Wat zouden jouw keuzes zijn dan ?quote:
Maar dat was nog doordrenkt van chauvinismequote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:38 schreef RayMania het volgende:
Volgens het toernooi in VBL ook, als je naar de uitslag van de halve finale kijkt.
1. Ajax (1971 t/m 1973)
2. AC Milan (Rijkaard, Van Basten en Gullit)
3. Nederlands Elftal (1974)
4. Ajax (1994-1996)
Dat wel, maar toch wel grappig dat het gelijk is.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:40 schreef tong80 het volgende:
[..]
Maar dat was nog doordrenkt van chauvinisme
Precies die wedstrijd. Was schitterend. Met geweldige doelpunten fascinerend scoreverloop en 2 x 15 minuten verlengingen als toetje.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:40 schreef mcyodogg het volgende:
West Duitsland-Italie, was dat die wedstrijd die ze vorig jaar nog uitzonden op een Duitse zender? Want die wedstrijd was inderdaad wel vet.
Ik heb ze ook niet bewust meegemaakt. Maar wel veel beelden gezien en verhalen over gelezen. De Hongaren bijvoorbeeld waren 5 jaar achtereen ongeslagen toen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:41 schreef RayMania het volgende:
[..]
Dat wel, maar toch wel grappig dat het gelijk is.
Heeft ook met leeftijd te maken, veel users hier kennen de elftallen van Brazilië en Hongarije geen eens.
tja dat was een beetje een gekleurde uitslag, nietwaar?quote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:38 schreef RayMania het volgende:
Volgens het toernooi in VBL ook, als je naar de uitslag van de halve finale kijkt.
1. Ajax (1971 t/m 1973)
2. AC Milan (Rijkaard, Van Basten en Gullit)
3. Nederlands Elftal (1974)
4. Ajax (1994-1996)
Valt wel mee tochquote:Op dinsdag 10 juli 2007 18:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
tja dat was een beetje een gekleurde uitslag, nietwaar?
Legendarisch. Antwerp werd helemal weggespeeld door Dofia. Kostadinov, Stoeichkov en Penev. Ze weigerden het af te maken iededr was op zijn eigen doelpuntje uit. Antwerp scoorde drie keer in blesurretijd. Zo herinner ik het me.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:58 schreef Beschouw het volgende:
Staat FC Antwerp-Vitosha Sofia ook op de lijst?
http://www.dailymotion.com/video/xy5l8_antwerpvitosha-sofia
Het beste elftal uit Italië ooit is Torino.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:09 schreef De_Postbode het volgende:
Wat ik me altijd zo afvraag is hoe het mogelijk is dat het Hongaarse voetbal tegenwoordig geen reet meer voorstelt, terwijl er in 1953 onder leiding van Puskas een legendarisch elftal stond (al betwijfel ik wel of zij en Nederland '74 niet van plaats zouden moeten wisselen).
Al gekeken? Kostadinov, Stoeichkov en Penev waren er niet bij hè? De grote vedette van deze Bulgaren was Iskrenov.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Legendarisch. Antwerp werd helemal weggespeeld door Dofia. Kostadinov, Stoeichkov en Penev. Ze weigerden het af te maken iededr was op zijn eigen doelpuntje uit. Antwerp scoorde drie keer in blesurretijd. Zo herinner ik het me.
FF kijken
Raar hoe je herinnering veranderen kan.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:34 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Al gekeken? Kostadinov, Stoeichkov en Penev waren er niet bij hè? De grote vedette van deze Bulgaren was Iskrenov.
Wedstrijd vergeet ik mijn leven niet meer. 1-3 achterkomen in de 44e minuut van de 2e helft en toch nog met 4-3 winnen. Ongekend.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:57 schreef tong80 het volgende:
De wedstrijd was zo extraordinair doordat de Belgen complleet werden weggespeeld.
Maar de rest van mijn herinneringen kloppen niet meer. Wel een geweldige wedstrijd.
Ik wist die tijden nog. Jammer dat je Frans moet kennen om het uiit het filmpje te halenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 21:02 schreef Beschouw het volgende:
[..]
Wedstrijd vergeet ik mijn leven niet meer. 1-3 achterkomen in de 44e minuut van de 2e helft en toch nog met 4-3 winnen. Ongekend.
Precies de Hongaren verloren ook hun finale op het WK.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 21:07 schreef Soul79 het volgende:
Brazilië 1982 eindigt meestal ook wel hoog in dit soort lijstjes.
Wel leuk in elk geval, die waardering voor Oranje, en een bewijs dat het in voetbal niet alleen om winnen gaat. Mooi voetbal blijkt ook behoorlijk duurzaam![]()
Halve Finale afgelopen WK, Duitsland - Italie (0-2 NV) zit er ook tussenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:29 schreef tong80 het volgende:
2 Liverpool 3-3 Milan (Liverpool 3-2 on pens),
Champions League Final,
Olympic stadium, Istanbul, May 25, 2005
Dus ook recente gebeurtenissen
![]()
Zeker wel, heb zelf de complete wedstrijd Nederland-Argentinië van 74 net van de week gedownload en Nederland-Brazilië komt nog binnen, maar dat was echt nog een stukje beter dan het Ajax van de 3 jaar daarvoor. Vooral van Hanegem voegde nog weer wat extra's toe. Maar het Madrid van de jaren 60 speelde ook schitterend voetbal, mooi om te zien hoe die zelfs achterin nog hun mannetje voorbij probeerden te komen.quote:
Oke, zal de links even opzoeken dan. Vanochtend net Nederland-Brazilië van 74 gekeken, dat was meer freefighten als voetballenquote:Op zondag 15 juli 2007 20:24 schreef Soul79 het volgende:
Valt me nu pas op, maar de meest bizarre keus bij 'Greatest Matches' is toch wel deze:
20 West Germany 2 Holland 1
World Cup second round,
Milan, June 24, 1990
?????????????? Hoe komt die daar nou terecht?
Overigens Solstice, ik denk dat daar zeker interesse voor is![]()
quote:Op zondag 15 juli 2007 11:37 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Zo mooi is dit doelpunt toch niet?
http://www.youtube.com/watch?v=0HrjevD2vhk
Slaapvoetbalquote:Op zondag 15 juli 2007 11:37 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Zo mooi is dit doelpunt toch niet?
http://www.youtube.com/watch?v=0HrjevD2vhk
Thanks, ik ga eens proberenquote:Op maandag 16 juli 2007 14:29 schreef Solstice het volgende:
[..]
Oke, zal de links even opzoeken dan. Vanochtend net Nederland-Brazilië van 74 gekeken, dat was meer freefighten als voetballen. Heb ik trouwens via torrent binnengekregen dus daar heb ik geen link naar.
http://hosted.filefront.com/AsPhilosopher/
http://hosted.filefront.com/nawroz/
Je klikt gewoon op het linkje van welk filmpje je wilt hebben en download de verschillende delen. Als je alle delen gedownload hebt het eerste deel openen en de wedstrijd pakt zichzelf uit in de map die je opgegeven hebt. Bij Holland-Argentina van Asphilosopher moet je eerst wat dingen veranderen. Ik zet de aanwijzingen die hij erbij gezet heeft hieronder, is wel in het Engels maar dat zal wel geen probleem zijn.
After you download, rename the parts to
Olanda - Argentina 4 - 0.part01
Olanda - Argentina 4 - 0.part02
Olanda - Argentina 4 - 0.part03
Olanda - Argentina 4 - 0.part04
and so on until part 21 (Filefront forced me to rename the files, so you need to change back to the original name in order to extract the file - and keep in mind that part which ends with 00 is in fact part 10, so it will be Olanda - Argentina 4 - 0.part10)
Bleeh. Advocaat liet Bebeto dekken door Jan Wouters. Dus de oudste en langzaamste Nederlander op de snelste en gevaarlijkste Braziliaan. Wat een ideequote:Op maandag 16 juli 2007 16:03 schreef BonJovi het volgende:
Brazilie-Nederland op het wk van 1994 in USA was het mooiste wedstrijd wat ik had gezien. Brazilie kwam 2-0 voor maar Nederland wist het nog gelijk te maken tot 2-2 en toen dat mooie vrije trap van Branco.
quote:Brazilian football was thrown into confusion by the great Holland side of 1974. The Dutch are remembered for their constant inter-changing of positions, but they also put enormous pressure on the opposition when they wanted the ball back.
Brazil tried to copy them in 1978 and when that didn't work, they tried to turn the clock back under their last romantic coach, Tele Santana, in 1982 and 1986.
Moet je ook niet aan begin als je spelers tactisch niet verschrikkelijk sterk zijn. En al je spelers moeten ook nog is kunnen aanvallen en verdedigen. Als je het wel kunt is het ook bijna onstopbaar trouwens.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:26 schreef Doc het volgende:
Volgens http://news.bbc.co.uk/spo(...)ationals/6900356.stm was het elftal de oorzaak van de een crisis in het Braziliaans voetbal.
[..]
Zeker een geweldig elftal. Helaas uitgecounterd door de sluwe Italianen.quote:Op maandag 16 juli 2007 15:44 schreef Waaghals het volgende:
Niks gewonnen, toch was Brasil '82 het mooiste voetbal dat ik gezien heb.
Het is juist andersom. De bondscoach van 1982 en 1986, Tele Santana, was zo´n bewonderaar van Cruijff en het totaalvoetbal van ´74 dat hij dat in 1982 wilde kopiëren, dat heeft hij zelf aangegeven. Ook later als coach van Sao Paulo (winnaar wereldbeker in 1992 en 1993) deed hij dat. Rechtsback van die ploeg was Cafu en van hem zei Santana in Voetbal International 'Ik laat hem net zo spelen als Wim Suurbier'. Moet je na gaanquote:Op maandag 16 juli 2007 16:26 schreef Doc het volgende:
Volgens http://news.bbc.co.uk/spo(...)ationals/6900356.stm was het elftal de oorzaak van de een crisis in het Braziliaans voetbal.
[..]
Brazilian football was thrown into confusion by the great Holland side of 1974. The Dutch are remembered for their constant inter-changing of positions, but they also put enormous pressure on the opposition when they wanted the ball back.
Brazil tried to copy them in 1978 and when that didn't work, they tried to turn the clock back under their last romantic coach, Tele Santana, in 1982 and 1986.
Ik vind voetbal uit die tijd juist mooier. Het tempo ligt wel wat lager, maar d'r is ook veel meer ruimte voor acties. Nou wordt de bal gewoon van de ene naar de andere kant geramd.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:35 schreef Blupp het volgende:
voetbal uit die tijd is idd slaapverwekkend als je het nu kijkt, echter Live was dat juist extra spannend
Nee. Is het zo bijzonder dat een speler een bal inschiet door midden van een klaargelegde bal?quote:
Ik vond die eerlijk gezegd ook nou niet zo bijzonder, die voorbereidingquote:Op maandag 16 juli 2007 16:54 schreef Solstice het volgende:
Het gaat ook vooral om de acties vooraf. Maar smaken verschillen. Voor mij doet de voorbereiding van het doelpunt meestal meer dan een simpel schot in de kruising.
Kwestie van oefenen en zou elke voetballer moeten beheersen. Dat zijn ook goals die je elk jaar vaak genoeg ziet. Een aanval waarbij een speler 3 man uitkapt is dat niet. Vind zelf dat laatste veel mooier, maar smaken verschillen.quote:
Kijk dan eens goed hoe oppermachtig ze dat hele veld kalmpjes en vooral zo heerlijk nonchalant oversteken, alsof het geen enkele moeite kost. Die Italianen maakten geen kans, het was pure beheersing van het veld. En dan uiteindelijk met een laatste uitgemeten tikje (even wachten... *tok*) de bal panklaar leggen voor de inlopende Carlos Alberto.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:56 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Ik vond die eerlijk gezegd ook nou niet zo bijzonder, die voorbereiding.
Negen van de tien veldspelers raakten de bal. Pele gaf hem aan Jairzinho die vanaf die tijd een legende werd omdat ie in elke wedstrijd op het WK had gescoord. De nonchalanse superioriteit van het passje van Pelequote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:14 schreef De_Postbode het volgende:
[..]
Kijk dan eens goed hoe oppermachtig ze dat hele veld kalmpjes en vooral zo heerlijk nonchalant oversteken, alsof het geen enkele moeite kost. Die Italianen maakten geen kans, het was pure beheersing van het veld. En dan uiteindelijk met een laatste uitgemeten tikje (even wachten... *tok*) de bal panklaar leggen voor de inlopende Carlos Alberto.
Dat passje van Pele is inderdaad precies wat het zo geweldig maakt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:14 schreef De_Postbode het volgende:
[..]
Kijk dan eens goed hoe oppermachtig ze dat hele veld kalmpjes en vooral zo heerlijk nonchalant oversteken, alsof het geen enkele moeite kost. Die Italianen maakten geen kans, het was pure beheersing van het veld. En dan uiteindelijk met een laatste uitgemeten tikje (even wachten... *tok*) de bal panklaar leggen voor de inlopende Carlos Alberto.
Ik weet niet of dat het team was wat het totaalvoetbal probeerde te kopiëren. Maar een van de uitgangspunten daarvan is juist dat je een tegenstander op een gegeven moment kapot hebt gespeeld, en dan aan je doelsaldo kunt gaan werken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:28 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dat passje van Pele is inderdaad precies wat het zo geweldig maakt.
Nu is het wel zo dat de Italianen tegen die tijd van vermoeidheid over hun eigen benen struikelden. Na de 4-3 tegen de Duitsers konden ze Brazilië een uur lang bijhouden, daarna stortten ze in: 2 goals tegen in 5 minuten, en deze laatste viel in de slotfase. Ietwat geflatteerd dus maar het onderstreepte wel mooi het einde van het tijdperk van Pele.
Maar de geniaalste Braziliaanse goal allertijden vind ik deze![]()
socrates en zicoquote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:28 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Maar de geniaalste Braziliaanse goal allertijden vind ik deze![]()
Die is ook schitterend uitgespeeld, als ik het goed zie van Josimar naar Müller naar Junior, terug naar Müller, terug naar Junior en dan breed op Careca, baf!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:07 schreef Solstice het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=AMLGaFczI4g
Ik vind deze van Careca dan weer mooier.
Op die beelden van 74 zie je juist dat ze veel ruimte maken voor elkaar. Heeft een linkshalf de bal zie je bijvoorbeeld de mid-mid naar voren of opzij trekken om in het midden ruimte te creëren. Ik denk zelf eigenlijk dat het nog wel kan, alleen moet je wel verschrikkelijk goed op elkaar ingespeeld zijn, en ruimte voor elkaar willen maken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:27 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Die is ook schitterend uitgespeeld, als ik het goed zie van Josimar naar Müller naar Junior, terug naar Müller, terug naar Junior en dan breed op Careca, baf!![]()
Die Junior was aanvallende middenvelder maar in 1982 speelde hij linksback, maakte hem niks uit, hij speelde ook vanaf daar geweldig. Over totaalvoetbal gesproken![]()
Het totaalvoetbal van vroeger is niet meer te imiteren, zwervende spelers als Cruijff of op eigen inzicht spelende middenvelders als Zico, Falcao en Socrates zouden tegenwoordig alle ruimte dichtlopen die toch al zo schaars is geworden.
Gave speler ook, die Eder, fluwelen techniek (die stift tegen Schotland!!!!!!) maar ook een snoeiharde wreeftrap ala Rivelino. Buiten dat WK nooit wat van gehoord, heeft ook nooit in Europa gespeeld.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:18 schreef tong80 het volgende:
Deze van Eder in 1982 was ook een briljante :
http://www.youtube.com/watch?v=nU1gYzGTpYw
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |