Gisteren gepresenteerd; het antwoord van Boeing op de A380 van Airbus.quote:Duizenden getuige van presentatie eerste Boeing 787 Dreamliner
EVERETT - Boeing heeft zondag (8 juli) de nieuwe 787 Dreamliner officieel gepresenteerd. Het groots opgezette evenement in de reusachtige assemblagehal in het Amerikaanse Everett werd bijgewoond door vijftienduizend genodigden, waaronder Boeing-werknemers, politici, toeleveranciers en klanten. De ontwikkelingen rond de 787 worden door de luchtvaartindustrie wereldwijd op de voet gevolgd. De voor vijftig procent uit composieten vervaardigde 787 zet een nieuwe standaard in de luchtvaart.
Tijdens het door de Amerikaanse televisie-icoon Tom Brokaw gepresenteerde evenement werd de nadruk gelegd op het internationale karakter van de Dreamliner. Met name toeleveranciers in Japan (Mitsubishi, Kawasaki) en in Italië (Alenia) zijn nauw betrokken bij de productie van belangrijke onderdelen van het toestel. Zodoende werd de ‘787 Premiere’ niet alleen in Washington State, maar over de hele wereld met grote belangstelling gevolgd.
Tot prominente sprekers behoorden Boeing Company-topman Jim McNerney, CEO Scott Carson van Boeing Commercial Airplanes en Mike Bair, hoofd van het 787-programma. Carson benadrukte dat met de 787 de magie van het vliegen moet worden teruggebracht. “Vliegen moet van een nachtmerrie weer een droom worden”, zo luidt de boodschap van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Om kwart over vier plaatselijke tijd was het moment waarop de de allereerste 787 (N787BA) voor het eerst publiekelijk werd getoond. De hangardeuren gingen open, waarop de in de zon glinsterende Dreamliner ten tonele verscheen. Daarop kreeg het publiek de kans het toestel van alle kanten te bekijken.
677 orders
Ook al heeft de 787 nog geen meter gevlogen, toch kan het toestel al als succesvol worden bestempeld. In totaal 47 klanten wereldwijd plaatsten tot nu toe 677 definitieve orders voor de Dreamliner. De klanten zijn afkomstig uit Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Azië en Australië/Nieuw-Zeeland. Het aantal orders zal volgens Bair snel de zevenhonderd passeren.
De cijfers die Boeing met de 787 aan de klanten belooft liegen er niet om: ten opzichte van de tegenwoordige 767 biedt de Dreamliner dankzij de lichtgewicht materialen en nieuwe motoren een veertig procent groter vliegbereik en ligt het brandstofverbruik twintig procent lager. Verder zijn volgens Boeing de onderhoudskosten dertig procent lager en kunnen de operationele kosten met tien procent worden teruggedrongen. Dankzij het grote vliegbereik zijn bovendien meer rechtstreekse intercontinentale vliegroutes haalbaar. En dat alles voor een aanschafprijs die ongeveer gelijk ligt aan die van de 767.
Luchtvaartnieuws.nl
* dubidub roerend mee eens is.quote:Op maandag 9 juli 2007 21:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Qua uiterlijk zeker geen spannend toestel. Maar de beloofde prestaties zijn wel indrukwekkend.
Ben benieuwd, het is een totaal andere strategie dan Airbus volgt.
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
Toestel ziet er mooi uit. Nu maar hopen voor Boeing dat ze de testfase zonder al te veel problemen doorlopen.
Denk niet dat ze al te grote problemen tegen het lijf lopen, daar houden ze tijdens het bouwen wel rekening mee lijkt mequote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.
Afwachten maar.
Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zal me dus ook nog benieuwen, wat voor problemen ze nog gaan tegenkomen tijdens het vliegen. Is het certificeren van een "normaal" toestel al moeilijk genoeg, dan zouden deze nieuwe technieken eventueel nog voor onbekende problemen kunnen gaan zorgen.
Afwachten maar.
Dat zeg je nu wel zo makkelijk, ook voor een ervaren vliegtuigbouwer kunnen zich problemen voordoen tijdens de bouw / introductie van een nieuw toestel.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, daar heeft Boeing ook helemaaaal geen ervaring mee...
De A350 komt toch pas medio 2014 naar buiten rollen? Beetje aparte vergelijking dan.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef Red_85 het volgende:
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.
nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350
weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
Je moet toch nog eens goed naar de orders kijken voor de 787.. nog geen 10% van de orders is van een airliner uit de USA. Er zitten wel flink wat orders tussen van lease-maatschappijen uit de USA, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat die toetstellen dan ook bij een airliner uit de USA gaan vliegen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:01 schreef Red_85 het volgende:
als je trouwens kijkt naar de totale orders van dit apparaat is de verhouding ongeveer 75% us en 25% buiten de us. daar begin ik te twijfelen over dit toestel. amerika is zo onwijs pro boeing terwijl de rest van de wereld het beste kiest van alle vliegtuig bouwers en nemen dus de betere beslissingen.
nu hebben er een aantal redelijke Amerikaanse carriers geen 787 besteld. waaronder United Airlines en US-Airways.
best begrijpelijk. boeing zegt wel dat ze een superzuinig toestel hebben gemaakt. alleen er zit 1 maar aan dit. in europa wordt nu een toestel ontwikkeld / geproduceerd dat luisterd naar de naam A350XWB. deze airbus heeft ongeveer dezelfde capaciteit en er is berekend door us-airways dat de 350 nog eens minimaal 20% zuiniger is dan de dreamliner. deze hebben dan ook als enige yank airline gekozen voor de airbus. 787 de naam, 350 de faam. helaas, de dreamliner wordt straks denk ik in de rest van de wereld uitgeconcurreerd door de airbus a350
weet iemand ook iets over de vracht capaciteit van beide toestellen????
quote:Op maandag 16 juli 2007 02:47 schreef hydraulix het volgende:
Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!
Tuurlijk kan dat wel, je hebt alleen twee vliegtuigen nodig die zij aan zij met hun wingtips tegen elkaar staan...quote:
Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 14:13 schreef Keiichi het volgende:
[afbeelding]
Die mensen![]()
Mekka is er werkelijk niets bij in vergelijking!!
Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:32 schreef dubidub het volgende:
[..]
Fix ff je tags via airliners.net, dit is kut, hij blijft dat plaatje herladen
Dat staat nota bene in het plaatje, aangezien je niet mag hotlinken vanaf airliners.net. Je kunt een edit aanvragen in de PTA FB trouwensquote:Op maandag 16 juli 2007 10:54 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen.
Idd. Een paar meter is echt de grens, koolstof is niet erg flexibel, de maximale rek is een paar keer lager als aluminium...quote:
En de paus is een moslim...quote:Op maandag 16 juli 2007 02:47 schreef hydraulix het volgende:
Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!
Nou die ziet er veel anders uitquote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Ja, de 747 is echt vergelijkbaar. En dat inimini zal wel meevallen,a ls je er eenmaal naast staat.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Wat doet de grootte ertoe?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Nee hoor, Airbus gokt op twee paarden. Dat ze dat dan verlutsen is een ander verhaalquote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wat doet de grootte ertoe?
Boeing heeft duidelijk een andere visie op de toekomst als Airbus (point to point ipv. hub to hub).
Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 09:07 schreef Keiichi het volgende:
Gaat ie Dinsdag nog op voor z'n maidenflight?![]()
Dat zijn de meeste welquote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:46 schreef Mooi_boy het volgende:
Prachtig gestroomlijnt toestel
Euhm, dat is waar ja nu je het zegtquote:Op vrijdag 3 augustus 2007 17:56 schreef Zaphod82 het volgende:
[..]
Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding.![]()
Lijkt me sterk als ze dat kunnen.quote:Op maandag 6 augustus 2007 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is toch dat ding met die onwijs buigzame vleugels waarvan sommigen zeggen dat ze elkaar boven de romp kunnen raken zonder af te breken?
Juist niet. Koolstof is een van de stijfste materialen, zelfs stijver dan staal...quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:23 schreef Baffelkas het volgende:
Klopt, dat stukje heb ik ook gelezen. De vleugels van de 787 worden gemaakt van koolstofvezel; vandaar de flexibiliteit!![]()
Nope, da's complete onzin. Start 's met de wiki ofzo. De ultimate strain (maximale uitrekking) van koolstof is erg klein. En uiteraard leg je de vezelrichting zo dat de vezels in de richting van de maximale belasting (gewicht, lift op de vleugels) liggen, ergo, de vezels worden rechtstreeks belast.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:19 schreef Baffelkas het volgende:
Koolstof kan zowel flexibel als ultra-stijf zijn!Dat is het mooie van 'plastic', je kan er werkelijk alles mee doen.
![]()
Reken er maar op dat ze nog een paar duizend testen doen voor de eerste vlucht. Anders vloog dat ding namelijk morgen.quote:Nog een paar maanden en de Boeing 787 maakt zijn eerste testvlucht. Maar voordat het toestel naar buiten mag, willen de ingenieurs nog één ultieme test uitvoeren: de vleugels ombuigen tot ze breken.
Wat een bullshit. Verkochte aantallen zijn complete lucht. Kijk naar de Airbus A380, de A400M of de Concorde. "over 100 sold". Yeah right, er zijn er 16 voor een pond/franc per stuk weggegevenquote:De 787 ‘Dreamliner’ , het nieuwste en meest geavanceerde passagierstoestel van Boeing en dé grote concurrent van de Europese Airbus, komt begin volgend jaar op de markt. De eerste exemplaren gaan dan naar All Nippon Airlines. Nu al is duidelijk dat het toestel een groot commercieel succes gaat worden. Er zijn er al bijna zeshonderd verkocht.
Ja, welke? Die van 40 jaar geleden zeker. Vergeleken met de A330, 767 en 777 halen ze die 20% overall namelijk nooit.quote:Boeing belooft dat de 787, die rond de 240 passagiers zal kunnen vervoeren, 20 procent zuiniger wordt dan vergelijkbare, conventionele vliegtuigen.
Tot op de millimeter. Met Catia, de software die wordt gebruikt kan je tot op tienden van procenten nauwkeurig de uitslagen bij een bepaalde spanning uitrekenen. De maximale spanning die je materiaal kan hebben weet je ook tot op procenten (hoop ik...) nauwkeurig.quote:Om dat te bereiken, wordt het vliegtuig voor een belangrijk deel gebouwd met ultralichte materialen zoals koolstofvezel. De vleugels bestaan volledig uit koolstof – en zijn daardoor zeer flexibel. Alleen, niemand weet hoé flexibel.
Dat wil zeggen, of de constructie bij ultimate load (maximale belasting) nog heel blijftquote:Hoe ver kunnen de vleugeltips omhoogzwiepen? Dus wordt er, onthult 787-manager Mike Bair in het luchtvaarttijdschrift Aviation Week, in de immense assemblagehal in Everett (Seattle) heftig gediscussieerd of men de vleugels op de normale, wettelijk vereiste manier zal testen,
Die zijn er niet. De vleugelconstructie is grofweg hetzelfde als bij de 777 (grootte, vorm en ligger) en die komen misschien een meter of 4 uit het lood voor breuk. De maximale strain bij aluminium zal tussen de 8 en 15% liggen, bij koolstof zo rond de 1 a 2%. Uiteraard is de vleugel wat dunner (mogelijk omdat koolstof sterker is, dus houd het op een á twee meterquote:of net zo lang zal buigen tot ze barsten. Of niet. Er zijn ingenieurs die denken dat de vleugeltips elkaar zonder enig probleem boven de romp kunnen raken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |