Ik snap je insteek hoorquote:Op zondag 8 juli 2007 11:57 schreef LadyS het volgende:
Ladybos: nee, ik vind Myrthe niet wild of onopgevoed overkomen! Echt niet. Sterker nog: ik had niet gedacht dat jullie zo een "methode" toepasten, dat zeg wel iets denk ikMyrthe is juist een lekkere vrolijke meid die duidelijk veel pezier heeft, ze straalt helemaal op de foto's in het fototopic!
Senesta, voetballen in huis zal ik ook niet zo gauw toestaan, hoor.
En over dat prettig erbij voelen: ik zei wel tegen Amber dat z niet op de bank moest springen en dat de bank was om te zitten of liggen, maar eigenlijk zegt een klein stemmetje tegen me: wat maakt dat nou uit: zolang het maar niet te wild wordt (dus te gevaarlijk of dat het stuk gaat). Nu ik er zo over nadenk , zal de lol voor Amber er snel vanaf gaan als ik het niet erg meer vind en er dus niks meer van zeg
Fijn om te lezen Ladybos, zo doen wij het ook. En zelf merken wij dat het ook goed is voor haar. Ze is heel zelfverzekerd en heeft een duidelijke eigen mening. Daarentegen luistert ze ook heel goed en weet ze donders goed wanneer iets wel en wanneer iets niet kan. Ze mag ook op bed en op de bank springen (bij ons thuis, ergens anders niet) en aan alle muziekinstrumenten zitten hier in huis (gitaren, drumstel, keyboard etc.) Het enige waar ze niet aan mag zitten zijn de kastjes waar de cd's in staan en dat doet ze dan ook niet. Ook niet als ik haar beneden laat terwijl ik even snel ga douchen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 23:54 schreef Ladybos het volgende:
[..]
Myrthe mag van ons gewoon heel veel, zolang ze maar niemand pijn doet en geen dingen stuk maakt. Dus als ze zin heeft om op de bank te springen dan mag ze dat. Of als ze wil kliederen met een glas water op de salontafel ofzo. Of als ze op de piano van papa wil spelen, of met d'r sokken aan naar buiten wil. Of geen zin heeft om aan tafel te zitten als we eten. Nou ja, gewoon veel dingen die anderen misschien te ver vinden gaan. Ik ben er op dit moment misschien ook wel teveel mee bezig hoor (zie het slapen-topic), heb er veel discussies over momenteel met andere moeders (jonge en oude) in mijn vrienden/familie/kennissenkring en die zijn allemaal meer van de rust-reinheid-regelmaat. En wij dus niet. Ik vind dat een kind kind moet kunnen zijn en 'alles' uit moet kunnen proberen, uiteraard met grenzen voor wat betreft de veiligheid van zichzelf en anderen. Er zijn dus gewoon maar heel weinig dingen die Myrthe niet mag, en het huis is zodanig ingericht dat ze bijna overal ook 'alleen' in een ruimte kan zijn zonder dat ze kwaad kan. Niet dat we haar regelmatig alleen in een ruimte laten maar het zou wel kunnen zeg maar. In tegenstelling tot mijn vriendin die haar hele huis vol heeft staan met snuisterijtjes en dus de hele dag 'politieagentje' speelt voor haar kind. En dat doen wij dus heel bewust niet. Groot voordeel vind ik dat de paar dingen die ze niet mag ook erg goed onthoud omdat het er a. niet zo veel zijn en b. het meer indruk maakt wanneer je maar 2x per dag nee zegt dan wanneer het 2x per minuut is. En er gaan dus zat dagen voorbij dat ik eigenlijk geen 'nee' hoef te zeggen tegen d'r.
Goeie gedachte.quote:Op zondag 8 juli 2007 17:33 schreef Igraine het volgende:
De gedachte erachter is meer dat ze gewoon vrijheid heeft, ik niet heel de dag van alles loop te verbieden en te corrigeren en dat het gewoon gezellig is in huis.
Het gedrag wat ik van Myrthe tolereer, is hetzelfde wat ik van een volwassene tolereer. Een volwassene hoeft niet tegen me te schreeuwen, dus zij ook niet. En ze mag van mij altijd op de bank blijven springen hoor, hier stond laatst MrBos nog mee te springen op de bank (en de bank ziet er nog prima uit trouwens, die zijn sterker dan je denkt hoor.. als er een volwassene van 100 kilo op kan zitten dan kan er ook een kindje van 15 kilo op springen..) Maar ik ga er van uit dat ze dat vanzelf wel ontgroeid. Hier is ook alles behoorlijk kidsproof dus voetballen zou in principe ook wel mogen. Alleen Myrthe wil zelf altijd met de bal naar buiten, want daar heeft ze meer ruimte. En ik denk eigenlijk dat het zo ook juist wel werkt, want als ze niet binnen zou mógen voetballen weet ik zeker dat ze persé binnen zou wíllen voetballen. Nu het wel mag is het spannende er in ieder geval van af en zoekt ze zelf liever een plekje waar er minder in de weg staat.quote:Op zondag 8 juli 2007 16:13 schreef jessie het volgende:
En zelf vind ik dat ik dan verkeerde signalen af zou geven als ze het thuis wel mogen en bij een ander niet. Want schijnbaar is het dan toch neit zo "normaal"
En waneer is dat gedrag met die regel dan weer voorbij? Mogen ze als ze kleuter zijn nog steeds binnen op de bank springen binnen voetballen enz.
Kwa spelen mogen ze hier wel veel.
Vriendjes zijn altijd welkom. Ze mogen tenten bouwen, knutselen, inderdaad gewoon kind zijn. Maar op de bank springen, binnen voetballen enzo vind ik persoonlijk niks met kind zijn te maken hebben, maar meer met grenzen opzoeken.
En zoals poemojn zijn niks stuk maken, hier flink op de bank springen en hij is echt wel stuk. En binnen voetballen, hoe doe je dat zonder iets stuk te maken?
Ja dat kan, en dat levert het bij ons ook.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:19 schreef Sugar het volgende:
[..]
Goeie gedachte.
Hier is dat ook precies de gedachte en gelukkig ook hoe het uitpakt: gezelligheid in huis. Maar intussen mag ze nog steeds dingen niet die jullie noemen. Levert geen strijd of ongezelligheid, levert duidelijkheid en gezelligheid.
Ze weten dat ze hier niet mogen voetballen en dat gebeurd ook eigenlijk nooit hoor, springen op de bank hetzelfde.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:21 schreef Ladybos het volgende:
[..]
Het gedrag wat ik van Myrthe tolereer, is hetzelfde wat ik van een volwassene tolereer. Een volwassene hoeft niet tegen me te schreeuwen, dus zij ook niet. En ze mag van mij altijd op de bank blijven springen hoor, hier stond laatst MrBos nog mee te springen op de bank (en de bank ziet er nog prima uit trouwens, die zijn sterker dan je denkt hoor.. als er een volwassene van 100 kilo op kan zitten dan kan er ook een kindje van 15 kilo op springen..) Maar ik ga er van uit dat ze dat vanzelf wel ontgroeid. Hier is ook alles behoorlijk kidsproof dus voetballen zou in principe ook wel mogen. Alleen Myrthe wil zelf altijd met de bal naar buiten, want daar heeft ze meer ruimte. En ik denk eigenlijk dat het zo ook juist wel werkt, want als ze niet binnen zou mógen voetballen weet ik zeker dat ze persé binnen zou wíllen voetballen. Nu het wel mag is het spannende er in ieder geval van af en zoekt ze zelf liever een plekje waar er minder in de weg staat.
Oh, dat geloof ik ook, hoor! Maar omdat je argument is dat je niet de hele dag wilt corrigeren; dat hoeft het dus ook niet te betekenen.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:22 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ja dat kan, en dat levert het bij ons ook.
Nee, dat hoeft ook niet persé dat weet ik. Maar dit is mijn manier, die goed is voor mij en mijn kind. Een andere manier zou slechts onnatuurlijk voelen en dan zou ík dat gevoel dus wel hebben.quote:Op zondag 8 juli 2007 20:24 schreef Sugar het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik ook, hoor! Maar omdat je argument is dat je niet de hele dag wilt corrigeren; dat hoeft het dus ook niet te betekenen.
Ik vind absoluut dat iedereen het op zijn eigen manier moet doen, ik geloof dan ook niet in een universele waarheid qua opvoeding van kinderen, hoe zou dat ook kunnen?quote:Op zondag 8 juli 2007 20:28 schreef Igraine het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft ook niet persé dat weet ik. Maar dit is mijn manier, die goed is voor mij en mijn kind. Een andere manier zou slechts onnatuurlijk voelen en dan zou ík dat gevoel dus wel hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |