quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:59 schreef miss_sly het volgende:[..]
Nee hoor, je bent niet op mijn tenen gaan staan. Het valt me alleen op dat je op iedereen die post wat hij/zij denkt dat die schop onder je hol betekent, reageert met dat het te vaag is en je daar niets mee kunt. Je eigen conclusie echter is niet veel minder vaag, en als ik vraag of je dat zelf ook neit vindt, zeg je dat dat niet zo is, omdat je hem zelf hebt geschreven. Is toch op z'n minst inconsequent.
ik zei dat ik hem snapte, niet dat ik hem goed vind. Dat zijn voor mij twee verschillende dingen. Wanneer we iets menen, en dit dan zeggen, dan dekt het voor ons gevoel vaak de hele lading. Waarom zou je er nog over uitweiden, dit is het toch en het is logisch? Maar het hoeft voor een ontvanger daarvan niet altijd logisch, of eerder, helder te zijn. Zoals bijvoorbeeld de schop onder de hol, dat steeds meer concretiseren, concretiseren..naar harder zijn, jezelf vermannen. Het is al een stap dichterbij hoor, zeker, maar voor mij is ook dat nog niet logisch.
Het probleem met mijn eigen reply is daarbij dat ie voor mij zo ontzettend logisch en helder is (waarom zou ik hem verder uitleggen?) dat ik de onhelderheid erin niet snel zal zien of herkennen, laat staan dat ik hem op voorhand nog beter kan uitleggen (want ik heb wel degelijk nagedacht over mijn reply, en ook op jouw reactie daarna, maar aangezien ik niet weet wat jij vaag aan mn reactie vind heb ik het er maar bij gelaten en gezegd, 'ik snap hem, etc')
Dat vind ik geen dubbele maat, dat vind ik eerder een blinde vlek.
En de reden dat ik zo anal loop door te mekkeren is niet om te treiteren of zelf mn gelijk te halen (mag er wellicht zo uitzien) maar voor mezelf duidelijk te krijgen wat zo'n schop onder de hol nou allemaal daadwerkelijk inhoudt, en of er een verbindend element achter aaaal die verschillende ideeen zit. Ik vind dat soort dingen leuk en handig om te weten, ik weet het erg nerdy.
quote:
Je zegt dat je heel goed geworden bent in al die dingen die je je ten doel had gesteld om discipline te kweken, maar dat je niet gedisciplineerder geworden bent. Kun je dat wat meer uitleggen?
discipline valt of staat bij mij bij de wens om iets uit te voeren, en in het geval van je hele leven gedisciplineerder te zijn, dit zo lang mogelijk kunnen vasthouden. Of je wil onderdrukken of iets dergelijks. Bij mij moet er een zeer sterke prikkel aanwezig zijn wil ik meer discipline kunnen kweken, niet voor een dag, maar de gehele week door, tot aan mijn dood. Die is er simpelweg niet. Plannen, beloningen, straffen, mensen inschakelen, been there done that, maar als ik er geen zin in heb, dan doe ik het niet, lukt het me niet. Ik kan wel aan mn huiswerk gaan zitten bijvoorbeeld, maar mn concentratie is dan volledig weg.
Tot er dus een prikkel komt.. Dat is meestal veel werk dat afgemaakt moet worden, of in het dagelijks leven het feit dat ik mensen kwets met mijn gedrag. Dan zet ik al de radartjes in werking. Er moet dus een zekere druk op de ketel staan, en studentzijnde, is die druk volledig weg. Ook nog omdat ik een opleiding doe waarbij ik dingen leer die ik al lang en breed wist, en als ik het niet weet vind ik het zo interessant dat ik het opzuig als een spons en er voor de rest geen tijd aan hoef te besteden
![]()
Dus geen extra discipline, nog net zo lui als voorheen.
(ben daar nu op meer pyschisch niveau mee bezig, maar dat zijn zeer kleine stapjes)
Voor mij werkt het niet, de uiterlijke kenmerken van mn gedrag veranderen. Bij mij gaat het niet op met 'als je het maar lang genoeg doet dan wen je er vanzelf aan'. Voor heel veel mensen wellicht wel, maar voor heel veel ook niet.