abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50754550
quote:
Nederlander ontspant en wordt weer wat milder
Van onze verslaggever Peter Giesen

AMSTERDAM - Onderzoek van Motivaction toont aan dat we weer milder worden, al blijft de hang naar normen en waarden.

Nederland wordt weer milder. De openheid ten opzichte van allochtonen is toegenomen en bevindt zich weer op het niveau van 1997, vóór Pim Fortuyn. Ook de roep om strenge wetten is afgenomen.

Wel hechten Nederlanders steeds meer belang aan normen en waarden. Dat geldt ook voor de progressieve elite die lange tijd zeer terughoudend stond tegenover morele kwesties.

Dit blijkt uit het Mentality-onderzoek van het bureau Motivaction dat vandaag verschijnt. Dit periodieke onderzoek onder 2000 Nederlanders wordt sinds 1997 elk jaar gehouden. In 2001 signaleerde Motivaction een grote onvrede onder de burgers, iets dat zich later uitte met de opkomst van Pim Fortuyn.

In 2002 onderschreef 81 procent de stelling dat er te veel buitenlanders zijn die zich niet aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Eind 2006 was dat 71 procent, 1procent minder dan tijdens Paar II in 1999.

Omgekeerd stijgt het aantal burgers dat buitenlanders een verrijking van de Nederlandse cultuur vindt van 41 naar 49 procent. Nog steeds hebben veel autochtone Nederlanders een afwijzende houding ten opzichte van allochtonen, iets dat al sinds het einde van de jaren zeventig uit onderzoeken blijkt.
De onvrede is wat getemperd?
Whatever, lijkt me wel een logische ontwikkeling. Zeker nu de politiek in iets rustiger vaarwater is gekomen en Verdonk en de haren terug in het hok zitten en niet van ieder incidentje een zogenaamd probleem van nationaal belang maken en blijkt dat Wilders vooral veel schreeuwt maar weinig wol is. Natuulrijk kan je stellen dat de onvrede onder een wollen deken wordt weggezet enz. enz. Maar ik denk dat het wel meevalt. Die zogenaamde onvrede rond Fortuyn was grotendeels een hype en een opleving in dit landje waar nooit iets gebeurde. Nu is het weer lekker saai en zo hoort het ook.

Opvallend: Bijna 50 procent vindt buitenlanders een verrijking van de Nederlandse culutuur.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:10:38 #2
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_50754647
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:05 schreef SCH het volgende:

[..]

De onvrede is wat getemperd?
Whatever, lijkt me wel een logische ontwikkeling. Zeker nu de politiek in iets rustiger vaarwater is gekomen en Verdonk en de haren terug in het hok zitten en niet van ieder incidentje een zogenaamd probleem van nationaal belang maken en blijkt dat Wilders vooral veel schreeuwt maar weinig wol is. Natuulrijk kan je stellen dat de onvrede onder een wollen deken wordt weggezet enz. enz. Maar ik denk dat het wel meevalt. Die zogenaamde onvrede rond Fortuyn was grotendeels een hype en een opleving in dit landje waar nooit iets gebeurde. Nu is het weer lekker saai en zo hoort het ook.

Opvallend: Bijna 50 procent vindt buitenlanders een verrijking van de Nederlandse culutuur.
Het is eerder opvallend dat meer dan 50 procent dat niet vindt!
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:13:12 #3
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_50754688
vandaar ook 9 zetels voor Wilders

Motivaction heeft deze gegevens gebaseerd op een internet opiniepanel.
quote:
In een internetpanel waar mensen zichzelf voor kunnen aanmelden, zijn bepaalde groepen mensen oververtegenwoordigd, en andere groepen ondervertegenwoordigd. In de online panels zitten bijvoorbeeld relatief veel jongeren en hoogopgeleiden. Maar ook op andere variabelen wijken panels af van de populatie.
Wat stemmen deze mensen bijna allemaal? SP.

Verrassend dat bijna 50% het dan een verrijking vind? Nee

Representatief onderzoek onder de bevolking? Nee

Oftewel, eenzijdig bericht die niet overeenkomt met de werkelijke gedachtes van de totale maatschappij.
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:17:37 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_50754754
Fijn dat het allemaal weer wat ontspant in Nederland. Hopen nu dat deze trend doorzet.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_50754773
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:10 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Het is eerder opvallend dat meer dan 50 procent dat niet vindt!
Nee, dat wist ik wel - ik dacht dat het getal veel en veel groter was. De groep die het niet vindt laat blijkbaar veel meer van zich horen of krijgt veel meer aandacht en exposure in politiek en media.
pi_50754792
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:13 schreef beertenderrr het volgende:

Oftewel, eenzijdig bericht die niet overeenkomt met de werkelijke gedachtes van de totale maatschappij.
Hoe weet je dat? Ieder onderzoek heeft zijn makkes maar ik vind het niet zo'n rare uitslag als je de ontwikkeling in de maatschappij bekijkt.
pi_50755039
Opvallend: Bijna 50 procent vindt buitenlanders een verrijking van de Nederlandse culutuur

die 50% woont natuurlijk buiten de grote steden
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:35:52 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_50755059
Het wordt helemaal niet milder. Mensen zijn gewoon murw gebeukt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:36:01 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_50755063
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:19 schreef SCH het volgende:

[..]

De groep die het niet vindt laat blijkbaar veel meer van zich horen of krijgt veel meer aandacht en exposure in politiek en media.
Goh SCH, dat juist jij deze opmerking moet maken. Ook jij weet toch wel dat positivisme niet scoort? Het ligt inderdaad aan de aandacht en exposure in politiek en media.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:44:47 #10
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_50755208
YES, de peilingen zeggen dat het goed met ons gaat!!!
pi_50755223
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:44 schreef Heerlijkheid het volgende:
YES, de peilingen zeggen dat het goed met ons gaat!!!
Tjah als je in het lekkere Groningen zit, lekker hoog en droog ver weg van de Randstad
pi_50755231
Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat uiten. Voorlopig voorspel ik nog altijd een verdubbeling van Wilders bij de volgende verkiezingen.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:49:27 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_50755283
Criminaliteitscijfers dalen toch ook jaren!?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_50755300
ik vind 50% xenofoob nog steeds erg veel.

als je kijkt naar hoeveel "problemen" allochtonen veroorzaken kun jij mij niet wijsmaken dat de helft van alle autochtonen nederlanders daar last van heeft. de helft van alle nederlanders komt nauwelijks in contact met allochtonen, laat staan dat het problemen geeft.

ik zie uit dit onderzoek, en ook uit m'n eigen omgeving, dat veel van de onmin naar allochtonen niet uit persoonlijke ervaringen komt maar voornamelijk door de media of populisten als fortuyn en wilders.
wazza!
pi_50755523
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:50 schreef Epsix het volgende:
'Geen verrijking vinden' is nog even iets anders dan 'xenofoob'.
quote:
als je kijkt naar hoeveel "problemen" allochtonen veroorzaken kun jij mij niet wijsmaken dat de helft van alle autochtonen nederlanders daar last van heeft. de helft van alle nederlanders komt nauwelijks in contact met allochtonen, laat staan dat het problemen geeft.
Als je niet met allochtonen in aanraking komt kan je allochtonen ook onmogelijk een verrijking vinden?
quote:
ik zie uit dit onderzoek, en ook uit m'n eigen omgeving, dat veel van de onmin naar allochtonen niet uit persoonlijke ervaringen komt maar voornamelijk door de media of populisten als fortuyn en wilders.
Jij hoort bij de 50 procent die niet in aanraking komt met allochtonen?
Big dick.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 12:02:41 #16
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_50755528
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:50 schreef Epsix het volgende:

Waarom stel jij mensen die buitenlanders geen verrijking van de Nederlandse cultuur vinden gelijk aan xenofoob?

Jij stelt personen die buitenlanders geen verrijking van de Nederlandse cultuur gelijk aan vreemdelingenhaters. Hoe dom kun je zijn...
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  zaterdag 23 juni 2007 @ 12:02:57 #17
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50755537
Tja, de economie trekt alweer een tijdje aan he. Blijkt toch keer op keer dat gevoelens van ontevredenheid, hang naar tradities en xenofobie rechtstreeks samenhangen met economische ontwikkelingen en onzekerheden.
pi_50756074
Ik stel wel voor dat mensen die allochtonen geen verrijking van de Nederlandse cultuur vinden dan ook nooit bij een Chinees restaurant gaan eten!!!
  † In Memoriam † zaterdag 23 juni 2007 @ 12:33:09 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50756131
Propagnanda
Carpe Libertatem
pi_50756252
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 12:30 schreef SCH het volgende:
Ik stel wel voor dat mensen die allochtonen geen verrijking van de Nederlandse cultuur vinden dan ook nooit bij een Chinees restaurant gaan eten!!!
Als er 1 cultuur in Nederland nou echt geen verrijking is is het de Chinese cultuur. Last heb je er niet van, maar iets toevoegen doen ze echt niet. Ze klitten samen en thats it.

Hun eten is wel lekker natuurlijk
Big dick.
pi_50756336
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 12:39 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Als er 1 cultuur in Nederland nou echt geen verrijking is is het de Chinese cultuur. Last heb je er niet van, maar iets toevoegen doen ze echt niet. Ze klitten samen en thats it.

Geen last, maar wel lekker eten met ons delen... lijkt me een verrijking
pi_50756742
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 12:39 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Dan spreek je jezelf toch tegen? Dat eten is een verrijking, het zit ook meestal in dat soort dingen: voedsel, cultuur enz.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 13:05:42 #23
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_50756811
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 12:30 schreef SCH het volgende:
Ik vind het vooral raar daarover een politieke mening te hebben.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  zaterdag 23 juni 2007 @ 13:32:50 #24
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_50757450
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 13:02 schreef SCH het volgende:
cultuur
Containerbegrip. Werk dat dan eens wat verder uit en geef eens aan welke specifieke elementen een verrijking voor de Nederlandse samenleving zijn.
pi_50757636
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 13:32 schreef Lithion het volgende:

[..]

Containerbegrip. Werk dat dan eens wat verder uit en geef eens aan welke specifieke elementen een verrijking voor de Nederlandse samenleving zijn.
Tuurlijk is het een containerbegrip, je kan het letterlijk nemen door naar theater, film, muziek, dans en dat soort culturele uitingen te kijken. Er is natuurlijk over te discussieren of Ali B. een culturele verrijking is maar blijkbaar vinden veel mensen dat wel anders scoorde hij niet zo goed. Maar er zijn natuurlijk heel veel voorbeelden op dat gebied, qua nieuwe vormen van culturele mogelijkheden, smeltkroezen, mixen enz. die veel nieuwe dingen opleveren. Onder cultuur kun je ook omgangsvormen, sociale structuren etcetera verstaan.

Of moet het nog gedetailleerder? Verrijking is een subjectief begrip, de een vindt roti een verrijking, de ander mot het niet. De een vindt chinese geneeskunst een verrijking, de ander heeft liever antibiotica.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')