Een crimineel uit Belgie vlucht naar Nederland en Nederland beschermt haar.quote:Veroordeelde vrouw op vrije voeten
di 26/06/07 - Els Leemans, de vrouw die in ons land tot 25 jaar veroordeeld is wegens moord op haar man, moet haar straf niet uitzitten.
De 45-jarige Els Leemans heeft de Nederlandse nationaliteit en is gevlucht. Het Nederlandse gerecht heeft nu laten weten dat het niet van plan is haar op te pakken, omdat de wet verbiedt eigen onderdanen uit te leveren.
De vrouw kan haar straf ook niet in Nederland uitzitten, omdat Belgie de verdragen die dat mogelijk moeten maken, niet heeft goedgekeurd.
Els Leemans werd eind 2006 in Antwerpen veroordeeld tot 25 jaar cel voor de moord op haar man.
Shit, moet ik nog moeite doen ook...quote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:43 schreef RAND het volgende:
Dan moet je wel eerst gepakt EN veroordeeld zijn in Belgie anders lukt dat truckje niet.
hé, wat jammer nou!quote:di 26/06/07 - Els Leemans, de vrouw die in ons land tot 25 jaar veroordeeld is wegens moord op haar man, moet haar straf niet uitzitten.
Daar hadden ze toch minder moeite mee toen de VS een of andere DJ wilde hebben op grond van vrij vage beweringen terwijl deze vrouw al veroordeeld is.quote:...omdat de wet verbiedt eigen onderdanen uit te leveren.
Ze heeft kapitalen aan erfenis en dergelijke verkregen door haar man te laten vermoorden, dus de kans is groot dat je haar in duurdere winkelcentra ziet shoppen.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:43 schreef Feestkabouter het volgende:
krijg meteen jeuk om zo'n muts hier in NL op te sporen, in mijn kofferbak te douwen en bij de politie in Belgie voor de deur te droppen
Nederland en de V.S. hebben een uitleveringsverdrag ondertekend.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:44 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Daar hadden ze toch minder moeite mee toen de VS een of andere DJ wilde hebben op grond van vrij vage beweringen terwijl deze vrouw al veroordeeld is.
Ik vind het nog vreemder dat Nederland de moordenaar van persoon met Nederlandse nationaliteit in eigen land vrij laat rondlopen.quote:Weduwe Ran Biemans krijgt 25 jaar cel
vr 01/12/06 - Els Leemans, de vrouw die altijd heeft beweerd dat ze lag te slapen terwijl haar man naast haar werd vermoord, is door het assisenhof in Antwerpen veroordeeld tot 25 jaar cel.
(Belga) Het openbaar ministerie had levenslang geëist. De vrouw werd gisteren medeplichtig bevonden aan de moord op haar steenrijke echtgenoot.
Het was al het tweede proces in de zaak rond de moord op Ran Biemans, een steenrijke Nederlandse zakenman.
Twee jaar geleden werd het assisenproces stilgelegd nadat Leemans plots haar toenmalige minnaar van de moord beschuldigde.
Het proces werd begin november hervat met zowel de weduwe als haar ex-minnaar in de beklaagdenbank. Haar toenmalige minnaar werd gisteren door de jury vrijgesproken.
Lang leve het eengemaakte europa!quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:05 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nederland en de V.S. hebben een uitleveringsverdrag ondertekend.
Afgelopen maandag bij EenVandaag een soortgelijke kwestie over een Nederlandse Tweede Wereldoorlog misdadiger die gevlucht was naar Duitsland, na eerder te zijn ontsnapt uit de Koepel in Breda alwaar hij een levenslange gevangenisstraf uit moest zitten voor zijn daden gepleegd in de oorlog. Vanwege zijn collaboratie met de Duitsers beschikt hij als Nederlander automatisch over de Duitse nationaliteit en kan hij zonder zijn schuld aan de Nederlandse staat in te lossen ongehinderd een vrij leven leiden.
Duitsland levert eigen onderdanen niet uit.
Ho ho, Europa is niet eengemaakt, dat hebben wij, Nederlanders, juist voorkomen. Bedank alle Nee stemmers dus maarquote:
Boehoehoe, ik heb de Fransoosjes niet genoemd, nou sorry hoor. Die mag je ook bedanken. Nu blij?quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja inderdaad die Fransen tellen niet mee
De EU krijgt ook werkelijk van alles de schuld he? Dit heeft niets met de EU te maken. Belgie heeft tot nu toe gewoon de bilaterale afspraken met Nederland niet bekrachtigd omtrent deze problematiek. De gevolgen eruit zijn dus gewoon aan Belgie te wijten. Ik vind het verder niet meer dan normaal dat een land zijn eigen onderdanen niet uitlevert aan een buitenlandse mogendheid als daar geen duidelijke afspraken over zijn.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:07 schreef CANARIS het volgende:
Ik denk dat ik voor het eerst maar eens echt vlink ga schelden op de EU .
Dit kan toch godver de godver niet mogenlijk zijn. Een foute komkomer van een Boer in achterPanonien en de commisie staat kop en klaagdt metteen in straßbourgh
Een Moordenares blijft op vrije voeten ( Notabene in een Beneluxe INterna) en er gebeurd niets ????
Om gek van te worden
En wat maakt dat voor verschil in deze zaak?quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:57 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ho ho, Europa is niet eengemaakt, dat hebben wij, Nederlanders, juist voorkomen. Bedank alle Nee stemmers dus maar![]()
Geen, maar dat zei ik een post hierboven alquote:Op woensdag 27 juni 2007 12:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
En wat maakt dat voor verschil in deze zaak?
Ik ook. Er schort nog veel aan Europa wanneer zelfs BUURLANDEN nog niet in staat zijn om misdadigers aan elkaar uit te leveren. Een moordenares loopt nu vrolijk vrij rond in Nederland, dat is nog wel het trieste. Eigenlijk zou je een soort 'ondergronds verzet' nodig hebben dat zo'n wijf oppakt en op een Belgisch politiebureau dropt.quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:46 schreef Zzyzx het volgende:
Wat een kutgezeik. Regenteske luiheid. Dit soort onzin kan ik me boos om maken.
Als zo'n 'ondergronds verzet' al nodig is, dan is er ook een bovengronds verzet nodig om in Den Haag eens goed stof te zuigen. Nu loopt het waarschijnlijk allemaal af met een kamervraag van een oppositiepartij en gebeurt er niks aan.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ook. Er schort nog veel aan Europa wanneer zelfs BUURLANDEN nog niet in staat zijn om misdadigers aan elkaar uit te leveren. Een moordenares loopt nu vrolijk vrij rond in Nederland, dat is nog wel het trieste. Eigenlijk zou je een soort 'ondergronds verzet' nodig hebben dat zo'n wijf oppakt en op een Belgisch politiebureau dropt.
Een "ondergronds verzet" die een Nederlands staatsburger uit Nederland ontvoert en aan een buitenlandse mogendheid uitlevert?quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ook. Er schort nog veel aan Europa wanneer zelfs BUURLANDEN nog niet in staat zijn om misdadigers aan elkaar uit te leveren. Een moordenares loopt nu vrolijk vrij rond in Nederland, dat is nog wel het trieste. Eigenlijk zou je een soort 'ondergronds verzet' nodig hebben dat zo'n wijf oppakt en op een Belgisch politiebureau dropt.
En wat heeft de Nederlandse overheid er uberhaupt mee te maken? Belgie moet gewoon de afspraken die zijn gemaakt, bekrachtigen, kan ze daarna opgepakt en uitgeleverd worden. Het probleem is dus Belgie, niet Nederland.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:50 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Als zo'n 'ondergronds verzet' al nodig is, dan is er ook een bovengronds verzet nodig om in Den Haag eens goed stof te zuigen. Nu loopt het waarschijnlijk allemaal af met een kamervraag van een oppositiepartij en gebeurt er niks aan.
Het probleem is die vrouw die hier rondloopt. De meeste mensen voelen zich er niet lekker bij als er veroordeelde criminelen vrij rondlopen. En onze veiligheid, daar heeft de Nederlandse overheid een hoop mee te maken.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:00 schreef Vhiper het volgende:
[..]
En wat heeft de Nederlandse overheid er uberhaupt mee te maken? Belgie moet gewoon de afspraken die zijn gemaakt, bekrachtigen, kan ze daarna opgepakt en uitgeleverd worden. Het probleem is dus Belgie, niet Nederland.
Ze is in Belgie veroordeeld, volgens Belgische wetgeving. Daar heeft Nederland in eerste instantie niets mee te maken. Belgie moet gewoon zijn zaakjes op orde brengen. Verder is zij echt niet de enige veroordeelde crimineel die hier rondwandeld hoor en ben ik minder bang voor een vrouwtje die haar man omgebracht heeft, dan voor die tientallen TBSers e.d. die wij hier voortdurend vrij laten rondwandelenquote:Op woensdag 27 juni 2007 14:16 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Het probleem is die vrouw die hier rondloopt. De meeste mensen voelen zich er niet lekker bij als er veroordeelde criminelen vrij rondlopen. En onze veiligheid, daar heeft de Nederlandse overheid een hoop mee te maken.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:55 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ze is in Belgie veroordeeld, volgens Belgische wetgeving. Daar heeft Nederland in eerste instantie niets mee te maken. Belgie moet gewoon zijn zaakjes op orde brengen. Verder is zij echt niet de enige veroordeelde crimineel die hier rondwandeld hoor en ben ik minder bang voor een vrouwtje die haar man omgebracht heeft, dan voor die tientallen TBSers e.d. die wij hier voortdurend vrij laten rondwandelen![]()
Haar oppakken omdat een buitenlandse mogendheid haar veroordeeld heeft, is dus niet voldoende. Een buitenlandse mogendheid kan wel zoveel veroordelen, dansen we dan maar meteen naar hun pijpen?![]()
quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:11 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
![]()
Je kan wel met allerlei sofistisch gepiep aankomen, maar het feit blijft dat er een moordenaar vrij rondloopt vanwege een maze in de wet.
Het zou onethisch zijn een niet naar Nederlands recht veroordeelde Nederlands staatsburger op te pakken en uit te leveren aan het buitenland, zonder dat daar wederzijdse bilaterale afspraken over zijn. Nu is toevallig het Belgische recht vrijwel hetzelfde als de Nederlandse, maar stel nou dat Iran om uitlevering van Nederlandse staatsburgers gaat vragen omdat ze in Iran voor het zijn van homo zijn veroordeeld? Daar zijn het veroordeelde criminelen, die moeten we van jou dus ook uitleveren.quote:De overheid moet uit oogpunt van de veiligheid van de samenleving haar verantwoordelijkheid nemen en bekijken hoe het rechtgezet kan worden. Dat daarbij Belgie ook een rol moet spelen, lijkt me evident, maar het is ontzettend onethisch om niks te laten gebeuren.
Belgie wel, maar andere rechtsstaten hebben wel eens andere regeltjes dan de onze, zoals ik al beschreef. Juist om dat te voorkomen levert Nederland, zonder duidelijke afspraken, geen eigen staatsburgers uit en dat is maar goed ook. Belgie moet dus gewoon even de afspraken bekrachtigen en dan kan ze opgepakt en uitgeleverd worden.quote:En dan maakt het niet uit of ze in Belgie is berecht. Dat is nou net de kwestie. Belgie is betrouwbaar genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |