CAO is een minimum! meer kan je altijd krijgen!quote:Op donderdag 5 juli 2007 21:55 schreef postzegellikker het volgende:
Werk je volgens een CAO?
Weet het pas sinds gisteren, dus heb er nog geen tijd voor gehad. Maar wil graag justitiële onderbouwingquote:Op donderdag 5 juli 2007 21:59 schreef -_Tommy_- het volgende:
gewoon je smoel opentrekken!
Is er hoogstwaarschijnlijk niet, het is gewoon een kwestie van hoe hard ze je willen hebben / houden. Je kunt het allicht aankaarten met het argument dat je daar ook recht op meent te hebben omdat je niet voor haar onderdoet.quote:Maar wil graag justitiële onderbouwing.
Niet te hard van stapel lopen hee. Eerst maar eens gewoon vragen, en dan nog een keer. Dreigen met opstappen en dan toch blijven omdat je je miezerige loonsverhoging krijgt maakt je positie er niet sterker op.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:01 schreef William1985 het volgende:
Gewoon aankaarten bij je baas/bazin of dreigen weg te gaan. Zonder risico kom je nergens!
Ik wil ze niet gaan aanklagen, maar wil weten of ze dit mógen doen. Als ze het niet mogen doen, dan zouden ze mij wel ook een loonsverhoging moeten geven. Of ik ga ook weg...quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:07 schreef SlamD het volgende:
Justitiele onderbouwing? Wauw... ga je ze aanklagen?
Je moet voor jezelf de afweging maken. Of je gaat ermee akkoord dat je minder verdient.
Of je gaat het gesprek aan waarbij je duidelijk laat blijken dat je je conclusies trekt als zij niet voor rede vatbaar zijn. Maar dan moet je dat ook wel echt doen, anders krijg je nooit loonsverhoging.
Dankje, hier heb ik wat aan !quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:09 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Is er hoogstwaarschijnlijk niet, het is gewoon een kwestie van hoe hard ze je willen hebben / houden. Je kunt het allicht aankaarten met het argument dat je daar ook recht op meent te hebben omdat je niet voor haar onderdoet.
Zij zullen dan betogen dat zij wel een bepaalde meerwaarde biedt ten opzichte van jou (puur om hun beslissing te rechtvaardigen dat ze jou geen verhoging hoeven te geven en haar wel).
En dan blijft de keuze: heb je het er voor over om evt. echt weg te gaan bij het bedrijf om een salarisverhoging af te dwingen? Tip: zoek eerst een andere werkgever die ook echt meer biedt, dan heb je een uitwijkmogelijkheid en kun je ook je dreigement dilemma wat meer body geven.
Bovenstaande is overigens niet ervaringsgebaseerd, maar het lijkt me een redelijke redenatie.
Denk niet dat de baas je nog graag wil hebben als je met het wetboek gaat zwaaien, wel?quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:10 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Ik wil ze niet gaan aanklagen, maar wil weten of ze dit mógen doen. Als ze het niet mogen doen, dan zouden ze mij wel ook een loonsverhoging moeten geven. Of ik ga ook weg...![]()
Interesse in management functie?quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:11 schreef zhe-devilll het volgende:
je mag ook wel met je baas naar bed!
![]()
nee wel in sexquote:
Waarom niet? Zij horen te handelen volgens de wet, en als ze dat niet doe en ik wijs ze daarop dan hoor ik daar een passend antwoord/oplossing op/voor te krijgen. Dat zou dan meer zeggen over mijn werkgever dan over mij.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:14 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Denk niet dat de baas je nog graag wil hebben als je met het wetboek gaat zwaaien, wel?
Natuurlijk mogen ze dat doen. Kom op hé. Zou wat worden als je individuele werknemers neit meer individueel mag beoordelen en belonen. Als jij je mond houdt krijg je er niets bij. Goeie oefening voor als je groot bent, dan werkt het net zo.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:10 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Ik wil ze niet gaan aanklagen, maar wil weten of ze dit mógen doen. Als ze het niet mogen doen, dan zouden ze mij wel ook een loonsverhoging moeten geven. Of ik ga ook weg...![]()
Jij denkt echt dat een CAO betekent dat er niet meer individueel beloond kan worden? en als het zo gemakkelijk gaat zijn er 2 mogelijkheden:quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:20 schreef ForumGek het volgende:
Je werkt imo volgens een CAO om juist niet als individueel behandeld te worden. Of zit ik daarmee mis ?
