abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51379075
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Realiteit: De in de ogen van veel mensen 'lachwekkende straffen' voor moord in Nederland en de strenge straffen in de VS. Pak jij de cijfers er even bij?
Andere cultuur in the USA maakt vergelijken lastig.

Maar er is wel degelijk een bandbreedte aan te geven, waarbinnen straffen wel degelijk repressie bewerkstelligen. Rechtsgeleerden zijn het daar wel degelijk over eens.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:09:30 #62
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379159
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:05 schreef k_man het volgende:

[..]

Aha. En is het minder erg als je door een autochtoon geterroriseerd wordt?
Nee maar dat worden we niet.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_51379162
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:06 schreef k_man het volgende:

[..]

Doe jij dat maar. Jij weet het zo goed.

Misschien kun je dan ook de cijfers erbij pakken van de criminaliteit in de VS, vergeleken met de criminaliteit hier, om aan te tonen of hogere straffen een positief effect op de misdaad hebben.
Nationmaster. Scheelt maar een factortje vier.

@Echtgaaf: culturele verschillen? Blijkbaar zijn Amerikanen crimineler dan Nederlanders en moeten ze daar nog harder straffen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:10:33 #64
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379201
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een andere extreme. Maar het zou me niet verbazen als het verschil maar klein is. De grootste drempel voor het wel of niet plegen van een moord is zeker niet de mogelijke straf.
Ik denk dat als de doodstraf op mensen intimideren zou staan je weinig marokkaantjes nog zou zien kutten.
pi_51379238
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een andere extreme.
Nee, er is wel degleijk een bandbreedte te bepalen waarbinnen repressie van straffen uitgaat.

Waarom zou de rechter anders nog aan strafmeting moeten plegen? Immers het doek van straffen is zeker niet alleen vergelding. Het doel is tweeledig.
quote:
Maar het zou me niet verbazen als het verschil maar klein is.
De grootste drempel voor het wel of niet plegen van een moord is zeker niet de mogelijke straf.
O nee? Een moord en andere vele ernstige misdrijven pleeg je met voorbedachte rade! Is de drempel om te moorden dan niet substantieel lager als je weet dat je maximaal 1 maand krijgt of levenslang??
pi_51379329
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:09 schreef Monolith het volgende:

@Echtgaaf: culturele verschillen? Blijkbaar zijn Amerikanen crimineler dan Nederlanders en moeten ze daar nog harder straffen.
Er is een bovengrens aan te geven waarboven harder straffen idd niet meer loont. Er is een zeker bandbreedte waarbinnen het nog werkt.

Tja, meer dan iemand executeren is toch ook niet mogelijk....
pi_51379390
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:09 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Nee maar dat worden we niet.
Oh, mooi. Laten we dat dan maar eens gaan vertellen aan alle slachtoffers van autochtone criminelen. Bah, stelletje aanstellers!
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:17:14 #68
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379438
marokkanen zijn ook crimineler dan nederlanders, toeval?
pi_51379456
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:09 schreef Monolith het volgende:
Nationmaster. Scheelt maar een factortje vier.
Kijk aan. Dus onze straffen moeten eigenlijk juist naar beneden en helemaal niet omhoog! Kennelijk stijgt het aantal moorden jusit met hogere straffen.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:18:29 #70
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379474
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Oh, mooi. Laten we dat dan maar eens gaan vertellen aan alle slachtoffers van autochtone criminelen. Bah, stelletje aanstellers!
Er is een verschil tussen hier en daar een psychopaat en een marokkanenprobleem.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:18:55 #71
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379491
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:18 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen hier en daar een psychopaat en een marokkanenprobleem.
Of eigenlijk is er geen verschil tussen, zelfde punt.
pi_51379557
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Er is een bovengrens aan te geven waarboven harder straffen idd niet meer loont. Er is een zeker bandbreedte waarbinnen het nog werkt.
Dat beweer je nou al het hele topic door, maar ik mis nog steeds de wetenschappelijke onderbouwing.
pi_51379651
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Kijk aan. Dus onze straffen moeten eigenlijk juist naar beneden en helemaal niet omhoog! Kennelijk stijgt het aantal moorden jusit met hogere straffen.
Ik ben eerder van mening dat de hoogte van straffen niet echt heel veel effect hebben op zware criminaliteit. Het enige voordeel is dat daders niet kunnen recidiveren als ze vast zitten.
pi_51379684
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:18 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Of eigenlijk is er geen verschil tussen, zelfde punt.
Als er geen verschil is, waarom zouden we de een dan harder moeten straffen dan de ander?
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:31:31 #75
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379879
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:24 schreef k_man het volgende:

[..]

Als er geen verschil is, waarom zouden we de een dan harder moeten straffen dan de ander?
Nou dan straffen we de ene toch net zo hard godverdomme, wat kan mij het verrotten.
De straffen moeten gewoon zwaarder en niet zon beetje ook.

Het verschil is in iedergeval dat we onder de voet worden gelopen door duizenden van dat psycho volk van de allochtoonne kant, en de autochtone kant zijn gewoon de figuren die teveel koffie drinken omdat ze hun gezin moeten onderhouden met een kantoorbaan en dan snappen.
pi_51379882
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tja, meer dan iemand executeren is toch ook niet mogelijk....
Ok. Al zouden we dit aannemen, waar is volgens jou die bovengrens dan? In Nederland is het in ieder geval nog niet bereikt volgens jou? En al zou er nog ruimte zijn tussen het punt waarop we nu zitten en die bovengrens, waarom zouden we dan niet gewoon de straffen verhogen tot die bovengrens, voor ALLE mensen? Dan wordt het door jou gewenste effect toch ook bereikt? En denk je ook niet, dat al zouden we die straffen voor verschillende groepen op verschillende niveaus brengen, dit grote consequenties gaat hebben voor de eenheid van ons land (die nu al steeds minder wordt, en volgens mij de aanzet voor deze ideeën van jou is geweest) ?
pi_51379985
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:31 schreef BaajGuardian het volgende:
Nou dan straffen we de ene toch net zo hard godverdomme, wat kan mij het verrotten.
De straffen moeten gewoon zwaarder en niet zon beetje ook.
Wheheheh. Je verandert met de minuut van mening. Als dit zo door gaat geef je je morgen op voor de fanclub van Agnes Kant.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:46:06 #78
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51380392
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:34 schreef k_man het volgende:

[..]

Wheheheh. Je verandert met de minuut van mening. Als dit zo door gaat geef je je morgen op voor de fanclub van Agnes Kant.
Ik heb zowat alleen maar voor de sp gestemd in mn leven, 1x voor een friesche partij.
Nu stem ik nergens meer op.
pi_51380719
Agnes Kant is best n lekker wijf en wie niet stemt moet ook niet mauwen.
pi_51380839
Lastig is dat: het kost altijd veel minder moeite om onzin te posten dan te weerleggen.
Laten we maar met het fundament beginnen: de sommetjes.
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:
De gevangenispopulatie bestaat ongeveer voor de helft uit allochtonen.
Heb ik niet opgezocht. Laten we daarvan even uitgaan voor deze discussie.
quote:
Terwijl 1 op de 6 inwoners allochtoon is.
CBS-cijfers: 2006: totale populatie (ingeschreven in GBA!): 16.334.210
Totaal allochtonen: 3.147.615 (19,3 % ofwel 1 op de 5,2)
Totaal niet-westerse allochtonen: 1.720.050 (10,5 % ofwel 1 op 9,5)
Totaal westerse allochtonen: 1.427.565 (8,7 % ofwel 1 op 11,5)
quote:
Een simpele rekensom leert dan dat 5 x zoveel allochtonen in de gevangenis zitten dan als autochtonen. Dit is een schrikbarend gegeven.
Net schreef je nog dat er evenveel in de bak zitten. Je bedoelt waarschijnlijk de verhouding tussen gevangenen en burgers van een bepaalde soort. Heb je rekening gehouden met het onderscheid westers vs niet-westers?
quote:
Het bovenstaande wordt in de beeldvorming danig versterkt als je een avondje Opsporing Verzocht kijkt. Meestal wordt er naar iemand gezocht met een getinte huidskleur of sprekend met een niet Nederlands accent...
Kijk ik nooit naar.
quote:
Dat geeft toch zwaar te denken. Wat gaat er dan fout?
Gaat er iets fout? Laten we dat dan even aannemen.
quote:
Uiteraard spelen diverse factoren ene rol bij het crimineel worden van individuen. Te denken valt aan de oorspronkelijke cultuur, erfelijkheid, achterstanden etc. etc. Dus aan preventie is misschien nog wel eea te doen.
Graag wat nauwkeuriger. Diverse factoren, een rol, te denken valt, misschien klinkt allemaal errug vaag.
quote:
De vraag is nu of er aan de kant van repressie speciaal voor allochtonen moet gebeuren. Onder repressie wordt verstaan het straffen en evt het opleggen van een maatregel .
Het begrip repressie is bekend, dank U. Maar waarom meteen naar repressie grijpen. Hadden we preventie al uit dan?
quote:
Stellingen:

1 Allochtonen zijn 5 x crimineler dan autochtonen, want ze zitten vijf keer zo vaak in de gevangenis.
2 Om 1 weer recht te trekken dienen allochtonen dus vijf keer zo hard te worden bestraft om punten 1 weer gelijk te trekken

Hoe denkt u daarover? Hoe kan de criminaliteit onder allochtonen worden teruggebracht?
ad 1) wat is het nou: 5 maal meer dan of 5 maal zoveel als? Want 5 maal meer is 1 maal plus 5 maal is zes maal. Verder is het woord "want" hier wel erg snel gebruikt. Ook "vijf keer zo vaak" is een twijfelachtige opmerking.
ad 2) wat moet er eigenlijk rechtgetrokken worden? De hoeveelheid allochtonen in de gevangenis? De
verhouding gevangenen/burgers van een bepaalde groep? En van welke groep dan?

Diverse mensen hebben al zinnige opmerkingen gemaakt, die alleen al rekenkundig je verhaal ontkrachten.
Stel: we straffen een allochtoon (bijv. een Noor die de baas is van AH) met een 5 x zo lange gevangenisstraf als een Nederlander die hetzelfde vergrijp pleegt. Nu zitten er, hebben we even aangenomen, evenveel allochtonen als autochtonen in de bak. Dat worden er dus 5 x zoveel allochtonen als autochtonen. Terwijl maar 1 op de 5 burgers allochtoon is. Opeens zijn dan, weer volgens jouw redenering, allochtonen 25 keer zo misdadig als autochtonen. Dus dienen ze 25 keer zo zwaar gestraft te worden.
Waarna er 25 maal zoveel allochtonen in de bak zitten als autochtonen. Terwijl maar 1 op de 5 Nederlanders allochtoon is. Ze zijn dus wel 125 keer zo crimineel! Dat geeft toch te denken!
Laten we eens denken aan passende repressie. Bijvoorbeeld 125 keer zo streng straffen. Zodat er 125 maal zoveel allochtonen in de bak zitten als autochtonen, terwijl er maar 1 allochtoon op de 5 autochtone Nederlanders is. ze zijn dus 625 keer zo crimineel. Dat geeft toch te denken!

Ik moet opeens denken aan die uiterst flauwe mop van de zeven rovers die in de schaduw van een grassprietje zaten. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: ......
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')