Kindermishandeling komt voor ongeacht of mensen thuis hun kinderen opvoeden of niet.quote:Op donderdag 12 juli 2007 21:26 schreef Leah het volgende:
Nou, da's dan fijn voor het kind. Ja sorry hoor, we hebben je wat laten dobberen, maar hey, je ouders worden wčl gestraft, ow enne, succes met je leven verder hč?
Is het voor het kind prettig als het naar een school moet waarvan de ouders elke dag zeggen dat wat ze daar leren niet klopt?quote:Op donderdag 12 juli 2007 21:16 schreef Leah het volgende:
[..]
Jawel. Maar is dat voor je kind prettig?
Nee, maar zomaar vrijgeven is echt geen optie. Tokkiegezinnen laten hun kinderen dan gewoon thuis, zeker als het geld bespaard. Ik ben voor een verplicht onderwijssysteem, waar privescholen mogelijk zijn als ze maar kunnen aantonen dat ze beter zijn dan openbare scholen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 21:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Jij denkt dat de gemiddelde burger beter via de politiek de overheid de middelmaat kan laten afdwingen? Daartoe acht je de gemiddelde kiezer wél bevoegd? En dan notabene daarbij een meerderheid kiezers die helegaar geen schoolgaande kinderen hebben - maar wel bepalen hoe andermans kinderen opgeleid dienen te worden?
Elk kind is anders, het is daarom onzinnig om ze allemaal dezelfde opleiding te geven. De ouders kennen het kind het beste. Zij zijn ook de enigen die echt onvoorwaardelijk het beste willen voor hun kind. De keus kan daarom het beste aan hen overgelaten worden. Als jij je kinderen naar een normale school wil sturen, is dat prima. Als een ander dat niet wilt, is dat ook prima.quote:Op donderdag 12 juli 2007 21:01 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben het met je eens Leah, school is zoveel meer dan alleen leren lezen, schrijven en rekenen. Juist de sociale ontwikkeling, het leren omgaan met anderen etc... Dat vind ik inderdaad heel belangrijk. En dat kan ik Isa niet leren thuis.
Ok, dat betekent dus ook dat ik naar school gaan (of dat nu een vrije school, montesori, jenaplan of regulier is) ook het beste mag vindenquote:Op donderdag 12 juli 2007 21:40 schreef Golradir het volgende:
[..]
Elk kind is anders, het is daarom onzinnig om ze allemaal dezelfde opleiding te geven. De ouders kennen het kind het beste. Zij zijn ook de enigen die echt onvoorwaardelijk het beste willen voor hun kind. De keus kan daarom het beste aan hen overgelaten worden. Als jij je kinderen naar een normale school wil sturen, is dat prima. Als een ander dat niet wilt, is dat ook prima.
We laten zoveel dingen over aan de ouders (wat voor eten, welk geloof, hoe laat naar bed, etc.), waarom dan ook niet het onderwijs?
Dat is een verantwoordelijkheid die de maatschappij en daarmee ook de overheid heeft ten opzichte van opgroeiende kinderen. Alleen als er een bepaalde mate van uniforme kennis aanwezig kan een kind vol meekomen in de maatschappij. Niet alle ouders zijn in staat om dat te bieden. Vaak juist die ouders niet die het hardste roepen dat zij wel weten wat goed is voor hun kind. Kinderen moeten in die gevallen beschermd worden tegen hun eigen ouders. Kindermishandeling is namelijk een breder begrip dan alleen fysieke mishandeling.quote:Op donderdag 12 juli 2007 21:17 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waar haal jij het recht vandaan om te kunnen denken dat jij mag bepalen wat voor lesstof ik mijn eventueel toekomstige kinderen zou moeten geven?
Ik maak mijn eigen kill gwoon street-wise ja, jeweets!quote:Op donderdag 12 juli 2007 22:17 schreef Pruk het volgende:
Ik denk niet dat het goed is voor een kind om niet naar school te gaan, maar ik denk wel dat het best mogelijk is om een kind "wijs" te krijgen zonder school.
Kan. Of je kind daarmee geholpen is is vers tweequote:Op donderdag 12 juli 2007 22:26 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik maak mijn eigen kill gwoon street-wise ja, jeweets!
Niet raar opkijken als dat dus gaat gebeuren.
Maar de onvermijdelijke WW-uitkeringen en sociale werkplaatsen zijn natuurlijk weer wel zaak van de overheid..? das ook lekker makkelijk zeg..quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.
Dus als je als ouder je kinderen wilt leren dat de wereld plat is en dat God 5000 jaar geleden de aarde heeft geschapen dan mag dat..?quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:29 schreef Golradir het volgende:
@Xith
Vind je het niet merkwaardig dat de overheid bepaalt wat kinderen moeten leren (en wat niet)? Je moet als ouder zelf kunnen bepalen wat je je kinderen voorschotelt, daar heeft de overheid niks mee te maken.
Nee, dat is ook geen zaak voor de overheid. Ik ben tegen het afgedwongen geld stelen van de overheid dmv. belastingen, maar dat is een ander verhaal.quote:Op donderdag 12 juli 2007 23:00 schreef doppelgänger het volgende:
Maar de onvermijdelijke WW-uitkeringen en sociale werkplaatsen zijn natuurlijk weer wel zaak van de overheid..? das ook lekker makkelijk zeg..
Dat mag en gebeurt nu ook al.quote:Dus als je als ouder je kinderen wilt leren dat de wereld plat is en dat God 5000 jaar geleden de aarde heeft geschapen dan mag dat..?pfff
Eh- deze mogelijkheid tot thuisonderwijs bestaat al zolang er leerplicht bestaat. Ouders willen -zodra het even kan- het beste voor hun kind. De meesten zijn ervan overtuigd dat een gewone school het beste is voor hun kind. Er zijn er echt maar een paar die denken dat het beter is als ze zelf hun kinderen opleiden. En het is natuurlijk mogelijk dat dat in die gevallen ook wáár is.quote:Op donderdag 12 juli 2007 21:38 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee, maar zomaar vrijgeven is echt geen optie. Tokkiegezinnen laten hun kinderen dan gewoon thuis, zeker als het geld bespaard. Ik ben voor een verplicht onderwijssysteem, waar privescholen mogelijk zijn als ze maar kunnen aantonen dat ze beter zijn dan openbare scholen.
En de overheid bepaalt wat de didactische en pedagogische cursus inhoudt. Ik vind het eng als Rouvoet of dadelijk misschien Marijnissen of Donner (verplichte!) opvoedcursussen gaat gevenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 15:16 schreef Pruk het volgende:
Ik vind wel dat je als overheid moet kunnen verplichten dat de ouders pedagogische, maar ook didactische cursussen volgen, net zoals docenten moeten doen
Dit denk ik ook, maar dat hangt zo ontzettend van de ouders af. Het openbaar onderwijs is er nu juist gekomen om iedereen gelijke kansen te geven en dat te reguleren. Ik ben ervan overtuigd dat er ouders zijn die hun kinderen geweldige dingen kunnen leren en veel meer kunnen meegeven dan een school dat kan, maar ik denk dat het gros van de kinderen gewoon tekort gedaan wordt op sociaal vlak. Mijn dochter gaat nu alleen maar naar school vanwege de vriendjes en vriendinnetjes die ze daar heeft, maar als ze een paar weken vakantie heeft mist ze het ook echt.quote:Ik denk niet dat het goed is voor een kind om niet naar school te gaan, maar ik denk wel dat het best mogelijk is om een kind "wijs" te krijgen zonder school.
ah daarom hebben we de kinderbeschermingquote:Op donderdag 12 juli 2007 21:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is aan de ouder om dat te bepalen.Die weet altijd beter is wat voor zijn/haar kind dan een zwik ambtenaren.
Maar veruit de meeste mensen zijn daarvan overtuigd; ergo: de meeste mensen zullen hun kinderen helemaal geen thuisonderwijs *willen* geven. En als ze geen school met een bij hun overtuigingen aansluitend programma vinden kunnen ze een school oprichten, gecombineerd met de weinig aanwezige wens tot thuisonderwijs en de vrijheid van school oprichten is hiermee thuisonderwijs dus alleen een noodgreep; voor ouders die ondanks al deze mogelijkheden geen geschikte school voor hun kind vinden.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 15:36 schreef phileine het volgende:
[..]
Dit denk ik ook, maar dat hangt zo ontzettend van de ouders af. Het openbaar onderwijs is er nu juist gekomen om iedereen gelijke kansen te geven en dat te reguleren. Ik ben ervan overtuigd dat er ouders zijn die hun kinderen geweldige dingen kunnen leren en veel meer kunnen meegeven dan een school dat kan, maar ik denk dat het gros van de kinderen gewoon tekort gedaan wordt op sociaal vlak. Mijn dochter gaat nu alleen maar naar school vanwege de vriendjes en vriendinnetjes die ze daar heeft, maar als ze een paar weken vakantie heeft mist ze het ook echt.
Daarnaast vind ik dat je als ouder bij sommige aspecten per definitie niet de beste leermeester bent. Neem leren zwemmen, daarbij moet je je kind een paar keer bijna letterlijk in het diepe gooien. Dat is voor een "vreemde" veel makkelijker, ouder en kind zitten vaak veel te veel aan elkaar vast om dat soort dingen te kunnen doen.
Wat een vreselijke aanname. Mensen zijn maar zo niet 'niet opgewassen tegen'. Zelfs een rare opvoeding maakt mensen niet onintegreerbaar. Wat dacht je van mensen uit verre oorden, of rare bagwancommunes, of anti-autoritaire kraakwerelden en wat dies meer zij. Reddeloos verloren? Is in de praktijk niet waar hoor.quote:Jammer dat ze niet doorheeft dat ze waarschijnlijk een stel kinderen straks de wereld in stuurt die helemáál niet zijn opgewassen tegen de huidige niet-ecologisch duurzame, niet-pacifistische, niet-holistische maatschappij.
maar die kan een kind niet leren concentreren in een klas, op een beurt wachten, samenwerken, ook met kinderen die "stom" zijn, een pebaalde tijd stil werken, je werk binnen een bepaalde tijd af hebben, wennen aan prestatiedruk d.m.v. toetsen etcquote:Op donderdag 12 juli 2007 21:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde ouder, eventueel met hulpmiddelen zoals educatieve software, dvd's of educatieve tv prima in staat is om basisschoolvaardigen bij te brengen.
Ik vind het onzinnig dat iemand anders of de overheid bepaalt wat een kind zou moeten leren. Dat is aan de ouder.
Onee?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:47 schreef wendytje het volgende:
[..]
maar die kan een kind niet leren concentreren in een klas, op een beurt wachten, samenwerken, ook met kinderen die "stom" zijn, een pebaalde tijd stil werken, je werk binnen een bepaalde tijd af hebben, wennen aan prestatiedruk d.m.v. toetsen etc
Jouw kind mag thuis zelf alles bepalen, inclusief wanneer ze op staat, naar bed gaat, eet, nooit voor een bepaalde tijd op te ruimen, wanneer ze takkeherrie maakt, waar en wanneer ze dat maar maar wil? Jouw kind gaat nooit de straat op om samen met andere kinderen spelletjes te spelen of gaat nooit langs bij andere kinderen?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 18:47 schreef wendytje het volgende:
maar die kan een kind niet leren concentreren in een klas, op een beurt wachten, samenwerken, ook met kinderen die "stom" zijn, een pebaalde tijd stil werken, je werk binnen een bepaalde tijd af hebben, wennen aan prestatiedruk d.m.v. toetsen etc
in een klas is dat heel anders dan in een gezin!quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jouw kind mag thuis zelf alles bepalen, inclusief wanneer ze op staat, naar bed gaat, eet, nooit voor een bepaalde tijd op te ruimen, wanneer ze takkeherrie maakt, waar en wanneer ze dat maar maar wil? Jouw kind gaat nooit de straat op om samen met andere kinderen spelletjes te spelen of gaat nooit langs bij andere kinderen?
Dat soort vaardigeheden leren is niet uniek aan een school.
Nederlands Dagbladquote:Ontplooien door niet naar school te gaan
Vorig jaar werden op grond van levensbeschouwing 170 kinderen vrijgesteld van de leerplicht. Dat is het hoogste aantal in tien jaar. Welke reden hebben ouders om hun kinderen thuis te houden?
AMSTERDAM - Joep, de oudste zoon van Marieke en Rutger Hensel, is bijna vijf jaar oud. Op school zit hij nog niet en als het aan zijn ouders ligt blijft dat voorlopig zo. Ze zitten in een procedure om vrijstelling te vragen voor de leerplicht, die voor Joep ingaat zodra hij vijf wordt. ,,Wij denken dat het voor onze kinderen het beste is, wanneer ze thuis onderwijs krijgen'', zegt Marieke Hensel. ,,Dan krijgen ze veel meer persoonlijke aandacht en de ruimte om de specifieke talenten te ontwikkelen, die God hen gegeven heeft.''
In een schoolklas moet een docent zijn aandacht verdelen over twintig tot dertig leerlingen, zegt Marieke Hensel. ,,Kinderen zijn daardoor tot hun achttiende met van alles verplicht bezig voor school en zouden dan pas daarna zich kunnen afvragen welk plan God met hun persoonlijk leven heeft.'' Rutger en Marieke wonen in Amsterdam en zijn lid van een baptistengemeente. ,,In Amerikaanse baptistenkerken maken heel veel ouders de keuze om hun kinderen niet naar school te sturen. Soms geldt dat zelfs voor hele kerken.''
Behalve een groep baptisten zijn er onder andere orthodox-gereformeerden, zevendedagsadventisten en aanhangers van New Age die hun kinderen thuis houden vanwege geloofsovertuigingen, licht Bernadette van Zuidam van de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs toe. Ook is er een groeiende groep humanisten die vrijstelling krijgt van de leerplicht, aldus Van Zuidam.
Juridisch kunnen ouders hun kind thuis houden wanneer ze bezwaar hebben tegen de levensbeschouwelijke richting van alle scholen die op redelijke afstand van hun woning liggen. De ínrichting van het onderwijs is geen legale reden om een kind niet naar school te sturen. De rechter let er dan ook vooral op of de geloofsovertuiging van ouders inderdaad niet verenigbaar is met alle scholen binnen een straal van twintig kilometer van huis.
Toch spelen voor veel ouders hele andere redenen een rol, zegt Van Zuidam. ,,Dan moet je denken aan pedagogische bezwaren tegen het schoolsysteem. Of hun kinderen leren op een hele andere manier dan de meeste kinderen.''
Het aantal leerlingen dat thuis les krijgt ligt volgens haar veel hoger dan 170. Dit aantal noemde staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) vorige week in een brief aan de Eerste Kamer. Van Zuidam: ,,Misschien gaat het om de officiële vrijstellingen die verleend zijn, maar er krijgen veel meer kinderen thuis onderwijs. Dat wordt heel vaak gedoogd.''
Zelf houdt Bernadette van Zuidam van de Vereniging voor Thuisonderwijs ook een kind thuis. ,,Onze zoon leert heel specifiek. Hij is sterk op beeld gericht, terwijl het onderwijs-systeem in hoge mate verbaal is.'' Ze is lid van een PKN-gemeente, maar typeert haar geloofsovertuiging als ,,mystiek christelijk''.
Omdat ze hun kind niet naar school stuurden, kwam het gezin terecht in juridische procedures. ,,De rechter lette vooral op onze geloofsrichting en keek of die niet paste bij de verschillende scholen'', bevestigt ze. ,,Maar zo iemand kan toch niet over ons geweten oordelen?'' Uiteindelijk kregen ze een boete opgelegd. ,,Die hebben we betaald en daarna hebben we nooit meer een proces-verbaal gekregen. Dus feitelijk hebben we al jaren vrijstelling van de leerplicht.''
Het gemak waarmee een ouder vrijstelling krijgt van de leerplicht verschilt van regio tot regio. Het heeft alles te maken met de houding van de leerplichtambtenaar of met het beleid van een gemeente, meldt de Vereniging van Thuisonderwijs op haar website. ,,Als het tot een juridische procedure komt, helpt het in ieder geval wel om je geloofsrichting te beschrijven'', zegt Van Zuidam.
Instituut
Voor Rutger en Marieke Hensel heeft de keuze om vrijstelling van de leerplicht te vragen alles met hun geloof te maken. Maar hun bezwaren richten zich niet op de levensbeschouwelijke richting van de scholen. ,,Wij hebben moeite met de school als instituut'', zegt Marieke Hensel. ,,Bepalend is voor mij de gelijkenis van Jezus over de talenten. Die moet je ontwikkelen en niet begraven. Voor mijn gevoel gebeurt het op scholen vaak, dat persoonlijke talenten van kinderen worden begraven.''
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |