Oh, dat wil ik best geloven.quote:Op donderdag 26 juli 2007 23:25 schreef EricT het volgende:
[..]
Nou, misschien een beperkt symbool maar zoals ik ook al eerder gezegd heb (we vallen allen in herhaling) maakt afkomst voor veel allochtonen een groot deel van hun leven uit. Dit houdt niet op bij taal of gebruiken maar de hele psyche wordt hierdoor beinvloed
Voor velen ja, maar er zijn er genoeg die zich de identiteit aanmeten van het land waar ze nu wonen. En dat is niet alleen met indonesiërs, Marokkanen of Afrikanen, maar ook met mensen die gaan emigreren naar Canada, Australië of Zuid-Amerika.quote:Op donderdag 26 juli 2007 23:25 schreef EricT het volgende:
[..]
Nou, misschien een beperkt symbool maar zoals ik ook al eerder gezegd heb (we vallen allen in herhaling) maakt afkomst voor veel allochtonen een groot deel van hun leven uit. Dit houdt niet op bij taal of gebruiken maar de hele psyche wordt hierdoor beinvloed
Vooral mengen, hoor !quote:Op vrijdag 27 juli 2007 08:30 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik zou me graag in de discussie mengen, maar bij mij is er weinig twijfel over mogelijk eigenlijk of ik Nederlandse ben. Ik ben niet eens een allochtoon
Ja, inderdaad.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 07:36 schreef Elegy het volgende:
Als nationaliteit 0,0 invloed heeft op je identiteit, hoe kan het dan dat allochtonen wel kunnen zeggen dat ze indonesisch zijn maar niet nederlands? Beiden heeft namelijk te maken met een land.
Ze kunnen wel zeggen dat ze indonesisch (of turks/marokkaans) zijn omdat er indonesisch bloed door hun aderen stroomt. Omdat hun eigen volk een lange geschiedenis heeft. Omdat ze de taal kunnen en volgens hun cultuur leven naar hun eigen normen en waarden. Ze kunnen geen aanspraak maken op een identiteit naar aanleiding van een nationaliteit.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 07:36 schreef Elegy het volgende:
[..]
Voor velen ja, maar er zijn er genoeg die zich de identiteit aanmeten van het land waar ze nu wonen. En dat is niet alleen met indonesiërs, Marokkanen of Afrikanen, maar ook met mensen die gaan emigreren naar Canada, Australië of Zuid-Amerika.
En ik vraag het nu nogmaals aan Lordofwar: Waarom heb jij de waarheid in pacht als je zegt dat een allochtoon nooit de identiteit van het land van verblijf kan aannemen middels een papiertje (wettelijk) en taal en cultuur en altijd zijn afkomst zal moeten behouden terwijl je in één en dezelfde zin zegt dat nationaliteit ook niks voorstelt? Anders gezegd: Als nationaliteit 0,0 invloed heeft op je identiteit, hoe kan het dan dat allochtonen wel kunnen zeggen dat ze indonesisch zijn maar niet nederlands? Beiden heeft namelijk te maken met een land.
Allemaal rethorische vragen, neem ik aan.quote:Wat is het dat je niet begrijpt aan totale assimilatie? Zie je het als zwaktebod misschien? En waarom zou dat dan zwak zijn? Omdat men niks met het land van herkomst heeft? Omdat men de "moedercultuur" achter zich laat?
Alweer goed.quote:Waarom is het in jouw ogen onmogelijk dat een van oorsprong allochtoon zijnde persoon zich na verloop van tijd gewoon Nederlander, Belg, Amerikaan of Braziliaan noemt? Het verschil in huidskleur? Religie? Keuken?
Je hebt er nooit achter gestaan omdat jij nooit de kans hebt gehad. Wel hebben je voorouders ergens in de geschiedenis erachter proberen te staan. Maar door sociale ongelijkheid of vervolging hebben ze hun cultuur moeten verloochen.quote:En hoe kan je iets verloochenen als je er zelf in den beginnen niet eens achter hebt gestaan? Verloochenen is sowieso een nogal subjectief begrip.
Het aannemen van een andere identiteit, dat is niet het stempel Nederlander, maar de totale assimilatie zoals jij dat noemt. Zie ik als een vorm van afkomstverloochening, misschien kan je het zelfs verraad aan je moederland noemen.Dit gaat niet op voor indo(nesiers)/indische nederlanders (jij je zin) want die hebben geen band met de staat indonesie. Dit gaat wel op voor een groot aantal andere immigranten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 07:36 schreef Elegy het volgende:
[..]
Voor velen ja, maar er zijn er genoeg die zich de identiteit aanmeten van het land waar ze nu wonen. En dat is niet alleen met indonesiërs, Marokkanen of Afrikanen, maar ook met mensen die gaan emigreren naar Canada, Australië of Zuid-Amerika.
En ik vraag het nu nogmaals aan Lordofwar: Waarom heb jij de waarheid in pacht als je zegt dat een allochtoon nooit de identiteit van het land van verblijf kan aannemen middels een papiertje (wettelijk) en taal en cultuur en altijd zijn afkomst zal moeten behouden terwijl je in één en dezelfde zin zegt dat nationaliteit ook niks voorstelt? Anders gezegd: Als nationaliteit 0,0 invloed heeft op je identiteit, hoe kan het dan dat allochtonen wel kunnen zeggen dat ze indonesisch zijn maar niet nederlands? Beiden heeft namelijk te maken met een land.
Wat is het dat je niet begrijpt aan totale assimilatie? Zie je het als zwaktebod misschien? En waarom zou dat dan zwak zijn? Omdat men niks met het land van herkomst heeft? Omdat men de "moedercultuur" achter zich laat?
Waarom is het in jouw ogen onmogelijk dat een van oorsprong allochtoon zijnde persoon zich na verloop van tijd gewoon Nederlander, Belg, Amerikaan of Braziliaan noemt? Het verschil in huidskleur? Religie? Keuken?
En hoe kan je iets verloochenen als je er zelf in den beginnen niet eens achter hebt gestaan? Verloochenen is sowieso een nogal subjectief begrip.
En eigenlijk vraag ik dat ook aan alle anderen die hun krampachtig vasthouden aan "hun" cultuur zo opdringen aan anderenLeg mij dat nou eens uit, ik ben erg benieuwd.
Wie is " jij " hier ?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:46 schreef LordofWar86 het volgende:
Waarom zou jij als indonesiër überhaupt de NL cultuur willen overnemen? Omdat Nederlanders in je land de inwoners verkracht en vermoord naar eigen wil hebben? Omdat je land 300 jaar lang geplunderd is door deze koloniale 'bevrijders'? Of omdat je 'gemengd' bloed hebt? Puur het gevolg van een paar Nederlanders die besloten een onschuldig dorpsmeisje tot hun vrouw te nemen, geheel tegen haar zin.
Bhinneka tunggal ika , eenheid in verscheidenheid, Staatsslogan van Indonesie wat keer op keer leidt tot opstanden en onrusten in vooral de perifere regio's. Moest ik even kwijtquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:57 schreef ThE_ED het volgende:
Als je van gemengd bloed bent waarom zou je dan voor het "onschuldige dorpsmeisje" kiezen en niet voor de Nederlandse wederhelft, maar ok. ("Indonesiërs" zijn niet eens 1 volk trouwens, je hebt Javaven, Balinesen, Papoea's, Molukkers. Dat maakt het zo extra complex in dit geval; Nederlandse overheersing van de diverse culturen en volken heeft plaats gemaakt voor een nieuwe.)
Wat voor lui kies jij uit jeck! Afgezien van Patty Brard zie je nieteens aan die blanken dat ze een druppie inlands bloed hebben! En patty brard is een heuse indo en de rest zijn waarschijnlijk indische Nederlanders met ergens een achteroma die van half-javaanse afkomst was.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:20 schreef Bluesdude het volgende:
Bekende indo's, die Nederlander zijn
[afbeelding]
Ellen Vogel, actrice
[afbeelding]
Laurentien Brinkhorst, prinses
[afbeelding]
Adriaan van Dis, schrijver
[afbeelding]
Emile Ratelband, schreeuwerige positivist
[afbeelding]
Dinand Woesthoff, muzikant
[afbeelding]
Winnie Sorgdrager, ex-minister
[afbeelding]
Willem Nijholt, acteur
[afbeelding]
Sandra Reemer, zangeres
[afbeelding]
Patty Brard, zangeres
[afbeelding]
Andy Tielman, muzikant
----
Noemen zij zich Indonesier ? Nee toch..
Gewone indo's.. of ze zichzelf wel of niet zo noemen, of ze wel of geen sterke band meer hebben met Indisch.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:33 schreef EricT het volgende:
Wat voor lui kies jij uit jeck! Afgezien van Patty Brard zie je nieteens aan die blanken dat ze een druppie inlands bloed hebben! En patty brard is een heuse indo en de rest zijn waarschijnlijk indische Nederlanders met ergens een achteroma die van half-javaanse afkomst was.
Tielman en Schwab zelfde verhaal, al geloof ik dat Schwab volbloed is
Beatrix is half-Duits en noemt zich Nederlands....quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:36 schreef EricT het volgende:
Martin is half Moluks en noemt zich indo, het toppunt van onzin dus
Jeck het gaat erom dat als je half moluks bent, je geen indo bent. Puur politiek gezien, ga ik niet verder op in aangezien dat een totaal andere en verhitte discussie is waar ik nu vrij weinig zin in heb. Maar hier komt een deel:quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gewone indo's.. of ze zichzelf wel of niet zo noemen, of ze wel of geen sterke band meer hebben met Indisch.
Juist opgemerkt dat je van indo's soms tot vaak nauwelijks kunt zien dat ze ook Indonesische voorouders hebben..
Schwab is een indofamilie, net als Rugebregt, zo heet Martin Schwabs moeder..
Zijn moeder is van Moluks-Indisch-Nederlandse afkomst..
Je kunt prima indo-europeaan zijn en Molukker... Ken je Manusama, de rms-president nog?
Njah, ik ken satudarah alleen van de brede bodyguards met bijeenkomsten en dat zijn zo'n beetje de zwartste Molukkers die je maar kan dingen (die daar dus ook niet voor niets voor uitgekozen worden)quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:46 schreef ThE_ED het volgende:
Je hebt ook een Moluks MC (Satudarah) die volgens mij voor de helft uit Hollandse Nederlanders bestaat, althans zo lijkt het.
Nederlanders kunnen ook lid worden van Satudarah, mits ze Molukse familiebanden hebben (getrouwd met een Molukse bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:03 schreef EricT het volgende:
[..]
Njah, ik ken satudarah alleen van de brede bodyguards met bijeenkomsten en dat zijn zo'n beetje de zwartste Molukkers die je maar kan dingen (die daar dus ook niet voor niets voor uitgekozen worden)
Ah trimz for helping me outquote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:32 schreef AboruAsli het volgende:
[..]
Nederlanders kunnen ook lid worden van Satudarah, mits ze Molukse familiebanden hebben (getrouwd met een Molukse bijvoorbeeld).
Laters!!
AA
Ik heb geen idee hoe ze zich noemden. Mijn opa heb ik niet gekend en mijn oma overleed toen ik zes was. Mijn kennis over mijn grootouders heb ik van verhalen van mijn moeder en zo raken details verloren doordat mijn moeder dingen vergeet bij het vertellen en ik dingen vergeet als ik het navertel. Ik heb van mijn moeder gehoord dat ze eenmaal in Nederland erg verbitterd raakten. In Indonesië zijn ze onder bedreiging van geweren naar Nederland gejaagd ivm hun Nederlandse nationaliteit en toen ze in Nederland aan kwamen, werden ze niet voor vol aangezien, omdat ze uit Indonesië kwamen. Mijn moeder is heel streng opgevoed, ze moest uitstekend Nederlands leren spreken en schrijven zodat mensen haar toch vooral niet konden betuttelen omdat ze een Indo was.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vooral mengen, hoor !
Hoe noemden je grootouders zich ? (culturele identiteit)
Ik heb het idee dat mijn grootouders dat niet in dank zouden hebben afgenomen. Mijn moeder daarentegen heeft er nooit echt in geramd dat we (mijn zusje en ik) niet 'half Indonesisch' maar 'half Indisch' zijn; dat zei ze pas later toen ze in de gaten kreeg dat ik mijn afkomst als 'half Indonesisch' beschreef. Pas toen ik tiener was, leerde ik het verschil tussen 'Indonesiër' en 'Indo' goed begrijpen. En ik heb het nooit meegemaakt dat mijn moeder Indonesische werd genoemd (of anders dat ze daar negatief op reageerde), naar mijn herinnering is het altijd 'indo' geweest, en dan meer dat ze zichzelf zo noemde dan dat iemand haar zo noemde.quote:Wat zeggen zij en je moeder als iemand hen Indonesier noemt ?
Mijn grootouders waren allebei meertalig, waaronder Nederlands, Maleis en een reeks dialecten. Ik weet niet wat hun moedertaal was of wat hun moedertalen waren. Aangezien ze al enkele generaties Nederlands waren, neem ik aan dat ze minstens tweetalig zijn opgevoed. Mijn moeder is uitsluitend in het Nederlands opgevoed. Haar tien jaar oudere halfbroer die wel in Indonesië is geboren heeft wel Maleis geleerd, maar die spreekt het ook niet meer geloof ik.quote:Wat is de eigen taal van je grootouders en je moeder?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |