De functie van de CDS is 80% politiek en PR en 19% manager en 1% militair. Waar zou hij anders thuishoren? De benoeming van de CDS is ook een politieke aangelegenheid, net als die van andere topambtenaren.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 08:46 schreef Icefire1971 het volgende:
Het lijkt me dat defensie niet in de rubriek "politiek" thuishoort in ons land.
Hij werkt in Den Haag en is praktisch een soort tweede Secretaris-Generaal van Defensie.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 08:46 schreef Icefire1971 het volgende:
Mooi stukje van de TS en kan me er wel in vinden. Berlijn komt inderdaad goed over op tv en charisma kun je hem niet ontzeggen. Maar zou het alleen door Berlijn komen dat defensie nu een beter imago heeft?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 02:29 schreef Zwaardvisch het volgende:
In de nasleep van Srebrenica had de Nederlandse krijgsmacht een erg negatief imago. Toch is diezelfde legemacht nu aan een opmerkelijke comeback bezig. De waardering voor het leger stijgt, blijkt onder andere uit cijfers van het NOS Journaal, Elsevier en RTL Nieuws. Volgens het Veteraneninstiuut staat 75% van de Nederlanders positief ten opzichte van het leger. Dat lijken me mooie cijfers. Cijfers zijn uiteraard slechts cijfers, maar ook uit het buitenland komen positieve geluiden over het optreden van de Nederlandse troepen in Uruzgan.
Het optreden van die troepen wordt door de buitenlandse pers omschreven als 'beheerst' en 'respectvol', in vrij groot contrast met bijvoorbeeld het Engelse en Amerikaanse leger dat een vrij slecht imago heeft. Duidelijk is dat de troepen een andere aanpak volgen, er wordt in gesprek gegaan met gouverneurs en stamhoofden en er wordt een radiozender opgezet om de bevolking duidelijk te maken dat er geen sprake is van een bezettingsmacht.
Dat het imago van de krijgsmacht overwegend positief is en tegen een stootje kan, ook al is de parlementaire steun vrij klein, worden incidenten ruim uitgemeten in de pers en soms zelfs verzonnen wanneer dit om electorale redenen gunstig is, komt voor mij grotendeels door Dick Berlijn. Zijn optreden is precies als dat waar de krijgsmacht voor staat en voor moet staan: beheerst, redelijk en respectvol, maar af en toe een lel uitdelen aan groepen die het proces van opbouw niet steunen. Na de zeer impopulaire en niet charismatische Thom Karremans, Hans Couzy en Cees Nicolaï heeft het leger een mediagenieke commandant; strategisch, politiek behendig en bovenal een echte troepen-commandant, die het leger weer aanzien gegeven heeft.
[afbeelding]
Dick Berlijn
Nee en dat beweer ik ook helemaal niet. Maar de communicatie verloopt nu stukken beter dan onder Karremans en Couzy. Hij lijkt me ook politiek behendiger dan laatst genoemde, Couzy lag regelmatig met het ministerie in de clinch, Karremans was arrogant en nurks en absoluut niet diplomatiek. En dat heeft toch wel meegespeeld bij de beeldvorming rond de krijgsmacht in het algemeen en Dutchbat III in het bijzonder.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:46 schreef Mauritsz het volgende:
[..]
Mooi stukje van de TS en kan me er wel in vinden. Berlijn komt inderdaad goed over op tv en charisma kun je hem niet ontzeggen. Maar zou het alleen door Berlijn komen dat defensie nu een beter imago heeft?
quote:Op dinsdag 3 juli 2007 10:54 schreef NLweltmeister het volgende:
ik vind het een eng mannetje met een verdacht kapsel
Mwah. Misschien trof hij het ook met Henk Kamp. Die beschouwde Defensie niet als corvee, zoals De Grave, Voorhoeve en Korthals. Die haalde dus wel wat kooltjes uit het vuur. Van Middelkoop is ook de kwaadste niet. Hij had ook een PvdA-vrouw naast zich kunnen krijgen. Ik zou graag weten hoe hij om was gegaan met Gerdi Verbeet als Ministerquote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:52 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Nee en dat beweer ik ook helemaal niet. Maar de communicatie verloopt nu stukken beter dan onder Karremans en Couzy. Hij lijkt me ook politiek behendiger dan laatst genoemde, Couzy lag regelmatig met het ministerie in de clinch, Karremans was arrogant en nurks en absoluut niet diplomatiek. En dat heeft toch wel meegespeeld bij de beeldvorming rond de krijgsmacht in het algemeen en Dutchbat III in het bijzonder.
Kamp was meer betrokken dan de andere namen die je noemt, maar daarmee is de goede relatie tussen ministerie en de legertop natuurlijk niet meteen verklaard. Je moet als CdS ook het politieke spelletje beheersen en daar is Berlijn goed in. Verbeet als minister kan ik me absoluut niet voorstellen. Ze is er te dom voor en ze richt als voorzitter al genoeg schade aan. Name dropping heeft absoluut geen zin.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:04 schreef Coldplaya het volgende:
[..]
Mwah. Misschien trof hij het ook met Henk Kamp. Die beschouwde Defensie niet als corvee, zoals De Grave, Voorhoeve en Korthals. Die haalde dus wel wat kooltjes uit het vuur. Van Middelkoop is ook de kwaadste niet. Hij had ook een PvdA-vrouw naast zich kunnen krijgen. Ik zou graag weten hoe hij om was gegaan met Gerdi Verbeet als Minister![]()
Hij moet nog een klein snorretje hebbenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 10:54 schreef NLweltmeister het volgende:
ik vind het een eng mannetje met een verdacht kapsel
De achternaam heeft hij al.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:49 schreef henkway het volgende:
[..]
Hij moet nog een klein snorretje hebben
Jawel, Dick Berlijn is een trouw CDA'erquote:Op dinsdag 3 juli 2007 08:46 schreef Icefire1971 het volgende:
quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:35 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Jawel, Dick Berlijn is een trouw CDA'er![]()
Hij is dikke maatjes met Frits Wester en onze minister-president.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |