abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51422214
quote:
Bijna 8000 studenten dit jaar uitgeloot
Uitgegeven: 11 juli 2007 14:51
Laatst gewijzigd: 11 juli 2007 15:23

GRONINGEN - Duizenden studenten die zich hebben aangemeld voor een studie hoger onderwijs krijgen uiterlijk komende week te horen dat zij zijn uitgeloot.

Voor 7696 studenten is geen plaats aan hogeschool of universiteit voor de studie van hun voorkeur, heeft de IB-groep becijferd.

Studenten die zich hebben gemeld bij het elektronisch loket 'Mijn IB-Groep' kunnen vrijdag via internet bekijken of ze zijn ingeloot. Op 18 juli ontvangt iedereen een brief met de uitslag.

Dit jaar zijn er bijna 25.000 aankomende studenten voor ruim 17.000 beschikbare plaatsen bij studies waarvoor wordt geloot. Vorig jaar waren er ongeveer 23.000 kandidaten voor hetzelfde aantal beschikbare plekken. Voor de 23 lotingstudies aan de universiteiten waren er 14.856 aanmeldingen, voor de 45 lotingstudies aan hogescholen waren dat er 9924. Er zijn in totaal 9130 plaatsen beschikbaar aan de universiteiten en 7954 plaatsen aan de hogescholen.

Kandidaten die wel zijn ingeloot voor geneeskunde, tandheelkunde en criminologie, maar niet in de stad van hun eerste voorkeur, kunnen via de ruilbeurs op www.ib-groep.nl een verzoek tot ruiling indienen. De IB-Groep neemt deze verzoeken op datum van binnenkomst in behandeling.

Terugtrekken

Omdat ingelote kandidaten zich soms terugtrekken kunnen er plaatsen openvallen die de IB-Groep weer opvult. Na de eerste lotingsronde bekijkt de IB-Groep wekelijks of er nieuwe gegadigden kunnen inloten. De lotingsrondes gaan door tot en met 25 september. De resultaten worden wekelijks bekendgemaakt op www.ib-groep.nl.
(c) ANP
Bron: nu.nl/algemeen | Bijna 8000 studenten dit jaar uitgeloot
pi_51422233
Ben zelf dus ook uitgeloot... ondanks mijn toch vrij hoge gemiddelde...
  vrijdag 13 juli 2007 @ 10:38:50 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_51422604
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 10:38 schreef Drugshond het volgende:
Wat zijn dan zoal de zogeheten 'numerus fixus' opleidingen.
Denk maar aan Geneeskunde, Tandheelkunde, Fysiotherapie, Criminologie, etc.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 10:44:35 #5
17205 Profesor
I have a dream!
pi_51422627
En Politiek maar klagen dat we steeds minder hoger opgeleiden mensen hebben.. (kots)
[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
pi_51423405
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 10:44 schreef Profesor het volgende:
En Politiek maar klagen dat we steeds minder hoger opgeleiden mensen hebben.. (kots)
kut hypocriete politiek
kut numerus fixus
kut EricT die geen 8,0 gemiddeld stond
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_51423657
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 10:38 schreef Drugshond het volgende:
Wat zijn dan zoal de zogeheten 'numerus fixus' opleidingen.
Recht en Economie in Utrecht moet je tegenwoordig ook al voor loten begreep ik. Ze hebben het wel hoog in hun bol daar.
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 10:44 schreef Profesor het volgende:
Ik weet niet of zij daarmee op artsen en crimonologen doelen. Volgens mij vooral technici en beta's. Het zijn overigens de artsen zelf die heel erg graag de numerus fixus willen behouden, niet omdat het anders ten kosten zou gaan van de kwaliteit, dat is onzinnig er zijn immers nog veel grotere studies, maar om de exclusiviteit van het artsenvak te waarborgen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bolkesteijn op 13-07-2007 11:30:27 ]
pi_51424216
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Recht en Economie in Utrecht moet je tegenwoordig ook al voor loten begreep ik. Ze hebben het wel hoog in hun bol daar.
[..]

Ik weet niet of zij daarmee op artsen en crimonologen doelen. Volgens mij vooral technici en beta's. Het zijn overigens de artsen zelf die heel erg graag de numerus fixus willen behouden, niet omdat het anders ten kosten zou gaan van de kwaliteit, dat is onzinnig er zijn immers nog veel grotere studies, maar om de exclusiviteit van het artsenvak te waarborgen.
Ofwel: Om te zorgen dat hun salaris zo hoog mogelijk blijft.

Stakkers zijn die artsen, er zijn ook mensen die graag geneeskunde studeren vanwege andere redenen dan het geld alleen.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 11:42:02 #9
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51424321
Hey, ga anders een beta studierichting doen. Plek zat .
pi_51424671
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:42 schreef dubidub het volgende:
Hey, ga anders een beta studierichting doen. Plek zat .
Zit te twijfelen tussen sk en bio, wordt bio denk ik
pi_51424710
Ik wordt ook ingeloot,
hoop dat ik het red.
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_51424993
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:52 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Ik wordt ook ingeloot,
hoop dat ik het red.
Je loot mee en je hoopt dat je het redt of je bent ingeloot en je hoopt dat je je studie trekt?

In elk geval klopt je zin niet
pi_51425602
-verkeerd topic -_-
  vrijdag 13 juli 2007 @ 12:22:11 #14
148823 znarch
ondertitel
pi_51425698
Voor de mensen die uitgeloot zijn voor geneeskunde. In belgie kun je een toelatingsexamen maken Daar hoef je niet te loten, als je het haalt kun je gewoon geneeskunde gaan doen
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_51426935
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:00 schreef EricT het volgende:

[..]

Je loot mee en je hoopt dat je het redt of je bent ingeloot en je hoopt dat je je studie trekt?

In elk geval klopt je zin niet
vmbo-t he
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_51430623
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 13:00 schreef Dutch_Nelson het volgende:

[..]

vmbo-t he
wat schattig

_!
pi_51435470
Ingeloot voor Fysiotherapie !
Fingerspitzgefühl
  vrijdag 13 juli 2007 @ 21:44:05 #18
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_51443908
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:39 schreef EricT het volgende:

[..]

Ofwel: Om te zorgen dat hun salaris zo hoog mogelijk blijft.

Stakkers zijn die artsen, er zijn ook mensen die graag geneeskunde studeren vanwege andere redenen dan het geld alleen.
Ach jah.. als jij 180.000e kan ophoesten om 1 arts op te leiden en ook kunt verzinnen waarom we in godsnaam 2600 nieuwe artsen per jaar nodig zouden hebben, dan mag je van mij de artsenstudie vergroten..

Verder zie ik nu al dat er genoeg mensen ondanks de numerus fixus gewoon na 4 wkn stoppen omdat de studie niet iets voor hun is. Als we echt alleen de mensen toelaten die Geneeskunde had willen studeren en ook nog geschikt waren om dat te studeren hadden we geen numerus fixus nodig!
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_51443954
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 21:44 schreef Wuder het volgende:

[..]

Ach jah.. als jij 180.000e kan ophoesten om 1 arts op te leiden en ook kunt verzinnen waarom we in godsnaam 2600 nieuwe artsen per jaar nodig zouden hebben, dan mag je van mij de artsenstudie vergroten..

Verder zie ik nu al dat er genoeg mensen ondanks de numerus fixus gewoon na 4 wkn stoppen omdat de studie niet iets voor hun is. Als we echt alleen de mensen toelaten die Geneeskunde had willen studeren en ook nog geschikt waren om dat te studeren hadden we geen numerus fixus nodig!
laat mij bijvoorbeeld toe en ik laat zien wat de eisen zijn om geschikt te zijn _!
  vrijdag 13 juli 2007 @ 21:49:10 #20
17274 Wuder
pi_51444071
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 21:45 schreef EricT het volgende:

[..]

laat mij bijvoorbeeld toe en ik laat zien wat de eisen zijn om geschikt te zijn _!

Hehe, nee maar het is beter dat er bij Geneeskunde NF is, wordt er tenminste hopelijk de beste geselecteerd.. anders heb je nog de decentrale selectie.

Als je echt wil en bijzonder bent, is er altijd een weg
pi_51444149
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 21:49 schreef Wuder het volgende:

[..]

Hehe, nee maar het is beter dat er bij Geneeskunde NF is, wordt er tenminste hopelijk de beste geselecteerd.. anders heb je nog de decentrale selectie.

Als je echt wil en bijzonder bent, is er altijd een weg
daar heb je gelijk in
pi_51449178
Het klinkt misschien lullig voor de mensen die net uitgeloot zijn, maar eigenlijk zouden er nog minder plaatsen moeten zijn (geneeskunde heb ik het dan over). Die 2500 per jaar van nu is al veels te veel.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 00:31:18 #23
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51449736
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

[..]
Bij ons op RSM is er een 40/60 regel, hoewel het niet officieel via IBG gaat. Ook best wel streng imo...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_51450587
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:13 schreef Repeat het volgende:
Het klinkt misschien lullig voor de mensen die net uitgeloot zijn, maar eigenlijk zouden er nog minder plaatsen moeten zijn (geneeskunde heb ik het dan over). Die 2500 per jaar van nu is al veels te veel.
Waarom zou een studie niet vrij toegankelijk moeten zijn met het daarvoor vereiste diploma?
pi_51451356
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 21:44 schreef Wuder het volgende:

[..]

Flauwekul. Een groter aanbod betekent ook een lagere waarde van een arts, dus lager salaris. Ik wil het sommetje nog weleens zien waaruit blijkt dat we dan financieel slechter af zijn.
quote:
Maar hoe bepaal je dat? Juist, dat kan niet vooraf.
pi_51459667
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou een studie niet vrij toegankelijk moeten zijn met het daarvoor vereiste diploma?
In principe is dat ook wel zo, maar je kan met een geneeskundediploma niet zoveel kanten op. Als jij economie gestudeerd hebt (ik noem maar wat) kun je in principe bij bijna elk bedrijf aan de slag, in veel verschillende functies. Bij geneeskunde kom je toch snel bij dokter uit, ik denk niet dat je zo makkelijk een andere "normale" baan vindt, want er zijn dan immers zat anderen die daarvoor een ander (beter passend?) diploma hebben. Dus tja, als je het vrij toegankelijk maakt, dan zit je straks met een berg afgestudeerd artsen die geen werk kunnen vinden...
  zaterdag 14 juli 2007 @ 18:32:23 #27
17274 Wuder
pi_51466885
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 01:15 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Flauwekul. Een groter aanbod betekent ook een lagere waarde van een arts, dus lager salaris. Ik wil het sommetje nog weleens zien waaruit blijkt dat we dan financieel slechter af zijn.
[..]

Maar hoe bepaal je dat? Juist, dat kan niet vooraf.
Nee dat kan vooraf niet, maar de kans is groter door selectie aan de poort dat er de sterkere leerlingen overblijven. We hebben verder ook gewoon niet zoveel artsen nodig!

En ja, er zal misschien een lagere salaris komen, maar kom op, die salarissen zijn nog absurpt laag nu al vergeleken met de rest van het bedrijfsleven!

En ik heb al eerder gezegd, als je zo graag had willen studeren, had je beter je best moeten doen! Klaar! Het is niet zo dat het onmogelijk is het te doen zoals in Amerika omdat je niet genoeg geld hebt. Je had gewoon (de al zo makkelijke) VWO met een 8 moeten volbrengen!
pi_51468862
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 18:32 schreef Wuder het volgende:

[..]

Nee dat kan vooraf niet, maar de kans is groter door selectie aan de poort dat er de sterkere leerlingen overblijven. We hebben verder ook gewoon niet zoveel artsen nodig!

En ja, er zal misschien een lagere salaris komen, maar kom op, die salarissen zijn nog absurpt laag nu al vergeleken met de rest van het bedrijfsleven!

En ik heb al eerder gezegd, als je zo graag had willen studeren, had je beter je best moeten doen! Klaar! Het is niet zo dat het onmogelijk is het te doen zoals in Amerika omdat je niet genoeg geld hebt. Je had gewoon (de al zo makkelijke) VWO met een 8 moeten volbrengen!
Pauper jij
  zaterdag 14 juli 2007 @ 20:15:48 #29
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51469492
quote:

[..]
Je had gewoon (de al zo makkelijke) VWO met een 8 moeten volbrengen!
Man man man, wat een kapsones. GNK is echt niet supermoeilijk ofzo hoor, gewoon memory voor gevorderden man!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zaterdag 14 juli 2007 @ 20:49:32 #30
46960 StefanP
polemicist
pi_51470532
Ik ben meer dan tien jaar geleden ook twee keer uitgeloot, ondanks een prachtige cijferlijst. Sindsdien hoor je niet anders dan gejank dat er zo weinig tandartsen zijn. Ja, duh, het was toen al duidelijk dat er een tekort was en dat dat alleen zou groeien.

Maar stug vasthouden aan die 160 plaatsen hoor, en loot lekker alle sukkeltjes met gemiddeld een zesje wél in. Zo ken ik dat kloteland Nederland weer. Tot nooit meer ziens.

[ Bericht 1% gewijzigd door StefanP op 14-07-2007 20:57:44 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 14 juli 2007 @ 20:55:59 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_51470725
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Omdat bv. Geneeskunde en Tandheelkunde meer kosten per student dan bv. Rechten. Het is dus minder zonde van je geld uiteindelijk met een stapel nutteloze juristen te blijven zitten dan met van die dure doktertjes.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 14 juli 2007 @ 20:59:49 #32
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51470853
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 20:49 schreef StefanP het volgende:
Maar stug vasthouden aan die 160 plaatsen hoor, en loot lekker alle sukkeltjes met gemiddeld een zesje wél in. Zo ken ik dat kloteland Nederland weer. Tot nooit meer ziens.
Achja, alsof het in de States allemaal hosanna is. Als je ouders het daar niet kunnen betalen, of je kan niet goed sporten en daardoor geen goede scholarship krijgen, ben je ook het zakkie. Ik zou liever studeren in NL dan in de States over het algemeen. (veel meer value for money)
  zaterdag 14 juli 2007 @ 21:13:51 #33
46960 StefanP
polemicist
pi_51471414
Lariekoek. Weet je wat een community college kost? Of een state college? Of een private university? Allemaal hearsay en die Nederlanders praten het lekker na, gniffelend over die kut-Amerikanen.

http://cgi.money.cnn.com/tools/collegecost/collegecost.html

Texas A&M en UTD (University of Texas at Dallas) zijn wat van de betere universiteiten in de VS en daar kun je voor een schijntje terecht. Zoek voor de lol ook de rest maar eens op. Betaalbaar, niet? Jee, wel 6000 dollar per jaar! Je moet alleen wel aan de toelatingseisen voldoen. En daar heb je zelf invloed op. In tegenstelling tot in Nederland, waar sukkeltjes, kneusjes en 'ach, ik weet niet wat ik wil, laat ik voor de lol maar geneeskunde gaan doen' types ingeloot worden en mensen met inzet en een hele mooie cijferlijst niet.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 14 juli 2007 @ 21:23:30 #34
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51471742
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 21:13 schreef StefanP het volgende:
Lariekoek. Weet je wat een community college kost? Of een state college? Of een private university? Allemaal hearsay en die Nederlanders praten het lekker na, gniffelend over die kut-Amerikanen.
Sorry, maar de scholen die vergelijkbaar zijn met mijn school in Nederland zijn gewoon rete-duur. Zal best dat je educatie op een of andere kwalitatief minder instelling kan krijgen voor een prikkie. Heel fijn. Maar feit is gewoon dat er in de States voor hetzelfde geld geen gelijkwaardige educatie kan worden aangeboden in vergelijking met NL. punt
  zaterdag 14 juli 2007 @ 21:57:40 #35
46960 StefanP
polemicist
pi_51472747
A&M en UTD 'kwalitatief mindere instellingen' noemen
10000 dollar per jaar 'reteduur' noemen

http://www.topuniversitie(...)nkings/results/2006/

Sorry hoor. Je weet echt niet waar je het over hebt. Laten we het dus maar weer over die idiote lotingen in Nederland gaan hebben. Ook sukkeltjes moeten namelijk een goede opleiding kunnen volgen, al gaat dat ten koste van de goede studenten en toekomstige patienten.
-Mark Steyn
  zaterdag 14 juli 2007 @ 22:18:32 #36
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51473372
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 21:57 schreef StefanP het volgende:
A&M en UTD 'kwalitatief mindere instellingen' noemen
10000 dollar per jaar 'reteduur' noemen

http://www.topuniversitie(...)nkings/results/2006/

Sorry hoor. Je weet echt niet waar je het over hebt.
Sorry, maar je leest het totaal verkeerd. Ik weet zeker waarover ik het heb, ik zit op RSM Erasmus, no. 7 business school ranking in Europa door FT en nr. 24 in de wereld. We hebben links met Wharton (no.1 business school in de wereld) en andere hoog aangeschreven uni's in Europa (ESADE, HEC, Bocconi,LSE,Warwick) en de rest v/d wereld.
Denk niet dat je aan Cornell, Wharton, HBS, Darthmouth etc. (off the top of my head) voor ¤1500 collegegeld + ¤750 aan boeken kan studeren, nu jij weer...

Edit: voor 10.000 dollar per jaar ben je er echt niet. Kijk maar eens op de Un. Texas of Dallas en credit punten (als native nog wel!), en dan nog board etc. Sorry, de US heeft misschien de beste topuniversiteiten ter wereld, maar die zijn ook alleen 'accessible' voor het top segment, niet jan modaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Public_NME op 14-07-2007 22:24:59 ]
pi_51474685
Stefan, je zult echt een prima verhaal hebben, maar zolang je het zo doorspekt met allerlei krachttermen lees ik het gewoon niet. Je komt over als een freak die zichzelf totaal niet kan beheersen.
pi_51474858
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 13:50 schreef Repeat het volgende:
In principe is dat ook wel zo, maar je kan met een geneeskundediploma niet zoveel kanten op. Als jij economie gestudeerd hebt (ik noem maar wat) kun je in principe bij bijna elk bedrijf aan de slag, in veel verschillende functies. Bij geneeskunde kom je toch snel bij dokter uit, ik denk niet dat je zo makkelijk een andere "normale" baan vindt, want er zijn dan immers zat anderen die daarvoor een ander (beter passend?) diploma hebben. Dus tja, als je het vrij toegankelijk maakt, dan zit je straks met een berg afgestudeerd artsen die geen werk kunnen vinden...
Komop zeg, dit kun je toch niet menen. Ook een arts heeft academisch denkniveau, die komen echt wel aan een baan. Er zijn tal van sectoren buiten het ziekenhuiswezen om waar de kennis van een arts zeker meerwaarde biedt. Slechts weinig mensen komen echt in de sector terecht die het meest gerelateerd is aan de opleiding die zij hebben gevolgt. Als academicus heb je duidelijk gemaakt dat je in staat bent je in een vrij korte tijd complexe materie kunt beheersen, dat is een prima kwalificatie op de arbeidsmarkt.
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 20:55 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat bv. Geneeskunde en Tandheelkunde meer kosten per student dan bv. Rechten. Het is dus minder zonde van je geld uiteindelijk met een stapel nutteloze juristen te blijven zitten dan met van die dure doktertjes.
Ik hoop maar dat je post een beetje met sarcasme doorspekt is.
pi_51475034
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 22:18 schreef Public_NME het volgende:
Sorry, de US heeft misschien de beste topuniversiteiten ter wereld, maar die zijn ook alleen 'accessible' voor het top segment, niet jan modaal.
Opvallend trouwens dat de Engelse topuniversiteiten helemaal geen collegegeld rekenen, de prijs van het onderwijs is dus kennelijk niet een factor in of iets toponderwijs is of niet. Wat natuurlijk opzich ook wel logisch is.
pi_51478629
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 23:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Komop zeg, dit kun je toch niet menen. Ook een arts heeft academisch denkniveau, die komen echt wel aan een baan. Er zijn tal van sectoren buiten het ziekenhuiswezen om waar de kennis van een arts zeker meerwaarde biedt. Slechts weinig mensen komen echt in de sector terecht die het meest gerelateerd is aan de opleiding die zij hebben gevolgt. Als academicus heb je duidelijk gemaakt dat je in staat bent je in een vrij korte tijd complexe materie kunt beheersen, dat is een prima kwalificatie op de arbeidsmarkt.
[..]
Ik denk dat je wel gelijk hebt ja, maar je moet het natuurlijk ook nog maar willen, alhoewel jullie vast zullen zeggen dat dit geen goed argument voor een numerus fixus is. Maar ik denk dat de meeste studenten gewoon niks anders willen dan dokteren
pi_51478662
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 20:49 schreef StefanP het volgende:
Ik ben meer dan tien jaar geleden ook twee keer uitgeloot, ondanks een prachtige cijferlijst. Sindsdien hoor je niet anders dan gejank dat er zo weinig tandartsen zijn. Ja, duh, het was toen al duidelijk dat er een tekort was en dat dat alleen zou groeien.

Ow wat kom je weer gefrustreerd over

Maar om even inhoudelijk te reageren; met een goede cijferlijst kom je altijd binnen (8 of hoger gemiddeld en je bent er).
En dan nog eens het verschil in kosten, in Nederland kost het je 1500e excl. materiaal per jaar, moet je in de VS eens aan een dokter naar zn studieschuld vragen maar hier ging het niet om...
  zondag 15 juli 2007 @ 01:10:12 #42
46960 StefanP
polemicist
pi_51478961
Met een 8 of hoger ben je er nu misschien wel, maar vroeger niet. Ik had namelijk hoger dan een 8 gemiddeld.

Een arts in de VS verdient het dubbele van in NL en betaalt tweederde minder aan belasting. Onzinnige vergelijking dus.

Enneh, vind je het gek dat mensen gefrustreerd worden als ze de toegang wordt ontzegd tot een opleiding waar ze al jaren naar vooruit kijken? Terwijl ze een PRACHTIGE cijferlijst hebben en zich al jaren georienteerd hebben op die opleiding? Terwijl ze gemotiveerd zijn en kunnen aantonen dat die opleiding niet iets is dat ze een week van tevoren toevalligerwijs eens binnengeschoten is? Omdat in het egalitaire Nederland alle sukkeltjes en kneusjes weer eens een gelijke kans verdienen? Goh, raar he, dat mensen dat frustrerend vinden...
-Mark Steyn
pi_51479154
quote:
Op zondag 15 juli 2007 01:10 schreef StefanP het volgende:
Enneh, vind je het gek dat mensen gefrustreerd worden als ze de toegang wordt ontzegd tot een opleiding waar ze al jaren naar vooruit kijken? Terwijl ze een PRACHTIGE cijferlijst hebben en zich al jaren georienteerd hebben op die opleiding? Terwijl ze gemotiveerd zijn en kunnen aantonen dat die opleiding niet iets is dat ze een week vantevoren toevalligerwijs eens binnengeschoten is? Omdat in het egalitaire Nederland alle sukkeltjes en kneusjes weer eens een gelijke kans verdienen? Goh, raar he, dat mensen dat frustrerend vinden...
Ik zal even een beschaafde en niet-met-retorische-vragen-doorspekte vertaling hier op los laten voor de jonge lezers thuis.
quote:
Op zondag 15 juli 2007 01:19 vertaalde Bolkesteijn de tekst van StefanP als volgt:
Als mensen uit kijken naar een studie en goede resultaten op het VWO behaald hebben dan is het voor die mensen erg frustrerend als zij wegens een toevalsfactor niet de studie van hun dromen kunnen aanvangen. Een andere reden waarom is het lotingsprincipe ongewenst is is omdat dit principe uit gaat van een gelijke kans, iets wat typisch Nederlands is en waardoor talent niet de kansen krijgt dat zij behoort te krijgen.
Wat mij overigens bevreemd, is dat je wel voor een numerus fixus bent en eigenlijk alleen de invulling van die numers fixus ter discussie stelt, ook aan jou dus de vraag waarom je een numerus fixus noodzakelijk acht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 15-07-2007 01:27:28 ]
pi_51479569
quote:
Op zondag 15 juli 2007 01:10 schreef StefanP het volgende:
Met een 8 of hoger ben je er nu misschien wel, maar vroeger niet. Ik had namelijk hoger dan een 8 gemiddeld.

Een arts in de VS verdient het dubbele van in NL en betaalt tweederde minder aan belasting. Onzinnige vergelijking dus.

Enneh, vind je het gek dat mensen gefrustreerd worden als ze de toegang wordt ontzegd tot een opleiding waar ze al jaren naar vooruit kijken? Terwijl ze een PRACHTIGE cijferlijst hebben en zich al jaren georienteerd hebben op die opleiding? Terwijl ze gemotiveerd zijn en kunnen aantonen dat die opleiding niet iets is dat ze een week van tevoren toevalligerwijs eens binnengeschoten is? Omdat in het egalitaire Nederland alle sukkeltjes en kneusjes weer eens een gelijke kans verdienen? Goh, raar he, dat mensen dat frustrerend vinden...
Tuurlijk dat is ook zuur. Maar intussen hebben ze dus ingezien dat dit anders moet en het verbeterd. Dus niet alle ouwe zaken ook aangrijpen om nog even lekker op nederland te zeiken.

Even om de vergelijking weer wat zinniger te maken:
quote:
Insurance premiums for emergency physicians grew on average by more than 50 percent from 2002 to 2003 to $53,500 (AMA 2003), with some paying more than $100,000 annually. Other medical specialists, such as neurosurgeons and OB-GYNs pay $200,000 to $300,000 annually.
  zondag 15 juli 2007 @ 02:16:54 #45
17274 Wuder
pi_51480093
Toevoeging aan Repeat:

Alles is tegenwoordig idd veranderd. Je kunt situatie van 10 jr geleden niet vergelijken zoals nu, aangezien nu wel zo is dat je met een 8 gelijk binnenkomt.

Trouwens in de states heeft een afgestudeerd arts een gemiddelde studieschuld van 200.000 dollar (!) Belachelijk!

Hun theorie is: als je zoveel schuld hebt, dan studeer je en werk je ook harder!

Ja.. bagger..

Vroeger was het in NL idd ook zo dat je rijk moest zijn om GNSK/Tandheelkunde te kunnen studeren. Gelukkig is dat nu veranderd.
pi_51486290
quote:

[..]

Nee dat kan vooraf niet, maar de kans is groter door selectie aan de poort dat er de sterkere leerlingen overblijven.
Welnee, uit tal van onderzoeken blijkt dat selectie aan de poort er vooral voor zorgt dat het aantal goede studenten afneemt, juist omdat een heleboel studenten pas tot hun recht komen op een universitaire opleiding.
quote:
We hebben verder ook gewoon niet zoveel artsen nodig!
Hoezo niet? Een beetje concurrentie lijkt me verder prima in de artsenwereld.
quote:
Dan ga je daar toch werken? En: je moet niet vergeten: als arts word je niet extreem rijk, maar het is wel de studie waar je gemiddeld gezien het beste mee terecht komt.
quote:
Vanwaar opeens deze persoonlijke aanval? Ik heb nimmer uitgesproken dat ik geneeskunde had willen studeren.
pi_51486471
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 20:15 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Man man man, wat een kapsones. GNK is echt niet supermoeilijk ofzo hoor, gewoon memory voor gevorderden man!
Dat lijkt mij ook. Geneeskunde is een massastudie, dus het is sowieso al ridicuul om te doen alsof alleen absolute toppers ertoe in staat zijn die studie met goed gevolg af te ronden.
pi_51487001
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:02 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook. Geneeskunde is een massastudie, dus het is sowieso al ridicuul om te doen alsof alleen absolute toppers ertoe in staat zijn die studie met goed gevolg af te ronden.
Maar Geneeskunde staat toch ook niet bekend als een erg moeilijke opleiding?
pi_51487236
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:23 schreef Nuna het volgende:

[..]

Maar Geneeskunde staat toch ook niet bekend als een erg moeilijke opleiding?
Je collega Wuder suggereerde dat.
pi_51487510
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:33 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je collega Wuder suggereerde dat.
Volgens mij suggereerde hij alleen dat het VWO makkelijk was, óf dat hij zelf zo slim was zo je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')