Dat mag want de joden hebben jezus vermoordquote:
btw voetbal is meestal op zondag nietwaarquote:Op donderdag 5 juli 2007 17:41 schreef Zyggie het volgende:
Ik vond koningdavid altijd al zo positief en aardig overkomen als ajacied in het VBL forum, maar de aap komt uit de mouw hier: hij is een christen.![]()
Waar baseer je dat op? Hoe bepaal je wat een symbolische en wat een feitelijke passage is? Hoe bepaal je dat deze geschriften de waarheid zijn, en waarom is dit geloof aannemelijker voor jou dan, bijvoorbeeld, wat de Maya's ooit geloofden?quote:Op donderdag 5 juli 2007 17:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Maar kleine delen van de Bijbel zijn symbolisch geschreven en moet je ook als zodanig lezen. Het overgrote deel is zeker geen symboliek maar 'feitelijk geschreven'.
In rijke en beschaafde landen wonen meer atheisten?quote:Op donderdag 5 juli 2007 18:33 schreef el_visionero het volgende:
Een onderzoek naar de distributie van 'niet gelovigen' laat een aantal interessante zaken zien.
Wel dien je er rekening mee te houden dat de cijfers waarschijnlijk minder rooskleurig zijn dan de werkelijkheid - het is soms cultureel of sociaal gezien ondenkbaar dat je verklaard niet-gelovige bent, laat staan het met negativiteit omhulde 'atheist' (Bijvoorbeeld Iran, Amerika etc). In China is dat bijvoorbeeld bij uitzondering andersom ook weer zo - daar is het politiek gezien een zonde om gelovig te zijn, en zullen er dus relatief meer gelovigen zijn dan je met een 'anoniem' onderzoek aan kunt tonen. De chinese cijfers heb ik dus uit voorzorg gehalveerd.
Om e.e.a. te verduidelijken de statistieken even in een kaartje gezet voor je.
De bron haalt diverse onderzoeken aan, in het kaartje hieronder heb ik daar altijd de gemiddelde waarde van genomen, en bij twijfel afgerond naar beneden.
Klik op het plaatje voor de high-res versie...
[afbeelding]
Ik denk dat je zelf je conclusies wel kunt maken, of niet ?
De bron van het onderzoek in rauwe cijfertjes :
http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/atheism.html
Of ze atheist of niet zijn,quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En jij noemt het zelfs misdadig. Die kinderen kunnen later toch zelf bepalen wat ze geloven en wat niet?
Hoe kan je iemand nou indoctrineren met een niet-geloof?quote:Op donderdag 5 juli 2007 18:43 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Of ze atheist of niet zijn,
allebei wordt ingedoctrineerd, en dan geloven ze het zo erg dat ze heus niet van gedachten veranderen.
Je hebt mensen die niet met argumenten en bewijzen komen en je hebt normale mensen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:34 schreef Armageddon het volgende:
Je hebt mensen die geloven in God en de biostabiel en je hebt normale mensen.
idd mijn ouders bv, (niet gelovers) hebben nooit beweerd de waarheid te prediken of mij opgedrongen NIET te geloven,, integenstelling tot gelovigen die hun kinderen opdragen te geloven (brainwashen),, vinden het zelfs belangrijk dat ik iets weet van die kut geloven, omdat hey, hoe je het ook wend of keert het is een stuk van onze geschiedenis,, zelfs als ik soms lacherig zei ik word katholiekquote:Op donderdag 5 juli 2007 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe kan je iemand nou indoctrineren met een niet-geloof?![]()
![]()
Door wat zouden ze dan gestraft kunnen worden wanneer ze gaan geloven ? :Squote:Op donderdag 5 juli 2007 19:01 schreef el_visionero het volgende:
Je kunt kinderen in principe (En gebeurt vast wel) een anti-geloof levensovertuiging aanpraten/opvoeding geven, toch ?
Dat je regels hebt die stellen dat alles wat het geloof zegt denkt of is, onwaar is.
Dat het niet-geloven de enige waarheid is, en dat als het kind wel gaat geloven dat het gestraft zal worden of op de een of andere manier inferieur is, minderwaardig.
Dat zou indoctrinatie zijn..maar helaas (of gelukkig?) zien we dat alleen maar bij gelovigen, die manier van 'opvoeden' van hun kinderen.
Ik ben noch gelovig noch atheïstisch opgevoed. Vrije keuze zegmaar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 18:43 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Of ze atheist of niet zijn,
allebei wordt ingedoctrineerd, en dan geloven ze het zo erg dat ze heus niet van gedachten veranderen.
Er is een belangrijk verschil. Als fundamentalistisch-Atheïst kan je alleen maar zeggen: "Dat geloof is onzin." Maar dat geeft geen antwoord op vragen. Een gelovige kan zeggen "Kijk, dit is de waarheid, zo zit het." Dan zijn alle vragen beantwoord en ben je klaar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:01 schreef el_visionero het volgende:
Je kunt kinderen in principe (En gebeurt vast wel) een anti-geloof levensovertuiging aanpraten/opvoeding geven, toch ?
Dat je regels hebt die stellen dat alles wat het geloof zegt denkt of is, onwaar is.
Dat het niet-geloven de enige waarheid is, en dat als het kind wel gaat geloven dat het gestraft zal worden of op de een of andere manier inferieur is, minderwaardig.
Dat zou indoctrinatie zijn..maar helaas (of gelukkig?) zien we dat alleen maar bij gelovigen, die manier van 'opvoeden' van hun kinderen.
ja denk dat ze er nu gewoon geen tijd/zin meer voor hebben en dat er niet echt daadwerkelijk wordt gezegd dat er geen god is enz maar meer je zoekt het zelf maar uitquote:Op donderdag 5 juli 2007 19:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat Atheïsten er over het algemeen gewoon haast niets aan doen en dat gelovigen de kinderen naar de kerk en van jongs af aan al met de bijbel enzo intoduceren.
Klopt. En wanneer mensen die geen godsdienst met de paplepel ingegoten hebben gekregen zich er wanneer ze volwassen zijn zelf in verdiepen, schuiven naar mijn ervaring veruit de meesten het terzijde als zijnde mythologie, en niet iets om je levensgeluk aan op te hangen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat Atheïsten er over het algemeen gewoon haast niets aan doen en dat gelovigen de kinderen naar de kerk en van jongs af aan al met de bijbel enzo intoduceren.
Hoe groener, hoe beter ontwikkeldquote:Op donderdag 5 juli 2007 18:33 schreef el_visionero het volgende:
Een onderzoek naar de distributie van 'niet gelovigen' laat een aantal interessante zaken zien.
Wel dien je er rekening mee te houden dat de cijfers waarschijnlijk minder rooskleurig zijn dan de werkelijkheid - het is soms cultureel of sociaal gezien ondenkbaar dat je verklaard niet-gelovige bent, laat staan het met negativiteit omhulde 'atheist' (Bijvoorbeeld Iran, Amerika etc). In China is dat bijvoorbeeld bij uitzondering andersom ook weer zo - daar is het politiek gezien een zonde om gelovig te zijn, en zullen er dus relatief meer gelovigen zijn dan je met een 'anoniem' onderzoek aan kunt tonen. De chinese cijfers heb ik dus uit voorzorg gehalveerd.
Om e.e.a. te verduidelijken de statistieken even in een kaartje gezet voor je.
De bron haalt diverse onderzoeken aan, in het kaartje hieronder heb ik daar altijd de gemiddelde waarde van genomen, en bij twijfel afgerond naar beneden.
Klik op het plaatje voor de high-res versie...
[afbeelding]
Ik denk dat je zelf je conclusies wel kunt maken, of niet ?
De bron van het onderzoek in rauwe cijfertjes :
http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/atheism.html
Ik ben ook naar een christelijke basisschool gegaan en alles te horen gekregen over de bijbel.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:19 schreef -Strawberry- het volgende:
Klopt. Als de gehele mensheid ineens alles zou zijn vergeten, dan is er net zoveel reden om in de Bijbel te geloven als in de Koran. Maar bovenal denk ik dat er helemaal geen behoefte zou bestaan om in deze verhalen te geloven, en zouden deze boeken waarschijnlijk de boekenkast in verdwijnen zoals dat nu het geval is met het Egyptische Dodenboek, de Metamorfosen van Ovidius, en alle boeken die er zijn over de Goden van oude volkeren. Het Christendom, en andere 'moderne' geloven, zijn net zo verwerpelijk als al deze oude geloven maar houdt zich in stand door het indoctineren van nieuw bloed. Je zou in principe net zo goed in Star Wars of The Lord of the Rings kunnen geloven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:30 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Klopt. En wanneer mensen die geen godsdienst met de paplepel ingegoten hebben gekregen zich er wanneer ze volwassen zijn zelf in verdiepen, schuiven naar mijn ervaring veruit de meesten het terzijde als zijnde mythologie, en niet iets om je levensgeluk aan op te hangen.
En terecht, natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |