Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:45 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als de huizengroei gelijke tred hield met de bevolkingsgroei zou je hier ook stabiele prijzen hebben, daar heb je volgens mij geen stabiel bevolkingsaantal voor nodig.
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.
Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?quote:Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.
Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.
Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...quote:Op zondag 8 juli 2007 22:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.
tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.
Let op het woordje relatief. De klap in Nederland zal veel groter zijn, in de VS is in principe alleen de onderlaag getroffen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef gronk het volgende:
[..]
Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...
en nu de amerikanen hun huis niet meer als 'cash-cow' kunnen gebruiken, met gelijkblijvende of dalende huizenprijzen is dat nog niet helemaal zeker...
Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.
Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei? Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is.
Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.quote:En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijnquote:Op zondag 8 juli 2007 22:29 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.
Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:36 schreef du_ke het volgende:
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijn
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoorquote:Op zondag 8 juli 2007 22:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.![]()
Nu is alles goed.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:38 schreef du_ke het volgende:
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoor.
Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei?
Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.quote:Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.
Hoe verklaar je dat in Nederland de huizengroei structureel lager is dan de bevolkingsgroei en individualisering? Zitten ze soms te slapen bij het CPB?
[..]
Dat is niet typisch Nederlands maar de grote bevolkingsgroei is wel vrij Nederlands.quote:Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen bewerenquote:
Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:41 schreef du_ke het volgende:
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen beweren.
Vaak zat gezien en een deel is inderdaad niet geweldig, een ander deel is prima en doet niet onder voor koopwoningenquote:Op zondag 8 juli 2007 22:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.
Daarom schreef ik ook dat dit alleen speelt op de korte termijn.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.
Bijzonder hardnekkige problemen blijkbaar als die anno 2007 nog steeds niet zijn verholpen.quote:Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.
Schoten is het woord.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:
Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
IETS gestegen? ik heb begin vorig jaar mijn huis gekocht tegen 3,5% rente. Het staat momenteel geloof ik op 5,5% Dat is een enorme stijging in zo'n korte periode. Wou dat ik mijn rentevast periode wat langer had gemaaktquote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:05 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Die is inderdaad iets gestegen en zal ook nog wel wat verder stijgen door de aantrekkende economie.
Maar of dit genoeg impact heeft om de huizenmarkt serieus te bedreigen, ik moet het nog zien...
Keek ik daar maar tegenaanquote:Op zondag 8 juli 2007 01:45 schreef Arcee het volgende:
Ja, dan woon je mooi goedkoop en dan kijk je hier tegenaan, of zo:
[afbeelding]
Geen wonder dat je dan bijna niks hoeft te betalen.
Nederland.
Elies.
Misschien wel handig als je eerst de rest van het topic eens doorleest? Daar worden verschillende oorzaken aangehaald, waaronder ook de rol van overheid (waar we inderdaad niet allemaal een verregaande liefdesverhouding mee hebben).quote:Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen.
Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |