abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51575394
Het is Vereniging Borstvoeding Natuurlijk.

Hehe
Variety is the spice of life
  dinsdag 17 juli 2007 @ 22:34:46 #202
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51575451
Hm, ex-BV'er vs die-hardBV'er...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_51595830
Even ruim op tijd een paar vraagjes (de linkjes in de openingspost allemaal gelezen maar dat hielp niet echt).

Op 30 augustus begint mijn collegejaar weer. Pepijn is dan 8,5 week oud.
Ik moet vanaf dan bijna fulltime naar school en de bedoeling is om te gaan kolven zodat Pepijn dus volledig borstvoeding blijft krijgen.

Maar hoe introduceer ik dat nu het beste?

Ik vind overal dat je vanaf 4 a 6 weken oud kunt beginnen met het introduceren van een flesje.
Is het reeel om daar pas met 6 weken mee te beginnen en dan dus in 2,5 week op te bouwen van nooit naar soms zelfs 3 a 4x per dag een fles?? Of kan ik beter als Pepijn 4 of 5 weken is al beginnen?

Ik heb nu een simpele avent handkolf, maar voor zo vaak kolven lijkt me dat niet geschikt. De planning is dus om een dubbelzijdige elektrische kolf aan te schaffen. Kan ik dat beter "meteen" doen zodat ik net zolang aan die kolf kan wennen als Pepijn aan de flesjes, of is het handiger om eerst met de handkolf te oefenen en pas later met die elektrische kolf te beginnen??

Wanneer kun je het beste kolven de eerste paar keren? En wat is het handigste moment om Pepijn te laten wennen aan een flesje?

Meer tips rondom kolven/ laten wennen aan een flesje, zijn zeer welkom!!
  woensdag 18 juli 2007 @ 16:43:30 #204
62233 Jelief
ikke lief!
pi_51597883
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 15:36 schreef p_iglet het volgende:
Even ruim op tijd een paar vraagjes (de linkjes in de openingspost allemaal gelezen maar dat hielp niet echt).

Op 30 augustus begint mijn collegejaar weer. Pepijn is dan 8,5 week oud.
Ik moet vanaf dan bijna fulltime naar school en de bedoeling is om te gaan kolven zodat Pepijn dus volledig borstvoeding blijft krijgen.

Maar hoe introduceer ik dat nu het beste?

Ik vind overal dat je vanaf 4 a 6 weken oud kunt beginnen met het introduceren van een flesje.
Is het reeel om daar pas met 6 weken mee te beginnen en dan dus in 2,5 week op te bouwen van nooit naar soms zelfs 3 a 4x per dag een fles?? Of kan ik beter als Pepijn 4 of 5 weken is al beginnen?
Ik zou beginnen zodra de borstvoeding goed loopt. Ik ben erzelf veel te laks in geweest en heb het niet vaak genoeg aangeboden. Als je dus eenmaal begint met dat flesje geef dan ook elke dag een keer een flesje!
Je kunt het aantal flessen dat hij op zo'n dag al wat minder maken als je vlak voor je bij hem weg gaat nog voedt. Als je dit ook consequent doet went hij hier ook aan en zal dan ook goed drinken waardoor het eerste flesje pas weer wat later hoeft.
quote:
Ik heb nu een simpele avent handkolf, maar voor zo vaak kolven lijkt me dat niet geschikt. De planning is dus om een dubbelzijdige elektrische kolf aan te schaffen. Kan ik dat beter "meteen" doen zodat ik net zolang aan die kolf kan wennen als Pepijn aan de flesjes, of is het handiger om eerst met de handkolf te oefenen en pas later met die elektrische kolf te beginnen??
Ja koop maar alvast, ook jij moet wennen aan een kolf. Het is natuurlijk erg fijn als jij al zo gewend bent aan die kolf dat je een wereldproductie hebt. Geheid dat je de eerste paar keer op bent van de zenuwen!
quote:
Wanneer kun je het beste kolven de eerste paar keren?
mmm dieweet ik niet, ik ben geloof ik begonnen met na de avondvoeding te kolven, steeds kleine beetjes. Later een borst voeden en daarna de andere kolven. Weer later tweeborsten op het moment van een voeding, zoek nog evenverder want er is vast een zinniger antwoord hier op.Ik heb even gekeken, mijn antwoord klopt ongeveer maar niet helemaal met wat er staat als je de link overkolven in de OP volgt
quote:
En wat is het handigste moment om Pepijn te laten wennen aan een flesje?
Om te beginnnen op momenten dat hij uitgerust is en geen berehonger heeft. Verander niet na de eerste keer (als het niet lukt) van speen of fles, Pepijn moet de tijd hebben om er aan te wennen.[/quote]
quote:
Meer tips rondom kolven/ laten wennen aan een flesje, zijn zeer welkom!!
Ga een middagje proefdraaien, laat Pepijn bij manlief of oma en ga zelf naar een vriendin (of zelfs naar de uni) en ga kolven. Zo heb je niet de primeur op een dag dat het perse moet.
Neem mee: een foto vanPepijn,een kledingstuk dat hij gedragen heeft, zijn huiltje op je telefoon en eventueel alvast een syntocinonspray. Al moet ik wel zeggen dat ik geen van allen ooit nodig heb gehad, bij mij ging het kolven gesmeerd, alleen Emma wilde niet drinken

Steek je licht ook eens op bij het borstvoedingsforum, daar zitten veel dames met veel kolfervaring
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 18 juli 2007 @ 21:26:27 #205
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_51606627
Bedankt Moonah. Dat spoed-afbouwen kende ik niet, die geef ik nog even aan haar door en ook dat ze niet overmoedig moet worden! Mèn wat moet jij pijn hebben gehad, die bijna-bo die ik had was al pijnlijk genoeg.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  woensdag 18 juli 2007 @ 22:27:51 #206
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_51608873
P_iglet, ik heb vanaf dag 2 gekolfd en een flesje gegeven, noodgedwongen. Maar achteraf was ik er ook wel blij mee, kind en ik wisten niet beter!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_51617344
Wij zijn pas op dag 8 begonnen met de fles geven ook noodgedwongen en ik heb vanaf dag 4 gekolfd, eerst met de mini electric en daarna met de mijn eigen avent handkolf. Met de avent heb ik het kolven (bijna fulltime, 5 voedingen van de 6) volgehouden tot Merlijn 4 weken was, daarna kon hij gelukkig bij mij aan de borst. Uit de fles drinken was hij toen wel vlug verleerd.
pi_51668521
Begrijp ik het nou goed dat als je wilt afbouwen iedere x een voeding overslaat ? En dan de spanning eraf kolven ? Niet "alles", laat maar zeggen ?

Ik vind het wel goed geweest de BV. Het gaat nog wel (productietechnisch gezien), maar ik houd geen energie meer over. Ik heb het 10 wk volgehouden (groot woord, want ik vond het erg leuk en knus), maar met 2 is het wel erg intensief allemaal.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 19:02:18 #209
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51670545
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 17:50 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Begrijp ik het nou goed dat als je wilt afbouwen iedere x een voeding overslaat ? En dan de spanning eraf kolven ? Niet "alles", laat maar zeggen ?
Yup, zo heb ik het iig gedaan. Maar zo'n spoedafbouw is verder niet echt aan te raden hoor. Eén voeding per week weglaten is veel relaxter. Je lijf heeft dan de tijd om eraan te wennen. Plús niet te vergeten jijzelf en de kinders.
Als je even googlet kun je er best veel over vinden hoor, ook schema's enzo. Het makkelijkst is te beginnen met de minst productieve voeding over te slaan en te vervangen (bij mij was dat die aan het eind van de middag).
quote:
Ik vind het wel goed geweest de BV. Het gaat nog wel (productietechnisch gezien), maar ik houd geen energie meer over. Ik heb het 10 wk volgehouden (groot woord, want ik vond het erg leuk en knus), maar met 2 is het wel erg intensief allemaal.
Jammer dat je wil stoppen, maar ook wel begrijpelijk. Ik moet zeggen dat ik wel meerenergie heb sinds ik geen BV meer geef. Nu zal dat ook wel verband houden met mijn medicatiegebruik, maar ik denk ook dat de BV veel energie vrat (vond ik verder absoluut niet erg, maar het is wel prettig om niet altijd meer om 19.30 in bed te gaan liggen ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 19:21:52 #210
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51671233
Je hebt het lang volgehouden k_p en het is een stuk zwaarder met een tweeling lijkt me. Toch jammer dat je gaat afbouwen.

Gisteren bij het CB vond de wvk het dat Anna nog bv krijgt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 20 juli 2007 @ 19:59:52 #211
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51672403
KP wil je totaal afbouwen of misschien voor je gevoel en flensjes 2 voedingen overhouden. Bijvoorbeeld de ochtend en avondvoeding (Pien ochtend en Floor avond of andersom). Ik doe dit nu met Maud ook, maar ik kan me voorstellen dat het dan ook nog steeds zwaar is.
Nou, ja het is jouw keuze. Je hebt het geprobeerd en 10 weken vol weten te houden. Ik vind het knap en weet niet of ik het wel geprobeerd zou hebben met 2 van die druppies.

Yppy, natuurlijk is het goed. Het is kei goed
  vrijdag 20 juli 2007 @ 21:47:18 #212
94046 PM-girl
pi_51675700
KP, zo begrijpelijk. Ik zou als het kon ook kiezen voor de optie die Chacama hier beschrijft, maar je moet zien of dat gaat en of je dat wil.
Super om te zien dat het zo leuk gaat met twee kleintjes!
*
pi_51676397
thx,meiden
  vrijdag 20 juli 2007 @ 22:13:44 #214
62233 Jelief
ikke lief!
pi_51676609
Ik vind het knap van je KP. Dat je ze 10 weken zelf hebt gevoed én dat je nu gewoon vind dat het genoeg is. Borstvoeding is het beste maar alleen als mama er niet aan onderdoor gaat.
Ennuh ik sluit mij aan bij chacama.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:26:47 #215
94046 PM-girl
pi_51692283
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met pau d'arco thee, als bestrijding tegen de spruw/candida?
Het lijkt mij een kwestie van baat het niet, schaadt het niet. Dat het dus gewoon naast mijn Fluconazol medicatie kan (dubbele dosis inmiddels).
*
pi_51692578
Pm-girl, lees je er wel goed over in vooraf, soms kunnen kruidendingetjes wel kwaad. Hier vind je er meer informatie over. De thee is niet effectief doordat de werkzame bestanddelen niet in water oplosbaar zijn, in andere vorm kan het wel werken. In het artikel staan ook een aantal contra-indicaties en bijwerkingen genoemd, zo kan het bijv. miskramen en misvormingen veroorzaken.

Nu is dit natuurlijk maar 1 website met informatie, maar er is wel meer over te vinden. Bij twijfel zou je kunnen overwegen om eens contact met een homeopaat of orthomoleculair arts te zoeken.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_51692767
Het is niet helemaal een kwestie van 'baat het niet, dan schaadt het niet' . Het is een erg heftig middel. Pau d'arco thee heeft als bijwerking dat het de bloedstolling verminderd en bloedingen kan veroorzaken. (Je hebt het ook in capsules trouwens.)

Ik heb (ondanks ook ellenlange spruw) nooit overwogen om het te gebruiken. Naar effecten op langere termijn van die thee is nooit onderzoek gedaan.

Ik zou dan eerder gaan voor gentiaan violet.
Variety is the spice of life
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:34:17 #218
94046 PM-girl
pi_51693688
Ok! Ik had het hier ook nog nooit gelezen, terwijl veel van de andere remedies hier wel voorbij komen. Ik ga me er nog eens op beraden dus!
Dankjewel Etoile en Nebelung!
*
pi_51694639
Hier gaan de hapjes erin als koek trouwens. Mevroi heeft nooit grotere flesjes als 140 ml geblieft, maar vast voedsel daar stort ze zich grommend op
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 21 juli 2007 @ 21:32:10 #220
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51703363
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 16:12 schreef Mwanatabu het volgende:
Hier gaan de hapjes erin als koek trouwens. Mevroi heeft nooit grotere flesjes als 140 ml geblieft, maar vast voedsel daar stort ze zich grommend op
Gaaf he, Mwana. Maud ook. Moet hier goed uitkijken met wat ik eet, voordat ik het weet zit het klem tussen 2 grijpgrage handjes en verdwijnt het in een mondje. Vandaag heeft ze voor het eerst liga gehad...zo mooi.

oeps off-topic....

En meer on-topic. Tegenwoordig 'vraagt' ze of ze bij me mag drinken. Met een happende beweging komt ze dan naar me toe gekropen om vervolgens boven op me te kruipen en dan gaat ze liggen wachten tot mijn shirt omhoog gaat. Heel netjes....
pi_51704657
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 21:32 schreef chacama het volgende:

[..]

Gaaf he, Mwana. Maud ook. Moet hier goed uitkijken met wat ik eet, voordat ik het weet zit het klem tussen 2 grijpgrage handjes en verdwijnt het in een mondje. Vandaag heeft ze voor het eerst liga gehad...zo mooi.

oeps off-topic....

En meer on-topic. Tegenwoordig 'vraagt' ze of ze bij me mag drinken. Met een happende beweging komt ze dan naar me toe gekropen om vervolgens boven op me te kruipen en dan gaat ze liggen wachten tot mijn shirt omhoog gaat. Heel netjes....
Hier geen happend mondje maar een vreetkreet ("Uhuh-uhuh-UHUH") waarop ogenblikkelijk gereageerd dient te worden want hij wordt steeds harder totdat Hare Majesteit een mem in dr mond gefrommeld krijgt (u dacht toch niet dat ze er zelf moeite voor ging doen )

en Liga is idd prachtig om te zien, die nieuwsgierige blik alleen al
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 22 juli 2007 @ 12:12:57 #222
94046 PM-girl
pi_51713951
Hihi, Simon hapt gewoon dwars door mijn trui heen en begint te zuigen En 's morgens in bed wisselt hij al kruipend van links naar rechts!
*
  zondag 22 juli 2007 @ 13:38:37 #223
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51716023
quote:
Op zondag 22 juli 2007 12:12 schreef PM-girl het volgende:
Hihi, Simon hapt gewoon dwars door mijn trui heen en begint te zuigen En 's morgens in bed wisselt hij al kruipend van links naar rechts!
En komt er door het shirt dan ook nog wat uit Simon???

Heerlijk he als ze zo kruipend even langskomen...dat vind ik zo leuk.
  zondag 22 juli 2007 @ 13:40:43 #224
94046 PM-girl
pi_51716076
quote:
Op zondag 22 juli 2007 13:38 schreef chacama het volgende:

[..]

En komt er door het shirt dan ook nog wat uit Simon???
Geen idee, hij zuigt nooit zo lang door!
*
pi_51741655
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:34 schreef PM-girl het volgende:
Ok! Ik had het hier ook nog nooit gelezen, terwijl veel van de andere remedies hier wel voorbij komen. Ik ga me er nog eens op beraden dus!
Dankjewel Etoile en Nebelung!
Als het puur om candida gaat, waar dan ook, kun je ook een homeopatisch arts proberen. Ik ben extreem gevoelig voor candida en heb daar een tijd lang veel baat bij gehad (helaas werkt het inmiddels niet meer...). Het middel protexa (van Ogolith, via internet ook te krijgen) heb ik ook een tijdje gebruikt, ook dat heeft een periode heel goed gewerkt. Het lastige is wel dat er weinig informatie over te vinden is. In mijn geval was het een schimmelinfectie elders en gaf/geef ik geen borstvoeding, dus de risico's specifiek daarvan weet ik verder niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')