abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juli 2007 @ 21:13:12 #1
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_51304231






quote:
Duizenden getuige van presentatie eerste Boeing 787 Dreamliner

EVERETT - Boeing heeft zondag (8 juli) de nieuwe 787 Dreamliner officieel gepresenteerd. Het groots opgezette evenement in de reusachtige assemblagehal in het Amerikaanse Everett werd bijgewoond door vijftienduizend genodigden, waaronder Boeing-werknemers, politici, toeleveranciers en klanten. De ontwikkelingen rond de 787 worden door de luchtvaartindustrie wereldwijd op de voet gevolgd. De voor vijftig procent uit composieten vervaardigde 787 zet een nieuwe standaard in de luchtvaart.

Tijdens het door de Amerikaanse televisie-icoon Tom Brokaw gepresenteerde evenement werd de nadruk gelegd op het internationale karakter van de Dreamliner. Met name toeleveranciers in Japan (Mitsubishi, Kawasaki) en in Italië (Alenia) zijn nauw betrokken bij de productie van belangrijke onderdelen van het toestel. Zodoende werd de ‘787 Premiere’ niet alleen in Washington State, maar over de hele wereld met grote belangstelling gevolgd.

Tot prominente sprekers behoorden Boeing Company-topman Jim McNerney, CEO Scott Carson van Boeing Commercial Airplanes en Mike Bair, hoofd van het 787-programma. Carson benadrukte dat met de 787 de magie van het vliegen moet worden teruggebracht. “Vliegen moet van een nachtmerrie weer een droom worden”, zo luidt de boodschap van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Om kwart over vier plaatselijke tijd was het moment waarop de de allereerste 787 (N787BA) voor het eerst publiekelijk werd getoond. De hangardeuren gingen open, waarop de in de zon glinsterende Dreamliner ten tonele verscheen. Daarop kreeg het publiek de kans het toestel van alle kanten te bekijken.

677 orders
Ook al heeft de 787 nog geen meter gevlogen, toch kan het toestel al als succesvol worden bestempeld. In totaal 47 klanten wereldwijd plaatsten tot nu toe 677 definitieve orders voor de Dreamliner. De klanten zijn afkomstig uit Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Azië en Australië/Nieuw-Zeeland. Het aantal orders zal volgens Bair snel de zevenhonderd passeren.

De cijfers die Boeing met de 787 aan de klanten belooft liegen er niet om: ten opzichte van de tegenwoordige 767 biedt de Dreamliner dankzij de lichtgewicht materialen en nieuwe motoren een veertig procent groter vliegbereik en ligt het brandstofverbruik twintig procent lager. Verder zijn volgens Boeing de onderhoudskosten dertig procent lager en kunnen de operationele kosten met tien procent worden teruggedrongen. Dankzij het grote vliegbereik zijn bovendien meer rechtstreekse intercontinentale vliegroutes haalbaar. En dat alles voor een aanschafprijs die ongeveer gelijk ligt aan die van de 767.
Luchtvaartnieuws.nl
Gisteren gepresenteerd; het antwoord van Boeing op de A380 van Airbus.
Twee bedrijven, twee compleet verschillende visies op de toekomst.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:27:55 #2
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_51304749
Goeie zet van boeing, veel beter hadden ze dit niet kunnen plannen met de huidige hype rond save the world enzo.
  maandag 9 juli 2007 @ 21:45:24 #3
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_51305399
stoer ding. ik wil hem wel
pi_51305671
ziet er mooi uit !
wel apparte vleugels
  Donald Duck held maandag 9 juli 2007 @ 21:59:41 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_51305900
Qua uiterlijk zeker geen spannend toestel. Maar de beloofde prestaties zijn wel indrukwekkend.
Ben benieuwd, het is een totaal andere strategie dan Airbus volgt.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 9 juli 2007 @ 22:27:29 #6
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_51307077
Volgens mij is de a350 een soorgelijk toestel ongeveer.

Zij het niet dat ie pas in 2012 beschikbaar komt
  dinsdag 10 juli 2007 @ 13:55:32 #7
155616 Proximo
For god, king & country
pi_51323602
Vind hem mooier dan wat er momenteel uit de airbus stal komt, veel strakker gelijnd
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:13:03 #8
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_51324237
Die mensen

Mekka is er werkelijk niets bij in vergelijking!!

[ Bericht 20% gewijzigd door ThaFreak op 17-07-2007 12:23:33 (plaatje weg, zit hotlink beveiliging op) ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 18:27:17 #9
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51332670
quote:
Op maandag 9 juli 2007 21:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Qua uiterlijk zeker geen spannend toestel. Maar de beloofde prestaties zijn wel indrukwekkend.
Ben benieuwd, het is een totaal andere strategie dan Airbus volgt.
* dubidub roerend mee eens is.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 juli 2007 @ 19:27:39 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_51334873
Toestel ziet er mooi uit. Nu maar hopen voor Boeing dat ze de testfase zonder al te veel problemen doorlopen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 juli 2007 @ 23:09:08 #11
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_51343802
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
Toestel ziet er mooi uit. Nu maar hopen voor Boeing dat ze de testfase zonder al te veel problemen doorlopen.
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.

Afwachten maar.
  woensdag 11 juli 2007 @ 18:36:06 #12
155616 Proximo
For god, king & country
pi_51368655
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.

Afwachten maar.
Denk niet dat ze al te grote problemen tegen het lijf lopen, daar houden ze tijdens het bouwen wel rekening mee lijkt me
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
  woensdag 11 juli 2007 @ 18:53:31 #13
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_51369259
Mooi cockpit.
Wat me opgevallen is dat er op een foto het lijkt alsof er een winglet zit (een gebogen ook nog), en op de andere foto weer niet....

of ben ik nou blind
zo goed..?
  woensdag 11 juli 2007 @ 18:53:53 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51369277
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.

Afwachten maar.
Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 juli 2007 @ 19:09:17 #15
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_51369902
http://nl.airliners.net/photos/photos/3/5/6/1233653.jpg

zo zwaar lijkt hij niet te zijn
OFT. moet je eens zien hoeveel moving heads er hangen, damn. Sensation is er niks bij

heb nog wat leuke foto's gevonden...



eigenlijk is het een blik sardientjes met vleugels


wel een mooi blikje


[ Bericht 49% gewijzigd door Diepvriez op 11-07-2007 19:31:33 (kut airliners) ]
zo goed..?
pi_51370284
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee...
Dat zeg je nu wel zo makkelijk, ook voor een ervaren vliegtuigbouwer kunnen zich problemen voordoen tijdens de bouw / introductie van een nieuw toestel.

- Boeing 747, motoren waren gedurende de eerste vluchten zeer storingsgevoelig;
- MD-11, vliegtuig was zwaarder dan geplanned, en kon daardoor zijn prestaties m.b.t. vliegbereik niet waarmaken (de negatieve publiciteit door AA heeft zo’n imagoschade veroorzaakt dat het slechter verkocht. Noot: toen de problemen opgelost waren kreeg de MD-11 wel concurrentie van de A340 en B777).
- Recentelijk nog de A380, welke tijdens de bouw tegen onvoorziene problemen aanliep.

Dus zelfs een ervaren vliegtuigbouwer kan tegen onvoorziene problemen aanlopen. Boeing zelf geeft al aan dat de eerste toestellen zwaarder zijn dan geplanned, wat natuurlijk negatief terugwerkt in de prestaties. Uiteindelijk zal Boeing het wel oplossen, maar tot die tijd hoeft niet alles vlekkeloos te verlopen.
Houd er wel rekening mee dat het hier om nieuwe technologie gaat, en hoe nieuwer iets is, hoe meer onverwachte problemen er op zouden “kunnen” treden t.o.v. beproefde technieken.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 19:01:07 #17
168739 Red_85
'echt wel'
pi_51438917
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.

nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350

weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 14 juli 2007 @ 10:41:59 #18
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51455811
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef Red_85 het volgende:
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.

nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350

weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
De A350 komt toch pas medio 2014 naar buiten rollen? Beetje aparte vergelijking dan.
pi_51456160
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef Red_85 het volgende:
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.

nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350

weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
Je moet toch nog eens goed naar de orders kijken voor de 787.. nog geen 10% van de orders is van een airliner uit de USA. Er zitten wel flink wat orders tussen van lease-maatschappijen uit de USA, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat die toetstellen dan ook bij een airliner uit de USA gaan vliegen.

Van de A350 is nog bijna niets bekend aan cijfers. Dus die kisten vergelijken wordt wat lastig. Verder duurt het nog veel te lang voor de A350 er is om nu al te zeggen dat die Airbus de 787 er even uit gaat concureren.. ik vrees namelijk dat het precies het tegenovergestelde wordt, met name omdat de A350 nog wel even op zich laat wachten.
V10
pi_51510737

Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!
  maandag 16 juli 2007 @ 03:32:23 #21
30646 Type-R
Cowabunga.
pi_51511079
quote:
Op maandag 16 juli 2007 02:47 schreef hydraulix het volgende:

Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!


lijkt me sterk.
¯ _(ツ)_/¯
pi_51511208
Ja mij ook Maar ben wel benieuwd tot hoever ze komen nu die vleugels uit 'composites' bestaan. Heb oude testbeelden gezien van de Boeing 777 en zelfs die vleugels konden ver naar boven buigen.

Trouwens, tijdens de rollout passeerden alle Boeingtypes de revue:

777 links t/m de 707 rechts. Links achterin zie je zelfs de omgebouwde 747: dreamlifter om onderdelen van de 787 te vervoeren.

[ Bericht 19% gewijzigd door hydraulix op 16-07-2007 03:55:23 ]
pi_51511972
quote:
Op maandag 16 juli 2007 03:32 schreef Type-R het volgende:

[..]



lijkt me sterk.
Tuurlijk kan dat wel, je hebt alleen twee vliegtuigen nodig die zij aan zij met hun wingtips tegen elkaar staan...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 16 juli 2007 @ 10:32:00 #24
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51514400
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 14:13 schreef Keiichi het volgende:
[afbeelding]

Die mensen

Mekka is er werkelijk niets bij in vergelijking!!
Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladen
  maandag 16 juli 2007 @ 10:54:05 #25
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_51515000
quote:
Op maandag 16 juli 2007 10:32 schreef dubidub het volgende:

[..]

Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladen
Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen.
  maandag 16 juli 2007 @ 10:58:41 #26
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51515139
quote:
Op maandag 16 juli 2007 10:54 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen.
Dat staat nota bene in het plaatje, aangezien je niet mag hotlinken vanaf airliners.net. Je kunt een edit aanvragen in de PTA FB trouwens
pi_51544484
quote:
Op maandag 16 juli 2007 03:32 schreef Type-R het volgende:

[..]



lijkt me sterk.
Idd. Een paar meter is echt de grens, koolstof is niet erg flexibel, de maximale rek is een paar keer lager als aluminium...
  dinsdag 17 juli 2007 @ 01:12:53 #28
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_51544817
quote:
Op maandag 16 juli 2007 02:47 schreef hydraulix het volgende:

Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!
En de paus is een moslim...
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_51544856
Dit is trouwens het filmpje van de B777 als ze de wing ultimate load test gaan doen (dateert uit '95!)
pi_51547286
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
"What will I get for christmas santa?"
-" Well Andy, you'll get cancer."
XBL gamertag: MaskedMuchachoO
  dinsdag 17 juli 2007 @ 08:03:42 #31
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_51548033
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Nou die ziet er veel anders uit een romp, vleugels en staart er aan
  dinsdag 17 juli 2007 @ 08:25:06 #32
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51548205
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Ja, de 747 is echt vergelijkbaar. En dat inimini zal wel meevallen,a ls je er eenmaal naast staat.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 10:49:29 #33
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_51550900
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Wat doet de grootte ertoe?
Boeing heeft duidelijk een andere visie op de toekomst als Airbus (point to point ipv. hub to hub).
pi_51551194
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Wat doet de grootte ertoe?
Boeing heeft duidelijk een andere visie op de toekomst als Airbus (point to point ipv. hub to hub).
Nee hoor, Airbus gokt op twee paarden. Dat ze dat dan verlutsen is een ander verhaal
pi_51566883
Prachtig gestroomlijnt toestel
pi_52065165
Gaat ie Dinsdag nog op voor z'n maidenflight?
pi_52079416
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 09:07 schreef Keiichi het volgende:
Gaat ie Dinsdag nog op voor z'n maidenflight?
Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding.
If you're a battery, you're either working or you are dead. That's a shit life. - Demitri Martin
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:57:50 #38
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_52079439
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 18:46 schreef Mooi_boy het volgende:
Prachtig gestroomlijnt toestel
Dat zijn de meeste wel
pi_52084033
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 17:56 schreef Zaphod82 het volgende:

[..]

Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding.
Euhm, dat is waar ja nu je het zegt
pi_52141156
Dit is toch dat ding met die onwijs buigzame vleugels waarvan sommigen zeggen dat ze elkaar boven de romp kunnen raken zonder af te breken?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52141298
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is toch dat ding met die onwijs buigzame vleugels waarvan sommigen zeggen dat ze elkaar boven de romp kunnen raken zonder af te breken?
Lijkt me sterk als ze dat kunnen.

Ik heb de vleugelstresstest van de 777 gezien en die vleugels gaan wel een behoorlijk eind, maar 90 graden haalden ze toch bij lange na niet.
pi_52142344
Ja mij leek het ook al sterk, maar er stond ooit eens een stukje in de Spits of zo (ja ja ) dat dat misschien wel zou kunnen. Iedereen weet dat ze ERG flexibel zijn, maar niemand weet precies HOE flexibel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52144255
Klopt, dat stukje heb ik ook gelezen. De vleugels van de 787 worden gemaakt van koolstofvezel; vandaar de flexibiliteit!
pi_52151600
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 17:23 schreef Baffelkas het volgende:
Klopt, dat stukje heb ik ook gelezen. De vleugels van de 787 worden gemaakt van koolstofvezel; vandaar de flexibiliteit!
Juist niet. Koolstof is een van de stijfste materialen, zelfs stijver dan staal...
pi_52156113
Koolstof kan zowel flexibel als ultra-stijf zijn! Dat is het mooie van 'plastic', je kan er werkelijk alles mee doen.
pi_52157069
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 00:19 schreef Baffelkas het volgende:
Koolstof kan zowel flexibel als ultra-stijf zijn! Dat is het mooie van 'plastic', je kan er werkelijk alles mee doen.
Nope, da's complete onzin. Start 's met de wiki ofzo. De ultimate strain (maximale uitrekking) van koolstof is erg klein. En uiteraard leg je de vezelrichting zo dat de vezels in de richting van de maximale belasting (gewicht, lift op de vleugels) liggen, ergo, de vezels worden rechtstreeks belast.

"Plastic" is overigens onzin, het is een composiet, geen plastic. Van plastic maak je drinkbekertjes en eventueel schepen, geen vliegtuigen
pi_52157423
Toch jammer, zodra je ergens inhoudelijk kennis hebt blijkt het gemiddeld nieuws/krantenbericht complete onzin. Iemand het artikel in Elsevier gezien? Wat een hoop onzin bij elkaar. Je leading edge van koolstof En dan zeker een birdstrike en je vleugel verliezen
quote:
Nog een paar maanden en de Boeing 787 maakt zijn eerste testvlucht. Maar voordat het toestel naar buiten mag, willen de ingenieurs nog één ultieme test uitvoeren: de vleugels ombuigen tot ze breken.
Reken er maar op dat ze nog een paar duizend testen doen voor de eerste vlucht. Anders vloog dat ding namelijk morgen.
quote:
De 787 ‘Dreamliner’ , het nieuwste en meest geavanceerde passagierstoestel van Boeing en dé grote concurrent van de Europese Airbus, komt begin volgend jaar op de markt. De eerste exemplaren gaan dan naar All Nippon Airlines. Nu al is duidelijk dat het toestel een groot commercieel succes gaat worden. Er zijn er al bijna zeshonderd verkocht.
Wat een bullshit. Verkochte aantallen zijn complete lucht. Kijk naar de Airbus A380, de A400M of de Concorde. "over 100 sold". Yeah right, er zijn er 16 voor een pond/franc per stuk weggegeven
quote:
Boeing belooft dat de 787, die rond de 240 passagiers zal kunnen vervoeren, 20 procent zuiniger wordt dan vergelijkbare, conventionele vliegtuigen.
Ja, welke? Die van 40 jaar geleden zeker. Vergeleken met de A330, 767 en 777 halen ze die 20% overall namelijk nooit.
quote:
Om dat te bereiken, wordt het vliegtuig voor een belangrijk deel gebouwd met ultralichte materialen zoals koolstofvezel. De vleugels bestaan volledig uit koolstof – en zijn daardoor zeer flexibel. Alleen, niemand weet hoé flexibel.
Tot op de millimeter. Met Catia, de software die wordt gebruikt kan je tot op tienden van procenten nauwkeurig de uitslagen bij een bepaalde spanning uitrekenen. De maximale spanning die je materiaal kan hebben weet je ook tot op procenten (hoop ik...) nauwkeurig.
quote:
Hoe ver kunnen de vleugeltips omhoogzwiepen? Dus wordt er, onthult 787-manager Mike Bair in het luchtvaarttijdschrift Aviation Week, in de immense assemblagehal in Everett (Seattle) heftig gediscussieerd of men de vleugels op de normale, wettelijk vereiste manier zal testen,
Dat wil zeggen, of de constructie bij ultimate load (maximale belasting) nog heel blijft
quote:
of net zo lang zal buigen tot ze barsten. Of niet. Er zijn ingenieurs die denken dat de vleugeltips elkaar zonder enig probleem boven de romp kunnen raken.
Die zijn er niet. De vleugelconstructie is grofweg hetzelfde als bij de 777 (grootte, vorm en ligger) en die komen misschien een meter of 4 uit het lood voor breuk. De maximale strain bij aluminium zal tussen de 8 en 15% liggen, bij koolstof zo rond de 1 a 2%. Uiteraard is de vleugel wat dunner (mogelijk omdat koolstof sterker is, dus houd het op een á twee meter
pi_52193889
Vergeef me mijn onwetendheid

Je weet er blijkbaar veel vanaf; je studeert vliegtuigbouwkunde ofzo? En aan je onderschrift te zien doe je aan zweefvliegen?
  woensdag 8 augustus 2007 @ 12:24:29 #50
83951 rashudo
project 2501
pi_52194046
Ik vind die foto's van het interieur altijd zo onzinnig, straks propt transavia er toch weer precies dezelfde stoelen in als in alle andere vliegtuigen.
Their eyes opaque.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')