Ik ga wel eens met het openbaar vervoer en dan kom je, vooral op het station in een stad, wel eens een zwerver tegen. Niks mis mee, altijd leuk om te beseffen hoe goed je het zelf wel niet hebt.
Alleen zijn er ook soms van die irritante zwervers.
Laatst kwam ik er ook 1 tegen. Hij had geen geld voor een slaapplek en die slaapplek kostte een euro.
Ik vragen of hij kon wisselen van 20 euro. Hij in zijn zak graaien en haalt er een hele hand met euro's uit.
Ik hem raar aankijken en vragen of hij kon toveren.
Nee, zei die.
O, ik ook niet. Sorry.
Zo was ik vorig jaar een keer op het terras en daar kwam een zwerver langs om te vragen of we dat nog op aten. Ik had toevallig geen honger meer en gaf hem mijn laatste beetje eten wat nog voor mij lag.
Naast mij kenden mensen volgens mij die man, want die zeiden: "Nee, dat gooi ik weg."
Die zwerver zo een graai doen naar het eten. En die man begon ineens te schreeuwen: "Kan je niet luisteren, *voornaam zwerver noemen*? Ik zeg toch, dat GOOI IK WEG!" Zwerver schrikt zich te pleurus, want die man zag er best braaf en beleefd uit.
Zo zijn er vast nog wel meer manieren om de slechte uit de groep te halen. En daar zoek ik naar.
Dus als iemand nog een ideetje heeft. Vooral ideeën om de foute van de goede te scheiden zijn welkom.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.