abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79744768
quote:
Op donderdag 5 november 2009 10:50 schreef Hik het volgende:
Heb ook een heel leuk hotel gevonden... http://www.nazwoodenhouseinn.com/

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Redelijk dicht in de buurt van 'mijn' hotel. Dat is wel zó ontzettend kitsch dat het grappig wordt.

pi_79744861
Die boottochten zijn een must heb ik gehoord.

Büyükada moet je zeker bezoeken. Hele mooie huizen en je kunt er fietsen (in tegenstelling tot de rest van Turkije)
Auto's en dergelijke zijn er verboden. En vrijwel iedereen die er heen is gegaan is er lyrisch over.
Als je met je partner ofzo daar bent is de koets ook heel erg aan te raden.

Je moet er wel een dagje voor uittrekken (heen en terug duurt wel vrij lang) en niet de goedkope ferry (3 euro) maar de dure (20 euro) nemen. Anders wordt het geen leuk dagje uit.

Bron: een vriend
*euro kan ook Turkse Lira zijn, dat weet hij niet meer zeker. Maar dat is dan gelijk de helft. 1
pi_80038485
Ik heb me prima vermaakt. De stad is boeiend, ligt ook op een fraaie plek, het was lekker weer, je kunt er goed eten, het is er schoon, de sfeer is (grotendeels) relaxed en er zijn overal katten.

Het enige minpunt is dat het bij de bekende trekpleisters wel érg druk en toeristisch kan zijn. Dat je eerst achteraan mag sluiten in een rij tot halverwege het plein, om voortschuivelend steeds een stukje dichter bij het kaartjesverkooppunt te komen, waarna het tafereel zich herhaalt bij de security check en de daadwerkelijke entree van betreffende bezienswaardigheid. Waar je - dan toch eenmaal binnen - weliswaar iets meer bewegingsruimte hebt, maar waar je nooit in alle rust de ruimte in je op kunt nemen omdat je je staat te ergeren aan de zoveelste boerentrien die denkt dat ze best zonder hoofdbedekking de moskee in kan banjeren 'omdat ze er toch niks van zeggen' of omdat er constant mensen door het beeld van je camera lopen.

Nou heb ik er al een hekel aan als er mensen door mijn foto's heen wandelen, een nog grotere hekel als dat duidelijk andere toeristen zijn (denk aan een felrood Gaastra-jack, een rugzak en een afritsbroek) en een onuitsprekelijk grote hekel als die mensen terecht komen op mijn foto's, terwijl ze zelf met hun cameraatje aan het klikken zijn. Daarbij hou ik sowieso niet van mensenmassa's en ben ik verwend met bestemmingen waar je geen hond tegenkomt, dus zal het ongetwijfeld aan mij liggen en moet je daar gewoon doorheen kijken.

Oh ja, een ander mineur puntje van kritiek is de bazaar. Dat is toch wel een erg slap aftreksel van wat een bazaar zou moeten zijn. De vloeren zijn netjes betegeld. Er hangen overal wegwijzers, die het doolhofidee om zeep helpen. Er hangen nota bene flatscreens aan het plafond waarop reclame vertoond kan worden (ze stonden niet aan). En het ergste van allemaal: er hangen nota bene Enngelstalige bordjes om de straatnamen te verklaren. Hu! In een bazaar moet je kunnen verdwalen, uitkijken of je niet in een berg rottend groente-afval stapt, van de ene heerlijke geur terecht komen in de volgende afschuwelijke putlucht, aan de kant geschoven worden omdat er iemand langs wil met een ezelkar. Of op een brommer, met een schaap achterop. dát is een bazaar! Dit is - zoals de LP het terecht formuleerde - een tourist trap 'par excellence'.

Buiten dat: héérlijke dagen gehad.
pi_82746210
ik zit eraan te denken een lastminute te boeken

ik twijfel alleen tussen 5 dagen 4 nachten of 4 dagen 3 nachten
wat raden jullie aan voor een stedentrip., is er genoeg te beleven voor 5 dagen of heb je het na 4 dagen wel gezien?
pi_82747447
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:15 schreef k_man het volgende:
Oh ja, een ander mineur puntje van kritiek is de bazaar. Dat is toch wel een erg slap aftreksel van wat een bazaar zou moeten zijn. De vloeren zijn netjes betegeld. Er hangen overal wegwijzers, die het doolhofidee om zeep helpen. Er hangen nota bene flatscreens aan het plafond waarop reclame vertoond kan worden (ze stonden niet aan). En het ergste van allemaal: er hangen nota bene Enngelstalige bordjes om de straatnamen te verklaren. Hu! In een bazaar moet je kunnen verdwalen, uitkijken of je niet in een berg rottend groente-afval stapt, van de ene heerlijke geur terecht komen in de volgende afschuwelijke putlucht, aan de kant geschoven worden omdat er iemand langs wil met een ezelkar. Of op een brommer, met een schaap achterop. dát is een bazaar! Dit is - zoals de LP het terecht formuleerde - een tourist trap 'par excellence'.
Klopt. Maar het is heel simpel om daaraan te ontsnappen: gewoon van de grote bazaar richting het noorden lopen. Kom je door allerlei steegjes heen waar ook ontelbaar van die kleine snuisterijen-winkeltjes zijn. Weliswaar niet overkapt, maar omdat er relatief weinig toeristen komen toch zeker zo leuk.

(Maar verdwalen gaat daar ook niet, want als je maar gewoon stug bergop of bergaf gaat, kom je vanzelf bij Eminönü, de Kruidenbazaar of weer terug bij de Grote Bazaar uit.)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2010 16:56:13 ]
pi_82747482
quote:
Op zondag 13 juni 2010 16:24 schreef casper019 het volgende:
ik zit eraan te denken een lastminute te boeken

ik twijfel alleen tussen 5 dagen 4 nachten of 4 dagen 3 nachten
wat raden jullie aan voor een stedentrip., is er genoeg te beleven voor 5 dagen of heb je het na 4 dagen wel gezien?
Er is echt wel genoeg te zien voor vijf dagen. Zeker als het heel heet zomerweer is en je dus niet in sneltreinvaart bezienswaardigheden kan afchecken.
pi_82747875
Van weet ik over Istanbulgangers weet is vijf dagen zelfs te weinig.
pi_82747974
Ik was er vier volle dagen (dus excl. de reisdagen) en dat was prima. Ik had me weliswaar makkelijk nog een vijfde of zesde dag kunnen vermaken, maar heb wel het gevoel dat ik een goed beeld heb gekregen.
pi_82750705
is het ook een stad waar je je alleen kan vermaken?
ik ben van plan namleijk alleen te reizen...

en hoeis het eten enzo eigenlijk in istanbul? waar lunchen ze mee wat hebben ze kwa avondeten?

en hoelaat eten ze smiddags/savonds de meeste mensen daar?
pi_82751998
quote:
Op zondag 13 juni 2010 18:01 schreef casper019 het volgende:
is het ook een stad waar je je alleen kan vermaken?
ik ben van plan namleijk alleen te reizen...

en hoeis het eten enzo eigenlijk in istanbul? waar lunchen ze mee wat hebben ze kwa avondeten?

en hoelaat eten ze smiddags/savonds de meeste mensen daar?
Wat ze eten?

Nou, lekker! Keus genoeg, als je maar vlees en/of vis lust.

Tussen de middag ligt natuurlijk het broodje kebap voor de hand, maar ik was daar zelf niet zo weg van omdat ze er patat in plaats van salade in stoppen. Met het broodje vis (balik ekmek) kun je echter weinig verkeerd doen. Je kan natuurlijk ook gewoon een versgebakken Turks brood bij de bakker kopen, maar ik weet niet of ik dat wel kan aanraden want eenmaal terug in Nederland kan het afkickproces nogal moeizaam zijn.

's Avonds uit eten is natuurlijk veel leuker samen dan alleen. Dat is voor mij ook eigenlijk het belangrijkste nadeel voor alleen op vakantie gaan.

Hoe dan ook, je kan wel stellen dat hoe dichter je bij Sultanahmet bent, hoe groter de kans dat je etentje in een restaurant geen succes wordt - slecht eten, hoge prijs en/of op de rekening worden ineens extra kosten voor dingen als brood opgevoerd. Het is dus geen slecht idee om als je naar plekken als bijvoorbeeld Ortaköy of Kadiköy gaat, om dat dan te combineren met het avondeten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2010 18:38:51 ]
pi_82754060
en wat is de tijd dat ze savonds gemiddeld eten ongeveer? (ik week in griekenland was dat tegen 22.00!!)

balik ekmek klinkt wel lekker!<, is het trouwens een beetje gezonde keuken de turkse keuken (geen vette hap ofzo) ?

en heb je tips om slechte/goeie tentjes te herkenen?

en voor de reis.. ik twijfel tussen 4 of 5 dagen... is er genoeg alleen te beleven voor 5 dagen of is 4 dan genoeg?
  zondag 13 juni 2010 @ 19:49:19 #262
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_82754531
quote:
Op zondag 13 juni 2010 19:36 schreef casper019 het volgende:
en wat is de tijd dat ze savonds gemiddeld eten ongeveer? (ik week in griekenland was dat tegen 22.00!!)

balik ekmek klinkt wel lekker!<, is het trouwens een beetje gezonde keuken de turkse keuken (geen vette hap ofzo) ?

en heb je tips om slechte/goeie tentjes te herkenen?

en voor de reis.. ik twijfel tussen 4 of 5 dagen... is er genoeg alleen te beleven voor 5 dagen of is 4 dan genoeg?
Wanneer ze 's avonds eten? Ga je naar een gastgezin of zo? Laten we zeggen rond 19:00, maar de restaurants zijn gewoon de hele dag geopend hoor. Sommige zelfs 24u per dag. Je kunt er van alles krijgen, veel diverser dan hier, dus of je gezond of ongezond eet ligt aan jezelf. Goede tenten herken je meestal aan veel klandizie. Vraag altijd eerst naar de prijs om achteraf niet met verrassingen geconfronteerd te worden. Zelfs 5 dagen is te kort als je Istanbul echt wilt beleven, maak er gerust 4 à 5 weken van. Genoeg te doen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_82938007
mn reis is geboekt, de 26e ga ik! kijk er echt naar uit

alle tips voor dos en donts zijn welkom!

wat moet ik echt bezoeken, doen, kopen (wat zijn goeie dingen omdaar te kopn??), zien eten etc...

en zon waterpijp he wat is dat nu precies? is dat zeg maar gewoon een sigaret roken door een pijp of??
pi_83330865
Ik zit nu in istanbul, en ik vroeg me af...

lunchen die mensen hier echt alleen maar zon beetje met broodje doner??

ik kan nergens een normaal stokbroodje ofoz vinden tis echt overla broodje doner met friet en groenten ertussen....
  zaterdag 26 juni 2010 @ 18:32:22 #265
24533 ACT-F
pi_83332047
Ik weet niet waar je in Istanbul zit Maar ik kan je adviseren om de toeristische gebieden te mijden als je goed en goedkoop wilt lunchen.
pi_83336108
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 17:54 schreef casper019 het volgende:
Ik zit nu in istanbul, en ik vroeg me af...

lunchen die mensen hier echt alleen maar zon beetje met broodje doner??

ik kan nergens een normaal stokbroodje ofoz vinden tis echt overla broodje doner met friet en groenten ertussen....
Zoals ik in dit (en in het andere topic) al zei: genoeg anders te eten.

Denk aan een broodje vis (balik ekmek). Of ga eens langs bij een "kokoreç". Het gerecht kokoreç zelf schijnen veel buitenlanders ontzettend smerig te vinden, maar bij die kokoreç-zaken is in principe ook genoeg ander eten te koop.
pi_83337722
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 20:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Zoals ik in dit (en in het andere topic) al zei: genoeg anders te eten.

Denk aan een broodje vis (balik ekmek). Of ga eens langs bij een "kokoreç". Het gerecht kokoreç zelf schijnen veel buitenlanders ontzettend smerig te vinden, maar bij die kokoreç-zaken is in principe ook genoeg ander eten te koop.
watg is kokoreç precies??
  zaterdag 26 juni 2010 @ 21:42:51 #268
24533 ACT-F
pi_83338389
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 21:25 schreef casper019 het volgende:
watg is kokoreç precies??
Broodje gekruide darmvlees. En lekker dat het is!
pi_83339045
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 21:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Broodje gekruide darmvlees. En lekker dat het is!
Oh okee, heb me voor niks bang laten maken dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2010 21:57:37 ]
  zaterdag 26 juni 2010 @ 21:58:50 #270
24533 ACT-F
pi_83339089
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 21:57 schreef Igen het volgende:
Oh okee, heb me voor niks bang laten maken dus.
Wat hebben ze jou wijsgemaakt dat het is?
pi_83340196
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 21:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat hebben ze jou wijsgemaakt dat het is?
Iets dat ontzettend ranzig smaakt.
pi_83348745
laat ik dat maar niet proberen lol
pi_83532121
Trouwens heeft er iemand tips voor een strand in de buurt van Istanbul (paar uur reizen is geen probleem)
pi_83532188
Ik vind kokoreç teveel klinken als kokhalzen om het te proberen.
pi_83532794
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 14:12 schreef Ayca het volgende:
Trouwens heeft er iemand tips voor een strand in de buurt van Istanbul (paar uur reizen is geen probleem)
Op een half uurtje met de trein heb je wel leuke strandjes. De banlieu trein nemen vanaf het oude hoofdstation in het Europese deel naar Florya (er is maar 1 trein) en daar naar het water lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')