http://www.volkskrant.nl/(...)xtra_senaatszetel_opquote:Ongeldige stem GroenLinks levert SP extra senaatszetel op
ANP
RIJSWIJK - Een ongeldige stem van een GroenLinks-Statenlid in de provincie Noord-Holland levert de SP een extra zetel op in de Eerste Kamer.
bleek dinsdag uit de officieuze zetelverdeling van de Verkiezingsdienst van het ANP. De SP, bij de provinciale verkiezingen toch al de grootste winnaar, gaat van vier naar twaalf zetels. GroenLinks levert een zetel in en houdt vier zetels over in de Senaat
Harry Borghouts, commissaris van de koningin in Noord-Holland, vertelde bij het voorlezen van de verkiezingsuitslag van de Noord-Hollandse Staten dat de stem van de GroenLinkser ongeldig was omdat die zeven hokjes rood had gemaakt van zeven verschillende partijen. ‘Het is dit Statenlid blijkbaar om het even wie er in de Eerste Kamer komt’, gaf Borghouts als commentaar.
Partijvoorzitter vermoedt opzet
Voorzitter Henk Nijhof van GroenLinks vermoedt dat het Statenlid met opzet ongeldig heeft gestemd. Nijhof gaat zo snel mogelijk met de statenfractie van GroenLinks in Noord-Holland praten, zei hij dinsdag.
‘Er zijn twee mogelijkheden’, aldus Nijhof. ‘Of iemand is zo ongelofelijk stom dat hij niet weet dat je geen zeven hokjes mag roodmaken, of er is opzet in het spel.’ Mocht dat laatste zo zijn, dan volgen er ‘stappen’ aldus Nijhof. Hij kon dinsdag nog niet zeggen waaraan hij dan precies denkt.
De PvdA gaat volgens de officieuze zetelverdeling van negentien naar veertien zetels, het CDA van 23 naar 21, terwijl de ChristenUnie er drie wint en op vijf zetels eindigt. De VVD blijft op vijftien zetels staan.
D66, de SGP, de Onafhankelijke Senaatsfractie en de Partij voor de Dieren hebben in de nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer een zetel. De Lijst Pim Fortuyn leverde haar enige zetel in en verdwijnt uit de Senaat.
GroenLinks Zuid-Holland waarschuwt partijtop
Jan Laurier, oud-wethouder van Leiden, heeft dinsdag tijdens de Eerste Kamerverkiezing in Zuid-Holland drie voorkeursstemmen gekregen van zijn partij GroenLinks. Laurier stond negende op de lijst van GroenLinks, maar gaat nu als senator de Eerste Kamer in.
‘Naast het feit dat we Laurier een heel goede kandidaat vinden, moet je onze stemwijze zien als een waarschuwing aan de partijtop’, aldus Oscar Dijkhoff, fractievoorzitter van de GroenLinks-fractie in Zuid-Holland.
Dijkhoff en zijn fractieleden zijn vooral ontevreden over de samenstelling van de kieslijst. ‘Het ledencongres is te veel buitenspel gezet. Kandidaten kregen maar een minuut om zich voor te stellen en de partijtop heeft de lijst bepaald in plaats van de leden. Door onze drie stemmen aan Laurier te geven willen we duidelijk maken dat dit geen manier van doen is.’
De Kiesraad maakt donderdag de definitieve zetelverdeling bekend.
Zo te zien is het een bewuste actie geweest van die GL'er. Het is niet verboden om ongeldig te stemmen natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:44 schreef Kadesh het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)xtra_senaatszetel_op
Wat een prutser daar bij Groen Links.![]()
Dat maakt het natuurlijk nog erger. Met zo'n vriend heb je geen vijanden nodig.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zo te zien is het een bewuste actie geweest van die GL'er.
Die kent men ook wel, maar de telling is zoals het hoort openbaar. Er staat nergens op het stembiljet wie de stem heeft uitgebracht. Omdat bij de Eerste Kamerverkiezingen meestal elk Statenlid op zijn eigen partij stemt, is eenvoudig na te gaan waar zich een overloper of een saboteur bevindt.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:52 schreef sigme het volgende:
Kent men bij de verkiezing van de Eerste Kamer geen stemgeheim trouwens?
quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:51 schreef Pony-Lover het volgende:
Wel goed dat ook Groenl Links'ers zelf in zien dat de partij zo min mogelijk zetels moet hebben.
Een extra SP'er in de 1e kamer schiet wel opquote:
Meer SP ookquote:Op woensdag 30 mei 2007 00:35 schreef Sora het volgende:
ach ja, minder voor groenlinks is beter voor Nederland![]()
Dat niet. Keuze tussen twee kwaden maar dit is gewoon een hilarische actie. Een partijverrader in de gelederenquote:Op woensdag 30 mei 2007 00:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een extra SP'er in de 1e kamer schiet wel op?
Meer SP vind ik prima. voor mijn part word heel de PVDA en GL vandaag nog over genomen door de SP, zolang die 2 politiek correcte kut partijen verdwijnen vind ik alles best.quote:
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 30 mei 2007 01:07 schreef Sora het volgende:
Meer SP vind ik prima. voor mijn part word heel de PVDA en GL vandaag nog over genomen door de SP, zolang die 2 politiek correcte kut partijen verdwijnen vind ik alles best.
Jij denkt dat een CDA of VVD goed kan regeren met een SP?quote:Op woensdag 30 mei 2007 01:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.En ja, ik sta qua ideeen absoluut niet op dezelfde lijn als de SP.
Gatverdamme wat gaat die SP "verdenhagisering" ineens vlot !!quote:" De SP wil dat haar twee senatoren die met voorkeurstemmen in de Eerste Kamer zijn gekozen, alsnog van hun plek afzien. De SP'ers kozen in de Provinciale Staten niet de eerste twaalf, zoals de partijtop had gevraagd, maar de kandidaten op nummer 16 en 18 kwamen met voorkeur binnen. De SP gaat de twee vragen hun plek af te staan. SP-secretaris Hans van Heijningen: ,,De lijst is door de partijraad vastgesteld. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de eerste twaalf.'' Nummer 18 bij de SP, Düzgün Yildirim uit Zwolle, zegt dat hij nog niet weet of hij zijn plek afstaat. Bij D66 valt oud-commissaris van de Koningin Boele Staal buiten de boot. "
Er wordt zeker gewoon gevraagd...quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:53 schreef SlaadjeBla het volgende:
De SP VRAAGT, er is helemaal geen sprake van dwang en dat is ook helemaal niet mogelijk.
zucht... De naam SP werkt als een rode () lap op sommige mensen
I'll make you an offer you can not refusequote:Op woensdag 30 mei 2007 12:53 schreef SlaadjeBla het volgende:
De SP VRAAGT, er is helemaal geen sprake van dwang en dat is ook helemaal niet mogelijk.
zucht... De naam SP werkt als een rode () lap op sommige mensen
Dat kennen we, zie Harry Voss, en Lazrak of die Piet de Wit (niet jan de advocaat)quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:53 schreef SlaadjeBla het volgende:
Nee hoor, ik stemde er al op van voor de eerste 2 zetels die men in de 2e kamer haalde.quote:zucht... De naam SP werkt als een rode () lap op sommige mensen
De SP vergeet zeker even dat je altijd persoonlijk word gekozen volgens de NL democratie.quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:23 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Het heeft dan ook geen zin om op een persoon te stemmen.
Leuke vergelijking chavez en de SP, Jan M is wel een fan van chavez namelijk.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:59 schreef mvdejong het volgende:
Democratioe is leuk totdat je gekozen bent, daarna is het een risico (kijk maar naar Chavez).
Denk eerst eens na (bijvoorbeeld hoe de 1e kamer wordt gekozen) voordat je dergelijke onzin typt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:52 schreef Detroit het volgende:
Is die nummer 16 ook een Turk? In dat geval is clientelisme, naast bij de PvdA, ook bij de SP niet onbekend.
Dat hoort nu eenmaal bij een......... ? Dan is het goed?quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
Het wordt tijd dat de personendemocratie wordt ingevoerd zoals men dat in Engeland, de VS en ook in Frankrijk kent.
In deze uitslag krijgt D66 twee zetels, wat volgens mij niet klopt (de PvdD mist in deze uitslag). Bij D66 zou de nummer vier op de lijst zijn gekozen, en indien ze inderdaad maar één zetel hebben betekent dat dat de lijsttrekker buiten de boot valt.quote:Eigenzinnige Statenleden gooien senaatsverkiezingen in de war
DEN HAAG - Eén van de twaalf zetels van de SP in de Eerste Kamer is een cadeautje van GroenLinks. Eén van de vijf leden van de GroenLinks-fractie in de Staten van Noord-Holland bracht een ongeldige stem uit, door hokjes van zeven partijen rood te kleuren.
Partijvoorzitter Henk Nijhof (GroenLinks) vermoedt opzet en denkt aan 'stappen' tegen de dader. Alleen: die is niet bekend. "We hebben het er met de hele fractie over gehad en iedereen zegt: ik was het niet", aldus de Noord-Hollandse fractievoorzitter Harmen Binnema.
Ook partijbestuurders van CDA, PvdA en SP zijn boos op eigen Statenleden, die door voorkeurstemmen de verkiezing van de Eerste Kamer in de war schopten. "Zo'n kandidatenlijst stellen we niet voor niets op."
Zelf had hij er al niet meer op gerekend, maar het lijkt toch te gaan gebeuren: Wim van de Noordt, met nummer 38 de laatste op de kandidatenlijst van de PvdA, kreeg gisteren genoeg voorkeurstemmen om toch nog in de Eerste Kamer te komen. Tot zijn eigen verrassing moeten er ook Statenleden van buiten zijn eigen Overijssel op hem hebben gestemd.
De SP heeft twee mensen zoals Van de Noordt in huis. Dankzij voorkeurstemmen zitten de nummers 16 en 18 bij de twaalf SP-kandidaten die in aanmerking komen voor een senaatszetel. En dat terwijl de partijtop de Statenleden nog zo op het hart had gedrukt om toch vooral op de top van de lijst te stemmen. "Ik sta te kijken van de uitslag", aldus partijsecretaris Hans van Heijningen. Het bestuur gaat praten met de twee kandidaten, in de hoop dat zij hun zetels afstaan.
Ook de CDA-fractie in Zuid-Holland kan zich opmaken voor een pittig gesprek. Het partijbestuur is boos, omdat Zuid-Hollandse CDA'ers tegen de afspraken de nummer dertig van de lijst, Hans Klein Breteler, aan een senaatszetel hielpen.
De uitslag van de senaatsverkiezingen luidt: CDA 21 (min 2), PvdA 14 (min 5), VVD 14 (min 1), SP 12 (plus 8), GroenLinks 4 (min 1), D66 2 (min 1), ChristenUnie 5 (plus 3) SGP 2 (gelijk), LPF 0 (min 1), Onafhankelijke fractie 1 (gelijk).
http://www.pzc.nl/internationaal/binnenland/article1465771.ece
quote:Overzicht gekozen kandidaten voor de Eerste Kamer
CDA, 21 zetels
Plaats op lijst, naam:
1 F.J.M. Wemmer 2 Y.E.M.A. Timmerman-Buck 3 P.R.H.M. van der Linden 4 A.H.M. Dölle 5 P.H.J. Essers 6 R. Willems 7 J.A.M. Hendrikx 8 R.H. van de Beeten 9 S.C. van Bijsterveld 10 G. de Vries-Leggedoor 11 P.W.L. Russel 12 M.L. Videc-Bemelmans 13 E.J. Janse de Jonge 14 H. Franken 15 J.S.J. Hillen 16 A.A.E. Goyert 17 G.H. Terpstra 18 K.M.L. Leunissen 19 H.C.M. Vedder-Wubben 20 H.A. Doek 30 J.J.A.H. Klein Breteler, gekozen met voorkeurstemmen
PvdA, 14 zetels
1 H.C.P. Noten 2 M.C. Meindertsma 3 K.G. de Vries 4 S.J. van Driel 5 M.Y. Linthorst 6 K. Putters 7 P.L. Meurs 8 J.P. Rehwinkel 9 M. Westerveld 10 F. Leijnse 11 I.Y. Tan 12 J.H. Eigeman 17 J.J. Sylvester, gekozen met voorkeurstemmen 38 W. van der Noordt, gekozen met voorkeurstemmen
VVD, 15 zetels
1 U. Rosenthal 2 H.M. Dupuis 3 L.M.L.H.A. Hermans 4 S. Schaap 5 G.J.J. Biermans 6 G.J. de Graaf 7 E.M. Kneppers-Heijnert 8 A. Broekers-Knol 9 F.E. van Kappen 10 P.H. Hofstra 11 P. Swenker 12 A.W. Duthler 13 W.H. Huijbregts-Schiedon 14 E. Asscher 15 M.A.J. Knip
GroenLinks, 4 zetels
1 C.P. Thissen 2 B. Böhler 3 M.H.A. Strik 9 J.P. Laurier, gekozen met voorkeurstemmen
SP, 12 zetels
1 M.J.M. Kox 2 T.M. Slagter-Roukema 3 A.H. Meulenbelt 4 G.A.T.M. Reuten 5 E.M.A. Smaling 6 A. Elzinga 7 G.H.M.M. ten Horn 8 A. Vliegenthart 9 A.C. Quik-Schuijt 12 B.T.H.M. Palm, gekozen met voorkeurstemmen 16 A. van der Kolk, gekozen met voorkeurstemmen 18 D. Yildirim, gekozen met voorkeurstemmen
D66, 1 zetel
4 J.W.M. Engels, gekozen met voorkeurstemmen
ChistenUnie, 5 zetels
1 E. Schuurman 2 R. de Boer 3 E.P. Lagerwerf-Vergunst 4 R. Kuiper 6 C.P. van Gastel, gekozen met voorkeurstemmen
SGP, 1 zetel
1 G. Holdijk
Onafhankelijke Senaatsfractie, 1 zetel
1 H. ten Hoeve
Partij voor de Dieren, 1 zetel
1 N.K. Koffeman
http://www.overheidsmanag(...)_extra_zetel_op.html
quote:Elf van de twaalf Friese CDA’ers stemden gisterochtend allemaal braaf op nummer één van de Eerste-Kamerlijst Jos Werner in plaats van op hun eigen kandidaat Benedictus. Dat ,,dringend advies” was ’s ochtends vanuit Den Haag nog eens duidelijk doorgegeven. Als CDA-Statenleden niet allemaal op de lijsttrekker zouden stemmen, zou dat bij de ingewikkelde zetelverdeling een zetel kunnen kosten.
,,Wij balen hier als een stekker van”, zei fractievoorzitter Ad van der Ham. ,,Als iedereen zich aan de afspraken houdt, hebben we een goede regionale spreiding in de Eerste Kamer. Nu gaan we van twee naar nul leden uit Fryslân.” Als het bestuur niet ingrijpt, vrezen de Friese CDA’ers dat er van partijdiscipline in de toekomst geen sprake meer zal zijn. Kobus Walsma uit Hurdegaryp en Henk Pruiksma uit Leeuwarden nemen afscheid van de Eerste Kamer. Benedictus blijft nu in Provinciale Staten van Fryslân, die hij anders zou verlaten.
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=34330
Inderdaad. Ik vind dat de SP niet moet zeuren...quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:50 schreef Kozzmic het volgende:
Maar goed, als de partijen willen dat de partijbesturen de Eerste Kamer samenstellen, moeten ze daarvoor een wetsvoorstel indienen. Het zijn de Statenleden die beslissen, zonder last of ruggespraak en in een geheime stemming.
quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:33 schreef fokthesystem het volgende:
Daar zakt mijn broek van af.....
[..]
Gatverdamme wat gaat die SP "verdenhagisering" ineens vlot !!
Men wordt sowieso PERSOONLIJK verkozen, en nu flikt de SP dit!?? Wat een afknapper!
Lijkt alleen in naam nog op wat wij heden ten dage democratie noemen..quote:Centrale democratie
Nahja, dat is natuurlijk wel een eufemisme voor het onder druk zetten van de betreffende personen, om ervoor te zorgen dat men geen aanspraak zal doen gelden op de zetel. Ik zou het slap vinden van elk van de met voorkeursstemmen gekozen kandidaten als men zich alsnog terugtrekt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:07 schreef Floripas het volgende:
...maar dit vind ik een belachelijke reactie. Poepoe, ze gaan praten met die verkozenen. DE DEMOCRATIE OMVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[..]
Ik word ook elke keer ontevredener over de gang van zaken n.a.v. de Eerste Kamerverkiezingen. Zeker nu er 200 Statenleden minder zijn, is de stem van een enkel Statenlid wel erg belangrijk geworden, vooral die uit Zuid-Holland tellen zwaar door. Als je als kandidaat-senator de stemmen van 3 Statenleden van je partij uit Zuid-Holland, Noord-Holland of Noord-Brabant weet te regelen, kan de zetel je niet meer ontgaan.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:46 schreef MrX1982 het volgende:
Is dit eigenlijk niet een geval van kiezersbedrog als deze persoon opzettelijk ongeledig heeft gestemd?
Het advies klinkt mij ook onzinnig in de oren, als het doel was voorkomen dat het CDA een zetel zou verliezen aan een andere partij. Het aantal zetels wordt bepaald aan de hand van het totaal aantal stemmen op de lijst, dan maakt het geen donder uit op welke kandidaat je stemt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:50 schreef Kozzmic het volgende:
Zo'n 'dringend advies' dat het CDA-bestuur vantevoren geeft mag ook wel eens onderzocht worden, dat is lijnrecht tegen die 'zonder last of ruggespraak'...
In andere voorlopige uitslagen zie ik de VVD met 15 zetels en de SGP met 1 zetel verschijnen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:46 schreef Kozzmic het volgende:
Het speelt bij verschillende fracties...
[..]
In deze uitslag krijgt D66 twee zetels, wat volgens mij niet klopt (de PvdD mist in deze uitslag). Bij D66 zou de nummer vier op de lijst zijn gekozen, en indien ze inderdaad maar één zetel hebben betekent dat dat de lijsttrekker buiten de boot valt.
[..]
Haha, dat was 18 jaar geleden al eigenlijk de belangrijkste reden voor mij om geen lid te worden van GL.quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:27 schreef Floripas het volgende:
Ach ja. De ziekte van GroenLinks is dat ze meestal voornamelijk met GroenLinks bezig zijn.
Het is nog erger. De kiesdeler ligt op ongeveer 1100 stemmen, maar één Statenlid uit Zuid-Holland is al 628 stemmen waard. Voor de Friezen is het een stuk moeilijker invloed uit te oefenen, hier is een Statenlid namelijk maar 149 stemmen waard.quote:Op woensdag 30 mei 2007 18:34 schreef freako het volgende:
[..]
Als je als kandidaat-senator de stemmen van 3 Statenleden van je partij uit Zuid-Holland, Noord-Holland of Noord-Brabant weet te regelen, kan de zetel je niet meer ontgaan.
Alle reacties in het topic gelezen? CDA en PvdA zijn ook niet blij, het CDA probeerde zelfs al van te voren de Statenleden te instrueren om toch maar vooral op de lijsttrekker te stemmen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:24 schreef fokthesystem het volgende:
Overigens is de SP de enige niet:
Fok GL !
Wat is dit voor communistisch anti-democratische heksen jacht door groenlinks naar die foutief stemmer?!?
Stemmen doet men in NL zonder last of ruggespraak en geheel prive !!!
Moet hij (m/v) weten of hij GL, foutief, of SP stemt !
Ja, klopt. Een apart rekenfoutje. Geen idee hoe ik aan die 3 kom.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:52 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het is nog erger. De kiesdeler ligt op ongeveer 1100 stemmen, maar één Statenlid uit Zuid-Holland is al 628 stemmen waard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |