abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50941021
RUFUS WAINWRIGHT

Rufus Wainwright is geboren op 22 juli 1973 in Rhinebeck, New York als zoon van folk singer/songwriters Loudon Wainwright III en Kate McGarrigle.
Na de scheiding van zijn ouders is hij met zijn moeder en zus (Martha, eveneens singer/songwriter) in Montreal gaan wonen.

Met twee gevierde muzikanten als ouders is het niet vreemd dat Rufus op zesjarige leeftijd begint met pianospelen. Ook zijn zangstem ontwikkeld zich snel.
Als dertienjarige gaat hij met zijn moeder, zus en tante (Anne McGarrigle) op tour als McGarrigle Sisters and Family. Zijn performance valt dan al op, blijkend uit de nominatie voor de Juno (de Canadese Grammy) als veelbelovend artiest.

In zijn tienerjaren maakt Wainwright kennis met opera, waarvan vele invloeden goed te horen zijn in zijn muziek. Met name het tweeluik Want bevat veel opera-invloeden. In diezelfde periode raakt hij gefascineerd door artiesten als Edith Piaf, Al Jolson en Judy Garland.

Na lange tijd in het clubcircuit van Montreal gespeeld te hebben, neemt Wainwright een aantal demo's op. DreamWorks-baas Lenny Waronker hoort de demo en is bijzonder onder de indruk. Het label tekent Wainwright en geeft hem de ruimte om te werken aan zijn titelloze debuut, wat in het voorjaar van 1998 verschijnt.
Het album werd positief ontvangen door de pers (met name in Canada). Rolling Stone magazine noemde het album een van de beste albums van het jaar. Eigenlijk is geen van Rufus' albums slecht ontvangen. Niet alleen de pers is fan, bij elk album wordt de groep aanhangers groter.
Door te spelen in het voor programma van Tori Amos in 2001 en 2002 ontdekte meer mensen het talent van Wainwright. Kort daarna begon hij zelf te touren (als hoofdact).

Wainwright kwam op jonge leeftijd uit voor zijn homoseksualteit. Zijn geaardheid steekt hij zeker niet onder stoelen of banken in zijn liedteksten. Opmerkelijk, want in thuisland Amerika is het een behoorlijk risico voor een artiest op weg naar de top om openlijk homo te zijn.

De critici zijn over het algemeen lovend over Rufus en hij wordt al vaak vergeleken met Randy Newman. Zanger/bassist Sting zei over Rufus Wainwright: 'Hij staat buiten de tijd, daarom is hij tijdloos'. Elton John heeft hem recentelijk de beste muziekschrijver ooit genoemd.

Wainwright is behoorlijk productief. Naast zijn albums, schrijft en zingt hij veel voor films. Zo zijn in een grote hoeveelheid films liedjes te horen die Wainwright speciaal voor de gelegenheid schreef en opnam.
Rufus is onder meer te horen in Meet The Robinsons, The Aviator (waarin hij ook te zien is), Bridget Jones: The Edge Of Reason, I Am Sam en Brokeback Mountain.

Naast het vele schrijven en opnemen, is Rufus buitengewoon druk met optreden. Hij is het grootste deel van het jaar onderweg om wereldwijd op te treden. Niet alleen concerten (solo of met band) brengen hem over de hele wereld, ook speelt hij vaak (een bescheiden rol) bij zijn familie (zus Martha of met de McGarrigle familie).
Ook bevriende muzikanten (Teddy Thompson, Antony (van The Johnsons), Joan Wasser (Joan As Policewoman)) kunnen rekenen op zijn steun, in de studio of op het podium.

In juni 2006 trad Rufus Wainwright op in Carnegy Hall. Met orkest bracht hij integraal het legendarische concert dat Judy Garland in diezelfde Carnegy Hall gaf in 1961. Rufus' interpretatie van het Garland-concert is voor DVD opgenomen en zal eind 2007 verschijnen.
Na het succes van de optredens in New York, bracht hij dezelfde voorstelling ook in Parijs en Londen.

Tijdens de Paris Fashion Week in oktober 2006 heeft Rufus Wainwright opgetreden tijdens de show van de Nederlandse mode-ontwerpers Viktor & Rolf. Voor de introductie van hun eerste mannenparfum heeft hij een speciaal nummer geschreven: Ode to Antidote.

In samenwerking met de New Yorkse Metropolitan Opera is Rufus momenteel druk bezig met het uitwerken van het door Wainwright geschreven libretto, wat de titel Prima Donna mee heeft gekregen. Het verhaal gaat over een dag uit het leven van een sopraan. Volgens de zanger moeten we geen grootse historische opera verwachten met een spectaculair decor, er spelen namelijk maar vier personages in Prima Donna.

Discografie:

1998: Rufus Wainwright

2001: Poses

2003: Want One

2004: Want Two

2007: Release The Stars

Voorgaand topic:
Rufus Wainwright

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel72 op 28-06-2007 16:12:18 ]
pi_50941121
Bijn 5 jaar tussen de eerste en de laatste post in hetr eerste topic, waarvan 2 jaar actieve posts.
Verwacht dat het nu wel wat sneller zal gaan!
pi_50954688
tvp en Michiel, ik mail je van het weekend met een lijst
pi_50955241
Complimenten voor de OP
pi_50963055
Heb mijn kaartjes voor London geboekt! Woo! Ik hoop voor jullie dat 'ie ook een wat meer centrale plek in Nederland aandoet... Ik vraag me af of Rufus ooit de HMH zal spelen. Dat zou triest zijn...
pi_50963106
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 10:52 schreef lushfemke het volgende:
Heb mijn kaartjes voor London geboekt! Woo! Ik hoop voor jullie dat 'ie ook een wat meer centrale plek in Nederland aandoet... Ik vraag me af of Rufus ooit de HMH zal spelen. Dat zou triest zijn...
HMH mag hij van mij overslaan. Maar ik vrees met grote vrezen dat dat de eerste zaal is waar hij zal worden geprogrammeerd als hij Paradiso ontgroeid is.
Vooralsnog blijven we maar genieten van de kleine clubs waar we hem kunnen zien. Het zal vast niet lang meer duren voordat dat afgelopen is...

(En ik kijk uit naar je lijstje! )
pi_51122154
quote:
Rufus Wainwright in Heineken Music Hall

Rufus Wainwright geeft op 20 november een concert in de Amsterdamse Heineken Music Hall. Dat heeft concertorganisator Mojo bekendgemaakt. De Canadees-Amerikaanse singer-songwriter komt donderdag ook al naar Nederland. Dan treedt hij op in de Groningse Oosterpoort.

De 33-jarige Wainwright brak in 1998 door met zijn titelloze debuutalbum, dat door het muziektijdschrift Rolling Stone werd bestempeld als beste album van het jaar. In mei kwam zijn vijfde album 'Release the stars' uit. De artiest heeft veel beroemde fans, zoals Keane, Alanis Morissette en Sting. Elton John noemde hem de beste songwriter ooit en het designerduo Viktor & Rolf vroegen hem vorig jaar op te treden tijdens hun modeshow in de Fashion Week in Parijs.

De voorverkoop van het concert van Wainwright gaat zaterdag van start.
Helaas moet Rufus toch de bierhal in...
Nothing takes the past away like the future!
pi_51122213
Welke dag is 20 November? Mijn agenda gaat niet zo ver.
pi_51122563
De HMH? Mojo Mojo Mojo... Sommige acts moeten helemaal niet in de HMH. Wanneer snapt Mojo dat nou eens?
pi_51131750
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 10:45 schreef wyccie het volgende:
Welke dag is 20 November? Mijn agenda gaat niet zo ver.
20 november 2007 is een dinsdag.
pi_51182696
Jammer van de HMH (was er nog bij Lou Reed, concert prima, maar die ongezellige zaal!). Maar toch ga ik er wel heen....
geniet nooit met mate
pi_51194934
En toch ben ik verdomde blij dat hij naar Amsterdam komt! Ondanks de HMH.

Rufus.
pi_51197226
Jongens en meisjes, koop die kaarten voor de HMH.
Hij was gisteren fenomenaal. Zeer sterke zang, zowel solo als met de band, prachtige outfits, leuke "slechte" grappen. twee en een half uur topvermaak, met daarin niet alleen nummers van "Release the stars", maar bijvoorbeeld ook van de Judy Garland-DVD.
Hoogtepunt van de avond: La complainte de la butte. Kippenvel.
When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer.
pi_51197688
La complainte de la butte? Echt waar? Wow. Dat was mijn eerste kennismaking met Rufus!
pi_51204208
Wat late reactie, want ik zat vast in het vakantieverkeer van Groningen naar het zuiden... Vannacht terugrijden bleek achteraf beter te zijn geweest.

De avond van gisteren in één woord: Ge-ni-aal!!!

Ik heb Rufus toch al aardig wat keren zien optreden, maar dit versloeg alles.
Wat een fantastische avond, wat een prachtige voorstelling, wat een mooi concert.

Prachtige setlist:
quote:
Release the stars
Going to a town
Sans Soucis
Rules and Regulations
Tulsa
Art teacher
Tiergarten
Leaving for Paris
Between my legs
-
Harvester of hearts
Do I disappoint you
Foggy day
If love were all
Nobody's off the hook
Beautiful child
an old time favourite
Taking it down a bit now
I'm not ready to love
Slideshow
Macushla
14th street!
-
I don't know where it is
Pretty things
Complainte de la Butte
Get Happy
Gay messiah
-
In my arms
California

bron
De theatrale opzet is geweldig voor de muziek van Rufus. Hoop wel dat we zo nu en dan nog concerten in clubs te zien krijgen. Maar een voorstelling als dit is groots!

Kijk nu al uit naar Brussel. Daar speelt Rufus in het Koninklijk Circus op 16 november. Een goed alternatief voor de HMH. Want daar zou ik dit nooit willen zien. Dat podium is vele malen te hoog en de zaal vele malen te klil en te groot.
Release The Stars is veel meer gaan leven voor me, na het live gehoord te hebben.

Rufus is goed geweldig geniaal.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 18:56:49 #16
81412 Werner_Koekoeksklok
Tikt nog steeds...
pi_51209660
TVP
Paan!
pi_51211799
Geweldige show gisteren.

... En het geluid in de Oosterpoort... Subliem!!
Zo'n reusachtige band, en dan toch ieder nootje kraakhelder te horen. Heel goed.
pi_51243985
Jammer dat het in de HMH is, maar ik ga toch!!
geniet nooit met mate
  zondag 8 juli 2007 @ 11:26:26 #19
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_51255438
Ik ga in ieder geval wel naar HMH. Ik wil hem toch een keer live zien en ik denk dat het allemaal wel meevalt.
pi_51281598
Ik hoop het voor je, MadGuy. Want ik zag James Taylor in de HMH-met-stoelen en dat was concertzaal-hel-in-kwadraat. Als het even kan mijd ik de HMH, maar als er stoelen staan ga ik er sowieso niet meer naar toe. Dat slaat hardstikke dood!
Zelfs bij goede artiesten.

Doe jezelf een plezier en boek een kaartje in Brussel. Dat is echt een mooie theatrale zaal. Vele malen beter om deze show van Rufus te zien!
pi_51283853
Michiel, heb je mijn mailtje ontvangen re Rufus?

Stoelen in de HMH? Dan kan je toch noet zo goed naar de buren, Pepsi Stage, of bestaat dat niet meer? Da's pas een erge zaal... De HMH is ook niet fijn, maar Pepsi Stage...
  maandag 9 juli 2007 @ 16:25:47 #22
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_51294908
Pepsi Stage was tijdelijk.

Ik vind HMH echt geen ramp hoor. De akoestiek is goed, en daar gaat het me uiteindelijk om.
pi_51295169
Ik heb hem op Werchter gezien en ik moet zeggen dat dat ook erg goed was. Hij besefte daar dat het gewoon een rockstar is zei ie, omdat ie tussen bjork, beastie boys, marylin manson en muse in stond. Op het eind ging ie wel weer ietsje te ver, hij deed lippenstift op, een jurkje aan en hakkenschoenen aan en hij werd omringd door een aantal dansers. Het is en blijft een hele goede zanger en z'n liedjes zijn super
pi_51304556
quote:
Op maandag 9 juli 2007 09:04 schreef Michiel72 het volgende:
Ik hoop het voor je, MadGuy. Want ik zag James Taylor in de HMH-met-stoelen en dat was concertzaal-hel-in-kwadraat. Als het even kan mijd ik de HMH, maar als er stoelen staan ga ik er sowieso niet meer naar toe. Dat slaat hardstikke dood!
Zelfs bij goede artiesten.

Doe jezelf een plezier en boek een kaartje in Brussel. Dat is echt een mooie theatrale zaal. Vele malen beter om deze show van Rufus te zien!
Die stoelen zijn idd heel erg! Was bij Lou Reed ook, maar wij zijn gewoon niet gaan zitten en zijn brutaal gaan staan. leverde wel veel gezeik op van een overijverige bewaker; maar we hebben het pleit gewonnnen!! Stoelen brrr...
geniet nooit met mate
  donderdag 12 juli 2007 @ 23:25:38 #25
37221 Ceriel
Rustig aan, hoor.
pi_51413001
Ik kende m op de een of andere manier alleen van naam, maar hoorde gisteren 'Going To A Town'.
Na dit nummer een paar keer gehoord te hebben ben ik er redelijk door verpletterd. Wat een prachtige plaat, en dat is een understatement.
Every Not Is Truething
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')