Neemt niet weg dat ik al 7 maanden het werk doe voor een salaris wat iemand anders gaat doen voor 40% meer. Alleen omdat er gezegd wordt weg te gaan. Gaat wel erg gemakkelijk niet ?
Sowiezo moet je niet eens in de buurt komen van de term 'wettelijk' - met regeltjes en clausules smijten kunnen ze veel beter dan jij. Sterker nog, ze zullen waarschijnlijk mensen in dienst hebben die zijn afgestudeerd in die regeltjesquote:Op donderdag 5 juli 2007 22:16 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Waarom niet? Zij horen te handelen volgens de wet, en als ze dat niet doe en ik wijs ze daarop dan hoor ik daar een passend antwoord/oplossing op/voor te krijgen. Dat zou dan meer zeggen over mijn werkgever dan over mij.![]()
Dat heb je mis, de CAO is een minimum wat is afgesproken. Dat iemand anders meer krijgt voor hetzelfde werk kan, mag en komt ook regelmatig (zo niet altijd) voor.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:20 schreef ForumGek het volgende:
Je werkt imo volgens een CAO om juist niet als individueel behandeld te worden. Of zit ik daarmee mis ?
Neemt niet weg dat ik al 7 maanden het werk doe voor een salaris wat iemand anders gaat doen voor 40% meer. Alleen omdat er gezegd wordt weg te gaan. Gaat wel erg gemakkelijk niet ?
Geloof me, dat is niet zo.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:25 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Sowiezo moet je niet eens in de buurt komen van de term 'wettelijk' - met regeltjes en clausules smijten kunnen ze veel beter dan jij. Sterker nog, ze zullen waarschijnlijk mensen in dienst hebben die zijn afgestudeerd in die regeltjes
Zolang je maar niet met die instelling dat gesprek aangaat. Wanneer ze merken dat hun 'nee' voor jou het einde van je poging is, zullen ze de zaak als afgehandeld beschouwen en er verder ook geen rekening mee houden.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:38 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Geloof me, dat is niet zo.
Maar wat ik dus kan gaan doen:
Ik kan het voorleggen en hopen dat ze met me mee gaan en mij ook de desbetreffende vehoging geven. Doen ze het niet, heb ik het tenminste geprobeerd.
Nee hoor, dan is er in bijna elk bedrijf sprake van ongelijke behandelingquote:Op donderdag 5 juli 2007 22:38 schreef ForumGek het volgende:
/edit: maar is er hier geen sprake van ongelijke behandeling? Ik doe immers hetzelfde (meer zelfs !) en bij mij gebeurt niks. Kunnen we het altijd nog op discriminatie gooien, wat het in feite ook is.![]()
We hebben het hier niet over interessante wo functies of andere vertegenwoordigende werkzaamheden. Het gaat hier simpelgezegd om mensen die de telefoon op nemen van klanten die een vraag hebben. Daarvoor zijn we aangenomen, en daarna krijg ik ook betaald.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee hoor, dan is er in bijna elk bedrijf sprake van ongelijke behandeling
Iemand die later het bedrijf in komt dan jij en hetzelfde werk gaat doen, kan bijvoorbeeld al bij een vorige werkgever meer hebben verdiend. Die wil er niet op achteruit gaan en de nieuwe werkgever wil diegene toch graag hebben, dus betalen ze haar/hem meer. Om maar een voorbeeld te noemen.
Het is ook niet de bedoeling dat werknemers onderling de loonstrookjes naast elkaar gaan houden, er zijn zoveel redenen (bijvoorbeeld meer ervaring) om iemand meer te laten verdienen.
Dat zal wel komen doordat personeelszaken (die dat soort zaken meestal voor hun kiezen krijgen) het als een aanval beschouwt op hun bedrijf. Van wat ik zo hoor van bekenden is dat een beetje PZ eigen. Plus dat, wanneer je letterlijk zegt dat je ergens anders wel beter betaald wordt, dat je min of meer loopt te dreigen met opstappen. En wanneer mensen aangevallen worden, krijgen ze dat soort reflexen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:37 schreef Maanvis het volgende:
Mmm ik kan je wel vertellen dat in de meeste bedrijven het een doodzonde is als je zegt dat je ergens anders meer kunt verdienen om opslag te krijgen. Want dan wordt vaak gezegd dat je dan maar moet gaan
Dat zit er dik in. Denk dat alle werkgevers er vanuit gaan dat personeel onderling niet over salarissen overlegtquote:Op vrijdag 6 juli 2007 14:08 schreef ruben3123 het volgende:
Misschien was het de bedoeling van de werkgever wel dat jij daar nooit achter zou komen en dat het een uitzondering voor die ene persoon is.
Ik begrijp je logica maar zo werkt het niet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 21:51 schreef ForumGek het volgende:
Nu wil mijn collega gaan stoppen met werken bij dit bedrijf.
Vraag:
Heb ik ook recht op een verhogen van mijn salaris ? Ik doe immers hetzelfde werk maar met meer verantwoordelijkheden.
Gij?quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:00 schreef ForumGek het volgende:
En hoe denkt gij er nu over?
Is dat een ongeschreven regel? Of kun je het anders beargumenteren?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:01 schreef Greys het volgende:
Maar jij hoort helemaal niet te weten wat je collega verdient.
mensen ik ben terug !quote:Op vrijdag 6 juli 2007 14:42 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik begrijp je logica maar zo werkt het niet.
Zolang jij lief en stil bent krijg jij niet spontaan een loonsverhoging omdat iemand anders bereid is om weg te gaan. Jij vindt je loon blijkbaar voldoende want je klaagt niet.
Het is natuurlijk ook een beetje vreemd dat jouw loon gisteren voldoende was en nu een collega meer krijgt ineens niet.
Jouw gedachtengang is wel goed te begrijpen.
Maar strikt genomen is er tussen jou en je collega een belangrijk verschil: Jouw collega is bereid om op te stappen.
Oplossing: Als je ontevreden bent, klaag dan niet maar handel. Zoek naar een andere baan.
Of, als je tevreden bent, wees dan tevreden.
Oke, sorry, dat was wat cru gesteldquote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Is dat een ongeschreven regel? Of kun je het anders beargumenteren?
Ik weet dat ze het niet op prijs stellen, maargoed, dat is toch alleen maar omdat ze het niet op prijs stellen als mensen erachter komen hoe erg ze genaaid worden door het bedrijf waarvoor ze werken? En bovendien; als je in een bedrijf werkt met loonschalen dan kun je toch wel gewoon bij elkaar vragen welke schaal en trede ze zich bevinden?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:37 schreef Greys het volgende:
[..]
Oke, sorry, dat was wat cru gesteld
Het is over het algemeen zo dat bedrijven het zeker niet op prijs stellen als collega's onderling hun loonstroken naast elkaar gaan leggen, trust me. Bij diverse bedrijven staat het zelfs in de personeelsvoorschriften, dat dat niet de bedoeling is.
Nou kan je natuurlijk niet zoiets vertellen en vervolgens niet uitleggen hoe 'wij' dat dan moeten aanpakken? Hoe bereid je je voor op een gesprek, waar 'scherm' je mee, wat zijn absolute do's en don't'squote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:36 schreef UZN het volgende:
Dat soort dingen moet je gewoon niet van collega's weten. Het is mij tot 2 keer toe gebeurd dat collega's achter mijn salaris zijn gekomen en die vervolgens stikjaloers geworden zijn. Niet dat ik absurd veel verdien hoor. Ik ben gewoon beter in salarisonderhandelingen. En daarom verdien ik een stuk beter dan sommige van mijn collega's. Zo werkt het noueenmaal in de maatschappij. Je kan OF onderhandelen voor een beter salaris OF je boeltje pakken.
Advies van mij: ff jobhoppen en iedere keer een hoger salaris eisen. Werkt als een speer.
maar niet in mijn sector volgens mijquote:Op vrijdag 6 juli 2007 23:35 schreef KreKkeR het volgende:
Ehm volgens mij is dit vrij gebruikelijk. Vandaar ook de onderhandelingen over het salaris. (Uiteraard wel afhankelijk v/d werkzaamheden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |