ook alles over te nemen waarvan ze denken dat het meer aandacht oplevert. Wanneer zij horen over schizofrenie en over stemmen in hun hoofd, hebben ze er spontaan ook last van. Of het nu waar is of niet, zij geloven er heilig in. Dat zit in de BL-ers zelf, ze kunnen er niet veel aan doen, maar het heeft mijn irritatie-grens behoorlijk opgezocht.
Schizofrenie voor de aandachtquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:03 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
BL-ers hebben de neiging om, behalve alles in het extreme te trekken, ook alles over te nemen waarvan ze denken dat het meer aandacht oplevert.
Ik begrijp je woedequote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:52 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
BL-ers raken alles sterk. Zodra ze iets over schizofrenie horen, horen zij stemmen. Als ze iets over automutileren horen, kan je met de verbanddoos komen aanlopen.
Dat is niet helemaal wat ik bedoel:quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:05 schreef Strychnine het volgende:
[..]
Als ze dus kennelijk een ziekte faken, zijn het geen borderliners, maar gewone, ordinaire leugenaars. Al hebben we daar nu van die mooie verzachtwoordjes voor als 'pseudologica fantastica' en 'pathologisch leugenaar'.
En daar krijgen ze weer aandacht mee, dan gaan ze naar een praatgroep voor leugenaars. Godsallemachtig.
dat bedoel ik ook! Strych, dat bedoel ik dus, alleen heb ik er veel meer woorden voor nodig.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:10 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik begrijp je woede
Maarrrrrrrrrrr; vergeet niet dat veel aandoeningen in dat spectrum echt in elkaar overlopen. Een goede diagnose stellen is ook nog een hele klus ( god I know )
Ik denk dat dat meer te maken heeft met erg beinvloedbaar zijn.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:11 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal wat ik bedoel:
Ze faken geen ziekte, ze beleven het alsof ze het echt hebben. Maar pas wanneer ze er van gehoord hebben.
Voorbeeld:
mijn ex (BL) had al wat psychische problemen, was erg extreem in haar stemmingen, zocht voortdurend grenzen op, kortom: je verveelde je niet snel zeg maar. Nooit had ze ook maar één of ander vorm van automutilatie gedaan, gezien of gehoord. Totdat ze het tegen kwam, en zich vervolgens zelf ging snijden. En het ook deed volgens het boekje zeg maar. Op één of andere manier gaf het haar wel rust of zo.
Ze adopteren een aandoening/ziekte/afwijking/whatever om zelf rust te vinden en hebben er ook echt last van. Ingewikkeld allemaal...
Mja, dat weet ik niet. Bij mij hebben ze in het begin toen ze nog druk aan het stempelen waren ook dat ik borderline dyamiek vertoonde. Toch kan ik je vertellen dat ik nooit zulk gedrag als bovenstaand heb vertoond, en dat kan mijn directe omgeving bevestigen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:11 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal wat ik bedoel:
Ze faken geen ziekte, ze beleven het alsof ze het echt hebben. Maar pas wanneer ze er van gehoord hebben.
Voorbeeld:
mijn ex (BL) had al wat psychische problemen, was erg extreem in haar stemmingen, zocht voortdurend grenzen op, kortom: je verveelde je niet snel zeg maar. Nooit had ze ook maar één of ander vorm van automutilatie gedaan, gezien of gehoord. Totdat ze het tegen kwam, en zich vervolgens zelf ging snijden. En het ook deed volgens het boekje zeg maar. Op één of andere manier gaf het haar wel rust of zo.
Ze adopteren een aandoening/ziekte/afwijking/whatever om zelf rust te vinden en hebben er ook echt last van. Ingewikkeld allemaal...
Ik bedoel dat dit onbewust gebeurd.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:12 schreef Strychnine het volgende:
Bij borderline stel ik mij meer voor de aandacht te proberen te trekken door middel van zelfmoord dreigingen.
Dat vind ik wel kortzichtig.
Ik vind nog steeds dat er een verschil is tussen borderliners en borderliners.
Oftewel, de aandachttrekkers scheiden van de echte borderliners. En de echte borderliners zijn vaak een stuk prettiger om mee samen te leven dan die aandachtsletten. Ook al hou je daar uiteraard ook je moeilijkheden.
je bedoelt dat ze dan het herkennen en zich dan dat kunnen uiten?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:14 schreef meta4 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer te maken heeft met erg beinvloedbaar zijn.
Borderliners kunnen volgens het ziektebeeld inderdaad last van stemmen, hallucinaties en/of dissociatie hebben.
Niet alleen omdat ze er over gehoord of gelezen hebben.
Je zin loopt niet helemaalquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:33 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
je bedoelt dat ze dan het herkennen en zich dan dat kunnen uiten?
quote:
Maar je snapt me wel.quote:
ze herkennen iets wat ze al hebben, maar nooit herkent hebben. Totdat het ter sprake komt. Bedoel je dat?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:12 schreef meta4 het volgende:
[..]
Nee, ik voel me vandaag niet optimaal.
Kun je het wat duidelijker verwoorden.
Ooooow, dat inderdaad. Man, het bloed trekt al onder mijn nagels vandaan als ik dit alleen maar lees.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:03 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
BL-ers hebben de neiging om, behalve alles in het extreme te trekken, ook alles over te nemen waarvan ze denken dat het meer aandacht oplevert. Wanneer zij horen over schizofrenie en over stemmen in hun hoofd, hebben ze er spontaan ook last van. Of het nu waar is of niet, zij geloven er heilig in. Dat zit in de BL-ers zelf, ze kunnen er niet veel aan doen, maar het heeft mijn irritatie-grens behoorlijk opgezocht.
Ik word er zelf ook aardig agressief van inderdaad. Mijn ex had dat dus ook.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 21:20 schreef MUUS het volgende:
[..]
Ooooow, dat inderdaad. Man, het bloed trekt al onder mijn nagels vandaan als ik dit alleen maar lees.
Ook kleine, onschudlige dingen (maniertjes, uitspraken, grapjes etc.) worden overgenomen, maar ziektes doen het helemaal goed natuurlijk.
Niet voor aandacht. Althans, niet bewust. Soms krijg ik het gevoel dat ze dat doen om zo meer bevestiging te krijgen van hun eigen stoornis. BL is niet wat je één, twee, drie kan omschrijven namelijk.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 21:11 schreef ElizabethR het volgende:
De TT mag wel even veranderd worden lijkt meKlein spelfoutje.
Als ik het verhaal van zwaaibaai dus goed begrijp maakt een borderliner zichzelf ' zieker en zieker' door aandoeningen waarover wordt gelezen of waar ze over horen te adopteren en dan ook nog zelf te geloven dat ze daadwerkelijk die aandoening hebben?? En dat allemaal voor aandacht?
Dan is het internet dus een gevaarlijke plaats voor borderliners omdat ze daar alle voorbeelden in hun eigen veilige omgeving kunnen onderzoeken en zichzelf eigen maken.
Nee, dat bedoelde ik niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:27 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
ze herkennen iets wat ze al hebben, maar nooit herkent hebben. Totdat het ter sprake komt. Bedoel je dat?
Mag van mij ookquote:Op vrijdag 13 juli 2007 21:11 schreef ElizabethR het volgende:
De TT mag wel even veranderd worden lijkt meKlein spelfoutje.
Ik begrijp dat je BL niet in een paar woorden kunt omschrijven. Maar ik volg al hele lange tijd een BLer en die voldoet toch wel aan hetgeen jij omschreef, dus het adopteren van allerlei aandoeningen en er tot slot ook nog in geloven dat je dat hebt.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 21:31 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Niet voor aandacht. Althans, niet bewust. Soms krijg ik het gevoel dat ze dat doen om zo meer bevestiging te krijgen van hun eigen stoornis. BL is niet wat je één, twee, drie kan omschrijven namelijk.
Vooral dat narcistische. Ik werd echt gek van haar creatieve uitspattingen die prullebak waardig was, haar constante aandachtstrekkerij en oh wee als jij eens iets had...quote:Op vrijdag 13 juli 2007 22:40 schreef ElizabethR het volgende:
is ook mijn irritatiegrens vaak snel bereikt als er weer eens (in mijn ogen) nogal narcistisch gedrag wordt vertoond door bewuste BLer.
Je vriend zal het maar denkenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:16 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Ik werd echt gek van haar creatieve uitspattingen die prullebak waardig was
Inderdaad, absoluut geen meeleven voor anderen op kunnen brengen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:16 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Vooral dat narcistische. Ik werd echt gek van haar creatieve uitspattingen die prullebak waardig was, haar constante aandachtstrekkerij en oh wee als jij eens iets had...
Valt wel mee hoorquote:en nu klink ik als een wijf
Nogal! Vooral op dat creatieve vlak waar zwaaibaai het ook over heeft. En zichzelf als rolmodel zien voor anderen met dezelfde problematiek en daar mee te koop lopen. Als je dan een keer zegt dat je iets niet zo mooi of bijzonder vind zijn de rapen gaar.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:18 schreef SHE het volgende:
Was ze echt hoogmoedig? Arrogant? Was er sprake van extreme zelfoverschatting?
Je kunt je er inderdaad aan storen, maar het is niet niets voor niets onderdeel van een persoonlijkheidsstoornis.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:23 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Inderdaad, absoluut geen meeleven voor anderen op kunnen brengen.
Kloptquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:31 schreef meta4 het volgende:
[..]
Je kunt je er inderdaad aan storen, maar het is niet niets voor niets onderdeel van een persoonlijkheidsstoornis.
Een deel heeft een ziek persoon niet in de hand. En dat valt hem -als gezond persoon- daarvoor niet geheel te verwijten.
Ik heb heel veel tijd en moeite gestoken in deze persoon, jaren en jarenlang. Ik ga niet in detail treden maar het heeft me ook nog eens bergen geld gekost. Nog afgezien van de frustraties. Als er weer eens sprake was van een uitspatting ( en nu zeg ik het nog voorzichtig, want ik ben echt wel op mogen komen draven bij diverse instellingen en zelfs justitie om deze persoon te helpen) en ik had mijn taak weer gedaan kon er nooit een bedankje af. Op den duur gaat zoiets je echt opbreken, dat eenrichtingsverkeer van alles nemen en nooit geven. En dan weet deze persoon niet eens bewust dat dit zo voelt voor mij.quote:Ziekte valt niet als excuus te gebruiken, en natuurlijk moet een mens zich er ook zelf tegen willen verzetten,
maar als je het niets vind blijf er dan gewoon uit de buurt.
Inplaats van er zo laag over te spreken (algemeen).
Waarom deed je dat dan?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ik heb heel veel tijd en moeite gestoken in deze persoon, jaren en jarenlang. Ik ga niet in detail treden maar het heeft me ook nog eens bergen geld gekost. Nog afgezien van de frustraties. Als er weer eens sprake was van een uitspatting ( en nu zeg ik het nog voorzichtig, want ik ben echt wel op mogen komen draven bij diverse instellingen en zelfs justitie om deze persoon te helpen) en ik had mijn taak weer gedaan kon er nooit een bedankje af. Op den duur gaat zoiets je echt opbreken, dat eenrichtingsverkeer van alles nemen en nooit geven. En dan weet deze persoon niet eens bewust dat dit zo voelt voor mij.
Omdat het familie was, die verder geen enkele steun kreeg van de rest van de familie, let alone de ouders, en ik me dat aantrok? In het begin had ik ook nog het idee dat ik misschien wel kon helpen, maar dat was eigenlijk vrij snel over, want er werd geen hulp verlangd.quote:
nopequote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:28 schreef meta4 het volgende:
Is het zo dat elke borderliner automutuleerd
en het dus een vereisde is, binnenin de diagnosestelling?
De meeste mensen met een psychische stoornis moeten zichzelf helpen. Vaak is hulp van buitenaf niet eens mogelijk, zelfs al worden ze vol medicatie gestopt. Advies wordt niet aangenomen en ga zo door. Hopeloze situaties in veel gevallen hoewel het ook anders kan. Heb ook vaker het idee dat het te maken heeft met gebrek aan zelf-inzicht. Als je een gezonde dosis zelf-inzicht hebt dan ga je niet zo snel over tot krassen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:52 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
In het begin had ik ook nog het idee dat ik misschien wel kon helpen, maar dat was eigenlijk vrij snel over, want er werd geen hulp verlangd.
Er zijn meer mensen die dat niet hebben, dan wel.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 13:39 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Heb ook vaker het idee dat het te maken heeft met gebrek aan zelf-inzicht. Als je een gezonde dosis zelf-inzicht hebt dan ga je niet zo snel over tot krassen.
Zelf-inzicht kun je aanleren, zeker als er iets mis is zal dat sneller gaan als je bewust bent dat er iets mis is. Bewust zijn dat er iets niet klopt en vervolgens eens kijken hoe je in het leven staat en hoe je eigen gedrag is. Maar nogmaals, eerst inzien dat je eigen gedrag niet klopt anders blijf je doorgaan ermee op een foute manier.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 20:19 schreef meta4 het volgende:
[..]
Er zijn meer mensen die dat niet hebben, dan wel.
Zelfkennis en eigenwaarde zijn twee dingen apart.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Zelf-inzicht kun je aanleren, zeker als er iets mis is zal dat sneller gaan als je bewust bent dat er iets mis is. Bewust zijn dat er iets niet klopt en vervolgens eens kijken hoe je in het leven staat en hoe je eigen gedrag is. Maar nogmaals, eerst inzien dat je eigen gedrag niet klopt anders blijf je doorgaan ermee op een foute manier.
Als je geen eigenwaarde hebt dan is het zeker mogelijk om daar aan te werken, eventueel met hulp of in je eentje. Weet niet hoe het zit met de eigenwaarde van mensen die automutileren maar goed, als je je lichaam beschadigd dan hecht je in ieder geval weinig waarde aan jezelf in mijn ogen.
Eventjes de taalabominatie die zich jouw TT noemde verbeterd.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:28 schreef meta4 het volgende:
Is het zo dat elke borderliner automutileert en het dus een vereiste isvoor de diagnosestelling?
Ik gun je dat pleziertje wel, hoorquote:Op maandag 16 juli 2007 14:47 schreef oddman het volgende:
[..]
Eventjes de taalabominatie die zich jouw TT noemde verbeterd.
Nee.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:28 schreef meta4 het volgende:
Is het zo dat elke borderliner automutuleerd
en het dus een vereisde is, binnenin de diagnosestelling?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |