abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 12 juli 2007 @ 14:36:58 #1
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51394590
quote:
DEN HAAG - Als Soline Weidema met haar zoons onder schooltijd op pad gaat, voelt ze de priemende blik van wildvreemden in haar rug.

Hoofdschuddend wordt de Groningse nagekeken, slechts een enkeling spreekt haar aan. ,,Mag dat wel?'', klinkt het dan.

,,Die kinderen horen toch in de klas te zitten?''

Dat zou inderdaad moeten, ware het niet dat Pim Djuna (11) en zijn broertje Kasim (7) vrijstelling hebben van de leerplicht. Officieel hebben ze die gekregen omdat moeder Soline er een levensovertuiging op na houdt die niet aansluit bij die van scholen in de buurt: holisme, pacifisme en ecologische duurzaamheid. Bovendien is Weidema wars van alles wat met school te maken heeft. Ze wil dat haar kinderen zichzelf ontwikkelen en dat kan volgens haar het beste thuis.

,,Schoolonderwijs is negentiende-eeuws", zegt Weidema stellig. ,,Waarom zouden kinderen per se op hun zevende al moeten kunnen lezen? Niet ieder kind is daar op hetzelfde moment aan toe."

Bij Weidema in de huiskamer zijn geen schoolse leerboekjes te vinden, laat staan schoolmeubilair. Wel staat de kast vol met naslagwerken waarin haar kinderen naar hartelust mogen grasduinen. Om vriendjes te maken hebben haar kinderen geen school nodig, bezweert Weidema. 'Ze spelen gewoon op straat met de buurtkinderen en we gaan regelmatig op stap met andere kinderen die ook thuis les krijgen."

Weidema's belangrijkste stelregel: geen dwang. ,,Ik ben de hele dag bij ze en geef ondersteuning als ze daar om vragen. Je moet kinderen niet voeden met kennis, ze gaan zelf wel op zoek."

In de politiek ligt het thuisonderwijs onder vuur. Want dat 170 kinderen zijn vrijgesteld van de leerplicht zou niet mogen inhouden dat ze helemaal geen onderwijs krijgen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) komt na de zomer met een plan om het toezicht op thuisonderwijs te verbeteren. Door een mogelijke wetswijziging zou de onderwijsinspectie dan ook de lessen in de huiskamers mogen toetsen.

Volgens onderwijssocioloog Wim Meijnen van de Universiteit van Amsterdam is dat nodig. Hij vindt het merkwaardig dat thuisonderwijs in Nederland in de huidige vorm nog wordt getolereerd. ,,Terwijl we op scholen de teugels aanhalen zodat leerlingen beter toegerust zijn op het vervolgonderwijs, is er op de ontwikkeling van déze kinderen geen enkel zicht."

Wat hem betreft gaat Dijksma van de thuisonderwijzers ook eisen dat ze zich houden aan de wettelijke kerndoelen die voor scholen gelden.

Soline Weidema is niet bang dat haar onderwijs als ondermaats wordt beoordeeld, ook al gebruikt ze onrothodxe leermethodes als televisiekijken. ,,De inspecteur is zeker welkom, zolang hij maar niet wekelijks komt."

De ene keer bakken ze koekjes, de andere dag gaan ze de tuin in om insecten te bestuderen. Kale feiten, zoals je op school leert, krijgen daardoor meer betekenis.
Bron.

Ik wist niet eens dat het Nederland mocht, maar uitstekend dat de mogelijkheid er is.

Is meer vrijheid geven aan de ouders om zelf te kiezen hoe ze hun kind willen (laten) onderwijzen een goed idee of moet de mogelijkheid tot thuisonderwijs beperkt/afgeschaft worden?

Ik ben voor een grotere vrijheid voor de ouders om zelf te kiezen wat ze hun kind willen leren. Wel vreemd dat er op basis van levensovertuiging de leerplicht omzeilt kan worden en dat dat niet een standaard situatie is.
Carpe Libertatem
pi_51395820
Zolang de kwaliteit gewaarborgd blijft..
  † In Memoriam † donderdag 12 juli 2007 @ 15:18:04 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51396048
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:11 schreef Xith het volgende:
Zolang de kwaliteit gewaarborgd blijft..
De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.
Carpe Libertatem
pi_51396319
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:18 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.
Maar vind je niet dat het kind beschermt moet worden voor zijn ouders? Ieder kind moet recht hebben op goed onderwijs.
pi_51396464
@Xith
Vind je het niet merkwaardig dat de overheid bepaalt wat kinderen moeten leren (en wat niet)? Je moet als ouder zelf kunnen bepalen wat je je kinderen voorschotelt, daar heeft de overheid niks mee te maken.
pi_51396612
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:29 schreef Golradir het volgende:
@Xith
Vind je het niet merkwaardig dat de overheid bepaalt wat kinderen moeten leren (en wat niet)? Je moet als ouder zelf kunnen bepalen wat je je kinderen voorschotelt, daar heeft de overheid niks mee te maken.
ik ben van mening dat een overheid best mag eisen dat kinderen die daartoe in staat zijn (dus niet ernstig gehandicapt) minstens leren rekenen, schrijven en lezen.
Nou kan dat wel een gigantische inperking van de vrijheid van die ouders zijn. Maar dat noem ik dan vette pech.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  † In Memoriam † donderdag 12 juli 2007 @ 15:35:44 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51396673
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:25 schreef Xith het volgende:
Maar vind je niet dat het kind beschermt moet worden voor zijn ouders? Ieder kind moet recht hebben op goed onderwijs.
Als ik naar het niveau van VMBO-ers en de rekenkunsten van pabo-ers kijk dan doet de overheid weinig goeds om dat 'recht' te beschermen.

Je kan nu al allerlei soorten onderwijs kiezen voor je kinderen, waarom zouden ouders niet meer ruimte mogen hebben om dat onderwijs zelf thuis te geven.
Carpe Libertatem
pi_51396949
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:35 schreef Boze_Appel het volgende:
Je kan nu al allerlei soorten onderwijs kiezen voor je kinderen, waarom zouden ouders niet meer ruimte mogen hebben om dat onderwijs zelf thuis te geven.
Omdat kinderen recht hebben op kwaliteit en op onderwijs. Als je als overheid geen enkele eis meer stelt, dan kunnen ouders hun kinderen weer aan het werk zetten net als in de 19e eeuw.

Volgens mij mogen ouders zelf een school oprichten en als ze aan de eisen van de onderwijsinspectie voldoen dan hebben ze geen problemen met de leerplichtwet.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_51396978
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:35 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als ik naar het niveau van VMBO-ers en de rekenkunsten van pabo-ers kijk dan doet de overheid weinig goeds om dat 'recht' te beschermen.
Goedkoop populistisch gezeur natuurlijk dit. Ook deze leerlingen hebben gewoon een bepaald minimumniveau. Ondanks alle tekortkomingen is het klassikale onderwijs in Nederland echt niet slecht.
quote:
Er zijn van die iederwijsscholen enzo, dat is toch een soort tussenvorm maar de prestaties zijn erg mager.
pi_51397140
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:29 schreef Golradir het volgende:
@Xith
Dat is natuurlijk niet waar, iedereen heeft recht op onderwijs volgens het EVRM. De nakoming van verdragen is een verantwoordelijkheid van de staat. Ouders kunnen de vraag of en de manier waarop kinderen onderwijs volgen dus niet volledig zelfstandig invullen.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_51397404
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Goedkoop populistisch gezeur natuurlijk dit. Ook deze leerlingen hebben gewoon een bepaald minimumniveau. Ondanks alle tekortkomingen is het klassikale onderwijs in Nederland echt niet slecht.
[..]

Er zijn van die iederwijsscholen enzo, dat is toch een soort tussenvorm maar de prestaties zijn erg mager.
idd om ze maar niet slecht te noemen

overigens wel weer een geitenwollensokkenfiguur
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_51397467
Thuisonderwijs zou mogelijk moeten zijn. Helaas zijn er momenteel maar twee groepen die dit doen, hippie's en christenfundamentalisten. Vooral in de eerste groep heb ik heel weinig vertrouwen. Die kinderen worden opgeleid tot de bijstand, net als moeder, waarschijnlijk. Dit soort hoeft echt geen recht op thuisonderwijs te hebben.
pi_51397536
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd om ze maar niet slecht te noemen

overigens wel weer een geitenwollensokkenfiguur
Ach er zijn natuurlijk altijd mensen die vinden dat hun kinderen niet in het reguliere onderwijs thuis horen. opzich ook niks mis mee zolang hun kinderen er maar niet de dupe van worden. Stuur ze dan naar de vrije school ofzo, ook gezellig zweverig maar de kinderen leren er tenminste wel wat.
pi_51397584
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
Als je als overheid geen enkele eis meer stelt, dan kunnen ouders hun kinderen weer aan het werk zetten net als in de 19e eeuw.
Kul. Niemand die dat doet. Iedereen wil het beste voor zijn kind, dus iedereen stuurt zijn kind naar school.
pi_51397592
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:01 schreef Fastmatti het volgende:
Thuisonderwijs zou mogelijk moeten zijn. Helaas zijn er momenteel maar twee groepen die dit doen, hippie's en christenfundamentalisten. Vooral in de eerste groep heb ik heel weinig vertrouwen. Die kinderen worden opgeleid tot de bijstand, net als moeder, waarschijnlijk. Dit soort hoeft echt geen recht op thuisonderwijs te hebben.
van die hippiescholen als iederwijs enzo zijn privescholen dat kan je je met een bijstandsuitkering helemaal niet veroorloven hoor . En thuisonderwijs al helemaal niet dat is namelijk nog veel duurder.
pi_51397603
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:04 schreef Golradir het volgende:

[..]

Kul. Niemand die dat doet. Iedereen wil het beste voor zijn kind, dus iedereen stuurt zijn kind naar school.
Was dat maar altijd het geval
pi_51397606
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach er zijn natuurlijk altijd mensen die vinden dat hun kinderen niet in het reguliere onderwijs thuis horen. opzich ook niks mis mee zolang hun kinderen er maar niet de dupe van worden. Stuur ze dan naar de vrije school ofzo, ook gezellig zweverig maar de kinderen leren er tenminste wel wat.
Het idee dat ouders impliciet de toekomst van hun kinderen bepalen ligt me niet zo.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_51397679
Kan iemand mij vertellen waarom die hippie´s altijd van die achterlijke namen moeten hebben?
pi_51397691
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Was dat maar altijd het geval
Precies, je kunt wel het beste voor hebben met je kind maar daarom mag een kind nog wel zelf zijn toekomstperspectief bepalen. Ik moet een beetje denken aan het boek Wonderkinderen van Thea Beckman, waarin de vader van een hoogbegaafde jongen eist dat hij naar de LTS gaat.
  † In Memoriam † donderdag 12 juli 2007 @ 16:08:14 #20
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51397696
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:51 schreef Zwaardvisch het volgende:
Dat is natuurlijk niet waar, iedereen heeft recht op onderwijs volgens het EVRM. De nakoming van verdragen is een verantwoordelijkheid van de staat. Ouders kunnen de vraag of en de manier waarop kinderen onderwijs volgen dus niet volledig zelfstandig invullen.
Recht op onderwijs staat natuurlijk niet gelijk aan het door de overheid opleggen en controleren wat er geleerd wordt.
Carpe Libertatem
pi_51397712
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

van die hippiescholen als iederwijs enzo zijn privescholen dat kan je je met een bijstandsuitkering helemaal niet veroorloven hoor . En thuisonderwijs al helemaal niet dat is namelijk nog veel duurder.
Het hele probleem is natuurlijk dat die kinderen helemaal geen onderwijs hebben. Er zijn in dit geval niet eens schoolboeken
pi_51397721
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:05 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Het idee dat ouders impliciet de toekomst van hun kinderen bepalen ligt me niet zo.
mij ook niet echt maar dat is nu eenmaal zo. Daarom is het Nederlandse schoolsysteem waar iedereen min of meer het zelfde moet leren de eerste 8 jaar ook zo slecht nog niet.
pi_51397777
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:08 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het hele probleem is natuurlijk dat die kinderen helemaal geen onderwijs hebben. Er zijn in dit geval niet eens schoolboeken
Net als bijvoorbeeld in het wat gereguleerdere iederwijs of democratische scholen of weet ik het. Ik ben ook echt niet voor .
  donderdag 12 juli 2007 @ 16:11:19 #24
3542 Gia
User under construction
pi_51397795
Ik vind dat kinderen die worden weggehouden van normaal onderwijs ernstig tekort worden gedaan.
Stel een kind wordt geboren met een goed stel hersens, zo goed zelfs dat het met gemak chirurg kan worden. Maar om dat te worden, dien je wel eerst aan de universiteit te studeren en daar kom je pas op na het VWO. Als zo'n kind door moederlief alleen maar hoeft te leren waar het zelf zin in heeft, dan verwacht maar niet dat hij/zij op 18-jarige leeftijd klaar is voor de universiteit. Want hij/zij heeft bijvoorbeeld nog nooit natuur en scheikunde gehad. Je mag dan blij zijn als ze in boeken hebben gelezen hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt en werkt. Maar echt grondige kennis kun je op die manier niet opdoen.

Dan kan zo'n jong volwassene wel opeens denken 'hé, ik zal eens gaan studeren!' en dan alsnog even het vwo gaan doen. Maar het houdt wel in dat hij/zij dan pas met een jaar of 22 naar de uni kan en dus zeker 4 jaar achterstand heeft opgelopen. Bedankt ma!!

Ik denk dat intelligente kinderen het op latere leeftijd hun ouders niet in dank af zullen nemen en minder intelligente kinderen het allemaal wel best vinden en eindigen als vakkenvuller of vuilnisman.
  † In Memoriam † donderdag 12 juli 2007 @ 16:11:57 #25
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51397814
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:
Het gaat mij er ook niet zozeer om of het in de klas lesgeven goed of slecht is. Het gaat mij er meer om dat de ouder volledig zelf moet kunnen bepalen wat en hoe het kind les in krijgt. Bij een HBO is het kind veelal al meerderjarig geworden en kan dan zelf bepalen wat het wil leren en/of worden.
quote:
Mhhh, nee dat is niet echt een tussenvorm, dat is gewoon hippiegelul. Maar als de ouders willen dat dat hun kind bijgebracht wordt, prima.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')