Pirates of the Caribbean: Dead Man's ChestWat een rotzooitje, dat plot
![]()
. Dr zaten wel aardige stukken tussen (die kannibalenstam was erg tof), maar het had ook mindere stukken en dan vooral dat einde
![]()
. Het acteerwerk valt bij sommigen ook vies tegen eigenlijk. Cijfer: 5
Soy CubaHet is niet heel gemakkelijk een oordeel over Soy Cuba te geven. Met behulp van een zak geld uit de USSR is deze propagandafilm gemaakt door Kalatozishvili (misschien bekend van Letyat Zhuravli) en een stel Cubanen, vervolgens is die in de vergetelheid geraakt, uit diezelfde vergetelheid gehaald door Francis Ford Coppola en Martin Scorsese en sindsdien vooral geprezen om het knappe camerawerk + cinematografie.
Het is vrij duidelijk dat het hier om propaganda gaat, gedateerde propaganda zelfs, tjokvol opzichtige stereotiepes. Bij het zien van een dikke politie-agent schoot ik bijvoorbeeld in de lach, terwijl de bedoeling van de filmmaker is woedend te worden op hem, omdat hij zo'n arrogante dikke klootzak met pistool is
![]()
. Ook zit het vol met symboliek: bij een scene waar pamfletten naar buiten worden gegooid door een revolutionair, staat de mensenmassa stil. Dit moet vast uitgelegd worden als 'de revolutie staat op papier, nu nog de uitwerking daarvan! Komt allen in beweging!'
![]()
. Eerlijk gezegd kan en heb ik niet zoveel met zulke boodschappen en soms ergerde ik me dus ook aan de opzichtigheid van de propaganda, maar soit ik kan er wel doorheen kijken, dus zo heel erg is het ook weer niet.
Het jammere van Soy Cuba is dat er ook geen hoofdrolspeler is, waarmee geleefd kan worden. Het gaat eigenlijk over het land Cuba en wat dat betreft slaagt de film met vlag en wimpel. De hele film bevat erg mooi en knap camerawerk over het algemeen. Lange takes kan ik altijd wel waarderen
![]()
. En de landschappen waren ook erg mooi, ik wist niet dat Cuba er zo tof uit kon zien
![]()
. Al met al toch wel een interessante film, die je zo nu en dan meesleurt door de mooie beelden. Cijfer: 7.
Modern TimesEen van de betere Chaplin-films. Cijfer: 7
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>