abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51188088
Deel 1:
Hoe ethisch te handelen?
Met grote aandacht heb ik al jullie reacties doorgelezen zonet.
Het spijt me dat ik niet eerder heb kunnen reageren.
Vandaag gewerkt en 's avonds bij een andere bank een gesprek gehad met een hypotheekadviseur.
Pas nu in de gelegenheid om weer te Fokken (nee, dat doe ik niet op mijn werk dus).

Allereerst wil ik duidelijk vermelden dat ik er enorm spijt van heb om de naam van DSB Bank vermeld te hebben. Iets dat nu helaas niet meer terug te draaien is. Ik had dit nooit moeten vermelden omdat ik nu mijn werkgever in diskrediet heb gebracht. Ik had hier idd zoals sommigen al aangeven een kloon voor moeten aanmaken. De DSB Bank heeft al genoeg onterechte reputatieschade geleden en een topic zoals dit draagt niet echt bij aan de verbetering daarvan.

Aan de mensen die nog steeds zonder enige gegronde redenen en feiten als een schaap blaten dat de DSB Bank van Dirk Scheringa één grote oplichtersbende is: licht je even goed in. De DSB Bank heeft niet zomaar een bankvergunning gekregen van DNB. Het klopt inderdaad dat wij enorm veel reclames uitzenden waardoor er waarschijnlijk wel een aantal mensen zullen zijn die zo debiel zijn dat zij denken dat lenen een betere optie is dan sparen. Echter (zoals ik al vaker op Fok! mijn bedrijf heb moeten verdedigen zal ik dat fier en trots hier nogmaals doen) heeft de DSB Bank véél strengere acceptatievoorwaarden dan andere banken zoals ABN AMRO, Postbank, Rabobank etc.

Als je bij ons een krediet aanvraagt zul je toch minstens een vast dienstverband moeten hebben met een goed salaris anders kun je het wel vergeten. Alléén mensen die kredietwaardig zijn en voor wie het op een verantwoorde wijze mogelijk is om een krediet af te sluiten kunnen zaken met ons doen.
Het is dus niet zo dat door DSB uitkeringstrekkers nog dieper in de problemen komen.

In de hoop mijn werkgever enigszins van blaam te zuiveren ga ik wat meer ontopic.
Het is absoluut mijn volledige verantwoordelijkheid dat ik zo onverantwoord ben omgegaan met het publiceren van dit verhaal op een internetforum.

Ik heb Fok wat dat betreft totaal verkeerd ingeschat. Wellicht dat het komt doordat ik hier niet zo vaak te vinden ben dat ik weet hoe het er (naast de vaak erg nuttige en interessante topics in WGR) ook aan toe kan gaan. Er zijn dus ook mensen die
a) niet normaal kunnen reageren en mijn verhaal vergelijken met NSB-praktijken uit WOII (hier ga ik dus absoluut niet verder op in)
b) de basis van een internetforum (anonimiteit) niet begrijpen en van zins zijn om hier melding van te maken bij mijn werkgever of media

Aan deze mensen zou ik willen zeggen:
Misschien willen jullie het niet begrijpen of misschien ben ik onduidelijk geweest.
Hoe dan ook, ik zal mijn bedoeling met dit topic nog even nader specificeren.

Ik was van plan om naar de mening van onafhankelijke mensen in deze kwestie te vragen om zo er achter te komen wat in dit geval de beste keuze voor mij zou zijn. Ik had nog géén contact gehad met uitkeringsinstanties of onderzoeksbureaus om dit te melden. Het is nooit de bedoeling geweest om de persoonsgegevens van deze man te publiceren hier. Dat is dan ook niet gebeurd.

Eigenlijk kwam ik er gisteravond, na slechts ongeveer een tiental posts er achter dat het het beste is om dit bij mijn leidinggevende neer te leggen. Dit heb ik vandaag dan ook gedaan. Daarnaast heb ik het er ook met iemand bij een andere bank (ik zal maar geen namen noemen) over gehad vanavond.

Om te beginnen bij mijn leidinggevende:
Hij begrijpt dat ik met een moreel dilemma zit en hij vertelde dat ik officieel gezien het had mogen melden bij het UWV. Dit omdat in mijn contract staat dat ik geen klantgegevens mag publiceren. De man die mij belde is geen klant bij ons geworden dus had ik het mogen melden omdat het geen klant is.
Echter, doordat ik dit voorlegde aan mijn leidinggevende mag ik het niet melden.
Dit omdat mijn leidinggevende dit zo beslist heeft (omdat wij hier inderdaad niets mee te maken hebben als bank). In mijn contract staat ook dat ik ten allen tijde instructies van leidinggevend personeel dien op te volgen.

Het is voor mij contractueel gezien dus niet (meer) mogelijk om hier melding van te gaan maken en ik ga dat dus ook niet doen.

Ondanks dat dit mijn eindbeslissing is geworden in deze na met mijn leidinggevende houd ik er wel degelijk nog een mening op na. Namelijk, dat deze uitkeringstrekker verantwoording moet afleggen voor wat hij mij, jou en alle andere Nederlanders geflikt heeft.

Ook een hypotheekadviseur bij een andere bank aan wie ik dit verhaal heb voorgelegd heeft mij verzekerd dat hij in zo'n geval het anoniem tippen van het UWV zeker te overwegen is.
Een onderzoek zal in zo'n geval worden ingesteld en een rechter zal moeten oordelen over sancties.
Ik zou in het geval van tippen dus niet voor eigen rechter spelen zoals sommigen vinden.

Willens en wetens frauderen is fout. Ook ik zal even verantwoording af moeten leggen.

Iemand had een "parel uit mijn postgeschiedenis" weten te vinden. Een topic dat ik opende over de mogelijkheid tot het oplichten van de Belastingdienst dmv niet doorgeven dat je geen huurtoeslag meer behoort te ontvangen. Ik heb dit idd gedaan. Ik heb onterecht een halve maand teveel huurtoeslag ontvangen. En ik heb het lekker niet aan de Belastingdienst verteld.

Voor wat betreft het topic dat is opgedoken over "Mijn nare kennismaking met het Hollandse rechtssysteem":
Zie desbetreffende topic, ik ben vrijgesproken door een rechter en zelfs de OvJ in hoger beroep heeft de aanklacht laten vallen, zegt genoeg lijkt me.

Deze man (ik weet alleen zijn naam nog, postcode etc. die ik genoteerd had op een blaadje zijn net ritueel verbrand) zou ik eigenlijk hoogstpersoonlijk aan de hoogste boom op willen hangen.

Iemand plaatste ook een link uit de Dumpert collectie over uitkeringstrekkers.
Zo'n vent was het iig niet. Hij sprak keurig ABN en was zich perfect bewust van wat hij gedaan had.
Hij is er ook bewust mee bezig geweest om de uitkeringsinstanties op te lichten.

Ik vind het erg jammer dat ik deze man niet meer er bij mag lappen, ik leg mij daar bij neer omdat dit nou eenmaal zo beslist is.

Verwijzend naar de TT vind ik dat ethisch handelen geweest was: deze man aangeven.

Ook wil ik echt duidelijk maken aan een ieder die mij als een laffe verklikker wil bestempelen dat het toch echt juist laf is om een "ik stond erbij en ik keek er naar-mentaliteit" er op na te houden.

Om te besluiten moet ik zeggen dat dit topic door velen erg is overdreven waar dat niet nodig was geweest. Graag verder met de discussie of het ethisch is om zo iemand aan te geven als het mogelijk was geweest. Want als ik het had mogen doen, had ik het met het grootste plezier van de wereld gedaan

Nog vragen nav dit verhaal, stel ze!

Dag hè

[ Bericht 1% gewijzigd door RobKel op 06-07-2007 02:13:48 ]
pi_51188176
Over het laatste deel heb ik niets meer te zeggen over het eerste deel zou ik een topic kunnen volschrijven, onderbouwd en al....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_51188345
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 01:03 schreef Five_Horizons het volgende:
over het eerste deel zou ik een topic kunnen volschrijven, onderbouwd en al....
doen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 6 juli 2007 @ 01:18:42 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_51188438
Jammer dat je hem er niet bij hebt mogen lappen.. maargoed het is nou eenmaal niet anders. Toch geeft jouw topic misschien achteraf bezien aanleiding tot een onderzoek.. maargoed, aan de andere kant zal die gozer nu ook wel bij andere leenbedrijven een lening proberen te krijgen.. wellicht loopt ie daar tegen de lamp.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 6 juli 2007 @ 01:19:10 #5
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_51188449
Opgelost lijkt me.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
  vrijdag 6 juli 2007 @ 01:20:03 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_51188461
tv
Huilen dan.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 01:24:17 #7
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51188534
Tvp, blijft interessant natuurlijk. Maar de spanning uit het topic is nu wel weg, nadat voor TS nu alles duidelijk is .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_51188759
je wist van tevoren al dat je leidinggevende niet zou willen dat je het zou melden. hier heb je dus onbewust op aangestuurd. je baas kan achteraf makkelijk zeggen: 'je had het mogen doen, maar doe het toch maar niet'. hij is weer wat schijnheiliger dan jij, in verband met zijn functie.

mocht je je ooit nog bedenken: je kan de NAW gegevens van deze fraudeur altijd in mijn inbox kwijt
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
pi_51189063
Tsja....ik zou er wel ontslag voor over hebben. Een nieuwe baan vind je zo hoor ;-)
Mits je natuurlijk niet op je CV zet dat je klokkenluider bent geweest. Hoe dan ook zit een baan bij de UWV of de UvA er wel in voor je op de financieele of helpdesk-afdelingen. Die zijn je meer dan dankbaar!

Geen zorgen over maken, gaan met die banaan.

Als de beste man de 200,000 euro in 1x had buitgemaakt bij een bankroof door een gat te graven naar de kluis van de staatsbank dan had zijn signalement lang en breed op TV gestaan, en was het je plicht geweest om hem aan te melden bij de politie.

Nu komt hij weg met de diefstal omdat het verborgen criminaliteit is en het over 20 jaar verspreid is ook...

Niet zo handig van jezelf om het op een forum te zetten op de manier waarop je het gedaan hebt, ik snap dat je natuurlijk zeker met je postgeschiedenis in acht nemend je niet zo gelukkig meer voelt.

Neemt niet weg dat je hier ook van moet leren....

Aangeven die hap, in plaats van je hele leven zonder trots terug kijken op dit ruggegraatloze moment.
Ik zou het in je plaats met alle plezier hebben gedaan, het is gewoon een crimineel zoals er veels te veel zijn - en die worden ook gewoon opgepakt vroeg of laat. (of niet..maarja...)
pi_51189315
Is TS wettelijk gezien niet verplicht deze man aan te geven? Obstructie der rechtsgang o.i.d.?
pi_51191312
mooi geschreven stukske hoor TS.
Je schrijft dat je het jammer vind dat je hem er niet bij kan lappen. MAar wat je wel kan doen is hem vanuit eigen persoon benaderen, dus niet vanuit hoofde kredietbank. Dan kan je hem aanspreken op zijn gedrag. Plus je hebt niet "geklikt".
Dat zou ik een nobele actie van je vinden.
pi_51192071
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_51192410
Ik snap eigenlijk niet dat je het nu niet meer mag melden omdat je baas dit verboden heeft. De betreffende man is geen cliënt geworden en heeft dus niets met de bank te maken.
Als hij tijdens het gesprek een ander strafbaar feit had gemeld (voor mijn part een moord om het even extreem te maken) en je baas zou zeggen: 'niet melden.' dan voel je toch ook aan dat er iets niet klopt.
Die regel in het contract (ten alle tijde de instructies van een leidindgevende volgen) geldt natuurlijk alleen als die instructies binnen de wet vallen. En volgens mij is het verplicht om bij kennis van een strafbaar feit dit te melden. De instructies van je baas gaan dus in tegen de wet volgens mij.

Eigenlijk zou hij het zelf moeten melden. Hij is door jou ingelicht over een strafbaar feit waar jij door jou functie binnen het bedrijf kennis van hebt genomen.

Maar ik zou het er gewoon bij laten zitten als ik jou was, je kunt er anders zelf door in de problemen komen en dat lijkt het me niet waard. Heb je het schriftelijk of mondeling gevraagd? Bewaar anders de correspondentie (thuis). Kan later nog van pas komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Adfundum op 06-07-2007 10:12:36 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_51193890
quote:
Echter, doordat ik dit voorlegde aan mijn leidinggevende mag ik het niet melden.
Dit omdat mijn leidinggevende dit zo beslist heeft (omdat wij hier inderdaad niets mee te maken hebben als bank). In mijn contract staat ook dat ik ten allen tijde instructies van leidinggevend personeel dien op te volgen
Dus als leidinggevende zegt: "Spring NU in de sloot" dan doe jij dat?
Zoals leidinggevende zelf al zegt (wat ik ook vroeg in vorige topic) is de persoon in kwestie geen klant, hierdoor heeft de leidinggevende er ook niets over te zeggen. Wanneer jij dit nog steeds wilt melden (publiekelijk, anoniem zegt leidinggevende zelf al dat je dat mag doen) dan kan Dirkje niets tegen je doen.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 11:03:15 #15
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51193939
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 00:58 schreef RobKel het volgende:
Ondanks dat dit mijn eindbeslissing is geworden in deze na met mijn leidinggevende houd ik er wel degelijk nog een mening op na. Namelijk, dat deze uitkeringstrekker verantwoording moet afleggen voor wat hij mij, jou en alle andere Nederlanders geflikt heeft.
[...]

Iemand had een "parel uit mijn postgeschiedenis" weten te vinden. Een topic dat ik opende over de mogelijkheid tot het oplichten van de Belastingdienst dmv niet doorgeven dat je geen huurtoeslag meer behoort te ontvangen. Ik heb dit idd gedaan. Ik heb onterecht een halve maand teveel huurtoeslag ontvangen. En ik heb het lekker niet aan de Belastingdienst verteld.
Wat maakt jou dan zoveel beter dan degene die je aan wilt geven? Het feit dat het bij jou om een kleiner bedrag gaat?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51197138
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je nu strafbaar bent omdat je willens en wetens bewijsmateriaal van een crimineel niet openbaard aan justitie.....
  vrijdag 6 juli 2007 @ 13:14:41 #17
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51198022
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:48 schreef el_visionero het volgende:
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51200398
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 00:58 schreef RobKel het volgende:
Ook wil ik echt duidelijk maken aan een ieder die mij als een laffe verklikker wil bestempelen dat het toch echt juist laf is om een "ik stond erbij en ik keek er naar-mentaliteit" er op na te houden.
Wat een onnozele flauwekul. Er is nu eenmaal een rangorde voor dit soort dingen. En hoewel je je zeker af kan vragen of een dergelijke rangorde terecht is (de ene moordenaar is de andere niet, andere motivaties, oorzaken etc), zou ik persoonlijk vele malen liever omgaan met moordenaars en (kinder)verkrachters dan mensen die zich op een manier als jij van plan was bemoeien met zaken waar ze helemaal niets mee te maken hebben. Het feit dat je het anoniem wilde doen maakt het ook niet bepaald beter.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 14:59:01 #19
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_51201643
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 14:21 schreef 700MB het volgende:

[..]

Wat een onnozele flauwekul. Er is nu eenmaal een rangorde voor dit soort dingen. En hoewel je je zeker af kan vragen of een dergelijke rangorde terecht is (de ene moordenaar is de andere niet, andere motivaties, oorzaken etc), zou ik persoonlijk vele malen liever omgaan met moordenaars en (kinder)verkrachters dan mensen die zich op een manier als jij van plan was bemoeien met zaken waar ze helemaal niets mee te maken hebben. Het feit dat je het anoniem wilde doen maakt het ook niet bepaald beter.
als je altijd wegkijkt ben je inderdaad niet beter dan de daders
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_51201831
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 14:59 schreef Brupje het volgende:
als je altijd wegkijkt ben je inderdaad niet beter dan de daders
Het is geen wegkijken, het is je niet bemoeien met zaken waar je niet mee te maken hebt.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 15:12:14 #21
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_51202137
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 15:04 schreef 700MB het volgende:

[..]

Het is geen wegkijken, het is je niet bemoeien met zaken waar je niet mee te maken hebt.
als je een misdrijf ziet gebeuren zijn het jou zaken vind ik.
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_51229266
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 15:12 schreef Brupje het volgende:

[..]

als je een misdrijf ziet gebeuren zijn het jou zaken vind ik.
sterker nog, volgens het wetboek zijn het jouw zaken
  zaterdag 7 juli 2007 @ 13:37:14 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51229577
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 13:24 schreef hiolpi het volgende:

sterker nog, volgens het wetboek zijn het jouw zaken
Mooi. TS heeft in de OP bekend belastingfraude te hebben gepleegd; doe je even aangifte?
pi_51242957
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 13:37 schreef gronk het volgende:

[..]

Mooi. TS heeft in de OP bekend belastingfraude te hebben gepleegd; doe je even aangifte?
Neuh, laat ik aan jouw over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')