Boogerd oneens beslissing de Rooy
bron + interview net na de rit op nos!
Boogerd neemt het op voor Rasmussen
(Novum) - Michael Boogerd koestert geen bittere gevoelens tegenover Michael Rasmussen. Integendeel, de Hagenaar leeft mee met zijn door Rabobank ontslagen ploeggenoot. "Ik kan niet boos op hem zijn", liet Boogerd donderdag weten tegenover de NOS. "Je moet je eens in zijn situatie verplaatsen. Hij heeft zijn hele ziel en zaligheid in zijn vak gelegd en komt nu nooit meer ergens aan de bak."
Boogerd liet in het midden of hij de beslissing van de Rabo-leiding steunt. De Deense geletruidrager werd uit de Tour gezet en per direct ontslagen omdat hij heeft gelogen over zijn verblijfplaats in juni. "Eens, oneens. De beslissing is genomen. Ik heb daar geen woord in gehad", zei Boogerd. Hij zei ook zich voor niemand te schamen. "Ik ga op mijn eigen gevoel af. Ik voel me verschrikkelijk klote en heb op dit moment geen zin meer om wielrenner te zijn."
Ondanks zijn woede, stapte Boogerd donderdag, samen met zijn zes overgebleven ploeggenoten, toch op in de zeventiende etappe van de Ronde van Frankrijk. De organisatie van de Tour besloot de gele trui door de afwezigheid van Rasmussen vooraf niet uit te reiken aan Alberto Contador, de nummer twee in het klassement. Pas na de rit wordt bekend wie het geel zal dragen.
Rasmussen heeft met zijn gedraai over zijn verblijfplaatsen duidelijk de bedoeling gehad vals te spelen tijdens de Tour de France, oordeelde Tourdirecteur Christian Prudhomme voor de start op een persconferentie. "Wij hebben Rasmussen gevraagd om op de rustdag alle twijfels weg te nemen over zijn verblijfplaatsen in zijn voorbereiding op de Tour. Nu is gebleken dat hij in zijn verhaal heeft gelogen en dat zijn aanwezigheid in de Tour onterecht was."
Prudhomme meent dat het klassement van zijn wielerronde door het wegsturen van Rasmussen zijn geloofwaardigheid heeft teruggekregen. "Zijn vertrek is het beste dat ons de laatste dagen is overkomen. Wij willen de Tour teruggeven aan alle honderdduizenden mensen die van de koers houden. Er gaat nu een Tour verder met renners die van hun sport houden en de regels in acht nemen."
De ploegleiding van Rabobank heeft woensdagmiddag na het vertrek van Rasmussen een extra dopingcontrole laten uitvoeren bij de nog zeven overgebleven renners. De Nederlandse wielerformatie wil zeker weten dat het team vrij is van dopinggebruik. "We koesteren geen enkele verdenking tegen de renners, maar willen als sponsor absoluut zeker zijn dat onze ploeg gezond rijdt", laat Rabo-commissaris Thomas van Rijckevorsel weten. De uitslagen van deze eigen extra controle zijn nog niet bekend.
trouw
klasbak die tenminste nuchter blijft nadenken in deze verschrikkelijke heksenjacht