Dat staat nota bene in het plaatje, aangezien je niet mag hotlinken vanaf airliners.net. Je kunt een edit aanvragen in de PTA FB trouwensquote:Op maandag 16 juli 2007 10:54 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik mag m'n post niet meer editten... en ik zou niet weten hoe ik via airliners.net er iets mee zou moeten of kunnen doen.
Idd. Een paar meter is echt de grens, koolstof is niet erg flexibel, de maximale rek is een paar keer lager als aluminium...quote:
En de paus is een moslim...quote:Op maandag 16 juli 2007 02:47 schreef hydraulix het volgende:
Supermooi toestel! Jammer dat er wel een aantal kenmerken gesneuveld zijn op de tekentafel ('sharktale', neus, cockpit) maar hij ziet er gaaf uit.
Ze gaan ook de vleugels testen op flexibiliteit. De vleugels worden dan aan beide kanten omhoog getrokken en er zijn zelfs deskundigen die geloven dat de wingtips elkaar kunnen aanraken. Spannend!
Nou die ziet er veel anders uitquote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Ja, de 747 is echt vergelijkbaar. En dat inimini zal wel meevallen,a ls je er eenmaal naast staat.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Wat doet de grootte ertoe?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 04:31 schreef piet_pelle het volgende:
Wat een inimini dingetje die er ook nog eens exact hetzelfde uitziet als de oude Boeings.
Die A350 is veel cooler.
Nee hoor, Airbus gokt op twee paarden. Dat ze dat dan verlutsen is een ander verhaalquote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wat doet de grootte ertoe?
Boeing heeft duidelijk een andere visie op de toekomst als Airbus (point to point ipv. hub to hub).
Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 09:07 schreef Keiichi het volgende:
Gaat ie Dinsdag nog op voor z'n maidenflight?![]()
Dat zijn de meeste welquote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:46 schreef Mooi_boy het volgende:
Prachtig gestroomlijnt toestel
Euhm, dat is waar ja nu je het zegtquote:Op vrijdag 3 augustus 2007 17:56 schreef Zaphod82 het volgende:
[..]
Voorlopig staat de eerste vlucht gepland voor eind september, zover ik begrepen heb. Op 07-08-07 was de onthulling he, vergeet niet dat de Amerikanen mm-dd-jj gebruiken als datumaanduiding.![]()
Lijkt me sterk als ze dat kunnen.quote:Op maandag 6 augustus 2007 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is toch dat ding met die onwijs buigzame vleugels waarvan sommigen zeggen dat ze elkaar boven de romp kunnen raken zonder af te breken?
Juist niet. Koolstof is een van de stijfste materialen, zelfs stijver dan staal...quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:23 schreef Baffelkas het volgende:
Klopt, dat stukje heb ik ook gelezen. De vleugels van de 787 worden gemaakt van koolstofvezel; vandaar de flexibiliteit!![]()
Nope, da's complete onzin. Start 's met de wiki ofzo. De ultimate strain (maximale uitrekking) van koolstof is erg klein. En uiteraard leg je de vezelrichting zo dat de vezels in de richting van de maximale belasting (gewicht, lift op de vleugels) liggen, ergo, de vezels worden rechtstreeks belast.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:19 schreef Baffelkas het volgende:
Koolstof kan zowel flexibel als ultra-stijf zijn!Dat is het mooie van 'plastic', je kan er werkelijk alles mee doen.
![]()
Reken er maar op dat ze nog een paar duizend testen doen voor de eerste vlucht. Anders vloog dat ding namelijk morgen.quote:Nog een paar maanden en de Boeing 787 maakt zijn eerste testvlucht. Maar voordat het toestel naar buiten mag, willen de ingenieurs nog één ultieme test uitvoeren: de vleugels ombuigen tot ze breken.
Wat een bullshit. Verkochte aantallen zijn complete lucht. Kijk naar de Airbus A380, de A400M of de Concorde. "over 100 sold". Yeah right, er zijn er 16 voor een pond/franc per stuk weggegevenquote:De 787 ‘Dreamliner’ , het nieuwste en meest geavanceerde passagierstoestel van Boeing en dé grote concurrent van de Europese Airbus, komt begin volgend jaar op de markt. De eerste exemplaren gaan dan naar All Nippon Airlines. Nu al is duidelijk dat het toestel een groot commercieel succes gaat worden. Er zijn er al bijna zeshonderd verkocht.
Ja, welke? Die van 40 jaar geleden zeker. Vergeleken met de A330, 767 en 777 halen ze die 20% overall namelijk nooit.quote:Boeing belooft dat de 787, die rond de 240 passagiers zal kunnen vervoeren, 20 procent zuiniger wordt dan vergelijkbare, conventionele vliegtuigen.
Tot op de millimeter. Met Catia, de software die wordt gebruikt kan je tot op tienden van procenten nauwkeurig de uitslagen bij een bepaalde spanning uitrekenen. De maximale spanning die je materiaal kan hebben weet je ook tot op procenten (hoop ik...) nauwkeurig.quote:Om dat te bereiken, wordt het vliegtuig voor een belangrijk deel gebouwd met ultralichte materialen zoals koolstofvezel. De vleugels bestaan volledig uit koolstof – en zijn daardoor zeer flexibel. Alleen, niemand weet hoé flexibel.
Dat wil zeggen, of de constructie bij ultimate load (maximale belasting) nog heel blijftquote:Hoe ver kunnen de vleugeltips omhoogzwiepen? Dus wordt er, onthult 787-manager Mike Bair in het luchtvaarttijdschrift Aviation Week, in de immense assemblagehal in Everett (Seattle) heftig gediscussieerd of men de vleugels op de normale, wettelijk vereiste manier zal testen,
Die zijn er niet. De vleugelconstructie is grofweg hetzelfde als bij de 777 (grootte, vorm en ligger) en die komen misschien een meter of 4 uit het lood voor breuk. De maximale strain bij aluminium zal tussen de 8 en 15% liggen, bij koolstof zo rond de 1 a 2%. Uiteraard is de vleugel wat dunner (mogelijk omdat koolstof sterker is, dus houd het op een á twee meterquote:of net zo lang zal buigen tot ze barsten. Of niet. Er zijn ingenieurs die denken dat de vleugeltips elkaar zonder enig probleem boven de romp kunnen raken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |