Kleffe_Dop | maandag 9 juli 2007 @ 21:13 |
![]() ![]() ![]() ![]() quote:Gisteren gepresenteerd; het antwoord van Boeing op de A380 van Airbus. Twee bedrijven, twee compleet verschillende visies op de toekomst. | |
Fugie | maandag 9 juli 2007 @ 21:27 |
Goeie zet van boeing, veel beter hadden ze dit niet kunnen plannen met de huidige hype rond save the world enzo. | |
eevebe | maandag 9 juli 2007 @ 21:45 |
stoer ding. ik wil hem wel ![]() | |
wouter37 | maandag 9 juli 2007 @ 21:53 |
ziet er mooi uit ! wel apparte vleugels | |
__Saviour__ | maandag 9 juli 2007 @ 21:59 |
Qua uiterlijk zeker geen spannend toestel. Maar de beloofde prestaties zijn wel indrukwekkend. Ben benieuwd, het is een totaal andere strategie dan Airbus volgt. | |
Keiichi | maandag 9 juli 2007 @ 22:27 |
Volgens mij is de a350 een soorgelijk toestel ongeveer. Zij het niet dat ie pas in 2012 beschikbaar komt ![]() | |
Proximo | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:55 |
Vind hem mooier dan wat er momenteel uit de airbus stal komt, veel strakker gelijnd | |
Keiichi | dinsdag 10 juli 2007 @ 14:13 |
Die mensen ![]() Mekka is er werkelijk niets bij in vergelijking!! [ Bericht 20% gewijzigd door ThaFreak op 17-07-2007 12:23:33 (plaatje weg, zit hotlink beveiliging op) ] | |
dubidub | dinsdag 10 juli 2007 @ 18:27 |
quote:* dubidub roerend mee eens is. | |
Peterselieman | dinsdag 10 juli 2007 @ 19:27 |
Toestel ziet er mooi uit. Nu maar hopen voor Boeing dat ze de testfase zonder al te veel problemen doorlopen. | |
von_Preussen | dinsdag 10 juli 2007 @ 23:09 |
quote:Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen. Afwachten maar. | |
Proximo | woensdag 11 juli 2007 @ 18:36 |
quote:Denk niet dat ze al te grote problemen tegen het lijf lopen, daar houden ze tijdens het bouwen wel rekening mee lijkt me | |
Diepvriez | woensdag 11 juli 2007 @ 18:53 |
Mooi cockpit. Wat me opgevallen is dat er op een foto het lijkt alsof er een winglet zit (een gebogen ook nog), en op de andere foto weer niet.... of ben ik nou blind | |
Pietverdriet | woensdag 11 juli 2007 @ 18:53 |
quote:Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee... | |
Diepvriez | woensdag 11 juli 2007 @ 19:09 |
http://nl.airliners.net/photos/photos/3/5/6/1233653.jpg ![]() zo zwaar lijkt hij niet te zijn ![]() OFT. moet je eens zien hoeveel moving heads er hangen, damn. Sensation is er niks bij ![]() heb nog wat leuke foto's gevonden... ![]() eigenlijk is het een blik sardientjes met vleugels ![]() wel een mooi blikje ![]() [ Bericht 49% gewijzigd door Diepvriez op 11-07-2007 19:31:33 (kut airliners) ] | |
von_Preussen | woensdag 11 juli 2007 @ 19:19 |
quote:Dat zeg je nu wel zo makkelijk, ook voor een ervaren vliegtuigbouwer kunnen zich problemen voordoen tijdens de bouw / introductie van een nieuw toestel. - Boeing 747, motoren waren gedurende de eerste vluchten zeer storingsgevoelig; - MD-11, vliegtuig was zwaarder dan geplanned, en kon daardoor zijn prestaties m.b.t. vliegbereik niet waarmaken (de negatieve publiciteit door AA heeft zo’n imagoschade veroorzaakt dat het slechter verkocht. Noot: toen de problemen opgelost waren kreeg de MD-11 wel concurrentie van de A340 en B777). - Recentelijk nog de A380, welke tijdens de bouw tegen onvoorziene problemen aanliep. Dus zelfs een ervaren vliegtuigbouwer kan tegen onvoorziene problemen aanlopen. Boeing zelf geeft al aan dat de eerste toestellen zwaarder zijn dan geplanned, wat natuurlijk negatief terugwerkt in de prestaties. Uiteindelijk zal Boeing het wel oplossen, maar tot die tijd hoeft niet alles vlekkeloos te verlopen. Houd er wel rekening mee dat het hier om nieuwe technologie gaat, en hoe nieuwer iets is, hoe meer onverwachte problemen er op zouden “kunnen” treden t.o.v. beproefde technieken. | |
Red_85 | vrijdag 13 juli 2007 @ 19:01 |
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen. nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways. best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350 weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen???? | |
dubidub | zaterdag 14 juli 2007 @ 10:41 |
quote:De A350 komt toch pas medio 2014 naar buiten rollen? Beetje aparte vergelijking dan. | |
M5 | zaterdag 14 juli 2007 @ 11:07 |
quote:Je moet toch nog eens goed naar de orders kijken voor de 787.. nog geen 10% van de orders is van een airliner uit de USA. Er zitten wel flink wat orders tussen van lease-maatschappijen uit de USA, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat die toetstellen dan ook bij een airliner uit de USA gaan vliegen. Van de A350 is nog bijna niets bekend aan cijfers. Dus die kisten vergelijken wordt wat lastig. Verder duurt het nog veel te lang voor de A350 er is om nu al te zeggen dat die Airbus de 787 er even uit gaat concureren.. ik vrees namelijk dat het precies het tegenovergestelde wordt, met name omdat de A350 nog wel even op zich laat wachten. | |
hydraulix | maandag 16 juli 2007 @ 02:47 |
![]() Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit. Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend! | |
Type-R | maandag 16 juli 2007 @ 03:32 |
quote: ![]() lijkt me sterk. | |
hydraulix | maandag 16 juli 2007 @ 03:50 |
Ja mij ook ![]() Trouwens, tijdens de rollout passeerden alle Boeingtypes de revue: ![]() 777 links t/m de 707 rechts. Links achterin zie je zelfs de omgebouwde 747: dreamlifter om onderdelen van de 787 te vervoeren. [ Bericht 19% gewijzigd door hydraulix op 16-07-2007 03:55:23 ] | |
The_stranger | maandag 16 juli 2007 @ 08:16 |
quote:Tuurlijk kan dat wel, je hebt alleen twee vliegtuigen nodig die zij aan zij met hun wingtips tegen elkaar staan... | |
dubidub | maandag 16 juli 2007 @ 10:32 |
quote:Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladen ![]() | |
Keiichi | maandag 16 juli 2007 @ 10:54 |
quote:Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen. | |
dubidub | maandag 16 juli 2007 @ 10:58 |
quote:Dat staat nota bene in het plaatje, aangezien je niet mag hotlinken vanaf airliners.net. Je kunt een edit aanvragen in de PTA FB trouwens ![]() | |
Autoreply | dinsdag 17 juli 2007 @ 00:57 |
quote:Idd. Een paar meter is echt de grens, koolstof is niet erg flexibel, de maximale rek is een paar keer lager als aluminium... | |
Oosthoek | dinsdag 17 juli 2007 @ 01:12 |
quote:En de paus is een moslim... | |
hydraulix | dinsdag 17 juli 2007 @ 01:15 |
Dit is trouwens het filmpje van de B777 als ze de wing ultimate load test gaan doen ![]() | |
piet_pelle | dinsdag 17 juli 2007 @ 04:31 |
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings. Die A350 is veel cooler. | |
Keiichi | dinsdag 17 juli 2007 @ 08:03 |
quote:Nou die ziet er veel anders uit ![]() ![]() | |
dubidub | dinsdag 17 juli 2007 @ 08:25 |
quote:Ja, de 747 is echt vergelijkbaar. En dat inimini zal wel meevallen,a ls je er eenmaal naast staat. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 17 juli 2007 @ 10:49 |
quote:Wat doet de grootte ertoe? Boeing heeft duidelijk een andere visie op de toekomst als Airbus (point to point ipv. hub to hub). | |
Autoreply | dinsdag 17 juli 2007 @ 10:58 |
quote:Nee hoor, Airbus gokt op twee paarden. Dat ze dat dan verlutsen is een ander verhaal ![]() | |
Mooi_boy | dinsdag 17 juli 2007 @ 18:46 |
Prachtig gestroomlijnt toestel | |
Keiichi | vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:07 |
Gaat ie Dinsdag nog op voor z'n maidenflight? ![]() | |
Zaphod82 | vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:56 |
quote:Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding. ![]() | |
dubidub | vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:57 |
quote:Dat zijn de meeste wel ![]() | |
Keiichi | vrijdag 3 augustus 2007 @ 21:01 |
quote:Euhm, dat is waar ja nu je het zegt ![]() | |
Dr_Flash | maandag 6 augustus 2007 @ 15:20 |
Dit is toch dat ding met die onwijs buigzame vleugels waarvan sommigen zeggen dat ze elkaar boven de romp kunnen raken zonder af te breken? ![]() | |
Keiichi | maandag 6 augustus 2007 @ 15:27 |
quote:Lijkt me sterk als ze dat kunnen. Ik heb de vleugelstresstest van de 777 gezien en die vleugels gaan wel een behoorlijk eind, maar 90 graden haalden ze toch bij lange na niet. | |
Dr_Flash | maandag 6 augustus 2007 @ 16:10 |
Ja mij leek het ook al sterk, maar er stond ooit eens een stukje in de Spits of zo (ja ja ![]() ![]() | |
Baffelkas | maandag 6 augustus 2007 @ 17:23 |
Klopt, dat stukje heb ik ook gelezen. De vleugels van de 787 worden gemaakt van koolstofvezel; vandaar de flexibiliteit! ![]() | |
Autoreply | maandag 6 augustus 2007 @ 21:35 |
quote:Juist niet. Koolstof is een van de stijfste materialen, zelfs stijver dan staal... | |
Baffelkas | dinsdag 7 augustus 2007 @ 00:19 |
Koolstof kan zowel flexibel als ultra-stijf zijn! ![]() ![]() | |
Baffelkas | dinsdag 7 augustus 2007 @ 00:22 |
Dit was denk ik het betreffende persbericht... ![]() | |
Autoreply | dinsdag 7 augustus 2007 @ 01:06 |
quote:Nope, da's complete onzin. Start 's met de wiki ofzo. De ultimate strain (maximale uitrekking) van koolstof is erg klein. En uiteraard leg je de vezelrichting zo dat de vezels in de richting van de maximale belasting (gewicht, lift op de vleugels) liggen, ergo, de vezels worden rechtstreeks belast. "Plastic" is overigens onzin, het is een composiet, geen plastic. Van plastic maak je drinkbekertjes en eventueel schepen, geen vliegtuigen ![]() | |
Autoreply | dinsdag 7 augustus 2007 @ 01:24 |
Toch jammer, zodra je ergens inhoudelijk kennis hebt blijkt het gemiddeld nieuws/krantenbericht complete onzin. Iemand het artikel in Elsevier gezien? Wat een hoop onzin bij elkaar. Je leading edge van koolstof ![]() ![]() quote:Reken er maar op dat ze nog een paar duizend testen doen voor de eerste vlucht. Anders vloog dat ding namelijk morgen. quote:Wat een bullshit. Verkochte aantallen zijn complete lucht. Kijk naar de Airbus A380, de A400M of de Concorde. "over 100 sold". Yeah right, er zijn er 16 voor een pond/franc per stuk weggegeven quote:Ja, welke? Die van 40 jaar geleden zeker. Vergeleken met de A330, 767 en 777 halen ze die 20% overall namelijk nooit. quote:Tot op de millimeter. Met Catia, de software die wordt gebruikt kan je tot op tienden van procenten nauwkeurig de uitslagen bij een bepaalde spanning uitrekenen. De maximale spanning die je materiaal kan hebben weet je ook tot op procenten (hoop ik...) nauwkeurig. quote:Dat wil zeggen, of de constructie bij ultimate load (maximale belasting) nog heel blijft quote:Die zijn er niet. De vleugelconstructie is grofweg hetzelfde als bij de 777 (grootte, vorm en ligger) en die komen misschien een meter of 4 uit het lood voor breuk. De maximale strain bij aluminium zal tussen de 8 en 15% liggen, bij koolstof zo rond de 1 a 2%. Uiteraard is de vleugel wat dunner (mogelijk omdat koolstof sterker is, dus houd het op een á twee meter ![]() | |
Baffelkas | woensdag 8 augustus 2007 @ 12:19 |
Vergeef me mijn onwetendheid ![]() Je weet er blijkbaar veel vanaf; je studeert vliegtuigbouwkunde ofzo? En aan je onderschrift te zien doe je aan zweefvliegen? | |
rashudo | woensdag 8 augustus 2007 @ 12:24 |
Ik vind die foto's van het interieur altijd zo onzinnig, straks propt transavia er toch weer precies dezelfde stoelen in als in alle andere vliegtuigen. | |
werkeend | woensdag 8 augustus 2007 @ 12:35 |
quote:als je als engineer/ontwerper niet weet hoe ver je ontwerp door kan buigen moet je per direct worden ontslagen... | |
Autoreply | woensdag 8 augustus 2007 @ 12:51 |
quote:Yepz, aerospace engineering aan de TUD (vliegtuigbouw dus). Ik vlieg sinds een jaar of 8. Overigens wel aardig om te weten dat de hele koolstof-ontwikkeling uit de zweefvliegtuigbouw komt. 25 jaar geleden verschenen de eerste kisten die deels uit koolstof waren geconstrueerd en met de ervaring die daarmee is opgedaan worden nu jets en passagiersvliegtuigen ontworpen ![]() |