Na alle K&W topics is het ook wel es tijd om mijn werkpaard eens onder handen te nemen, zij het niet zo ingrijpend. Ik heb nog even examens, maar heb nu een studeerpauze, vandaar dit premature topic.
Zoals sommigen weten ben ik de trotse bezitter van een VW transporter 3 uit 1987.
mijn zus op de achtergrond, met haar autoFilmpje:
![]()
![]()
De motoruitvoering die ik heb is de zwakste dieselversie (1.6D) met 50pk op de achterwielen. Dat is dezelfde motor als die fokker met zijn jetta, maar die heeft we de TD versie, met 20 pk meer.
![]()
Het is dus een turboloze diesel 4 cilinder in lijn. Dit was een zeer succesvolle motor in zijn tijd, en is dan ook te vinden in ongeveer alle passats, jetta's, golfjes, etc van die tijd. Die motor is eigenlijk te zwak voor die bus en later kwamen er opvolgers zoals de 1.7D, TD, 1.9D, enzovoort. In tegenstelling tot diezelfde motor in de gewone auto's, zit de motor bij de T3 erg scheef in het motorruim, met zijn 55° scheefstelling. Hij zit ook in de lengte, wat maakt dat de versnellingsbak dezelfde vorm heeft als die in de VW kever) Dit heeft te maken met het zo laag mogelijk houden van de laaddrempel. De motor zit bij deze laatste echte transporter achteraan, zoals bij de voorgaande modellen. Dit knabbelt een beetje af van de laadruimte (die is 5.7m³ groot), maar heeft een enorme ruimtewinst in de cabine tot gevolg.
Het zal je niet verbazen dat dit geen snelheidsmonster is met zijn 1800kg en 4 bak met zeer korte verhoudingen. De eerste versnelling eindigt al bij 7km/h
![]()
De topsnelheid ligt bij dit model rond de 105 (gemeten met GPS), en hij doet er ongeveer 30 seconden over, getuige dit filmpje dat ik gemaakt heb:
![]()
Vóór we allen zusammen beginnen lachen met deze ogenschijnlijk belabberde prestaties (bwahaahah, mijn golf 3 variant heeft 1000 keer betere prestaties en zeker als ik hem gechiptuned en gepowerboxt hebt tergelijkertijd
![]()
)
Bedenk dan dit:
-dit is de bedoeling van zo'n bak:
![]()
en hij kan ook nog eens 3.8 ton trekken (edit: foutje: 1.5 ton geremd+1.050 ton lading). Snel zal het niet zijn, maar efficient des te meer.
-heb je zoveel kans om ongestraft snel te rijden? Sinds ik hiermee rijd ben ik ee veel rustigere chauffeur geworden en geniet ik zoveel meer van autorijden. De zithouding is fantastisch, en je kan er uren in zitten, met een zee van ruimte om je heen:
![]()
![]()
Trouwens, met zo'n busje wil je echt niet aan 150 tegen een boom rijden.
-Je leert anticiperen en vooruit kijken. Je weet dat remmen en optrekken zoveel langer duurt, dus kijk je al ver op voorhand wat je zal moeten doen Je kan ook ver op voorhand kijken, want je zit lekker hoog.
-snel rijden kan iedereen, je hoeft er je voet maar voor neer te duwen.
-met een rustige rijstijl haal je in stadsverkeer 6.6l/100km, rij je wat wilder dan zit je aan 7.5-8liter. Geen buitensporig gebruik dus
Genoeg gezever.
De bedoeling is om hiemee op reis te gaan, en aangezien ik de 4de eigenaar of zo ben, is het onduidelijk wat er al versleten is aan de motor.
Standaard risicovolle dingen als de distributieriem enzo worden dus preventief vervangen;
Ook eens een compressietestje uitvoeren om te zien hoe het gesteld is met het inwendige van de motor.
Sommige wisselstukken worden van de donorcamionette gehaald:
![]()
Andere koop je gewoon.
![]()
Alsof de duivel ermee speelde, is vrijdag de oliekoeler doorgeslaan toen ik de auto aan de overkant wou parkeren. Dit is een probleem dat durft voor te komen bij deze motoren. De oliekoeler is van aluminium en kan dus inwendig doorrotten. Om dat te voorkomen moet het koelwater om de 2 jaar worden vervangen en moet nagekeken worden dat er minstens 40% antivries inzit (dit werkt als een soort anticorrosie). Iets wat de vorige eigenaars niet hebben gedaan natuurlijk. Resultaat:
![]()
![]()
Olie in het koelwater. Dit zou evengoed kunnen wijzen op een doorgeslagen koppakking, maar het was snel gechecked wie de schuldige was:
![]()
![]()
Zelfs bij lage waterdruk kwam er al water in de oliekanalen. Maandag (na mijn examen) wordt de nieuwe oliekoeler besteld. Ook een complete spoeling van olie en waterkanalen is dus nodig.
Verder wordt er hier en daar nog wat gelast, vooral aan dingen die niet structureel zijn. Zo heeft er iemand ooit een gat in het tussenschot geslepen, en dat gaat dan weer dicht.
Ook de buitenkant wordt ontroest en hier en daar ontdeukt. Er is zo onder andere een grote deuk die mijn broer erin gereden heeft:
![]()
Hij is er ook al es mee door een witte verfpot gereden enzo, enfin, de buitenkant kan wat werk gebruiken.
Let wel; dit wordt geen restauratieproject (daarvoor zijn mooiere modellen; zoals de T2), maar een soort conservering om er nog een aantal jaar plezier van te hebben. Vandaar dat ik ook geen zware moeite ga steken in lakwerk enzo, tblijft een gebruiksvoorwerp, en kzou niet willen dat ik mij slecht voel om een krasje in de lak.
Hoedanook, de nieuwe kleur zou wel eens dit kunnen worden:
![]()
Een duidelijke knipoog naar de a-team bus dus
![]()
Meer voor de lol uiteraard. De kleur wordt dan matzwart met witte accenten en die rode streep (niet helemaal hetzelfde als de echte a-team kleuren dus).
Swat, het is studeertijd, en hopelijk volgen updates in de loop van volgende weekk en erna.
[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 24-06-2007 22:00:26 ]