abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 mei 2007 @ 19:44:54 #1
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_49900597
quote:
Ongeldige stem GroenLinks levert SP extra senaatszetel op
ANP

RIJSWIJK - Een ongeldige stem van een GroenLinks-Statenlid in de provincie Noord-Holland levert de SP een extra zetel op in de Eerste Kamer.

bleek dinsdag uit de officieuze zetelverdeling van de Verkiezingsdienst van het ANP. De SP, bij de provinciale verkiezingen toch al de grootste winnaar, gaat van vier naar twaalf zetels. GroenLinks levert een zetel in en houdt vier zetels over in de Senaat

Harry Borghouts, commissaris van de koningin in Noord-Holland, vertelde bij het voorlezen van de verkiezingsuitslag van de Noord-Hollandse Staten dat de stem van de GroenLinkser ongeldig was omdat die zeven hokjes rood had gemaakt van zeven verschillende partijen. ‘Het is dit Statenlid blijkbaar om het even wie er in de Eerste Kamer komt’, gaf Borghouts als commentaar.

Partijvoorzitter vermoedt opzet
Voorzitter Henk Nijhof van GroenLinks vermoedt dat het Statenlid met opzet ongeldig heeft gestemd. Nijhof gaat zo snel mogelijk met de statenfractie van GroenLinks in Noord-Holland praten, zei hij dinsdag.

‘Er zijn twee mogelijkheden’, aldus Nijhof. ‘Of iemand is zo ongelofelijk stom dat hij niet weet dat je geen zeven hokjes mag roodmaken, of er is opzet in het spel.’ Mocht dat laatste zo zijn, dan volgen er ‘stappen’ aldus Nijhof. Hij kon dinsdag nog niet zeggen waaraan hij dan precies denkt.

De PvdA gaat volgens de officieuze zetelverdeling van negentien naar veertien zetels, het CDA van 23 naar 21, terwijl de ChristenUnie er drie wint en op vijf zetels eindigt. De VVD blijft op vijftien zetels staan.

D66, de SGP, de Onafhankelijke Senaatsfractie en de Partij voor de Dieren hebben in de nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer een zetel. De Lijst Pim Fortuyn leverde haar enige zetel in en verdwijnt uit de Senaat.

GroenLinks Zuid-Holland waarschuwt partijtop
Jan Laurier, oud-wethouder van Leiden, heeft dinsdag tijdens de Eerste Kamerverkiezing in Zuid-Holland drie voorkeursstemmen gekregen van zijn partij GroenLinks. Laurier stond negende op de lijst van GroenLinks, maar gaat nu als senator de Eerste Kamer in.

‘Naast het feit dat we Laurier een heel goede kandidaat vinden, moet je onze stemwijze zien als een waarschuwing aan de partijtop’, aldus Oscar Dijkhoff, fractievoorzitter van de GroenLinks-fractie in Zuid-Holland.

Dijkhoff en zijn fractieleden zijn vooral ontevreden over de samenstelling van de kieslijst. ‘Het ledencongres is te veel buitenspel gezet. Kandidaten kregen maar een minuut om zich voor te stellen en de partijtop heeft de lijst bepaald in plaats van de leden. Door onze drie stemmen aan Laurier te geven willen we duidelijk maken dat dit geen manier van doen is.’

De Kiesraad maakt donderdag de definitieve zetelverdeling bekend.
http://www.volkskrant.nl/(...)xtra_senaatszetel_op

Wat een prutser daar bij Groen Links.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_49900883
Wel goed dat ook Groenl Links'ers zelf in zien dat de partij zo min mogelijk zetels moet hebben.
pi_49900983
Gut, wat dacht die partijvoorzitter te gaan doen dan?

Kent men bij de verkiezing van de Eerste Kamer geen stemgeheim trouwens?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_49902349
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 19:44 schreef Kadesh het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)xtra_senaatszetel_op

Wat een prutser daar bij Groen Links.
Zo te zien is het een bewuste actie geweest van die GL'er. Het is niet verboden om ongeldig te stemmen natuurlijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 20:32:36 #5
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_49902661
Whehe zal uiteindelijk wel weer te verklaren zijn door een of andere knullige ruzie met de rest van de fractie ofzo.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 20:36:58 #6
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_49902872
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 20:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zo te zien is het een bewuste actie geweest van die GL'er.
Dat maakt het natuurlijk nog erger. Met zo'n vriend heb je geen vijanden nodig.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:30:14 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_49910550
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 19:52 schreef sigme het volgende:

Kent men bij de verkiezing van de Eerste Kamer geen stemgeheim trouwens?
Die kent men ook wel, maar de telling is zoals het hoort openbaar. Er staat nergens op het stembiljet wie de stem heeft uitgebracht. Omdat bij de Eerste Kamerverkiezingen meestal elk Statenlid op zijn eigen partij stemt, is eenvoudig na te gaan waar zich een overloper of een saboteur bevindt.
pi_49910568
Moet niet de volledige verkiezing ongeldig verklaard worden? Het lijkt erop dat het stemgeheim niet gewaarborgd is geweest.

edit: Oh, er is geen persoon bekend (alleen een groep), in dat geval gaat dit argument natuurlijk niet op.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:31:48 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_49910635
Wat raar overigens dat de SGP op 1 zetel uitkomt. Ik dacht dat de CU hen aan een 2e zetel zou helpen.
pi_49912559
Nummer 5 op de GroenLinks-lijst is voormalig GL-voorzitter Herman Meijer, die in het verleden openlijk pleitte voor pedofiele relaties. Nu kwam hij door de voorkeursstemmen in Zuid-Holland sowieso al niet in de senaat, maar dat kon de GroenLinkser uit Noord-Holland niet weten. Misschien dat de 'ongeldige stem' dus een welbewuste actie tegen deze Herman Meijer is.
pi_49912802
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 19:51 schreef Pony-Lover het volgende:
Wel goed dat ook Groenl Links'ers zelf in zien dat de partij zo min mogelijk zetels moet hebben.
pi_49912896
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:30 schreef MrX1982 het volgende:

[..]
Een extra SP'er in de 1e kamer schiet wel op ?
pi_49912930
ach ja, minder voor groenlinks is beter voor Nederland
pi_49912941
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:35 schreef Sora het volgende:
ach ja, minder voor groenlinks is beter voor Nederland
Meer SP ook ?
pi_49912963
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een extra SP'er in de 1e kamer schiet wel op ?
Dat niet. Keuze tussen twee kwaden maar dit is gewoon een hilarische actie. Een partijverrader in de gelederen .
  woensdag 30 mei 2007 @ 00:40:47 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_49913066
Het blijkt overigens dat een geldige stem uit Noord-Holland sowieso geen verschil gemaakt had voor GroenLinks.

In Utrecht hebben ze een regionale partij in de Staten, Mooi Utrecht. Iedereen had die stem vooraf bij de OSF geteld, maar het MU-Statenlid heeft PvdD gestemd. Had het Noord-Hollandse Statenlid wel geldig gestemd, dan had door de lijstencombinatie van PvdD en GroenLinks de PvdD een 2e zetel gescoord. Die is nu dus waarschijnlijk naar de SP gegaan.
pi_49913200
Is dit eigenlijk niet een geval van kiezersbedrog als deze persoon opzettelijk ongeledig heeft gestemd?
pi_49913490
Het had pas echt interessant geweest als er een zetel vanuit de partijen de die coalitie vormen in de Tweede Kamer, was overgegaan naar de partijen die de oppositie vormen in de Tweede Kamer.
pi_49913585
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 00:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Meer SP ook ?
Meer SP vind ik prima. voor mijn part word heel de PVDA en GL vandaag nog over genomen door de SP, zolang die 2 politiek correcte kut partijen verdwijnen vind ik alles best.
pi_49914051
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 01:07 schreef Sora het volgende:
Meer SP vind ik prima. voor mijn part word heel de PVDA en GL vandaag nog over genomen door de SP, zolang die 2 politiek correcte kut partijen verdwijnen vind ik alles best.
Helemaal mee eens. En ja, ik sta qua ideeen absoluut niet op dezelfde lijn als de SP.
pi_49915631
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 01:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. En ja, ik sta qua ideeen absoluut niet op dezelfde lijn als de SP.
Jij denkt dat een CDA of VVD goed kan regeren met een SP?

Maar goed ik ben meer van de paarse stijl en niet van de volkslinks of rechtse .
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:33:54 #22
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_49923043
Daar zakt mijn broek van af.....
quote:
" De SP wil dat haar twee senatoren die met voorkeurstemmen in de Eerste Kamer zijn gekozen, alsnog van hun plek afzien. De SP'ers kozen in de Provinciale Staten niet de eerste twaalf, zoals de partijtop had gevraagd, maar de kandidaten op nummer 16 en 18 kwamen met voorkeur binnen. De SP gaat de twee vragen hun plek af te staan. SP-secretaris Hans van Heijningen: ,,De lijst is door de partijraad vastgesteld. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de eerste twaalf.'' Nummer 18 bij de SP, Düzgün Yildirim uit Zwolle, zegt dat hij nog niet weet of hij zijn plek afstaat. Bij D66 valt oud-commissaris van de Koningin Boele Staal buiten de boot. "
Gatverdamme wat gaat die SP "verdenhagisering" ineens vlot !!
Men wordt sowieso PERSOONLIJK verkozen, en nu flikt de SP dit!?? Wat een afknapper!
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  † In Memoriam † woensdag 30 mei 2007 @ 12:34:38 #23
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_49923069
Inderdaad. dat is wel jammer.
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:47:47 #24
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_49923510
Centrale democratie.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:52:53 #25
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_49923693
Is die nummer 16 ook een Turk? In dat geval is clientelisme, naast bij de PvdA, ook bij de SP niet onbekend.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')