abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52838534
Die ballonnen met rietjes wilde ik juist niet doen, want dat leek met te lastig. De taart vond ik wel makkelijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:58:10 #177
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_52838641
Het is wel lastig, maar niet ingewikkeld. Die taart leek me juist ingewikkeld, hoewel zo ontzettend leuk dat ik er misschien toch wel voor ga. Ik vind het wel lastig dat de klassen tegenwoordig zo groot zijn. Katja zit in een klas van ruim 30 kindjes, daar maak je niet meer zo'n taart voor.

Maar op de BSO zit ze met maximaal 15 kindjes in een groep, dus daar kan ik dit soort dingen nog wel voor maken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:58:25 #178
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_52838652
En zelfs vragen of er allergische kindjes in de groep zitten, heb ik niet gedaan. Ik kom bijna nooit op het kdv en S denkt ook niet uit zichzelf aan zulke dingen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders en van de leiding om ervoor te zorgen dat allergische kindjes niets eten wat ze niet mogen. Als ik er de volgende keer aan denk, zal ik het misschien best even vragen, maar ik vind het gewoon niet per se mijn verantwoordelijkheid. En gelukkig maar dat ik dan cadeautjes heb getrakteerd, he?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_52838826
Die taart vond ik makkelijk, omdat je het in delen kunt doen. Het knippen is simpel en het vouwen ook. Daarna wat lijmen. Het is wel veel werk, maar moeilijk vond ik het niet.
Dat is zo, 30 kindjes zijn veel taarten, nu hoefde ik er maar 12 en 4 leidsters.

Ik heb wel naar allergieen gevraagd, maar daar had ik niet mijn hele tractatie op aangepast, ik had dan wat anders gehaald voor de ene kindje. Als het in de taart zit, zie je dat toch niet.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:29:06 #180
43556 miss_dynastie
pi_52839766
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 01:10 schreef Anitra het volgende:
Ik weet dat het niet te bergijpen is wat het is om een kind met 1 of meerdere allergie-en te hebben, maar dat wil ik juist duidelijk maken! Je moet werkelijk overal op letten enzo dus ook met die traktaties, want de juffen kunnen het in het trommeltje doen (ja wij geven ook fruit enzo mee hier), maar een kind hoeft maar tegen de juf te zeggen dat hij naar de wc gat en staat stiekem bij zijn tas in de gang te peuzelen. Een juf heeft ook geen 1000 ogen, net zoals ik ze niet heb en jullie ook niet en wil daarom aandacht eraan besteden om er eens bij stil te staan dat er werkelijk kinderen in het ziekenhuis belanden of erger door een traktatie op school.
Maar wat jij verwacht is dat andere mensen zich gedragen alsof hun kind zwaar allergisch is, opdat het jouwe niks verkeerds binnenkrijgt. Da's toch helemaal niet reëel? En naar mijn idee kun je een kind, wanneer hij slim genoeg is om te liegen dat hij moet plassen en stiekem zijn koekje gaat staan eten, ook wel uitleggen dat hij heel erg ziek wordt van dat koekje.

Bovendien snap ik er echt helemaal niks van dat uitgerekend jij zo anti cadeau bent, juist voor kinderen als die van jou is het een uitkomst!
pi_52840565
yppy, ik heb toevallig allebei een keer gemaakt en ik vond de ballonnen minder werk dan de taarten eerlijk gezegd. meenemen is wel wat lastig ja, zeker als je op de fiets moet. maar dat geldt voor die taarten ook.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:58:19 #182
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_52840721
mijn optiek een eerlijke oplossing voor iedereen:

ongeacht allergie neem het pinda gebeuren van faja al was ze niet allergisch het is te zot voor woorden en allemaal er over eens dat dit gewoon onverantwoord was en ze best rekening mogen houden daarmee.
Want ook al kan het kind van die moder pinda's eten niet iedereen kan dat.
Misschien vanuit dat punt beter te bedenken dat het voor allergiemoeders niet meer als logisch is dat er verwacht mag worden dat er ook wat verantwoordelijkheids besef is voor hun kindje.
Dat je allerlei ommewegen moet maken vind ik niet dat je dat kunt verwachten. hoe jammer ook, maar het is niet re-eel vooral bij extremere gevallen.
Maar ik vind wel dat de gene die de traktatie maakt dus gewoon kan vragen goh zijn er allergie-en( of de leidster hangt een lijstje in de klas waar de ouders op kunnen kijken)
De leidster kan dan een zakje met snoepjes/koekjes wat het kind dan wel mag hebben meegeven zodat de ouder die in een traktatie kan verwerken.
Kleine moeite die 2 zinnen vragen, maar wel alle kindjes blij en de ouders van de kindjes ook
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:17:51 #183
37150 livelink
pi_52841300
Ik denk dat jij gelijk hebt, Evenstar. Ik moet mezelf dat nog wel aan zien te leren, om dat consequent na te vragen voor een traktatie, maar ik denk sowieso dat ik overstap naar cadeautjes. Lijkt me toch het gemakkelijkst voor alle partijen.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:23:03 #184
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_52841467
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 22:08 schreef Anitra het volgende:
ja maar tussen een bellenblaas en een complete set kleurplotloden en toebehoren zit nogal een groot verschil. het moet steeds groter en meer.
Denk dat het maar net is, wat iemand ervoor uit wilt geven, beter gezegd wat iemand er voor uit kan geven.

Ik zou niet teveel naar de anderen kijken Anitra, maar gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt,en kijkend naar je zoon
Wat vind hij leuk, wat ziet hij graag enz enz

Het gaat om jou zoon, niet om de kinderen van de psz...

Kadootjes of geen kadootjes, ingewikkelde traktaties of een simpele traktaties.

Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt, en kijk vooral niet naar anderen, blijf vooral je zelf
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:30:51 #185
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52841731
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 13:29 schreef miss_dynastie het volgende:
En naar mijn idee kun je een kind, wanneer hij slim genoeg is om te liegen dat hij moet plassen en stiekem zijn koekje gaat staan eten, ook wel uitleggen dat hij heel erg ziek wordt van dat koekje.
Dat dacht ik ook!

Ik heb met verbazing deze discussie gelezen zeg.
Hoe rot ook voor allergische kinderen en hun ouders (en eerlijk is eerlijk, ik kan me er geen voorstelling van maken, dus ja, ik heb makkelijk praten), het is niet de verantwoordelijkheid van andere ouders. Natuurlijk is het aardig en attent als ze het even navragen, maar zelfs dát vind ik niet vanzelfsprekend. Om over het aanpassen van gewoon fruit/brood/koekjes maar helemaal te zwijgen.
Ik heb een kind in de klas gehad dat hemofilie heeft. Bij elke stoot- valpartij moest hij zo'n beetje naar het zkh. Om dergelijke situaties te vermijden kun je toch ook niet de hele klas maar binnen laten, braaf op hun stoel de hele dag? betrokken ouders en kind moeten daar imo zélf mee (leren) omgaan.

En Sugar, wat lómp zeg.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:31:00 #186
37150 livelink
pi_52841739
Een heel goed advies, Bar. Bij dat advies hoort natuurlijk dan ook dat Anitra ook andere mensen met hun trakties in hun waarde laat, want die doen gewoon ook hetgeen waar zij zich goed bij voelen en ze zelf zin in hebben.
pi_52842477
Miss-D je kan het niet uitleggen waarom het ene koekje wel mag en het andere niet. Ja je kan zeggen dat het pijn doe, dat hij ziek word, dat hij zijn medicijnen en puf nodig heeft dan,da hij naar het ziekenhuis moet enz, maar dat snap hij pas als hij het gegetene heeft en de reacties er zijn. Hij is 3, hij is geen puber.

ET toetsenbordop laptop vervangen gaat niet zo makkelijk en nee ik ga geen nieuwe laptop kopen want hij is net nieuw

Ik doe ook wat ik wil Bar, het enige wat ik vraag is of er wel eens rekening mee word gehouden met andere kinderen in de groep en gelijk ben ik de onverantwoordelijke zeiknde ouder terwijl anderen niet schijnen te willen begrijpen dat zo'n koekje waar ei in zit mijn kind z ziek kan maken e da er zulke grote gevogen aan kunnen zitten.
en ja je kan wel zeggen dat men uitgeeft wat men uit kan geven aan zo'n kadootje, maar als ik bjstandsmoeders met een rooie kop binne zie komen met een zakje chips van de Lidl en andere moeders zie kijken van is dat alles dan kan ik me daar kwaad om maken, wat hier zegt men wel o leuk ik kan het betale dus ik doe maar op het school plein word iemand die het niet kan betalen stom aa gekeken en word er gezegd: is dat alles wat je voor je kind over hebt? En dat maakt mij kwaad, want een zakje chips is echt niet minder dan 5 avonden knutselen.
pi_52842515
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:52 schreef Anitra het volgende:

En dat maakt mij kwaad, want een zakje chips is echt niet minder dan 5 avonden knutselen.
Maar het is ook niet hetzelfde. Maar dat geeft verder niks, want we zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde. Of wou je dat afdwingen...?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:01:48 #189
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_52842747
quote:
[b]Op vrijdag 31 augustus 2007 14:52

Ik doe ook wat ik wil Bar, het enige wat ik vraag is of er wel eens rekening mee word gehouden met andere kinderen in de groep en gelijk ben ik de onverantwoordelijke zeiknde ouder terwijl anderen niet schijnen te willen begrijpen dat zo'n koekje waar ei in zit mijn kind z ziek kan maken e da er zulke grote gevogen aan kunnen zitten.
en ja je kan wel zeggen dat men uitgeeft wat men uit kan geven aan zo'n kadootje, maar als ik bjstandsmoeders met een rooie kop binne zie komen met een zakje chips van de Lidl en andere moeders zie kijken van is dat alles dan kan ik me daar kwaad om maken, wat hier zegt men wel o leuk ik kan het betale dus ik doe maar op het school plein word iemand die het niet kan betalen stom aa gekeken en word er gezegd: is dat alles wat je voor je kind over hebt? En dat maakt mij kwaad, want een zakje chips is echt niet minder dan 5 avonden knutselen.
Denk dat je het misschien wel "verkeerd"ziet, vergeef me als ik er nu helemaal naast zit.

Kan het niet gewoon te maken hebben, mensen zijn het niet gewend, mensen staan er niet bij stil.
Maar zou je ze dat gelijk "kwalijk"moeten nemen.
Tuurlijk is voor Djulian moeilijk hij is nog jong die pakt gemakkelijk dingen aan, trouwens dat doe ik ook
Maar is het geen optie/mogelijkheid om bv een traktatie waarbij het onduidelijk is of djulian er wel of niet tegen kan, gewoon in zijn mandje te leggen, en dat hij in plaats daarvan even iets te eten krijgt wat hij wel hebben mag, desnoods leggen jullie daar iets neer wat hij wel mag hebben...

En dat jullie kunnen beoordelen of djullian het wel of niet hebben mag, maar dan lekker thuis

Snap dat je je boos kunt maken om zulke dingen, maar waarom zou je dat doen, iedereen doet op zijn eigen mannier zijn best voor een traktatie.
Ik zou er boven proberen te staan.
Zo is het overal wel wat, bij de een krijgt mijn kind op zijn verjaardag een complete dag naar euro disney,en de ander doet niks en mag het kindje blij zijn met een leuke voetbal
Een kind geniet zoiezo wel van zijn kadoo, of het nu duur is of niet.
Een kind is niet van geld, een kind speelt graag, die weten totaal niet wat iets kost, waarom zou je daar dan als ouder druk over maken.
Zolang je kind maar gelukkig is, daar draait het toch om
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:08:02 #190
43556 miss_dynastie
pi_52842893
quote:
Miss-D je kan het niet uitleggen waarom het ene koekje wel mag en het andere niet. Ja je kan zeggen dat het pijn doe, dat hij ziek word, dat hij zijn medicijnen en puf nodig heeft dan,da hij naar het ziekenhuis moet enz, maar dat snap hij pas als hij het gegetene heeft en de reacties er zijn. Hij is 3, hij is geen puber.
Ik weet dat hij drie is, maar volgens mij kun je een driejarige makkelijk uitleggen dat hij geen koekjes mag, tenzij moeder, vader of juf het aan hem geeft. Dat wil niet zeggen dat hij het leuk vindt of dat het leuk is, maar als er een risico is van met een leugen de gang op om stiekem een koekje uit het tasje te halen, is er blijkbaar wel enig besef van 'niet mogen'.
quote:
Ik weet niet hoe jij het daar vraagt, maar wat ik je hier heb zien posten vind ik meer dan 'rekening houden': in feite moet zoals je het hier brengt een kerngezond kind leven als een zwaar allergisch kind, opdat het zieke kind a. niet ziek wordt van het eten van het gezonde kind en b. niet jaloers wordt op het gezonde kind dat wel een vrolijk koekje mag. Voor mij persoonlijk zou hier toch wel de grens zitten aan mijn empathisch vermogen.
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:11:39 #191
37843 lady-wrb
kortaf
pi_52843002
quote:

[quote]
ET toetsenbordop laptop vervangen gaat niet zo makkelijk en nee ik ga geen nieuwe laptop kopen want hij is net nieuw
net nieuw en nu al een verneukt toetsenbord? dat lijkt me toch een gevalletje garantie
quote:
dat zegt dan meer over die moeders op die school van jou dan over de knutselende moeders hier, denk je ook niet?
wat een stelletje ondankbare honden.
pi_52843148
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 12:58 schreef Sugar het volgende:
Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders en van de leiding om ervoor te zorgen dat allergische kindjes niets eten wat ze niet mogen.
Mag ik zeggen dat ik dit een vrij onaardige opmerking vindt. Uiteraard zullen de ouders en de leiding ervoor proberen te zorgen dat kinderen niet iets eten waar ze ziek van worden.
Het is toch ook een kleine moeite om te vragen of er allergische kindjes zijn? Dan had je, bijv bij de traktie van Maria een mandarijn ipv een Maria-biskwietje erbij kunnen doen? (ik pak even die leuke traktatie van Maria eruit) (ok, niet helemaal goed voorbeeld, want de biskwietjes zaten apart verpakt)

Ik kan, helaas uit ervariung, zeggen dat het NIET leuk is als alle kinderen in de klas een traktatie krijgen en jij niet omdat "je zo'n lastig dieet hebt' of "als je het niet mag, dan kan je het maar aan de juf/ je broertje geven" Mijn moeder heeft altijd ervoor geprobeerd te zorgen dat er iets aanwezig was wat ik wèl mocht eten. Maar soms lukte dat niet.
Maar niets is zo leuk als iemand die spontaan zegt: "ik heb voor jou ook wat meegenomen"of niets zegt en het uitdeelt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Verder wil ik zeggen dat ik het leuk vind om te zoen hoe creatief iedereen bezig is!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_52843257
Ja maar MissD kinderen pakke dingen van elkaar aan en het wc voorbeeld was van een ander kindje (de mijne heeft zijn luier nog om ) De mijne snapt het niet meer omdat hij nu weer wel gluten moet eten omdat anders de onderzoeken over 4 weken niet uitgevoerd kunnen worden, dus nu mag hij wel brood (maar dan niet de gene die afsmeerd zijn met ei), maar waarschijnlijk na de onderzoeken niet meer.
voor een ind is een koekje een koekje welke vorm het ook heeft en an de buitenkant zie je niet of er dingen inzitten de hij niet mag.

Ladywrb dat bedoel ik dus dat he ondankbare honden zijn, maar tegenwoordg moet alles zo materialistisch. Kijk eens wat ik heb, heb jij lekkr niet he? daar ben ik allergisch voor

en over de garantie yep, mar heb je wel eens een helpdesk proberen te bereiken? en dat de goede nummers dus nergens te vinden zijn omdat al die telnummer veranderd zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:28:43 #194
37843 lady-wrb
kortaf
pi_52843515
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:16 schreef loezzie het volgende:

[..]

Mag ik zeggen dat ik dit een vrij onaardige opmerking vindt. Uiteraard zullen de ouders en de leiding ervoor proberen te zorgen dat kinderen niet iets eten waar ze ziek van worden.
Het is toch ook een kleine moeite om te vragen of er allergische kindjes zijn? Dan had je, bijv bij de traktie van Maria een mandarijn ipv een Maria-biskwietje erbij kunnen doen? (ik pak even die leuke traktatie van Maria eruit) (ok, niet helemaal goed voorbeeld, want de biskwietjes zaten apart verpakt)

Ik kan, helaas uit ervariung, zeggen dat het NIET leuk is als alle kinderen in de klas een traktatie krijgen en jij niet omdat "je zo'n lastig dieet hebt' of "als je het niet mag, dan kan je het maar aan de juf/ je broertje geven" Mijn moeder heeft altijd ervoor geprobeerd te zorgen dat er iets aanwezig was wat ik wèl mocht eten. Maar soms lukte dat niet.
Maar niets is zo leuk als iemand die spontaan zegt: "ik heb voor jou ook wat meegenomen"of niets zegt en het uitdeelt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Verder wil ik zeggen dat ik het leuk vind om te zoen hoe creatief iedereen bezig is!
ik vind de toon van het berichtje van anitra eerlijk gezegd meer tenenkrommend dan het berichtje van sugar.
misschien is het helemaal niet zo bedoeld, maar dan komt het toch behoorlijk rot het toetsenbord uit.

wat allergie betreft blijf je aan de gang, denk ik. zitten er geen gluten in de mariakaakjes, zit er wel weer een allergeen in een banaan.
je zal maar de pech hebben dat je meerdere kinderen met verschillende allergiën in de klas hebt zitten. dan is het eind toch ook zoek? vooral als er dan ook nog eens wordt gevallen over het geven van kadootjes ipv eetbare zaken.

ik had het me dit jaar makkelijk gemaakt van die pennen die met onzichtbare inkt schrijven met ingebouwd lampje waardoor je het weer kon zien, ingepakt. ballonnetje dr op en een mini chupa chup ter decoratie.
avondje werk, niet duur en de kids vonden de pennen heeeeeeeel spannend.
en ik heb ook al een paar keer gewoon op een zakje knikkers laten trakteren. (verjaardag viel tijdens knikkertijd)
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:30:29 #195
37843 lady-wrb
kortaf
pi_52843565
ik vind het een sport om een leuke traktatie te vinden die EN leuk is EN leuk voor de portemonnee.
pi_52843589
Anitra, het lijkt me voor Djulian verwarrend dat hij nu dus wel brood mag, maar straks misschien niet. Eerder had je het ook over de ene dag wel banaan, maar de andere dag niet.
Als het zo wisselend is dan is het ook heel lastig om er rekening mee te houden

Overigens is mijn ervaring bij de peuters dat als er een kind met een allergie een ander koekje krijgt en je dat erbij verteld (wij eten altijd een koekje bij het drinken) dat ze het gewoon aannemen als iets wat zo is en waar helemaal niet raar of moeilijk over gedaan wordt.
Zo ook met traktaties. Wij hebben voor kinderen die bepaalde dingen niet mogen vaak een bakje met wat dingetjes die ze sowieso mogen. Soms weten ze zelf wel of ze iets wel of niet mogen, als ik ook maar enige twijfel heb krijgen ze iets uit het eigen bakje.

Als we een feest hebben op de psz dan vragen we de ouders van kinderen met een allegie altijd of ze de dingen die we van plan zijn te halen mogen hebben. Dat is niet altijd het geval, maar dan overleggen we met de ouders of ze zelf dan iets anders meebrengen of dat wij zorgen voor iets wat het kind wel mag.

Als ze groter worden dan gaan ze traktaties vast meer vergelijken enzo, maar dan kan je ze ook beter uitleggen wat ze wel en niet mogen en waarom dan wel of niet.
Fake it till you make it...
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:33:58 #197
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_52843662
Maar bestaan er dan geen kinderen die allergisch zijn voor mandarijn?
Ik snap echt niet wat je onaardig vindt aan mijn opmerking dat ik het de verantwoordelijkheid van de ouders en de leiding vind.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  Licht Ontvlambaar vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:36:20 #198
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_52843740
Kun je eigenlijk allergisch zijn voor rozijntjes?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:36:25 #199
43556 miss_dynastie
pi_52843745
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:20 schreef Anitra het volgende:
Ja maar MissD kinderen pakke dingen van elkaar aan
Dat weet ik, maar je kan dan toch niet verwachten dat die kinderen geen gluten of weet ik het eten op school omdat jouw kind het mogelijk aanpakt? Da's toch een veel te zware belasting voor een gezond kind en zijn ouders?
quote:
De mijne snapt het niet meer omdat hij nu weer wel gluten moet eten omdat anders de onderzoeken over 4 weken niet uitgevoerd kunnen worden, dus nu mag hij wel brood (maar dan niet de gene die afsmeerd zijn met ei), maar waarschijnlijk na de onderzoeken niet meer.
voor een ind is een koekje een koekje welke vorm het ook heeft en an de buitenkant zie je niet of er dingen inzitten de hij niet mag.
Maar hoe kan je dan van ouders verwachten dat ze daar rekening mee houden? Niet alleen mag hij een hoop niet, maar blijkbaar verandert ook regelmatig wat hij wel of niet mag. Met alle respect, maar dat kan je toch niet van een ander verwachten?
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:40:48 #200
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_52843865
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:36 schreef Sjeen het volgende:
Kun je eigenlijk allergisch zijn voor rozijntjes?
ja
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')