abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51272021
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:45 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Als de huizengroei gelijke tred hield met de bevolkingsgroei zou je hier ook stabiele prijzen hebben, daar heb je volgens mij geen stabiel bevolkingsaantal voor nodig.
Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51272368
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.
pi_51272427
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.
  zondag 8 juli 2007 @ 22:08:58 #204
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51272461
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51272832
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:

[..]

Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.
pi_51272855
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.
Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.
  zondag 8 juli 2007 @ 22:23:32 #207
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51272984
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:19 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.
Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...

en nu de amerikanen hun huis niet meer als 'cash-cow' kunnen gebruiken, met gelijkblijvende of dalende huizenprijzen is dat nog niet helemaal zeker...
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51272994
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:20 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.
tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.
pi_51273209
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...

en nu de amerikanen hun huis niet meer als 'cash-cow' kunnen gebruiken, met gelijkblijvende of dalende huizenprijzen is dat nog niet helemaal zeker...
Let op het woordje relatief. De klap in Nederland zal veel groter zijn, in de VS is in principe alleen de onderlaag getroffen.
pi_51273233
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.
Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.
pi_51273300
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is.
Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei? Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.

Hoe verklaar je dat in Nederland de huizengroei structureel lager is dan de bevolkingsgroei en individualisering? Zitten ze soms te slapen bij het CPB?
quote:
En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.
pi_51273503
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:29 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijn
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 22:37:31 #213
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51273537
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:36 schreef du_ke het volgende:
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijn
Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.
Carpe Libertatem
pi_51273576
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:37 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoor .
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 22:40:23 #215
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51273637
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:38 schreef du_ke het volgende:
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoor .
Nu is alles goed.
Carpe Libertatem
pi_51273647
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:31 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei?
Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.
quote:
Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.

Hoe verklaar je dat in Nederland de huizengroei structureel lager is dan de bevolkingsgroei en individualisering? Zitten ze soms te slapen bij het CPB?
[..]
Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.
quote:
Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.
Dat is niet typisch Nederlands maar de grote bevolkingsgroei is wel vrij Nederlands.
pi_51273681
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:40 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nu is alles goed.
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen beweren .
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 22:43:19 #218
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51273740
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:41 schreef du_ke het volgende:
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen beweren .
Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.
Carpe Libertatem
  zondag 8 juli 2007 @ 22:51:22 #219
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51274026
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen. Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
pi_51274064
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.
Vaak zat gezien en een deel is inderdaad niet geweldig, een ander deel is prima en doet niet onder voor koopwoningen
pi_51274927
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.
Daarom schreef ik ook dat dit alleen speelt op de korte termijn.
Op de wat langere termijn maakt het niet uit of de vraag naar woningen nu stabiel blijft, licht groeit of sterk groeit: een regering die het probleem serieus neemt heeft immers genoeg tijd om obstakels weg te halen zodat het woningaanbod mee kan groeien met de bevolking en dus stabiele prijzen ipv die eeuwige prijsstijgingen ver boven inflatieniveau.
quote:
Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.
Bijzonder hardnekkige problemen blijkbaar als die anno 2007 nog steeds niet zijn verholpen.
Ik vraag me trouwens af welke factoren je bedoelt. Volgens mij is de economische crisis van destijds al een tijdje voorbij...
pi_51289565
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:
Schoten is het woord.

Opeens moest in de VS iedereen aan het koophuis vanaf eind jaren 90. Daardoor, en doordat er aardig wat lieden waren die uit speculatiezucht meerdere huizen opkochten om later weer door te verkopen met winst, was er in eerste instantie een schaarste aan koopwoningen.

Omdat de huizenbouwmarkt daar inderdaad relatief vrij is, werden er de afgelopen jaren ladingen woningen bijgebouwd. De prijsstijgingen vlakten daardoor al af.
De instromers met de risicovolle hypotheken die voor 2000 niet eens een hypotheek hadden kunnen krijgen, konden op een gegeven moment hun hypotheek niet meer opbrengen -> massale dumping van huizen op de markt.

Gevolg: er is nu een enorm overschot aan huizen op de markt in de VS. Verkopen dalen, prijzen dalen.
  maandag 9 juli 2007 @ 13:56:17 #223
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51289788
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 19:05 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Die is inderdaad iets gestegen en zal ook nog wel wat verder stijgen door de aantrekkende economie.
Maar of dit genoeg impact heeft om de huizenmarkt serieus te bedreigen, ik moet het nog zien...
IETS gestegen? ik heb begin vorig jaar mijn huis gekocht tegen 3,5% rente. Het staat momenteel geloof ik op 5,5% Dat is een enorme stijging in zo'n korte periode. Wou dat ik mijn rentevast periode wat langer had gemaakt
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 9 juli 2007 @ 14:00:35 #224
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51289936
quote:
Op zondag 8 juli 2007 01:45 schreef Arcee het volgende:
Ja, dan woon je mooi goedkoop en dan kijk je hier tegenaan, of zo:

[afbeelding]

Geen wonder dat je dan bijna niks hoeft te betalen.

Nederland.

Elies.
Keek ik daar maar tegenaan , zou ik héél wat voor over hebben!
Als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar beton, staal, glas en dat soort spul.
Natuur is amper te bekennen
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_51289964
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen.
Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
Misschien wel handig als je eerst de rest van het topic eens doorleest? Daar worden verschillende oorzaken aangehaald, waaronder ook de rol van overheid (waar we inderdaad niet allemaal een verregaande liefdesverhouding mee hebben).

Inderdaad, zonder die lieden die veel te veel bieden -omdat ze denken dat ze enorm rijk gaan worden met hun huis- zijn die prijsstijgingen ook niet mogelijk. En hier in Nederland: zonder overheid die de huizenvoorraad lang schaars heeft gehouden -waar ze zelf ook weer extra mee verdienen- valt er uberhaupt weinig te speculeren met huizen, te dromen van enorme winsten en daarom maar ver boven de vraagprijs te bieden. Evenals dat er zoiets mogelijk is zonder de gracieuze medewerking van hypotheekverstrekkers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')