Gisteren gepresenteerd; het antwoord van Boeing op de A380 van Airbus.quote:Duizenden getuige van presentatie eerste Boeing 787 Dreamliner
EVERETT - Boeing heeft zondag (8 juli) de nieuwe 787 Dreamliner officieel gepresenteerd. Het groots opgezette evenement in de reusachtige assemblagehal in het Amerikaanse Everett werd bijgewoond door vijftienduizend genodigden, waaronder Boeing-werknemers, politici, toeleveranciers en klanten. De ontwikkelingen rond de 787 worden door de luchtvaartindustrie wereldwijd op de voet gevolgd. De voor vijftig procent uit composieten vervaardigde 787 zet een nieuwe standaard in de luchtvaart.
Tijdens het door de Amerikaanse televisie-icoon Tom Brokaw gepresenteerde evenement werd de nadruk gelegd op het internationale karakter van de Dreamliner. Met name toeleveranciers in Japan (Mitsubishi, Kawasaki) en in Italië (Alenia) zijn nauw betrokken bij de productie van belangrijke onderdelen van het toestel. Zodoende werd de ‘787 Premiere’ niet alleen in Washington State, maar over de hele wereld met grote belangstelling gevolgd.
Tot prominente sprekers behoorden Boeing Company-topman Jim McNerney, CEO Scott Carson van Boeing Commercial Airplanes en Mike Bair, hoofd van het 787-programma. Carson benadrukte dat met de 787 de magie van het vliegen moet worden teruggebracht. “Vliegen moet van een nachtmerrie weer een droom worden”, zo luidt de boodschap van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Om kwart over vier plaatselijke tijd was het moment waarop de de allereerste 787 (N787BA) voor het eerst publiekelijk werd getoond. De hangardeuren gingen open, waarop de in de zon glinsterende Dreamliner ten tonele verscheen. Daarop kreeg het publiek de kans het toestel van alle kanten te bekijken.
677 orders
Ook al heeft de 787 nog geen meter gevlogen, toch kan het toestel al als succesvol worden bestempeld. In totaal 47 klanten wereldwijd plaatsten tot nu toe 677 definitieve orders voor de Dreamliner. De klanten zijn afkomstig uit Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Azië en Australië/Nieuw-Zeeland. Het aantal orders zal volgens Bair snel de zevenhonderd passeren.
De cijfers die Boeing met de 787 aan de klanten belooft liegen er niet om: ten opzichte van de tegenwoordige 767 biedt de Dreamliner dankzij de lichtgewicht materialen en nieuwe motoren een veertig procent groter vliegbereik en ligt het brandstofverbruik twintig procent lager. Verder zijn volgens Boeing de onderhoudskosten dertig procent lager en kunnen de operationele kosten met tien procent worden teruggedrongen. Dankzij het grote vliegbereik zijn bovendien meer rechtstreekse intercontinentale vliegroutes haalbaar. En dat alles voor een aanschafprijs die ongeveer gelijk ligt aan die van de 767.
Luchtvaartnieuws.nl
* dubidub roerend mee eens is.quote:Op maandag 9 juli 2007 21:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Qua uiterlijk zeker geen spannend toestel. Maar de beloofde prestaties zijn wel indrukwekkend.
Ben benieuwd, het is een totaal andere strategie dan Airbus volgt.
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
Toestel ziet er mooi uit. Nu maar hopen voor Boeing dat ze de testfase zonder al te veel problemen doorlopen.
Denk niet dat ze al te grote problemen tegen het lijf lopen, daar houden ze tijdens het bouwen wel rekening mee lijkt mequote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.
Afwachten maar.
Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.
Afwachten maar.
Dat zeg je nu wel zo makkelijk, ook voor een ervaren vliegtuigbouwer kunnen zich problemen voordoen tijdens de bouw / introductie van een nieuw toestel.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee...
De A350 komt toch pas medio 2014 naar buiten rollen? Beetje aparte vergelijking dan.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef Red_85 het volgende:
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.
nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350
weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
Je moet toch nog eens goed naar de orders kijken voor de 787.. nog geen 10% van de orders is van een airliner uit de USA. Er zitten wel flink wat orders tussen van lease-maatschappijen uit de USA, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat die toetstellen dan ook bij een airliner uit de USA gaan vliegen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef Red_85 het volgende:
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.
nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350
weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
quote:Op maandag 16 juli 2007 02:47 schreef hydraulix het volgende:
Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!
Tuurlijk kan dat wel, je hebt alleen twee vliegtuigen nodig die zij aan zij met hun wingtips tegen elkaar staan...quote:
Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 14:13 schreef Keiichi het volgende:
[afbeelding]
Die mensen![]()
Mekka is er werkelijk niets bij in vergelijking!!
Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:32 schreef dubidub het volgende:
[..]
Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |