abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juli 2007 @ 13:59:25 #276
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_51092723
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:52 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ontweikkeling, je eigen potentieel ontplooien. En er zijn nog veel meer beroepen waar je terecht kan. Van filosoof tot vrij kunstenaar of in de R&D Of je wordt busschauiffeur..

Slimme mensen geen werk bieden als UD is natuurlijk niet slim.als je wilt dat het wat wordt met de kenniseconomie.
Kennis kunnen overdragen op anderen vergt meer dan alleen intelligentie.

Net als zo'n honours programma waar jij het over hebt ook meer vergt dan alleen maar intelligentie. Ik snap ook niet zo goed waarom je dat steeds vergelijkt met een hoogbegaafdenbasisschool. Ik zie zo'n HP meer als een groep van ambitieuze studenten dan een groep van intelligente studenten. Natuurlijk moet je een basisniveau van intelligentie hebben, maar de ambitie maakt het verschil.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:05:06 #277
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51092905
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:52 schreef zwemmerseczeem het volgende:

Slimme mensen geen werk bieden als UD is natuurlijk niet slim.als je wilt dat het wat wordt met de kenniseconomie.
Het punt wat ik probeer te maken is dat het fantastisch is als je je kind een goede opleiding wilt geven, maar dat intelligentie alleen niet zaligmakend is. Wil je dat je kinderen eindigen als Papierversnipperaar, mokkend omdat ze wel 'superintelligent' beweren te zijn, maar dat ze geen werk 'op niveau' kunnen/konden vinden, en dat ze daarom maar in de goot zijn gaan liggen?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51093709
tvp
pi_51095012
Ik denk dat zo'n school niet alleen maar over intelligentie gaat maar ze emotioneel ook iets meegeeft nl datgene wat Papier hier zo gemist heeft. Wellicht zijn de Leonardo's van nu de HP' ers van morgen. en daana, als ze zichzelf ontwikkeld hebben tot topstudent (ben ik zelf niet hoor) houden hun mogelijkheden echt niet op bij de grenzen van Nederland..

Als ze tegen wil en dank op normale scholen blijven denk ik dat een filnk deel al geknakt is voor ze bij de uni aankomen, en dan gaan ze op fora zitten mokken i.p.v. zich te ontwikkelen tot een topstudent.

Ik denk ook dat er in NL geen enkele school is die alleen maar over intelligente gaat. Daar is dit het land niet voor. Ik zou dan eerder (vooroordeel) aan Japan of Taiwan denken. Scholen hier proberen hun leerlingen als geheel te zien.
pi_51095248
Hier wat stukjes van de website van de school zelf, om even aan te tonen dat het ook bij hen om het hele kind gaat, en het sociaal-emotionele aspect niet vergeten wordt (maar het leeraspect ook niet!)

Wetenschappelijk onderzoek van o.a. Rob Brunia wijst uit dat hoogbegaafde kinderen tweemaal zo snel leren als de gemiddelde leerling. Met de 8 jaar kunnen zij de stof van de basisschool doorgewerkt hebben en met de 12 jaar die van de middelbare school. Zij zouden dus met de 12/13 jaar qua leerniveau met een universitaire studie kunnen starten. Uiteraard is dit niet wenselijk, omdat de kinderen hier sociaal-emotioneel nog niet aan toe zijn. Wel geeft het de potentie van deze leerlingen aan en de spagaat waarin zowel school als kinderen zich bevinden.

http://www.leonardoproject.nl/visie.html

Kinderen die deze capaciteiten hebben, denken vaak op een andere manier dan leeftijdgenoten en zijn in geestelijke ontwikkeling veel verder. Ook kunnen ze al reflecteren op zaken die leeftijdgenoten in het geheel niet bezig houden en vragen stellen met een diepgang die niet normaal is voor kinderen van deze leeftijd. Daardoor worden ze door leeftijdgenoten wel eens als "raar" ervaren, omdat ze op een heel ander niveau over zaken praten waar leeftijdgenoten zich (nog) niet mee bezighouden.

Echter, emotioneel gezien zijn het "gewone" kinderen die graag met andere kinderen willen spelen: thuis, op school en op straat. Hierdoor komen deze kinderen vaak in een spagaat terecht: intellectueel zijn zij hun leeftijdgenoten ver vooruit en kunnen ze vaak beter optrekken met oudere kinderen, emotioneel gezien blijft de behoefte aan omgang met leeftijdgenoten.

In "brief van een moeder" wordt een indruk gegeven hoe de maatschappij hier tegenaan kijkt en hoe ouders van hoogbegaafde kinderen deze kloof tussen emotionele en intellectuele ontwikkeling zelf ervaren.

http://www.leonardoschool.nl/
pi_51095698
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:59 schreef Pool het volgende:

Ik zie zo'n HP meer als een groep van ambitieuze studenten dan een groep van intelligente studenten. Natuurlijk moet je een basisniveau van intelligentie hebben, maar de ambitie maakt het verschil.
De meesten die ik vroeg zijn toch echt wel hoogbegaafd.

En voor de goede orde, over die 'goede opleiding '. Een opleiding die min of meer op het eigen nivo aansluit is voor de meerderheid van de kinderen in nederland gewoon.

Het gaat dus niet om ouders die een mega goeie opleiding voor hun kind willen (anders gingen ze wel naar een Internationale school of zo) maar een normale opleiding die tenminste een beetje bij het nivo van het kind past.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')