Contactgestoordenfabriek.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doomscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
duidelijk een onderbouwing van een hoog begaafd iemand.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
http://www.ad.nl/groenehart/article1467877.ece
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.
Lijkt me dat ouders sowieso een opvoedcursus verdienen, of de kinderen nou slim zijn of niet, of ze nou goed kunnen tennissen of niet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Nee, dat is namelijk niet iets wat in de dagelijkse omgang en sociale processen constant meespeelt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:15 schreef Aasgier het volgende:
Moet je kinderen die bv heel goed in sporten zijn ook in aparte scholen onderbrengen?
Precies.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Het zal wel big business zijn. En alleen toegankelijk voor kinderen uit bepaalde contreien. Beetje op de leest van Mensa dus.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:21 schreef Thomas B. het volgende:
ik neem aan dat ze niet een standaard internet iq-test gebruiken om hun leerlingen op te screenen.
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.quote:
Heel erg met je eens!quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
knip
Ik word een beetje ziek van al die zgn. hoogbegaafde kinderen. Echt een uit z'n voegen gegroeide modeterm, waar vaak een behoorlijke dosis frustratie en arrogantie, snobisme en decadentie (van ouders) aan ten grondslag ligt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
Alle kinderen die het sociaal moeilijk hebben moeten daar een begeleiding in krijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
Wel moeten hoogbegaafden speciale begeleiding krijgen als ze het sociaal moeilijk hebben in de klas.
Ik vind eigenlijk dat er best wat eigen initiatief mag worden verwacht. Zeker op de basisschool heb ik natuurkunde heel erg gemist, dus ik ben zelf proefjes gaan doen, en uit gaan zoeken welk principe daar nou achter zat. Of wat dacht je van zelfstandig een boek opzoeken dat aansluit bij je intresses. Juist dat wakkert inventiviteit aan en dat is iets wat je niet leert met al dat gepamper.quote:Enerzijds speciale opdrachtjes geven, zodat ze wel worden uitgedaagd en zich niet vervelen.
Ik vind dat niet zo'n probleem als het het functioneren in een groep niet in de weg staat. Maar dat sluit weer aan bij het hebben van sociale problemen.quote:Anderzijds extra opletten dat ze niet buiten de groep vallen en stimuleren dat ze met iedereen kunnen omgaan.
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:17 schreef Isabeau het volgende:
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.
Er is ook een gulden middenweg.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.
Aha, zeg maar het aantal standaardafwijkingen ten opzicht van het gemiddelde van je eigen leeftijdsklasse.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:09 schreef Zyggie het volgende:
[..]
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.
Als iemand met een universitaire bul inpakwerk moet doen begrijpt iedereen dat hij ander werk wil. Tegen zo iemand zeg je niet 'dan ga je maar op de schaakclub of naar de bibliotheek.' Maar kinderen moeten wel onder hun nivo werken. Waarom? Oh ja, omdat ze met iedereen om moeten kunnen gaan. Daarom moeten ze vooral op de normale basisschool zitten, want dat is tenslotte DE afspiegeling van onze samenleving (op mijn bassischool zaten wel 5-niet nederlandse kindjes, echt een getrouwe afspiegeling, zeg)quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het maar overdreven. Als je behoefte hebt aan extra kennis zijn er legio mogelijkheden om dat naast school op te doen. Je kan interessante boeken lenen van de bibliotheek, je kunt lid worden van een organisatie waar je je intresse kan bevredigen (ik heb een tijd bij een vereniging gezeten waarbij we natuurkunde en scheikunde proeven deden), enzovoort. Ik heb dan ook weinig op school geleerd, school was vooral gezellig, leren doe je omdat je ergens intresse in hebt.
Dat is dus optie 2: Laten zijn wie het is, niet afremmen en buiten laten spelen..als het daar zelf behoefte aan heeft.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |