quote:
Op woensdag 18 juli 2007 15:36 schreef p_iglet het volgende:Even ruim op tijd een paar vraagjes (de linkjes in de openingspost allemaal gelezen maar dat hielp niet echt).
Op 30 augustus begint mijn collegejaar weer. Pepijn is dan 8,5 week oud.
Ik moet vanaf dan bijna fulltime naar school en de bedoeling is om te gaan kolven zodat Pepijn dus volledig borstvoeding blijft krijgen.
Maar hoe introduceer ik dat nu het beste?
Ik vind overal dat je vanaf 4 a 6 weken oud kunt beginnen met het introduceren van een flesje.
Is het reeel om daar pas met 6 weken mee te beginnen en dan dus in 2,5 week op te bouwen van nooit naar soms zelfs 3 a 4x per dag een fles?? Of kan ik beter als Pepijn 4 of 5 weken is al beginnen?
Ik zou beginnen zodra de borstvoeding goed loopt. Ik ben erzelf veel te laks in geweest en heb het niet vaak genoeg aangeboden. Als je dus eenmaal begint met dat flesje geef dan ook elke dag een keer een flesje!
Je kunt het aantal flessen dat hij op zo'n dag al wat minder maken als je vlak voor je bij hem weg gaat nog voedt. Als je dit ook consequent doet went hij hier ook aan en zal dan ook goed drinken waardoor het eerste flesje pas weer wat later hoeft.
quote:
Ik heb nu een simpele avent handkolf, maar voor zo vaak kolven lijkt me dat niet geschikt. De planning is dus om een dubbelzijdige elektrische kolf aan te schaffen. Kan ik dat beter "meteen" doen zodat ik net zolang aan die kolf kan wennen als Pepijn aan de flesjes, of is het handiger om eerst met de handkolf te oefenen en pas later met die elektrische kolf te beginnen??
Ja koop maar alvast, ook jij moet wennen aan een kolf. Het is natuurlijk erg fijn als jij al zo gewend bent aan die kolf dat je een wereldproductie hebt. Geheid dat je de eerste paar keer op bent van de zenuwen!
quote:
Wanneer kun je het beste kolven de eerste paar keren?
mmm dieweet ik niet, ik ben geloof ik begonnen met na de avondvoeding te kolven, steeds kleine beetjes. Later een borst voeden en daarna de andere kolven. Weer later tweeborsten op het moment van een voeding, zoek nog evenverder want er is vast een zinniger antwoord hier op.
Ik heb even gekeken, mijn antwoord klopt ongeveer maar niet helemaal met wat er staat als je de link overkolven in de OP volgtquote:
En wat is het handigste moment om Pepijn te laten wennen aan een flesje?
Om te beginnnen op momenten dat hij uitgerust is en geen berehonger heeft. Verander niet na de eerste keer (als het niet lukt) van speen of fles, Pepijn moet de tijd hebben om er aan te wennen.[/quote]
quote:
Meer tips rondom kolven/ laten wennen aan een flesje, zijn zeer welkom!!
Ga een middagje proefdraaien, laat Pepijn bij manlief of oma en ga zelf naar een vriendin (of zelfs naar de uni) en ga kolven. Zo heb je niet de primeur op een dag dat het perse moet.
Neem mee: een foto vanPepijn,een kledingstuk dat hij gedragen heeft, zijn huiltje op je telefoon
![]()
en eventueel alvast een syntocinonspray. Al moet ik wel zeggen dat ik geen van allen ooit nodig heb gehad, bij mij ging het kolven gesmeerd, alleen Emma wilde niet drinken
Steek je licht ook eens op bij het borstvoedingsforum, daar zitten veel dames met veel kolfervaring
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.