abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juni 2007 @ 19:51:41 #2
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_50948239
Daar had ik liever niet op gezeten.
Zyggie.
  donderdag 28 juni 2007 @ 19:53:24 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50948299
Eindelijk!

Hopelijk is er ook een verkorte cursus voor degenen die inmiddels al de basisschool hebben afgerond.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_50948338
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 19:55:22 #5
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_50948381
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doomscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Contactgestoordenfabriek.
Zyggie.
pi_50948431
quote:
duidelijk een onderbouwing van een hoog begaafd iemand.
pi_50948939
quote:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.
pi_50949021
Scholen zijn ook net kastensystemen.
Moet je kinderen die bv heel goed in sporten zijn ook in aparte scholen onderbrengen?
pi_50949089
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:

je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_50949250
ik neem aan dat ze niet een standaard internet iq-test gebruiken om hun leerlingen op te screenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2007 20:22:07 ]
  donderdag 28 juni 2007 @ 20:25:10 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50949368
quote:
Lijkt me dat ouders sowieso een opvoedcursus verdienen, of de kinderen nou slim zijn of niet, of ze nou goed kunnen tennissen of niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50949423
Ja, die komt net even wat jaartjes te laat
pi_50949624
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:15 schreef Aasgier het volgende:
Moet je kinderen die bv heel goed in sporten zijn ook in aparte scholen onderbrengen?
Nee, dat is namelijk niet iets wat in de dagelijkse omgang en sociale processen constant meespeelt.

Ik ben hier absoluut voor. Er zal wel gewaakt moeten worden voor het creeeren van een uitzonderingspositie. Natuurlijk ontstaat die op het moment dat je naar deze school gaat, maar er zal voor gezorgd moeten worden dat de kinderen van deze school niet als 'gek' worden gezien. Daarnaast vraag ik me af of geaccepteerd zal worden dat je, als ouder, je kind op zo'n school doet en niet als extreem elitair gezien wordt.

Ik kan me goed inleven in de positie van een hoogbegaafd kind op school. Heb dat vroeger meegemaakt met o.a. mijn broertje, doe nu de Pabo en zie dit in klassen ook terugkomen. Een sterk afwijkende intelligentie heeft zoveel invloed op sociaal-emotionele ontwikkeling en verbanden. Alleen al daarom is het belangrijk de kinderen die heel veel problemen ervaren van hun hoogbegaafdheid op een reguliere basisschool een alternatief te bieden. Natuurlijk zou het onzin zijn om te stellen dat deze school voor alle hoogbegaafde kinderen een uitkomst is. Vaak gaat het gewoon prima, en als de leerkracht/school bereid is om energie te steken in een licht aangepast programma is het functioneren op een normale basisschool gewoon prima te doen.
pi_50949637
quote:
Precies.
The gum you like, is coming back in style.
pi_50949649
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:21 schreef Thomas B. het volgende:
ik neem aan dat ze niet een standaard internet iq-test gebruiken om hun leerlingen op te screenen.
Het zal wel big business zijn. En alleen toegankelijk voor kinderen uit bepaalde contreien. Beetje op de leest van Mensa dus.
pi_50949933
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:34 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Precies.
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
  donderdag 28 juni 2007 @ 20:48:39 #17
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_50950053
Een school met alleen maar hoogbegaafden lijkt me een slecht idee. Het is juist goed als je leert met mensen van allerlei slag om te gaan. Dat doe je niet door ze allemaal de hele dag bij elkaar te gooien. Wel moeten hoogbegaafden speciale begeleiding krijgen als ze het sociaal moeilijk hebben in de klas. Enerzijds speciale opdrachtjes geven, zodat ze wel worden uitgedaagd en zich niet vervelen. Anderzijds extra opletten dat ze niet buiten de groep vallen en stimuleren dat ze met iedereen kunnen omgaan.

Hoe kunnen kinderen later een goede manager / dokter / ingenieur worden als ze als kind nooit in aanraking zijn geweest met de latere ondergeschikten / patiënten & verplegend personeel / bouwvakkers? Je maakt het ze op lange termijn alleen maar sociaal moeilijker.
pi_50950083
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
knip
Heel erg met je eens!
Noot noot.
pi_50950142
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
Ik word een beetje ziek van al die zgn. hoogbegaafde kinderen. Echt een uit z'n voegen gegroeide modeterm, waar vaak een behoorlijke dosis frustratie en arrogantie, snobisme en decadentie (van ouders) aan ten grondslag ligt.
Uiteindelijk is toch maar hooguit 1% van de mensen slimmer dan slim. En dat is helemaal niet prettig, in het dagelijks leven. De medemens, de maatschappij zijn er geen van beide op ingesteld. Dus je hebt je altijd maar aan te passen. Iedereen zal denken dat je gek bent, als je je weer 'ns onhandig profileert, of iets suggereert wat tegen de algemene opinie indruist. Leef er maar mee.
En die "speciale" basisschool levert daar helemaal geen bijdrage aan. Het kind zal misschien iets meer toe doen hebben. Maar dat weegt niet op dat het kind stront- en strontarrogant wordt in de meeste gevallen. En om van de ouders nog maar te zwijgen.
Zwijg ervan. Boycot die term en denk ik het belang van de toekomst van het kind. Laat het kind zich dan maar wat trager ontwikkelen, of geef het kind thuis wat extra educatie. Het is véél belangrijker je te leren handhaven in een klas, wat de doorsnee is van de maatschappij. En dat tref je alleen aan op een normale basisschool.
pi_50950315
Ik vind het maar overdreven. Als je behoefte hebt aan extra kennis zijn er legio mogelijkheden om dat naast school op te doen. Je kan interessante boeken lenen van de bibliotheek, je kunt lid worden van een organisatie waar je je intresse kan bevredigen (ik heb een tijd bij een vereniging gezeten waarbij we natuurkunde en scheikunde proeven deden), enzovoort. Ik heb dan ook weinig op school geleerd, school was vooral gezellig, leren doe je omdat je ergens intresse in hebt. Die focus op hoogbegaafdheid vind ik heel erg fout.
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
Wel moeten hoogbegaafden speciale begeleiding krijgen als ze het sociaal moeilijk hebben in de klas.
Alle kinderen die het sociaal moeilijk hebben moeten daar een begeleiding in krijgen.
quote:
Enerzijds speciale opdrachtjes geven, zodat ze wel worden uitgedaagd en zich niet vervelen.
Ik vind eigenlijk dat er best wat eigen initiatief mag worden verwacht. Zeker op de basisschool heb ik natuurkunde heel erg gemist, dus ik ben zelf proefjes gaan doen, en uit gaan zoeken welk principe daar nou achter zat. Of wat dacht je van zelfstandig een boek opzoeken dat aansluit bij je intresses. Juist dat wakkert inventiviteit aan en dat is iets wat je niet leert met al dat gepamper.
quote:
Anderzijds extra opletten dat ze niet buiten de groep vallen en stimuleren dat ze met iedereen kunnen omgaan.
Ik vind dat niet zo'n probleem als het het functioneren in een groep niet in de weg staat. Maar dat sluit weer aan bij het hebben van sociale problemen.
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:17 schreef Isabeau het volgende:
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.

[ Bericht 26% gewijzigd door Bolkesteijn op 28-06-2007 21:07:51 ]
pi_50950629
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Er is ook een gulden middenweg.
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:09:17 #22
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_50950702
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

Er is wel een flink verschil in leeftijd he.
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.
Zyggie.
pi_50950741
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:09 schreef Zyggie het volgende:

[..]

IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.
Aha, zeg maar het aantal standaardafwijkingen ten opzicht van het gemiddelde van je eigen leeftijdsklasse.
pi_50951554
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het maar overdreven. Als je behoefte hebt aan extra kennis zijn er legio mogelijkheden om dat naast school op te doen. Je kan interessante boeken lenen van de bibliotheek, je kunt lid worden van een organisatie waar je je intresse kan bevredigen (ik heb een tijd bij een vereniging gezeten waarbij we natuurkunde en scheikunde proeven deden), enzovoort. Ik heb dan ook weinig op school geleerd, school was vooral gezellig, leren doe je omdat je ergens intresse in hebt.
Als iemand met een universitaire bul inpakwerk moet doen begrijpt iedereen dat hij ander werk wil. Tegen zo iemand zeg je niet 'dan ga je maar op de schaakclub of naar de bibliotheek.' Maar kinderen moeten wel onder hun nivo werken. Waarom? Oh ja, omdat ze met iedereen om moeten kunnen gaan. Daarom moeten ze vooral op de normale basisschool zitten, want dat is tenslotte DE afspiegeling van onze samenleving (op mijn bassischool zaten wel 5-niet nederlandse kindjes, echt een getrouwe afspiegeling, zeg)

Het is een mooi ideaal , dat geef ik toe. Maar houden we zwakzinnige kinderen uit naam van dit ideaal op de gewone basisschool? Nee. Waarom? Omdat het dus gewoon niet werkt. Bij hoogbegaafde kinderen werkt het ook niet, maar die worden ongelukkig, en de meester heeft minder last van een ongelukkig kind dan van een zwakzinnig kind met gedragsproblemen. Dus kunnen we deze kinderen wel ons mooie ideaal opdringen. Idealen zijn mooi, maar ga er geen kinderen mee pesten.

Op een ander forum las ik talloze verhalen van hoogbegaafde kinderen die gepest werden op school.
Volgens sommige reacties was dit het bewijs dat hoogbegaafden vooral op de gewone basischool moesten blijven, want daar zouden ze sociale vaardigheden aanleren. Het enige wat ze daar aanleren, is dat gewone kinderen kennelijk pestkoppen zijn! En voordat hier weer triomfantelijk geroepen wordt dat dit het bewijs is voor het lage EQ van hoogbegaafde kids, denk in hoe kinderen zijn. Anders is vreemd. En als een kind zegt ' Mag ik dat leuke plaatjes boek even 5 minuutjes van je lenen' .i.p.v het gewoon afpakt, dan is dat vreemd en moet het sterk in zijn schoentjes staan om pesterijen te weerstaan..

Een hoogbegaafde die ik ken doet naast de gewone colleges ook het Hounoursprogramma (net als ik.) Ze zei eens tegen mij: In de gewone colleges voel ik me altijd ' die hoogbegaafde'. Ik voelde me altijd anders. In het HP ben ik gewoon een van de groep. Ik voel me niet anders en ben nu veel minder met mijn hoogbegaafdheid bezig.
Op gewoon onderwijs zijn ze de klas ver vooruit. Op die speciale school zullen de meesten tot de middelmaat behoren. En dat maakt ze arrogant? ik denk eerder bescheiden.

Ik typ langzaam dus er zijn intussen vast weer meer reacties.
pi_50951611
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:07 schreef Dementor het volgende:

[..]

Er is ook een gulden middenweg.
Dat is dus optie 2: Laten zijn wie het is, niet afremmen en buiten laten spelen..als het daar zelf behoefte aan heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')