Dan nu het recept:
Tajine van kip met ingemaakte citroen en olijven
(er staat 2 pers. bij, maar das erg royaal, als je er wat brood en frutsels bij eet kan het ook met 4. Nou ja, met 2 kan ook, maar dan moet je goed dooreten
![]()
)
- 1,2 kg kip
- 1,25 dl charmoulamarimade (ik doe meer, ongeveer de helft van wat je hebt gemaakt)
- 4 el arachideolie
- 1/2 tl zout
- 1/2 tl saffraandraadjes
- 1/2 tl versgemalen zwarte peper
- 1/2 tl gemalen komijn
- 1/2 tl gemberpoeder
- kaneelstokje
- 4 tenen knoflook, fijngestampt
- 2 uien, gehalveerd en in dunne plakken
- 1 tomaat, van pitjes ontdaan en gehakt
- 1 bos bladpeterselie, gehakt
- 1 bos koriander, gehakt
- 2 grote aardappelen, in parten
- 5 dl water
- 150 g groene olijven
- 1 ingemaakte citroen, in 6 parten
- korianderblad, als garnering
(ik gebruik 4 mooie roma's, natuurlijk meer citroenen, want ik vind die dingen echt heerlijk, en 4 aardappels. krijg je n mooi gebonden sausje)
Was de kip, dep hem droog en snijd hem in 4en. Wrijf hem goed in met de marinade en leg m een nacht in de koelkast.
Verhit de olie in een pan met dikke bodem (tajine kan ook, maar neem van mij aan: dat duurt echt te lang) en bak de stukken kip bruin.
Voeg zout, saffraan, peper, komijn, gemberpoeder, kaneelstokje, knoflook en ui toe en laat ze 10 min meebakken. draai de stukken kip af en toe om.
Voeg tomaat, peterselie, koriander, aardappelen en water toe en laat alles 45 minuten stoven.
Vis de kip eruit en leg het op een schaal of tajine, laat de saus dan 5 min inkoken. voeg olijven en citroen toe, even doorwarmen, leg de aardappelen om de kip heen en giet de saus erover. Garneer met de korianderblaadjes.
Ik heb 't zaterdag weer gemaakt. Het is wel even werk, maar zeer de moeite waard!