360 euro exclusief. Schijntje vergeleken bij de hollandse prijzen, in Amsterdam zou ik in het centrum (zit op 5 minuten lopen van St. Goriks) zeker 800 euro kwijt zijn. Internet is wel inbegrepen, buurt is leuk, rustige straat maar genoeg bedrijvigheid. En de Nederlandse staat maar lappen aan studiefinanciering, hahaha! Ik zoek nog een kantoorbaantje bij een bedrijf waar Engels of Nederlands de voertaal is, dan ka ik met 2 dagen per week werken in mijn levensonderhoud voorzien. Met mijn studiefinanciering betaal ik dan de huur, gas, water en licht.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:44 schreef marnixds het volgende:
Whoopsydaisy, hoeveel kost je studio in Brussel. Veel mensen zeggen dat Brussel extreem duur is, misschien minder als je studio/kamer huurt als student.
ik zie op je profiel dat je journalistiek studeert? Is dat in Vlekho of Erasmus dan in Brussel ?quote:Op donderdag 12 juli 2007 23:01 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik wil 26 juli t/m die zondag erna weer gaan. Openbaar vervoer ontdekken, een paar afspraken op de unief (zo noemen 'wij' belgen dat toch? :-P), EINDELIJK een kijkje nemen in mijn studiootje enzo. Vanaf volgende maand groots in gaan kopen, eindelijk!
Ik twijfel nu. Is dat Gent die bocht van het stuk kleine ring tussen de keizers & de dampoort waar je kan afslaan voor naar Gentbrugge-brug te rijden? Die tegeltjes & appartementen op de achterkant komen me best bekent voor...quote:Op woensdag 11 juli 2007 23:54 schreef Blue_ei het volgende:
de beste Friet hier,,,, [FP]
[afbeelding]
Nope, ik ga sociologie studeren. Ik heb mijn eerste 60 studiepunten van het hoger onderwijs binnen dus dan kan ik naar de unief.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 01:51 schreef BramKVO het volgende:
[..]
ik zie op je profiel dat je journalistiek studeert? Is dat in Vlekho of Erasmus dan in Brussel ?
Klopt, ga in NL altijd naar de Appie Heijn (wat toch niet de goedkoopste is) en hier in Brussel zijn de boodschapjes inderdaad duurder...quote:Op zaterdag 14 juli 2007 20:21 schreef Athmozz het volgende:
ik heb vanochtend op de radio gehoord dat er een onderzoek geweest is naar de kostprijs van levensmiddelen binnen Europa. Nederland kwam daar goed uit met 10% lager dan het gemiddelde; België redelijk slecht met 30% meer dan het gemiddelde.
Als je dus in Brussel komt wonen, houd er rekening mee dat het budget voor je levensmiddelen toch maar eventjes met een dikke 40% zal stijgen... (ga eventjes zoeken of ik een bron vind van dat onderzoek)
edit; blijkt dat de cijfers verkeerd vermeld waren; het zou maar 9% bedragen. Het is dus maar 20% duurder.
http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF13072007_088
Ik denk dat jij 2 zaken door elkaar haalt... Brussel is toch de EU niet? Als je een overvet betaald bijbaantje binnen de EU instellingen zoekt zal je van een kale reis thuiskomen... Je moet al de correcte partijkaart hebben, een stevige helpende rechterarm en het geluk hebben om bij de selecties die ene uit de duizend te zijn... Maar je hebt wel neus voor goeie zaken; een kuis/poetsvrouw die werkt voor de EU graait al snel 2000¤ netto per maand ; en een eentalige bediende richting 3000¤... Al die vacatures zijn tijdelijk ; maar dat er ook "bijbaantjes" zijn, heb ik ten zeerste veel twijfels...quote:Op maandag 16 juli 2007 18:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een bijbaan bij een bedrijf waar Frans niet noodzakelijk is. Iemand suggesties? Voertaal bij de EU is toch Engels?
vergeet ook niet dat als je meer dan 23 dagen werkt gedurende het volledige schooljaar (dit is oktober tot eind juni) dat je je inkomsten zal moeten aangeven als zijnde vast werk (studentenwerk mag maar 23dagen tijdens het jaar & 23 dagen tijdens de vakantie; regeling zou veranderd worden naar een vast aantal uur, maar veel versoepeling zit er niet in) en dat je er direct 35% van mag afgeven. Verder; studeren (voltijds) & werken gaat met de opleidingen die je in België krijgt echt niet samen, misschien 1 dag per week, maar meer ook niet (hangt af van opleiding tot opleiding natuurlijk).quote:Op maandag 16 juli 2007 18:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een bijbaan bij een bedrijf waar Frans niet noodzakelijk is. Iemand suggesties? Voertaal bij de EU is toch Engels?
Schrijf je in bij de uitzendburo's in de stad (er zitten er behoorlijk wat bij elkaar op de Anspachlaan).quote:Op maandag 16 juli 2007 18:33 schreef Whoopsydaisy het volgende:
zeg dat eens tegen het meerendeel vd Vlamingenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:25 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Tip: probeer in je sociaal leven in Brussel zoveel mogelijk Frans te spreken,
(mij zie je niet meer terug in Nederland...)
Beter een Vlaming frans laten spreken dan een waal Nederlands. Bij het eerste heb je best wat kans op slagen, bij het 2de raken ze niet verder dan "hallo", en sommigen kunnen het standaardzinnetje "mijn naam is ..." ook nog.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:44 schreef BramKVO het volgende:
zeg dat eens tegen het meerendeel vd Vlamingen![]()
dat weet ik ook wel, maar ik doel gewoon op het feit dat de Vlamingen al genoeg Frans moeten praten in Brusselquote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:03 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Beter een Vlaming frans laten spreken dan een waal Nederlands. Bij het eerste heb je best wat kans op slagen, bij het 2de raken ze niet verder dan "hallo", en sommigen kunnen het standaardzinnetje "mijn naam is ..." ook nog.
Het ging hier dan ook niet over principes, maar over het feit dat iemand die geen Frans spreekt in het Brusselse een baantje zoekt. Ik gaf alleen maar aan dat om haar Frans vlot op nivo te brengen, het de moeite loont om in het sociale leven zoveel mogelijk Frans te spreken.quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:08 schreef Plaas het volgende:
Ik spreek in Brussel geen Frans. Uit principe niet!
Als ik in Wallonie ben wil ik nog wel m'n best doen, maar in Brussel heeft het Nederlands niet minder rechten dan het Frans. Als men mij enkel in het Frans wil bedienen, dan ga ik gewoon naar een andere zaak.
Leuke cafes zijn er in Brussel immers te over
Baantje waarbij ik mijn frans aan kan scherpen is wel het plan, ja.. Ik heb wel contacten bij de EU trouwens. Als ik het niet probeer weet ik zeker dat dat niets wordt.quote:Op maandag 16 juli 2007 21:40 schreef misteriks het volgende:
[..]
Ik denk dat jij 2 zaken door elkaar haalt... Brussel is toch de EU niet? Als je een overvet betaald bijbaantje binnen de EU instellingen zoekt zal je van een kale reis thuiskomen... Je moet al de correcte partijkaart hebben, een stevige helpende rechterarm en het geluk hebben om bij de selecties die ene uit de duizend te zijn... Maar je hebt wel neus voor goeie zaken; een kuis/poetsvrouw die werkt voor de EU graait al snel 2000¤ netto per maand ; en een eentalige bediende richting 3000¤... Al die vacatures zijn tijdelijk ; maar dat er ook "bijbaantjes" zijn, heb ik ten zeerste veel twijfels...
Verder is , voor gelijk welk baantje waarmee je met klanten te maken hebt Frans een must; en is 3talig zijn in feite het minimum... Brussel snakt naar perfect 2taligen (nl/fr) daar er vooral een overschot is van 1talige francophonen...
Ik denk dat je best eerst een job zoekt waar je beetje bij beetje je frans kan aanscherpen; of je moet het internet maar eens grondig doorfilteren ; misschien heb je dan je lucky shot in het vizier... een andere optie is een Nederlandstalig studentencafe natuurlijk ; die zijn er ook wel...
23 dagen per kwartaal is het. En in de vakantie ook nog eens 23 dagen. En ik ga 2 dagen werken want anders kan ik niet rondkomen. Ik heb niet echt een keus, dus dan maar in de weekenden blokken.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:12 schreef Athmozz het volgende:
[..]
vergeet ook niet dat als je meer dan 23 dagen werkt gedurende het volledige schooljaar (dit is oktober tot eind juni) dat je je inkomsten zal moeten aangeven als zijnde vast werk (studentenwerk mag maar 23dagen tijdens het jaar & 23 dagen tijdens de vakantie; regeling zou veranderd worden naar een vast aantal uur, maar veel versoepeling zit er niet in) en dat je er direct 35% van mag afgeven. Verder; studeren (voltijds) & werken gaat met de opleidingen die je in België krijgt echt niet samen, misschien 1 dag per week, maar meer ook niet (hangt af van opleiding tot opleiding natuurlijk).
Voor je iets aanneemt moet je dus best even met de Nederlandse belastingsdienst gaan praten, aangezien je (wat betreft België) als grens/gastarbeider (weet niet welke term er nu gebruikt wordt) tewerkgesteld bent als je 1 dag per week werkt. Verder màg een bedrijf je ook geen studentencontract geven als jij meer dan die 23 dagen werkt, dus ook daar zit je met een probleem. Je zal dus een job moeten zoeken waar ze iemand aanvaarden die 20% werkt (als je 1 dag / week wil werken). Veel succes, maar ik schat je kansen laag in. Er is ook totaal geen vraag naar dergelijk (daarmee bedoel ik bijwerkende studenten) personeel, aangezien dat hier in België amper tot niet voorkomt bij voortgezet onderwijs (op eventuele betaalde stage's na, maar dat zijn vaak onkostenvergoedingen ipv lonen, dus die worden anders bekeken)
Ik had me al bedacht dat het fijn zou zijn om een franstalige belg tegen het lijf te lopen over een jaartje want dan ben ik alweer een tijdje single. Franstalige vrienden zullen ook wel volstaanquote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:25 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Schrijf je in bij de uitzendburo's in de stad (er zitten er behoorlijk wat bij elkaar op de Anspachlaan).
Ik heb mijn baan gevonden via de diverse vacature sites (Monster.be, Vacature.com).
"Even" bij de EU een baan vinden zal niet meevallen...
Zoals aangegeven heeft Brussel een overschot aan Franstaligen, dus het moet niet al te moeilijk zijn om als nederlandstalige met kennis van het engels iets te vinden.
Tip: probeer in je sociaal leven in Brussel zoveel mogelijk Frans te spreken, daar leer je het snelste van.
Ik spreek bijna alleen nog maar Frans en ben inmiddels mijn 'ollandse' accent kwijt.
Bruxelles![]()
(mij zie je niet meer terug in Nederland...)
ik weet niet wat je gaat studeren (je zal het al wel vermeld hebben, maar ik heb het gewoon niet onthouden), maar ik vraag me af hoe je het gaat doen om 2 dagen in de week te werken en dan in het weekend te blokken. 2 dagen per week brossen oid? Een normale opleiding heeft 5 dagen les (wel geen volle dagen, maar goed) waarop toch snel een uur of 5 per dag les gegeven wordt. Als je maar 3 van de 5 dagen komt kan het best lastig zijn om al je nota's in orde te houden. Als je dan nog een richting doet met veel praktijk (labosessies ed) dan lukt dat helemaal niet, aangezien je verplicht aanwezig moet zijn tijdens dergelijke activiteiten. Werk geldt niet als een reden om een labo niet te kunnen afleggen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:24 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
23 dagen per kwartaal is het. En in de vakantie ook nog eens 23 dagen. En ik ga 2 dagen werken want anders kan ik niet rondkomen. Ik heb niet echt een keus, dus dan maar in de weekenden blokken.
Dacht ik al. En bij 10 aanmeldingen gaan we meeten.quote:Op donderdag 19 juli 2007 22:56 schreef katerwater het volgende:
haha, brossen betekent 'de lessen skippen'
Gewoon niet naar de les gaan.
je suis aussi singlequote:Op donderdag 19 juli 2007 20:26 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Ik had me al bedacht dat het fijn zou zijn om een franstalige belg tegen het lijf te lopen over een jaartje want dan ben ik alweer een tijdje single. Franstalige vrienden zullen ook wel volstaan![]()
ach, ik deed tijdens het jaar amper iets, om dan in de blok en tijdens de examens als een zot te blokken. Werkte perfect.quote:Op donderdag 19 juli 2007 22:20 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ik blijf erbij; 2 dagen per week werken is als doorsnee bijna niet te doen als je studeert, maar er zijn natuurlijk mensen die het wel kunnen. Mijn zus heeft bevoorbeeld 2 richtingen aan de universiteit + aggregaat + halftime werken gecombineerd met haar huishouden (huishuur werd wel door mijn ouders betaald, anders kwam ze niet rond). Het kan dus wel, maar er zijn er weinig die er in slagen.
Ik werkte in Jette en daar gingen we soms iets drinken. Ik weigerde daar ook Frans te spreken, net zoals in de Panos.quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:08 schreef Plaas het volgende:
Ik spreek in Brussel geen Frans. Uit principe niet!
Als ik in Wallonie ben wil ik nog wel m'n best doen, maar in Brussel heeft het Nederlands niet minder rechten dan het Frans. Als men mij enkel in het Frans wil bedienen, dan ga ik gewoon naar een andere zaak.
Leuke cafes zijn er in Brussel immers te over
Met een aggregaat heb je lesbevoegdheid. Je volgt een universitaire opleiding en in jouw laatste jaar kun je er jouw aggregaat bij doen waardoor je ook kunt lesgeven na jouw opleiding. Je kan ook een extra jaar bijdoen na jouw opleiding voor jouw aggregaat.quote:Op donderdag 19 juli 2007 22:50 schreef Whoopsydaisy het volgende:
wat is aggregaat? Vergeet niet dat ik als Nederlandse kan rekenen op ongeveer 400 tot 500 euro per maand van de Nederlandse staat, waarmee ik de huur kan voldoen. Dan hoef ik alleen voor de rekeningen, stappen en de boodschappen te werken. 23 dagen per kwartaal is 20 uur per week, ik zou dus 2,5 dag per week mogen werken, maar dat wordt me teveel. Bij 10 euro bruto verdien ik dan 700 bruto, wat hou je daar in België van over?
Ja, het zal heel veel kunst en vliegwerk inhouden, lekker rustig aandoen zal er voor mij niet bij zijn maar als ik over 4 jaar klaar ben, kan ik alles doen wat ik wil. Ik heb nu 7 jaar gewerkt, laatste jaar in een managementfunctie en ik spreek Nederlands, Engels en Duits. Als ik klaar ben ook nog Frans. Het maakt allemaal deel uit van een groter plan.
Als je als jobstudent werkt (dus max 23 dagen per kwartaal, ik dacht per jaar, maar aangezien jij het opgezocht hebt zal het wel kloppenquote:Op donderdag 19 juli 2007 22:50 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ja, het zal heel veel kunst en vliegwerk inhouden, lekker rustig aandoen zal er voor mij niet bij zijn maar als ik over 4 jaar klaar ben, kan ik alles doen wat ik wil. Ik heb nu 7 jaar gewerkt, laatste jaar in een managementfunctie en ik spreek Nederlands, Engels en Duits. Als ik klaar ben ook nog Frans. Het maakt allemaal deel uit van een groter plan.
Voor een gewone arbeider is het het principe van het werkland: belastingen en sociale bijdragen betalen in het land waar je werkt. Ik veronderstel (veronderstel dusquote:Op vrijdag 20 juli 2007 16:36 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Maar moet jij als Nederlanse die in België werkt belasting betalen in België of in Nederland?
Maar ik ben een Nederlander die in Belgie leeft, geen Vlaming ofzo.quote:Op woensdag 18 juli 2007 21:12 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Laten we alstublieft de hele Vlaamse/Waalse kwestie uit dit topic houden, het gaat immers over ervaringen van Nederlanders die in België leven.
Het gaat om wederzijds respect. Ik zal als klant zelf wel beslissen welke taal ik spreek. Mijn frans is vrij vloeiend; maar in winkels spreek ik het personeel in mijn eigen taal aan. Als die je dan in het Frans antwoorden; welja , dan zoek ik een andere zaak op. Het gaat ermij niet om dat ze perfect 2 talig zijn ; maar een minieme inspanning naar de klant toe is maar heel normaal... Iemand die probeert maar het niet gezegd krijgt ; zal ik wel naar het frans overschakelen ..Alsof voor hardnekkige francophonen het Nederlands een taal is die enkel op de poolkappen gesproken wordt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:40 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Het zal mij aan den anusch oxideren of ze nou wel of geen Nederlands spreken in Brussel. Het gaat toch om de mensen die er wonen? Als die vrijwel allemaal Franstalig zijn, laat dan dat geforceerde krampachtige gedoe achterwege. Ik ben van plan om iedereen in zijn eigen taal te spreken en dat een ander daar geen zin in heeft zal ik niet veroordelen.
Dit hoor ik dus wel vaker, maar ik snap het niet... Je gaat toch naar een bepaalde zaak omdat juist die zaak of gezellig is of dat je er goed kan eten of dat juist die zaak dat ding verkoopt wat je graag wil hebben.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:16 schreef misteriks het volgende:
[..]
...Mijn frans is vrij vloeiend; maar in winkels spreek ik het personeel in mijn eigen taal aan. Als die je dan in het Frans antwoorden; welja , dan zoek ik een andere zaak op. Het gaat ermij niet om dat ze perfect 2 talig zijn ; maar een minieme inspanning naar de klant toe is maar heel normaal...
No worries, ik ben zelf 34 dus...quote:Wil ook wel naar de fok-meeting (als het niet allemaal broekies van -20 zijn)
En ik denk dat hier inderdaad het grote dilemma is aangehaald. Vlamingen gaan er bijna automatisch vanuit dat de Walen geen zin hebben om Nederlands te spreken (en omgekeerd).quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:40 schreef Whoopsydaisy het volgende:
...dat een ander daar geen zin in heeft zal ik niet veroordelen.
natuurlijk zal ik mezelf niet straffen met dit gedrag; maar ik heb er wel een bloedhekel aan als ze me niet in m'n moedertaal willen antwoorden. Ik heb het oa over Mediamarkt in St-P.Leeuw. Is zelfs 100% vlaams grondgebied, en daar nog word mijn goeiedag in een bonjour beantwoord. Of de mediamarkt in Ganshoren (1km vd Vlaamse grens). No way dat iemand je in behoorlijk nederlands kan antwoorden.Zo is het niet moeilijk dat de verfransing maar verder gaat; men weigert gewoon een poging om nederlands te spreken; zelfs niet als het om de broodwinning gaat.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:46 schreef Mr_Moon het volgende:
[..]
Dit hoor ik dus wel vaker, maar ik snap het niet... Je gaat toch naar een bepaalde zaak omdat juist die zaak of gezellig is of dat je er goed kan eten of dat juist die zaak dat ding verkoopt wat je graag wil hebben.
Wat roest het dan wat voor taal de verkoper spreekt?
Je begrijpt ze toch?
[..]
No worries, ik ben zelf 34 dus...
Daar zit het hem inderdaad. Ik ben jaren terug (4 jaar) iets van een 3 maand samen geweest met een meisje dat uit Luik kwam, en die kon in het begin geen woord nederlands. Ik overdrijf niet als ik zeg geen woord, want zelfs de basisdingen zoals een stoel / tafel / huis kende ze niet eens. Zij deed humaniora, en had op school Nederlands, maar deed daar gewoon niets voor (en was er toch door. Best vreemd). Zij wou tegen mij wel nederlands praten (na een week of 2 kon ze best wat nederlands; in ieder geval genoeg om mij dingen duidelijk te kunnen maken), maar kon het gewoon niet. Logischerwijs spraken wij dus Frans, aangezien dat voor mij best makkelijk is (heb 3x een maand in Wallonië gewoond zonder ouders tussen enkel franstaligen; helpt best om die taal te leren).quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:58 schreef Mr_Moon het volgende:
Het lijkt mij veel simpeler: ze kunnen gewoon niet, of niet goed genoeg (hier ook weer, beide taalgroepen: ik vind de Franse kennis van de Vlamingen over het algemeen ook onder nivo, voor een tweetalig land, that is...).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |