Is helemaal waar, dat doet Myrthe uiteraard ook. Maar ik heb wel het idee dat ze, doordat ze vrijer gelaten wordt, meer zélf bepaald wat wel en niet kan, en niet klakkeloos ons volgt zeg maar. En dan blijkt dat ze heel goed weet wat nog wel kan en wat niet kan. Want gaat ze eens over de grens, dan zie je dat ze er zelf al van 'schrikt' voordat wij er wat van zeggen, dus dan voelt ze donders goed aan dat het te ver was. Maar zoals ik al schreef, zo af en toe heeft ze echt een dag /periode dat ze die grenzen opzoekt, en zijn wij echt doodop aan het eind van zo'n dag. En daarna is het weer weken prima. Maar ik zou dat echt niet iedere dag zo willen hebben, dan zou ik echt doodmoe zijn en is het ook niet gezellig in huis.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:24 schreef senesta het volgende:
[..]
Grenzen opzoeken doen ze allemaal, ik denk dat dat niet afhangt van waar ze liggen.
Ja, is helemaal waar. Maar waarom moet ik mezelf dan altijd verdedigen tegenover moeders die vinden dat ik het niet goed doe, omdat ze op de bank mag springen en dergelijke? Blijkbaar vinden die moeders dan toch dat zij het beter doen.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:31 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik vind absoluut dat iedereen het op zijn eigen manier moet doen, ik geloof dan ook niet in een universele waarheid qua opvoeding van kinderen, hoe zou dat ook kunnen?
Alle ouders zijn anders en alle kinderen zijn anders, en als iedereen blij en gelukkig is dan is het toch goed?![]()
Iedereen vind toch dat hij/zij het op de beste manier doet? Anders zou je het wel op een andere manier doen toch?quote:Op zondag 8 juli 2007 20:37 schreef Ladybos het volgende:
[..]
Ja, is helemaal waar. Maar waarom moet ik mezelf dan altijd verdedigen tegenover moeders die vinden dat ik het niet goed doe, omdat ze op de bank mag springen en dergelijke? Blijkbaar vinden die moeders dan toch dat zij het beter doen.
Ik ben misschien ook wel te gevoelig hoor over wat een ander ervan denkt. Ik ben al snel bang dat ze me een slechte moeder vinden (en als je vriendin dan de opmerking plaatst dat de supernanny maar eens langs moet komen dan voel je je helemaal slecht...).quote:Op zondag 8 juli 2007 20:43 schreef Igraine het volgende:
[..]
Iedereen vind toch dat hij/zij het op de beste manier doet? Anders zou je het wel op een andere manier doen toch?![]()
Ik heb nooit zo erg het gevoel mezelf te moeten verdedigen, uitleggen wil ik het daarentegen best. En heel eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo veel wat anderen er van vinden. Je zal altijd verschillende meningen houden, zowel hier over als bijvoorbeeld over straffen, slaan of tuigjes om maar eens een dwarsstraat te noemen![]()
En hier gaat het dus fout bij mij. Mijn ouders hebben mij ook altijd wel proberen te leren dat een bank is om op te zitten en een tafel om aan te eten enz., maar het is bij mij nooit geland. Ik zit graag op tafels en ik zit nooit normaal op een bank of op stoelen. Mijn meubels kunnen dan ook allemaal tegen een stootje en ook verder heb ik in huis gewoon geen mooie of dure spullen staan. Het is aan mij niet besteedt.Daarnaast koop ik meubels graag tweedehands zodat ze al niet meer al te nieuw zijn en bij mij mogen de kinderen dus stoelen, banken en tafels gebruiken als klimtoestellen. Dat neemt echt niet weg dat ik ze leer dat ze dat bij anderen niet mogen doen. Dat andere mensen wel mooie spullen hebben die kapot kunnen en dat het niet overal zo is als bij ons. En dat zien ze zelf ook wel. Ik heb eerlijk gezegd niet meegemaakt dat ze bij anderen op de bank springen. Ik geef ze niet de vrijheid uit een soort idealisme of principe, maar meer omdat ik zelf al heel veel moeite had met sommige regels en het lukt me dan ook niet om dat soort regels aan mijn kinderen op te leggen.quote:Op zondag 8 juli 2007 16:13 schreef jessie het volgende:
Ik doe het echt helemaal anders. Hier leer ik dan weer juist waar de dingen voor zijn. Dus een bank om te zitten enz.
Ik denk dat moeders altijd een beetje het gevoel hebben om zich te moeten verdedigen, misschien omdat iedereen het uiteindelijk het beste wil doen voor zijn/haar kind en een andere manier voor sommige mensen een bedreiging vormt of misschien twijfel zaait?quote:Op zondag 8 juli 2007 20:37 schreef Ladybos het volgende:
[..]
Ja, is helemaal waar. Maar waarom moet ik mezelf dan altijd verdedigen tegenover moeders die vinden dat ik het niet goed doe, omdat ze op de bank mag springen en dergelijke? Blijkbaar vinden die moeders dan toch dat zij het beter doen.
Even ter verduidelijking, dat verdedigen bedoel ik niet hier hoor, want ik heb de discussie hier zelf aangezwengeld. Maar ik bedoel dus irl.
Ik heb hele lastige eters, als ik ze hun gang laat gaan eten ze dus minimaal, Samara is al niet erg vet en ik wil dus wel dat ze even aan tafel rustig de tijd neemt om te gaan eten.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:51 schreef LadyS het volgende:
Oh, dat van de McDonalds is wel herknbaar, ladybos. Daar kan het me ook niet schelen dat ze rondvliegt, zolang ze geen andere mensen tot last is!
Thuis moet ze wel aan tafel blijven zitten, hoewel dat het er idd niet gezelliger op maakt. Mijn gevoel zegt op dat gebied weer dat ze moet blijven zitten*lastig*
Hier ook inderdaadquote:Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef bixister het volgende:
interessante discussie! ik voel voor alle kanten (pfff! 't zal es niet) wel wat en doe ook een beetje van beiden volgens mij. dus aan de ene kant mogen ze hier ook best veel, maar aan de andere kant trek ik m'n grenzen denk ik wel wat eerder dan LadyBos, en heb ik ook niet het hele huis kids-proof gemaakt. aan sommige dingen mogen ze gewoon niet komen, en ze zijn ook vrij braaf en proberen dat dan ook nauwelijks. het voorbeeld van de bank er ook maar even bij nemend: klimmen op en over de bank mogen ze hier wel regelmatig, maar dan moeten wel standaard de schoenen uit. springen op de bank vind ik gewoon te link, dat trekt mijn (over?)bezorgde moederhart niet. aan tafel blijven zitten tijdens het eten is hier ook de regel (en gaat meestal zonder al te veel problemen), al maken we wel eens een uitzondering. maar dat vinden ze dan ook echt heel feestelijk.
quote:Op zondag 8 juli 2007 23:23 schreef Mammietje het volgende:
Potverdikkie Bix... wist je wat ik ging typen ofzo???Je hebt van voor tot achter MIJN tekst opgeschreven!
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |